Toon posts:

MacBook Pro 15" early 2011 magsafe werkt niet/deels

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Crashed1987
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-03 14:42
Hi,

Mijn vader gebruikt een oude MacBook Pro 15" early 2011. Ja het is een oud beestje maar met een SSD en 16GB aan ram meer dan genoeg voor zijn gebruik.

Nou kwam het laatst naar me toe dat zijn oplader niet meer werkte en omdat ik een 27" Cinema Display heb staan met een magsafe aansluiting wilde hij testen of het aan de lader lag. Zo gezegd, zo gedaan MacBook aan het display gehangen en de MacBook laadde gewoon op. Dus hij bestelde een originele nieuwe lader voor de MacBook (uiteraard een 85 watt variant) en wat schetste zijn verbazing, die werkte niet. Wij weer getest op mijn beeldscherm en ook de laders (met een magsafe 1 naar 2 adapter) op mijn MacBook Pro 15" retina uit 2015 geprobeerd. Wat bleek, zowel de oude als de nieuwe lader functioneerde op mijn 15".

Ik dacht, misschien is de aansluiting in de MacBook van mijn vader gaar en heb ik via iFixit een nieuwe aansluiting besteld. Helaas na het inbouwen hiervan blijkt dat dit ook niet mag baten. Op het Cinema Display laad hij wel op en op de laders werkt hij niet.

Nu verdenk ik de laders ervan dat de pinnetjes te kort zijn en niet goed contact maken met de aansluiting op de MacBook. Ik heb zelfs geprobeerd om de aansluiting los uit het chassis te laten hangen en daar de laders op aan te sluiten, maar zelfs dan werkt alleen de aansluiting op het Cinema Display.

Zoals je begrijpt snap ik hier nu niks meer van en ben ik benieuwd of er iemand hier is die tips heeft of mij er bij kan helpen hoe dit op te lossen. Ik ben al aan het kijken om zowel een T shaped als L shaped magsafe connector los te kopen en deze op de lader aan te sluiten, maar misschien is dat toch te ver gezocht.

Alle hulp is welkom :)

Alle reacties

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 26-03 12:10

rvanpruissen

rePear.it

Is z'n stopcontact kapot misschien? :)

• Riptide
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08:27
Dit al geprobeerd?

1. Shut down the MacBook
2. Connect the MagSafe power adapter
3. Simultaneously hold down Shift+Control+Option+Power for about 4 seconds, then release all together
4. Press the Power button to boot the MacBook with a reset SMC

[Voor 94% gewijzigd door Riptide op 02-02-2021 18:57]

• Crashed1987
Riptide schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 18:53:
Dit al geprobeerd?

1. Shut down the MacBook
2. Connect the MagSafe power adapter
3. Simultaneously hold down Shift+Control+Option+Power for about 4 seconds, then release all together
4. Press the Power button to boot the MacBook with a reset SMC
Jazeker meerdere malen geprobeerd, voorafgaand aan de vervanging van de connector als erna.

Zoals gezegd werkt het laden gewoon via het Cinema Display, maar de laders werken niet.

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-03 19:46
Ik vermoed dat je binnenkort je cinema display kwijt bent.

Daarnaast sluit ik niet uit dat je een DOA of nep voeding te pakken hebt gekregen. Als je dat wilt uitsluiten zou ik proberen meerdere combinaties voor elkaar te krijgen (als je in de regio den haag komt mag je zo testen met voedingen die ik hier heb. Voor je het vraagt, ik verkoop ze niet.)

• Crashed1987
tweazer schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 22:05:
Ik vermoed dat je binnenkort je cinema display kwijt bent.

Daarnaast sluit ik niet uit dat je een DOA of nep voeding te pakken hebt gekregen. Als je dat wilt uitsluiten zou ik proberen meerdere combinaties voor elkaar te krijgen (als je in de regio den haag komt mag je zo testen met voedingen die ik hier heb. Voor je het vraagt, ik verkoop ze niet.)
Haha doe gaat niet weg, wordt nog regelmatig gebruikt :p.

Het was geen DOA, want op mijn 15” met de magsafe 1 naar 2 adapter van Apple ertussen werkte ze allebei gewoon. En de nieuw bestelde was gewoon een originele ;). Dank in ieder geval voor het aanbod! Woon in de buurt, dus mocht het zover komen maak ik daar dan nog graag gebruik van :).

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-03 19:46
Als ik mij niet vergis heeft zo'n adapter pinnetjes met een springveertje erin. De kontakten zijn verguld. Misschien dat een van de pinnetjes even wat los moet komen en dat de magsafe 2/1 adapter net wel kontakt weet te leggen. Een beetje de pinnetjes met een houten ijsstokje oid een paar keer bewegen. Geen ijzer, dat krast de goudlaag weg. Het kan geen kwaad om met een zachte tandenborstel voorzichtig de macbook connector schoon te vegen, daar wil wel eens wat stof zich ophogen. Overigens heb ik eenzelfde ook een beetje met een macbook air 11", daar wil de magsafe connector alleen laden met de plug naar beneden, niet naar boven (mijn voeding heeft een haakse plug).

• Crashed1987
Dat ga ik is proberen, de connector in de macbook heb ik, zoals in mn eerste post beschreven, al vervangen. Maar de adapter kant eens behandelen op die manier kan ik proberen. Het gekke blijft alleen wel dat de gloednieuwe het ook niet deed. Ik laat het resultaat weten.

• Crashed1987
Helaas geen succes -O-
Begin er ondertussen wel gek van te worden, want op het Cinema Display is er niks aan de hand :/

• Riptide
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08:27
Ok vervelend. Kan je toevallig zien wat je batterij status is? Het aantal cycles? Het zou zomaar kunnen dat je die moet gaan vervangen... Misschien dat de cinema display meer vermogen geeft en dat de (versleten) batterij dan nog wel oplaad. Als de macbook bijvoorbeeld vrij snel leeg loopt of vaak gecharged moet worden dan weet je dat de batterij niet meer voldoet. Enige is dat het vervangen een duur geintje is en je moet dan wel zeker zijn dat het de batterij is.

De batterij:
https://eustore.ifixit.co...-2012-replacement-battery

Guide om de batterij te vervangen:
https://nl.ifixit.com/Gui...ging+van+de+batterij/5889

[Voor 86% gewijzigd door Riptide op 04-02-2021 23:39]

• Crashed1987
Thanks voor je reactie, de batterijstatus is nog normaal en het aantal cycli is 716, leeftijd 3625 dagen en productiedatum 03-03-2011 volgens coconut battery.

Ik ben bekend met het vervangen van de batterij, maar aangezien het Cinema Display ook maximaal 85 watt levert denk ik dat de batterij het probleem niet is. Als ik de batterij loskoppel dan gaat de Mac op het Cinema Display wel aan (lampje wordt dan ook groen en blijft hij ook), maar op de normale laders gebeurd dat niet.

nu kan het zijn dat het voltage of ampere van het Cinema Display anders is (ben niet heel bekend met elektra verder dus misschien praat ik onzin) dan die van de adapters, maar ook dat lijkt me discutabel.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee