Gasfornuis defect na 2 maanden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Gast_
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 28-04 18:22
In mijn gasfornuis is er af en toe een knal te horen na ongeveer 2 maanden na aankoop. Ik heb het gekocht bij de webshop . Je kunt hier het product binnen 100 dagen retourneren indien ongebruikt.Verder heb ik 2 jaar fabrieksgarantie. Ik heb van de webshop het aanbod gekregen om het product eerst te proberen te repareren en daarna eventueel een vervangende gasfornuis. Mijn moeder wilt echter het liefst gelijk een vervangende gasfornuis. De webshop gaat hier niet mee akkoord.

Heb ik gelijk recht op een vervangende gasfornuis?

Als ik even google staat er dat ik wettelijk recht heb op reparatie en vervanging. Maar er staat niet of ik direct kan kiezen voor een vervangende gasfornuis zonder poging van reparatie van de huidige.

Daarom heb ik toch maar een topic geopend in de hoop dat iemand het juiste antwoord weet...

naam van de winkel niet noemen bij geschillen.

[ Voor 7% gewijzigd door Zeehond op 05-02-2021 10:50 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:31

Turismo

Clobberin' time!

Je moet de winkelier (webshop in dit geval) de kans geven om het product binnen redelijker termijn te laten repareren (redelijk is niet wettelijk vastgesteld, maar een norm is 3 tot 4 weken, hangt ook van het product af hoe afhankelijk je er van bent).

De stelling "binnen 100 dagen retourneren indien ongebruikt" gaat natuurlijk niet op en had je net zo goed weg kunnen laten gezien het om een gebruikt product gaat (tenzij die pas na 1 maand en 29 dagen in gebruik is genomen).

Je hebt pas recht op een vervangend product als er meerdere reparatie pogingen zijn geweest (zeg 3x) hierdoor kan je redelijkerwijs aantonen dat het vertrouwen in het product weg is.

Het gaat erom dat de winkel ter goede trouw handelt en er alles aan doet om binnen de garantie termijn jou een werkend product levert.

Ik snap dat je moeder liever een vervangende gasfornuis wilt (wie wil dat nou niet bij een 1e defect aan zn product), echter moet de winkelier wel de kans krijgen om het op een correcte manier op te lossen alvorens om een vervangend product te eisen.

Je kan hier meer informatie vinden
https://www.consuwijzer.n...kocht-maar-kapot/garantie

Trouwens is er niet een mogelijkheid dat er een monteur aan huis komt? Is wel vaker voor keukenapparatuur. Ik weet niet in hoeverre je het veilig acht het fornuis te blijven te gebuiken tot die tijd?

[ Voor 11% gewijzigd door Zeehond op 05-02-2021 10:50 ]

Werkbak You know, I'm something of a tweaker myself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Gast_
Turismo schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 13:55:
Je moet de winkelier (*knip* in dit geval) de kans geven om het product binnen redelijker termijn te laten repareren (redelijk is niet wettelijk vastgesteld, maar een norm is 3 tot 4 weken, hangt ook van het product af hoe afhankelijk je er van bent).

De stelling "binnen 100 dagen retourneren indien ongebruikt" gaat natuurlijk niet op en had je net zo goed weg kunnen laten gezien het om een gebruikt product gaat (tenzij die pas na 1 maand en 29 dagen in gebruik is genomen).

Je hebt pas recht op een vervangend product als er meerdere reparatie pogingen zijn geweest (zeg 3x) hierdoor kan je redelijkerwijs aantonen dat het vertrouwen in het product weg is.

Het gaat erom dat de winkel ter goede trouw handelt en er alles aan doet om binnen de garantie termijn jou een werkend product levert.

Ik snap dat je moeder liever een vervangende gasfornuis wilt (wie wil dat nou niet bij een 1e defect aan zn product), echter moet de winkelier wel de kans krijgen om het op een correcte manier op te lossen alvorens om een vervangend product te eisen.

Je kan hier meer informatie vinden
https://www.consuwijzer.n...kocht-maar-kapot/garantie
Heey bedankt voor je uitgebreide antwoord. Het is nu duidelijk.

De reden waarom ze een vervangende wou is omdat het een defect betreft die een gevaarlijke situatie kan opleveren. Maar laten we idd hopen dat reparatie het probleem zal verhelpen. Nogmaals bedankt _/-\o_
Trouwens is er niet een mogelijkheid dat er een monteur aan huis komt? Is wel vaker voor 'keukenapparatuur. Ik weet niet in hoeverre je het veilig acht het fornuis te blijven te gebuiken tot die tijd?
Ja het is nu zo dat er een monteur aan huis komt om de boel na te kijken. Tot die tijd is het idd niet verstandig om het fornuis te gebruiken. Gelukkig hebben we een aparte kleine oventje...

[ Voor 11% gewijzigd door Zeehond op 02-02-2021 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turismo

Turismo

Clobberin' time!

Graag gedaan, het gaat altijd om dat alle betrokken partijen (zowel winkel als consument) rederelijkwijs handelen (uiteraard is de term rederlijkwijs zo interpreteerbaar als het maar kan, maar er zijn normen).

In het uiterste geval moet een rechter of ombudsman (een tussenpersoon met bevoegdheid) tussenbeiden komen om aan te geven welke termijn redelijk is geacht.

Geef dit gewoon aan bij webshop dat het defect een gevaarlijke situatie oplevert en dat je moeder het niet zo ziet zitten en er erg mee zit (uiteindelijk zijn zij ook gewoon mensen met gevoel).
Laat ze ook met je mee denken voor een oplossing die voor beiden praktisch werkt. Mocht je afhankelijk zijn van het gasfornuis hebben ze zelfs wellicht wel een leentoestel voor je, zoniet kijk dan of er een monteur aan huis kan komen wellicht al binnen 1 week.

Als ik je verhaal zo lees wil webshop het nog erg netjes oplossen vind ik, ze bieden al gelijk een vervangend product aan mocht de 1e reparatie niet succesvol zijn (dit hoeven ze namelijk niet te doen, en kan je zeker als coulance zien).

[ Voor 21% gewijzigd door Zeehond op 05-02-2021 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Gast_
Turismo schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 14:14:
Graag gedaan, het gaat altijd om dat alle betrokken partijen (zowel winkel als consument) rederelijkwijs handelen (uiteraard is de term rederlijkwijs zo interpreteerbaar als het maar kan, maar er zijn normen).

In het uiterste geval moet een rechter of ombudsman (een tussenpersoon met bevoegdheid) tussenbeiden komen om aan te geven welke termijn redelijk is geacht.

Geef dit gewoon aan bij webshop dat het defect een gevaarlijke situatie oplevert en dat je moeder het niet zo ziet zitten en er erg mee zit (uiteindelijk zijn zij ook gewoon mensen met gevoel).
Laat ze ook met je mee denken voor een oplossing die voor beiden praktisch werkt. Mocht je afhankelijk zijn van het gasfornuis hebben ze zelfs wellicht wel een leentoestel voor je, zoniet kijk dan of er een monteur aan huis kan komen wellicht al binnen 1 week.
Klopt, het is inderdaad toch wel een riskante siuatie en ik zal dat ook aangeven bij de webshop . Opzich zou het idd wel goed moeten komen.

Het frusterende is dat we juist 2 maanden geleden de oude fornuis hadden vervangen vanwege de knallen. En dat blijkt de nieuwe ook zo te zijn. :'(

Ik houd je op de hoogte!

[ Voor 1% gewijzigd door Zeehond op 05-02-2021 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turismo

Turismo

Clobberin' time!

Euh als de oude en nieuwe het zelfde probleem hadden zou de oorzaak dan wellicht niet extern zijn.
Ik ben geen monteur en weet niks van gas, maar wellicht komt het gas niet goed door of de druk niet goed ofzo, of is er vervuiling in de pijpen (ik zeg nu ook maar wat, heb er geen kennis van)

Mischien wel goed dat die monteur komt, kan je dat meteen bij m aangeven wellicht een bekend geval bij m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Gast_
Turismo schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 14:31:
Euh als de oude en nieuwe het zelfde probleem hadden zou de oorzaak dan wellicht niet extern zijn.
Ik ben geen monteur en weet niks van gas, maar wellicht komt het gas niet goed door of de druk niet goed ofzo, of is er vervuiling in de pijpen (ik zeg nu ook maar wat, heb er geen kennis van)

Mischien wel goed dat die monteur komt, kan je dat meteen bij m aangeven wellicht een bekend geval bij m.
Klopt, een extern probleem is niet uit te sluiten. Ik zal het aankaarten bij de monteur en hij zal idd wel bekend zijn met soortgelijke gevallen. Het wordt even afwachten. Heb de gastoevoer in ieder geval dicht gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

@_Gast_ Dit topic past beter thuis in het shopingforum aangezien de vraag niet zo zeer witgoed inhoudelijk is. Ik verplaats het dus daar naartoe :).

WG -> SF

Select * from fish

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
_Gast_ schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 14:58:
[...]

Klopt, een extern probleem is niet uit te sluiten. Ik zal het aankaarten bij de monteur en hij zal idd wel bekend zijn met soortgelijke gevallen. Het wordt even afwachten. Heb de gastoevoer in ieder geval dicht gedaan.
Houd er wel rekening mee dat als het probleem bij jullie ligt (dus vervuiling in de buis of wat dan ook) de kosten voor het voorrijden en arbeidskosten voor jullie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:21
[...]

Had dat externe probleem dan niet eerst moeten zijn uitgesloten voordat je een nieuw fornuis kocht? Dat had je wellicht de aankoop van een nieuw fornuis gescheeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:14
Turismo schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 13:55:
Dit is je reinste onzin.

Je hebt in beginsel onmiddellijk recht op een vervangend product. De verkoper heeft slechts het recht om te repareren als vervanging buiten verhouding zou zijn: dat wil zeggen dat repareren véél goedkoper moet zijn dan vervangen en geen ernstige overlast mag veroorzaken (in vergelijking met vervangen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turismo

Turismo

Clobberin' time!

Tom-Z schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 10:10:
[...]

Dit is je reinste onzin.

Je hebt in beginsel onmiddellijk recht op een vervangend product. De verkoper heeft slechts het recht om te repareren als vervanging buiten verhouding zou zijn: dat wil zeggen dat repareren véél goedkoper moet zijn dan vervangen en geen ernstige overlast mag veroorzaken (in vergelijking met vervangen).
Zo, voor de rest alles goed? beetje getriggered van iets?

Hier staat het allemaal duidelijk uitgelegd voor de herhaling.
https://www.consuwijzer.n...pot/wat-zijn-mijn-rechten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:40
[...]

Knallende gasfornuizen, zeker van verschillend merk en type, zijn niet normaal en kan wijzen op een extern probleem.

Wat voor geluid maakt de CV ketel?

Ik zou vandaag nog bellen met de netbeheerder en het probleem voorleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:14
Turismo schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 10:28:
[...]

Wat je zegt klopt gewoon niet. Je eigen link ontkracht nota bene je post:
U mag zelf kiezen of u een reparatie of een vervangend product eist.
Er staat niets over dat de verkoper "meerdere keren" de kans moet krijgen om het te repareren of dat je moet aantonen dat redelijkerwijs het vertrouwen weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 04-05 20:13
Turismo schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 10:28:
[...]

Ik denk dat de trigger gaat om het sprookje van 3x repareren. Dat staat bijvoorbeeld niet in de link die je geeft, daar staat zelfs in dat je direct al een vervangend product kan eisen (wat wel realistisch moet zijn).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Turismo

Turismo

Clobberin' time!

Nee dat klopt, in de wet word gesproken over redelijkerwijs.
In de realiteit komt dat bij veel consumenten producten neer op om en nabij uit op 3x repareren, ik wil enkel een verwachting schetsen.
Het is jammer dat nu enkel dit stukje is gequote, het haalt veel van de context weg van mijn uitleg en geeft nu een tekenend beeld.

De wet stelt enkel dat je recht hebt op een goedwerkend deugdelijk produkt en dat die zolang mee moet gaan als je mag verwachten.
Men spreekt van een ondeugdelijk product als naar herhaalde pogingen cq. reparaties het alsog niet goed werkt (dit kan in sommige gevallen zelfs buiten de garantietermijn en binnen de levensverwachting vallen).

Iets eisen en ook iets krijgen zijn 2 hele andere dingen, de wet schrijft dit sowieso niet voor dus ga je zeker niet zomaar krijgen enkel een rechter of bevoegd tussenpersoon kan dit afdwingen, alles heeft context nodig om een compleet beeld te krijgen.
Heb je bijvoorbeeld als invalide een rolstoel die defect is dan ben je hier uiteraard direct afhankelijk van, dan kan je al snel rederlijkerwijs eisen op vervanging, tenzij de winkel een leenexemplaar ter beschikking stelt gedurende de periode van reparatie, dan moet je het de winkelier ook gunnen het goed op te lossen gezien dat voorstel net zo redelijk is (zet ditzelfde scenario eens af op een spelcomputer of in dit geval een gasfornuis). En ik kan nog wel doorgaan met voorbeelden schetsen, maar het blijft verschillen wat redelijk gesteld is als norm en wat niet.

En @Tom-Z ik zou eens echt alles lezen op die pagina of zelfs website, je quote nu enkel 1 zinnetje elke keer daardoor lijkt het heel eenzijdig.
Want dit is het hele verhaal, en niet enkel dat 1e zinnetje
U hebt recht op een gratis reparatie of een vervangend product. Dat moet binnen een bepaalde tijd gebeuren. Ook mag u er niet te veel last van hebben. Als de reparatie lang duurt, kan de verkoper u bijvoorbeeld een product te leen geven.

U mag zelf kiezen of u een reparatie of een vervangend product eist. Maar soms stelt de verkoper een andere oplossing voor. Hij moet daar wel een goede reden voor hebben. En u mag er niet te veel last van hebben. De verkoper wil u bijvoorbeeld een nieuw product geven, omdat dit voor hem een stuk goedkoper is dan reparatie. Of hij wil uw product juist alleen repareren, omdat er maar iets kleins kapot is. Een heel nieuw product eisen is dan niet redelijk. Of hij heeft geen versie meer van uw product. De verkoper heeft dan een goede reden om een andere oplossing te geven dan u eist.

[ Voor 47% gewijzigd door Turismo op 03-02-2021 12:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Laatst online: 15:54

Yucon

*broem*

Ik vind het een raar verhaal. Een gasfornuis is enorm low tech. Persoonlijk zou ik ook eerst eens naar externe factoren kijken tenzij je echt heel erg zeker een reden hebt om aan te nemen dat er iets met het fornuis mis is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Turismo schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 10:57:
Nee dat klopt, in de wet word gesproken over rederlijkwijs.
Het is mij uit alle informatie van het topic eigenlijk niet duidelijke welke wet er wordt bedoeld, maar ik ga gezien de verwijzing naar de ACM pagina even uit van de Nederlandse wet en in het bijzonder art, 7:21 BW (en dat de TS consument is).

Onder lid 2 staat zowel onder b als onder c het woord ‘redelijkerwijs’. Het ‘twistpunt’ tussen jouw standpunt en dat van @Tom-Z lijkt gelegen in lid 4 en 5. Daaruit begrijp ik evenals @Tom-Z dat zowel herstel als vervanging gevorderd kan worden bij gebleken non-conformiteit, maar dat de verkoper niet over hoeft te gaan tot de keuze van de consument als de kosten van die keuze niet in verhouding staan tot het alternatief.

Het hangt dus af van de oorzaak en de daarmee samenhangende kosten voor herstel of de verkoper wel of niet tot vervanging moet overgaan (danwel de afwijking te gering is), niet de overlast die de koper ervan ondervindt of de redelijkheid van een herstelplging als de kosten daarvoor in verhouding zijn met vervanging.

Uiteindelijk is de website van de ACM in die zin irrelevant, dat je er als koper geen beroep op kan doen, maar op de rechtsgevolgen van art. 7:21 BW wel.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Number10 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 11:29:
[...]

Het is mij uit alle informatie van het topic eigenlijk niet duidelijke welke wet er wordt bedoeld, maar ik ga gezien de verwijzing naar de ACM pagina even uit van de Nederlandse wet en in het bijzonder art, 7:21 BW (en dat de TS consument is).

Onder lid 2 staat zowel onder b als onder c het woord ‘redelijkerwijs’. Het ‘twistpunt’ tussen jouw standpunt en dat van @Tom-Z lijkt gelegen in lid 4 en 5. Daaruit begrijp ik evenals @Tom-Z dat zowel herstel als vervanging gevorderd kan worden bij gebleken non-conformiteit, maar dat de verkoper niet over hoeft te gaan tot de keuze van de consument als de kosten van die keuze niet in verhouding staan tot het alternatief.

Het hangt dus af van de oorzaak en de daarmee samenhangende kosten voor herstel of de verkoper wel of niet tot vervanging moet overgaan, niet de overlast die de koper ervan ondervindt of de redelijkheid van een herstelplging als de kosten daarvoor in verhouding zijn met vervanging.

Uiteindelijk is de website van de ACM in die zin irrelevant, dat je er als koper geen beroep op kan doen, maar op de rechtsgevolgen van art. 7:21 BW wel.
Laten we het even concreet maken:

Stel dat het probleem veroorzaakt wordt door een gescheurde brander. Is het dan redelijk dat de verkoper de kans krijgt om die brander te vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:15

gwystyl

Beugeltje dan maar?

@_Gast_ misschien wel handig om aan te geven wat het probleem is (in ieder geval aan de winkel/monteur), en of je het kan reproduceren. Als het na 2 maanden 1x is voorgekomen, is de kans dat er iets gebeurt als de monteur komt wel erg klein. Als hij toevallig een afwijking in de branders ziet kan hij misschien iets doen, maar als de aanvoer bijvoorbeeld niet goed is, kan hij er waarschijnlijk weinig aan doen. Misschien kan hij wel aangeven of het probleem daar zit en je verwijzen naar iemand die dat kan repareren.

Zoals hierboven al is aangegeven is een gasfornuis echt heel low-tech. Het zijn een paar gaskraantjes met daarboven metalen plaatjes om de gasstroom/vlammen te verdelen. Een knal klinkt als een overschot aan gas die ineens aangestoken wordt. Dat kan komen als er eerst te weinig gas is, zodat het bijna uit gaat, waarna er ineens heel veel gas is dat dan ook ineens ontbrandt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:35
Joris748 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 11:46:
[...]

Laten we het even concreet maken:

Stel dat het probleem veroorzaakt wordt door een gescheurde brander. Is het dan redelijk dat de verkoper de kans krijgt om die brander te vervangen?
Als blijkt dat een gasbrander veel goedkoper is dan wel minder werk is. Dan kan hij dat weerleggen. Nu weet ik niet was het vervangen van een gasbrander kost. Maar nemen we een telefoon van 100 en het scherm werkt niet goed. Dan is vervangen scherm vaak duurder dan wel vrijwel even duur als vervangen. Dan kan je het eisen.

Maar nemen we een luxe koelkast van 1500 euro waar een stekken van kapot is was 2 tientjes kost is vervanging weer niet rechtvaardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Joris748 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 11:46:
Ik weet niks van gasfornuizen, maar mijn interpretatie van art. 7:21 BW staat hierboven en uiteraard kan ik er ook naast zitten (zie ook mijn voettekst).

Als er een monteur moet komen en die arbeidskosten samen met het materiaal in verhouding staan tot de kosten van vervanging, dan zie ik niet in waarom vervanging niet gevorderd kan worden als een ‘gescheurde brander’ geen trivialiteit betreft. Zoiets klinkt mij qua bewoording overigens als een relevant (wellicht ook gevaarlijk) probleem en misschien is een monteur er ook tijden mee bezig. Geen idee.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:57

DataGhost

iPL dev

Leuke theoretische discussie, maar iemand moet het gaan betalen en dat is in zowel het geval van vervanging als van reparatie de winkel, aangenomen dat het probleem niet extern is. Als reparatie meer kost zal de winkel uit zichzelf wel op vervanging overgaan. Ik denk dat de passage "U mag zelf kiezen of u een reparatie of een vervangend product eist" meer slaat op dat je kan kiezen dat je wilt dat een product met emotionele waarde gerepareerd wordt in plaats van vervangen, of een van de andere nuances die daarbij in het artikel staan.

[ Voor 4% gewijzigd door DataGhost op 03-02-2021 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
loki504 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 11:53:
[...]

Als blijkt dat een gasbrander veel goedkoper is dan wel minder werk is. Dan kan hij dat weerleggen. Nu weet ik niet was het vervangen van een gasbrander kost. Maar nemen we een telefoon van 100 en het scherm werkt niet goed. Dan is vervangen scherm vaak duurder dan wel vrijwel even duur als vervangen. Dan kan je het eisen.

Maar nemen we een luxe koelkast van 1500 euro waar een stekken van kapot is was 2 tientjes kost is vervanging weer niet rechtvaardig.
Zolang de monteur niet geweest is, weten ze niet wat er aan de hand kan zijn.

Ik raad TS dan ook aan niet meteen met allerlei bepalingen gaan te zwaaien. De winkel moet minimaal de kans krijgen om het probleem te onderzoeken. Geef je de winkel niet die kans, dan zit je zelf een mogelijke oplossing in de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Gast_
Bedankt voor de reacties. Ik zal later op wat posts reageren. Ik heb in ieder geval contact gehad met Siemens en ze geven aan dat dit probleem niet vaak bij hun voorkomt. Ze gaan langskomen om ernaar te kijken. Bij een eventuele externe probleem kan ik idd een netbeheerder inschakelen.

Als het een extern probleem is dan is het idd zonde dat de vorige gasfornuis is weggedaan. Ik had er zelf geen verstand van en ging ervan uit dat het aan de gasfornuis lag. Mijn moeder wou niks weten van reparatie en hebben we voor de zekerheid een nieuwe aangeschaft. Maarja bij deze nieuwe hebben we nu hetzelfde probleem.

[ Voor 7% gewijzigd door _Gast_ op 03-02-2021 13:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:19

Crazy-

Best life ever

_Gast_ schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 13:40:
Bedankt voor de reacties. Ik zal later op wat posts reageren. Ik heb in ieder geval contact gehad met Siemens en ze geven aan dat dit probleem niet vaak bij hun voorkomt. Ze gaan langskomen om ernaar te kijken. Bij een eventuele externe probleem kan ik idd een netbeheerder inschakelen.

Als het een extern probleem is dan is het idd zonde dat de vorige gasfornuis is weggedaan. Ik had er zelf geen verstand van en ging ervan uit dat het aan de gasfornuis lag. Mijn moeder wou niks weten van reparatie en hebben we voor de zekerheid een nieuwe aangeschaft. Maarja bij deze nieuwe hebben we nu hetzelfde probleem.
je geeft zelf eigenlijk al antwoord: je hebt met zowel het oude als nieuwe gasfornuis dit probleem. Ik zou Siemens niet laten komen en een installateur bellen met verstand van gas aansluitingen etc. Dit neigt of naar een defecte gasmeter, welke problemen geeft of leidingwerk en in het ergste geval buitenshuis.

Maar daar zal eerst uitsluitsel moeten komen. Voor 99% zeker ligt dit niet aan je gasfornuis....
Een man komt bij de dokter en zegt: "Als ik hier druk heb ik pijn! Als ik op mijn been druk heb ik pijn! Als ik op mijn hoofd druk heb ik pijn!" "Aha, ik zie het al uw vinger is gebroken!"

[ Voor 8% gewijzigd door Crazy- op 03-02-2021 14:01 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Gast_
Klopt, nu ik dit antwoord zo vaak voorbij zie komen neig ik er ook naar. Ik ga even wat telefoontjes plegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-05 19:20
Is er in de afgelopen jaren een keer een drukregelaar geïnstalleerd op de gasmeter?
Over het algemeen wordt de laatste jaren een drukverhoging doorgevoerd in het gasnet.
Misschien zijn ze jullie wel "vergeten"?

[ Voor 43% gewijzigd door Mathijs op 03-02-2021 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Gast_
Mathijs schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 17:58:
Is er in de afgelopen jaren een keer een drukregelaar geïnstalleerd op de gasmeter?
Over het algemeen wordt de laatste jaren een drukverhoging doorgevoerd in het gasnet.
Misschien zijn ze jullie wel "vergeten"?
Niet dat ik weet. Wel deze digitale meter: https://photos.app.goo.gl/DvtihT3N5QY8DJVDA

Vrijdag komt er een monteur langs. Ik ga de drukregelaar dan aankaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs
Dat ding dat je linksboven ziet op de foto, dat is de drukregelaar en die zit er dus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Gast_
Mathijs schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 18:31:
[...]

Dat ding dat je linksboven ziet op de foto, dat is de drukregelaar en die zit er dus wel.
Ah ok thanks dat is goed om te weten. Zou het ook kunnen dat deze verkeerd is ingesteld en het daardoor problemen geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs
Ik verwacht wel dat het zoiets zou moeten zijn, beetje vreemd anders dat je dit met meerdere gasfornuizen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Gast_
Mathijs schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 19:51:
Ik verwacht wel dat het zoiets zou moeten zijn, beetje vreemd anders dat je dit met meerdere gasfornuizen hebt.
Duur grapje in dat geval. We waren 400 euro kwijt aan het nieuwe gasfornuis. De oude was in dat geval nog prima (ongeveer 6 jaar oud)

Toevallig hoor ik net dat mijn moeder een tijdje geleden (tijdens oude fornuis) al contact had gehad met de woningbouw over dit probleem. Die was toendertijd echter van mening dat het aan de gasfornuis moest liggen (gemakzucht?) en is toen niet langsgekomen.

[ Voor 4% gewijzigd door _Gast_ op 03-02-2021 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs
Het is dan ook niet de woningbouw, maar de netbeheerder die het op moet lossen als het zo is.
Maar goed, eerst die monteur maar eens afwachten zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Gast_
Mathijs schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 17:34:
Het is dan ook niet de woningbouw, maar de netbeheerder die het op moet lossen als het zo is.
Maar goed, eerst die monteur maar eens afwachten zou ik zeggen.
Dacht ik ook. Maar heb gister de netbeheerder aan de lijn gehad. Die verwees me door naar de woningbouw. Heb een afspraak staan voor morgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Woningbouw komt eerst kijken, en als blijkt dat het vanaf de meterkast, de woning in goed is komt de netbeheerder ter sprake( vanaf de meterkast naar buiten. gehele meterkast is eigendom van netbeheerder)

[ Voor 13% gewijzigd door Hackus op 04-02-2021 18:08 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

Alles na de meter is niet van de netbeheerder. Dus ook het stuk leiding van de meter naar het plafond of de kruipruimte is niet van de netbeheerder maar van de woningbouw in dit geval. Dus niet alles in de meterkast is van de netbeheerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JipJapGoedje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-05 11:45
Zijn het geen zet- krimpgeluiden van de (gietijzeren) pannendragers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Gast_
Monteur is langsgeweest. Kleine gaslek gevonden. Ze gaan de leiding vernieuwen. Of dat de oorzaak is zal moeten blijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Gast_
JipJapGoedje schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 12:31:
Zijn het geen zet- krimpgeluiden van de (gietijzeren) pannendragers?
Ik denk het niet. Mn moeder heeft het over knallen..
Pagina: 1