@
PreddyNL
ik moest even graven in mijn oude posts, maar 3 jaar geleden heb ik een setup gemaakt hoe je kunt beginnen, etc.
NLMaca in "Coin mining - hardware, software en instellingen - deel 2"
note: sorry voor de lap tekst
.
Ik vond het destijds leuker om uit te zoeken dan een rig te kopen.
Het geeft je denk ik een goede basis. Er zal vast het een en ander vernieuwd zijn de afgelopen jaren, maar waar je voornamelijk je winst uit kunt halen zijn nieuwe altcoins die je kunt minen en dan "hopen" dat die aanslaan.
Ik zie het minen meer als een hobby. Ook hier moet je tijd (en soms ook geld) in steken.
- Minen doe je vanuit een pool. "Samen" los je de puzzel op en je krijgt betaald naar ratio. Je wil dus in een pool zitten die hoog uitkeert en waar de fee laag is. Ik ben er te lang uit om te zeggen welke pools goed zijn, maar dat is iets wat je zelf moet gaan zoeken.
- Markt in de gaten houden. Minen op datgene wat het meest opbrengt. Dat kan dagelijks veranderen. Zorg dus dat je een setup hebt waarmee je kunt schakelen.
- Ga je op commandline je rig beheren, of via een UI (Nicehash of andere grafische tool)
- Koersen in de gaten houden. Wanneer ga je je coins verzilveren of ga je voor lange termijn.
- Onderhoud aan je rig. Met name op het randje gaan zitten qua performance levert het meeste op, maar kan ook stabiliteits issues opleveren.
- Rig laten bouwen? Nee, gewoon lekker zelf bouwen. Als er wat stuk gaat weet je ook hoe je het zelf kan fixen. En het is ook leuker.
Belangrijk!!: Kijk aub uit met het online aanschaffen van een miner. Je zal echt niet de eerste zijn die z'n geld kwijt is.. Tevens zijn er veel scam sites actief, waarbij bestellingen nooit geleverd werden. een ASIC miner kan voor een particulier in europa al lang niet meer uit. De stroomprijs is te hoog. En je beperkt jezelf tot alleen coins maken die op CPU gemined kunnen worden. Met een GPU heb je veel mee vrijheid en kun je ze later ook nog weer doorverkopen.
Mijn advies: bouw 'm lekker zelf.
Crypto zorgt al voor veel scams en bij online miners kopen/huren is dat net zo erg. Het lijkt dat je wat verdient als je in de cloud wil gaan minen en vervolgens krijg je de fee om je oren of wordt je ratio gebaseerd op een veel lagere coin koers. Weg geld/investering.
* Als je bovenstaande niet wil? > Investeer je geld in BTC of altcoins.
Claymore miner werkte destijds wel leuk, maar is helaas een verlaten project:
https://bitcointalk.org/index.php?topic=1433925.28580
BBT miner is nog wel actief volgens mij:
https://github.com/bitsbetrippin/bbtmultiminer
en zo zijn er nog wel een heleboel. op bitcointalk vind je vaak wel leuke info. Reddit of sommige discord, telegram groepen ook wel, maar er zit ook veel rommel tussen wat mensen posten.
in 2017 heb ik deze altijd wel gevolgd. Werd altijd goed uitgelegd hoe een rig te bouwen en ook wat er fout kan gaan.
YouTube: YouTube (daar is ook de bbt multiminer van).
Op papier kun je een quit draaien na 4 - 5 mnd.
650Watt (continue) a 0,25c stroom per kWh = 118 euro per maand stroomkosten
rig 3 k / 3 mnd = 1000 euro + 118 = 1118 euro per maand aan stroom en afschrijving
verdiensten: Dit is tricky. Je maakt nu een berekening waarbij je hoopt dat het zo blijft.
0,018 ETH inkomsten. rond de 25 euro per dag. 760 euro per maand
- waarbij de moeilijksgraad nog gaat stijgen (is minder inkomsten)
na 4-5 mnd draai je quit (als je onderdelen niet stuk zijn gegaan en de ETH prijs niet zakt). Dan heb je alleen nog de stroomkosten elke maand (je kan wel overschot hebben, maar om eerlijk te rekenen, neem je wel de stroomprijs mee in je rekensom.
En dan gaat er een GPU stuk. Hoppa weer 400 euro. Ook dat moet je incalculeren. Of een PCI-e riser die doorbrand. Weer 30 euro lichter.
3 mnd terugverdien tijd is dus niet reeël.
Je bent er dagelijks/en snachts mee bezig om het draaiende te houden. Niet gemined is niets verdient. Je mined dus ook niet 24 uur van elke dag.
Op bitcointalk heeft een tijdje deze user zijn setup gepost. Dat is op wat grotere schaal, leuk om te lezen of als je ambitie hebt:D.
https://bitcointalk.org/index.php?topic=1761303.0
de 30x serie GPU's van Nvidia zijn momenteel gewoon niet/nauwelijks leverbaar. Er staat meer in backorder dan dat er geleverd kan worden. Of dit bij AMD ook zo is, weet ik niet. Maar check hier de levertijden maar eens
[ZT] [NVIDIA GeForce RTX 30XX] Levertijden & Prijzen
Mijn post bevat een beetje van alles heb ik door en ik word langdradig. Er is ook veel te vertellen:D
Conclusie:
Als je nu een pc hebt met een beetje kaart erin zou ik daar mee gaan beginnen om te zien wat er allemaal nodig is. Je hoeft ook niet gelijk 3k uit te geven. Je kan ook goedkopere GPU's gebruiken.
Zomaar even 5k uitgeven en niet weten hoe het werkt zou ik niet willen adviseren.