Vraag

• Jasper030
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-11-2022
Hoi allen,

ik heb afgelopen maand een Tuxedo Pulse laptop gekocht, draait op Ubuntu 20.04, erg blij mee. Echter heb ik me in 1 ding vergist. Als ik hem aansluit op 2 externe monitoren via een dockingstation treedt er een ontzettende lag op. Mijn vorige laptop (Lenovo Yoga, ook draaiend op Ubuntu) had hier ook last van, maar alleen als het laptopscherm was dichtgeklapt. Ik ben bij de koop er simpelweg vanuit gegaan dat het probleem niet erger zou worden, helaas is dat wel het geval. Vooral bij bewegend beeld (scrollen op het forum) valt er niet mee te werken. Ik zoek dus naar een mogelijke oplossing, anders is de enige optie de laptop retourneren maar daar wordt niemand blij van.

Huidige setup:
2 LG monitors met in ieder geval HDMI, eentje heeft ook een displayport.
Docking station: Kensington USB 3.0 Docking Station (sd3500v)
Drivers: https://www.displaylink.com/downloads/ubuntu

Tuxedo biedt zelf ook een docking station aan, maar volgens mij biedt dat niet echt een verbetering las ik ergens op reddit.

Ik heb 2 opties bedacht:
1. 1 monitor direct op HDMI uitgang en 2e monitor op een usb - hdmi of displayport adapter
2. beide monitoren op een adapter.

Ik kwam nu deze adapters tegen:
1. i-tec USB 3.0 / USB-C Dual 4K DP Video Adapter
2. i-tec USB 3.0 / USB-C Dual 4K HDMI Video Adapter

Ik heb zowel Tuxedo als i-tec gemaild, maar nog geen reactie ontvangen. Maar mogelijk hebben jullie ook nog tips, suggesties etc. Ik hoor het graag!

Alle reacties

• jvanderneut
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 20-03 09:16
De kern jouw probleem is dat USB 3.0 te traag is om al die displays aan te sturen.

De buzz-term die je wilt hebben is 'DP-ALT mode' i.c.m. USB-C. Jouw laptop lijkt dat niet supporten:
"1x USB 3.2 Gen1 Typ-C (DisplayPort: no; Power Delivery/DC-IN: yes, 20V/4.5A)", wat wel beetje
jammer is voor een nieuwe laptop. Met een geschikt docking station kan een Lenovo Thinkpad kan 2 4k schermen aansturen via DP-ALT mode bijv.

Je kan met "xrandr -q" kijken welke video outputs er beschikbaar zijn. Mijn Thinkpad heeft deze:
- eDP
- HDMI-A-0
- DisplayPort-0
- DisplayPort-1

Als er ergens in de output DisplayPort staat zou een usb-c -> displayport (dp-alt-mode) kabel/dock misschien wel werken. Daarnaast kan je inderdaad de HDMI uitgang gebruiken. Misschien werkt 1 monitor via Displaylink wel acceptabel.

• Jasper030
jvanderneut schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 16:39:

Je kan met "xrandr -q" kijken welke video outputs er beschikbaar zijn. Mijn Thinkpad heeft deze:
- eDP
- HDMI-A-0
- DisplayPort-0
- DisplayPort-1
Dank voor je reactie, ik vreesde ook al zoiets.

Ik heb nog even gekeken vandaag en zie hierbij de output van xrandr -q op zowel mijn oude als nieuwe laptop:

Tuxedo Pulse
-eDP
HDMI-A-0
DVI-I-1-1 (maar ook 2-2, 3-3, 4-4)

Lenovo Yoga:
-eDP
HDMI-1
DVI-I-1-1 (maar ook 2-2, 3-3, 4-4)

Ik heb nog wat andere setups geprobeerd vandaag. Mijn vriendin heeft op haar werkplek een philips monitor staan inclusief hub: pricewatch: Philips 241B7QUPEB/00 Zwart. De ubb zou een USB 3 hub moeten zijn volgens de specs. Als ik deze aansluit en een andere monitor op HDMI gaat het een stuk beter. Er is geen lag op de Philips monitor, hij heeft alleen wat moeite bij video's.

Enig idee waarom dit dan wel goed gaat?

• jvanderneut
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 20-03 09:16
Jasper030 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 22:47:
[...]
Ik heb nog wat andere setups geprobeerd vandaag. Mijn vriendin heeft op haar werkplek een philips monitor staan inclusief hub: pricewatch: Philips 241B7QUPEB/00 Zwart. De ubb zou een USB 3 hub moeten zijn volgens de specs. Als ik deze aansluit en een andere monitor op HDMI gaat het een stuk beter. Er is geen lag op de Philips monitor, hij heeft alleen wat moeite bij video's.

Enig idee waarom dit dan wel goed gaat?
Als je een monitor via HDMI aansluit is alle USB bandbreedte beschikbaar voor de andere monitor, dus dat zal beter gaan dan twee monitoren via USB.

• Jasper030
jvanderneut schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 19:31:
[...]

Als je een monitor via HDMI aansluit is alle USB bandbreedte beschikbaar voor de andere monitor, dus dat zal beter gaan dan twee monitoren via USB.
Dat zou je haast zeggen, maar ik merkte weinig verschil in snelheid tussen 1 of 2 externe monitoren aangesloten via USB. Ik ben er wel achter gekomen dat de instelling voor primary display voornamelijk de boosdoener is. Zag ergens op github een comment voorbij komen en besloot dit maar eens te proberen.

Zodra de primary display een monitor is welke via usb wordt aangestuurd dan begint de ellende.

Ik kan 3 schermen aansluiten (allen via usb) en het gaat mis zodra ik de laptop dicht klap of 1 van de externe monitoren de primary display maak, ook bij de philips monitor. Blijkbaar heb ik bovenstaande posts verschillende instellingen gehad, maar ondanks mijn beroep (testengineer) had ik deze toch gemist :)

Het enige nadeel blijft dat renderen op schermen die via USB zijn aangesloten maar dat lijkt inderdaad een probleem te zijn wat ik niet kan oplossen.

Op reddit zag ik ook dit nog voorbij komen, ik denk dat jij hier ook aan refereert.
And the 2 Display Port connectors of this dock use proprietary DisplayLink technology, which uses USB data transport to copy compressed video buffer data to a chip within the dock. Needs a proprietary driver for the OS, which afaik is only available for selected Linux versions. Also it is considerably bandwidth limited by the 5 Gb/s of the USB C connector (USB 3.2 Gen1 = 3.0), so expect some stutter in highly dynamic video scenes, especially with 4K displays.
https://www.reddit.com/r/...nd_linux_dock_capable_of/

In ieder geval heb ik nu de volgende setup:
LG monitor via HDMI aangesloten op laptop (dit is het primary display en via hdmi werkt het prima)
de philips monitor aangesloten via USB en hier de andere USB apparaten op aangesloten
De Kensington dock heb ik niet meer nodig. Ik kan prima werken zo, ook met laptop dicht geklapt. Enige nadeel is dat ik op de philips monitor (via usb) wat haperingen heb bij video, maar deze zijn overkomelijk.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee