Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
We hebben 2 jaar geleden een 2-onder-1-kap woning gekocht uit 1996 van ca 175 m2 groot. Redelijk goed geïsoleerd dus met Rc-waarden van 2,5-2,7 voor vloeren, wanden en dak. "We" is trouwens een gezin met 2 ouders en 3 kinderen.

Wij kwamen uit een tussenwoning uit 2009 en met name het gasverbruik van onze nieuwe woning roept vragen bij mij op. Met de tussenwoning van ca 135 m2 hadden we een gasverbruik van 800 m3 per jaar. De nieuwe woning verbruikt vrolijk 1900 m3 per jaar. Het electriciteitsgebruik is wel vergelijkbaar gebleven. Het gasverbruik heb ik kunnen scheiden in ca 35-40 m3 per maand voor douchen, warm water enz. Koken doen we met inductie. Dat is dus 1400 m3 per jaar voor verwarming.

We hebben bij de verbouwing een nieuwe Vaillant CW5 ketel aangeschaft en vloerverwarming op de begane grond aangebracht. De slaapkamers en zolder worden met radiatoren verwarmd. Deze staan nauwelijks aan, alleen nu met thuiswerken de zolderkamer.
De woning ligt met de langste vrije zijde op het noorden en dat merk je eigenlijk best wel goed. Aan die kant ligt de begane grond met werkkamer, bijkeuken en fietsenberging in een soort enkellaags aanbouw. Daar is het consequent al 2 graden koeler dan in de woonkamer (die ik overigens fluitend warm krijg). Om met name die werkkamer warmer te krijgen hebben we recent het thermopane glas (U-waarde van 2,9) daar vervangen voor HR++ glas met een U-waarde van 1,1. Dat maakt echter maar heel weinig uit kou afname van de temperatuur. Gelukkig merk je wel dat de koudeval van de ramen een stuk minder is, dus is het niet helemaal voor niets geweest.

Plaatjes zeggen meer dan praatjes, dus hierbij wat beelden van de woning
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Wat ik bijzonder aan deze woning vind is dat de werkkamer/bijkeuken in de enkellaags aanbouw consequent 2 graden kouder blijven dan het "hoofdgebouw". Ik heb met een warmtecamera de vloerverwarming daar bekeken. Die heeft dezelfde temperatuur als de woonkamer en ligt ook op een vergelijkbare wijze in de slakkenhuisvorm met evenveel tussenruimte. Ook de zolder koelt voor mijn gevoel te ver af. Als we daar op maandag weer gaan werken is het in de ochtend een graad of 17 terwijl de radiator (die wel ondergedimensioneerd is) open staat. Op die zelfde warmtebeeldcamera waren geen koudebruggen zichtbaar in de gevel.

Wat ik tot nu toe zelf gedaan heb om het verbruik naar beneden te krijgen is een pompschakelaar op de vloerverwarmingspomp plaatsen. De ramen in de werkkamer in de aanbouw zijn nu dus HR++ en binnen 2 maanden worden de stalen kanteldeur van de voormalige garage, de voordeur en de zijdeur vervangen. Het aanpassen van de deuren zal denk ik met name schelen in de tocht en warmteverlies. Ook heb ik de cv-ketel met behulp van een bevriende installateur zo ingesteld dat hij qua rendement zo goed mogelijk ingesteld staat.

Wat ik nog ga doen is alle raamrubbers nalopen zodra we de boel gaan schilderen zodat de kierdichting weer goed is. Daarnaast speel ik met het idee om binnen 5 jaar, wanneer de bitumen op het platte dak er 30 jaar liggen, de isolatie gelijk te vervangen zodat er een zo hoog mogelijke Rc-waarde gehaald wordt. Ook wil ik wel eens in mijn spuw kijken. Van de zomer zagen we daar de nodige beestjes (hommels/mieren) uit kruipen, dus ik ben wel benieuwd wat dat met mijn isolatie heeft gedaan.

Een heel verhaal voor eigenlijk een korte vraag: Is het gasverbruik bij dit gebruik en deze woning "normaal" of gaat er hier echt iets mis?

[ Voor 0% gewijzigd door PaT op 02-02-2021 13:56 . Reden: gasverbruik in de zomer aangepast ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:04
Hoe lang woon je er nu dat je al weet dat het jaarverbruik 1900 zal zijn?
Wat was het verbruik in januari?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19:23
lothar schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 12:47:
PaT schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 12:39:
We hebben 2 jaar geleden een 2-onder-1-kap woning gekocht

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
lothar schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 12:47:
Wat @ron321 dus zegt. Ik heb een account aangemaakt via slimmemeterportal en vanaf aanstaande donderdag heb ik een heel jaar gasvebruik in beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:41

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

1300 m3 voor een dergelijke tweekapper uit 1996 lijkt mij niet abnormaal.
Mijn tip koop een IR meter en gaan eens een inventarisatie doen, controleer direct de retourtemperatuur van je CV leiding (deze wil je tussen de 30 en 40 graden hebben en tenminste onder de 55c)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
revolution-nl schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 12:58:
1300 m3 voor een dergelijke tweekapper uit 1996 lijkt mij niet abnormaal.
Mijn tip koop een IR meter en gaan eens een inventarisatie doen, controleer direct de retourtemperatuur van je CV leiding (deze wil je tussen de 30 en 40 graden hebben en tenminste onder de 55c)
Ahh, dat heb ik er nog niet bijgezet. De aanvoertemperatuur voor de CV staat nu op 55 graden en zoals gezegd krijg ik de woonkamer daar prima warm mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Minder warm stoken bespaart. Weet niet wat je stookgedrag nu is, maar van 17 graden overdag warmer stoken. nu met Corona ben je vaker thuis, dus stook je ook meer. heel raar/veel lijkt het mij niet.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:25

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Verbruik is wat hoog maar zeker niet extreem voor een dergelijk woning

hoelang ben je al klaar met verbouwen?
Verbouwen kost extra gas ivm het drogen van de gebruikte bouwmaterialen en het vaker in en uitlopen.

Veder weet ik niet wat er is verbouwd maar een garage kreeg in die tijd eigenlijk nooit isolatie op het dak. Het kan best zijn dat dit nooit is gedaan of met de franse slag door de vorige bewoners.
een ruimte niet warm krijgen is eigenlijk altijd een afgifte probleem. ja de boel beter isoleren helpt wel. maar dan moet je wel weten dat afgifte en warmteverlies daarna wel in ballans is.
Je dak goed aanpakken zodra de tijd daar is zou ik ook zeker als prioriteit zien, ik denk dat je daar nog wel wat verliest.

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 02-02-2021 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 00:02
Is het platte dak wel geïsoleerd? Ik kwam er in mijn begin jaren 90 woning achter dat, ondanks dat de wanden en vloer wel RC 2.5 geïsoleerd waren, het dak van de aanliggende geconverteerde garage "voor het gemak(?)" maar even vergeten was, ondanks dat het plafond strak was afgewerkt. Qua verbruik zit ik op ca 1200 m³'/jaar voor vrijstaand huis. Ik denk dat ik door het dak nog te isoleren er 200 of 300 m³ vanaf kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
il-Principe schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 13:08:
Is het platte dak wel geïsoleerd? Ik kwam er in mijn begin jaren 90 woning achter dat, ondanks dat de wanden en vloer wel RC 2.5 geïsoleerd waren, het dak van de aanliggende geconverteerde garage "voor het gemak(?)" maar even vergeten was, ondanks dat het plafond strak was afgewerkt. Qua verbruik zit ik op ca 1200 m³'/jaar voor vrijstaand huis. Ik denk dat ik door het dak nog te isoleren er 200 of 300 m³ vanaf kan krijgen.
Ja, dit dak is geïsoleerd

Wat stookgedrag betreft, ik laat het bewust niet te ver afkoelen, ik hou het op 18 a 18,5 graad en overdag wordt het warm gestookt naar 20,5 graad.. Ik verwacht dat als we al het glas vervangen voor HR++ glas we de dagtemperatuur nog wat lager kunnen krijgen en toch hetzelfde comfort kunnen bereiken.

[ Voor 9% gewijzigd door PaT op 02-02-2021 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

PaT schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 13:10:
[...]

Wat stookgedrag betreft, ik laat het bewust niet te ver afkoelen, ik hou het op 18 a 18,5 graad en overdag wordt het warm gestookt naar 20,5 graad.. Ik verwacht dat als we al het glas vervangen voor HR++ glas we de dagtemperatuur nog wat lager kunnen krijgen en toch hetzelfde comfort kunnen bereiken.
Kosten baten, moet je ook bepalen. lager stoken weet je sowieso dat het scheelt, en je went er snel aan.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-05 16:43
We hebben 2 jaar geleden een 2-onder-1-kap woning gekocht uit 1996 van ca 175 m2 groot. Redelijk goed geïsoleerd dus met Rc-waarden van 2,5-2,7 voor vloeren, wanden en dak. "We" is trouwens een gezin met 2 ouders en 3 kinderen.

Ook de zolder koelt voor mijn gevoel te ver af. Als we daar op maandag weer gaan werken is het in de ochtend een graad of 17 terwijl de radiator (die wel ondergedimensioneerd is) open staat. Op die zelfde warmtebeeldcamera waren geen koudebruggen zichtbaar in de gevel.

Een heel verhaal voor eigenlijk een korte vraag: Is het gasverbruik bij dit gebruik en deze woning "normaal" of gaat er hier echt iets mis?
Dat de zolder afkoelt herken ik niet:

Ik heb ook een 2-onder-1 kap (1978) en zelf grootendeels nageïsoleerd. Je verbruik is niet schokkend (1900m3) en had ik ook. Na extra stappen is dat gedaald tot circa 1250 m3 (gemeten over 1 jaar, 4 personen waarvan 2 tienerdochters, warmwaterverbruik geschat op 350 m3).

Extra stappen:
- nieuwe spuimuurisolatie. Nu Rc 3,0.
- dakisolatie extra aangebracht vanuit binnen: Huidige Rc 5,5

De dakisolatie is de grootste verbetering geweest en heb ik op alle fronten kunnen merken. De woonzolder blijft zonder verwarming altijd op 20 graden staan. Met de wasmachine of droger aan wordt het zelfs 1 graden ofzo warmer. Dus ik vind het vreemd dat jij dat niet hebt, wellicht zijn een aantal wanden, dak van de zolder slechter geïsoleerd dan je zou denken. Ik zou hier eens serieus naar kijken want daar is een slag te maken en kan zo 20-30% gas gaan schelen aangezien relatief veel warmte via het dak verdwijnt.

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Die 50m3 per maand voor sww is in mijn ogen wel veel, heb je rekening gehouden dat je in de zomer veel minder gas gebruikt voor sww?

Daarnaast zeg je redelijk goed geisoleerd maar naar de huidige maatstaven is het eigenlijk niet goed.Dak zit tegenwoordig op 6, gevel 4,5 en vloer op 3,5. Een grote muur op het Noorden is ook niet fijn.

Hoe is de ventilatie geregeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
Shocked schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 13:30:
[...]

Dat de zolder afkoelt herken ik niet:

Ik heb ook een 2-onder-1 kap (1978) en zelf grootendeels nageïsoleerd. Je verbruik is niet schokkend (1900m3) en had ik ook. Na extra stappen is dat gedaald tot circa 1250 m3 (gemeten over 1 jaar, 4 personen waarvan 2 tienerdochters, warmwaterverbruik geschat op 350 m3).

Extra stappen:
- nieuwe spuimuurisolatie. Nu Rc 3,0.
- dakisolatie extra aangebracht vanuit binnen: Huidige Rc 5,5

De dakisolatie is de grootste verbetering geweest en heb ik op alle fronten kunnen merken. De woonzolder blijft zonder verwarming altijd op 20 graden staan. Met de wasmachine of droger aan wordt het zelfs 1 graden ofzo warmer. Dus ik vind het vreemd dat jij dat niet hebt, wellicht zijn een aantal wanden, dak van de zolder slechter geïsoleerd dan je zou denken. Ik zou hier eens serieus naar kijken want daar is een slag te maken en kan zo 20-30% gas gaan schelen aangezien relatief veel warmte via het dak verdwijnt.
toon volledige bericht
Ik heb hier serieus naar gekeken, maar na-isoleren van mijn dak is wel een dingetje omdat je heel makkelijk vocht insluit. Het dak bestaat namelijk uit elementen met een houten binnen afwerking en PUR-isolatieplaten met een mooi aluminium huidje en vervolgens tengels en dakpannen. Ik heb daar al het nodige over gespard in het zolderisolatie topic.
Wolly schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 13:41:
Die 50m3 per maand voor sww is in mijn ogen wel veel, heb je rekening gehouden dat je in de zomer veel minder gas gebruikt voor sww?

Daarnaast zeg je redelijk goed geisoleerd maar naar de huidige maatstaven is het eigenlijk niet goed.Dak zit tegenwoordig op 6, gevel 4,5 en vloer op 3,5. Een grote muur op het Noorden is ook niet fijn.

Hoe is de ventilatie geregeld?
Wat is sww? Die 50 kuub is gebaseerd op mijn gasverbruik afgelopen zomer waarbij er uiteraard niet verwarmd werd.

Ventilatie gaat via natuurlijke toevoer, roosters op de begane grond en via ventilatiestanden van de draaikiepramen op de slaapverdieping. Afzuiging gaat via badkamer, toilet, keuken en bijkeuken via 2 nieuwe mechanische ventilatoren. Na een paar maanden kwamen we er namelijk achter dat de afvoer van het toilet niet aangesloten was op de mechanische afvoer, maar simpelweg met een pijpje door ging naar de bijkeuken en daar recht het dak door. Daar staat nu een pijpdakventilator op.
Yowzawood schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 13:49:
Het totaal is inderdaad aan de hoge kant, maar niet extreem.

Ik zit met een vergelijkbare woning (bouwjaar 2000) die op de garage na geheel vrijstaat op een totaal van rond de 1500m3 waarvan 200-250 m3 voor warm water schat ik zo...
Een dergelijk verbruik zou ook in mijn comfortzone zitten. Ik heb dus een vermoeden dat er "ergens" bouwkundig iets mis gaat, maar is dat nu puur de metalen garagedeur die de boel zo afkoelt of moet ik het nog ergens anders in zoeken.

Edit: ik zie dat ik een fout maak. Die 50 m3 moet 35 m3 a 40 m3 zijn. Dat was mijn gasverbruik in juli en augustus

[ Voor 37% gewijzigd door PaT op 02-02-2021 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
Het totaal is inderdaad aan de hoge kant, maar niet extreem.

Ik zit met een vergelijkbare woning (bouwjaar 2000) die op de garage na geheel vrijstaat op een totaal van rond de 1500m3 waarvan 200-250 m3 voor warm water voor 2 pers schat ik zo...

Je (geschat?) verbruik voor warm water lijkt aan de hoge kant.

[ Voor 22% gewijzigd door Yowzawood op 02-02-2021 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
PaT schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 13:47:
[...]
Een dergelijk verbruik zou ook in mijn comfortzone zitten. Ik heb dus een vermoeden dat er "ergens" bouwkundig iets mis gaat, maar is dat nu puur de metalen garagedeur die de boel zo afkoelt of moet ik het nog ergens anders in zoeken.
Ik heb wel overal HR++ en heb een type D balansventilatie..... maar kook dan wel weer op gas, maar dat zal geen groot getal zijn. Ik stook niet in de garage maar heb wel gelijk die kanteldeur door een fatsoenlijke segmentdeur laten vervangen.

[ Voor 10% gewijzigd door Yowzawood op 02-02-2021 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:19
[...]

Wat stookgedrag betreft, ik laat het bewust niet te ver afkoelen, ik hou het op 18 a 18,5 graad en overdag wordt het warm gestookt naar 20,5 graad..
Dit is een vrije snelle afkoeling van je huis, dit lijkt mij het gevolg van de niet optimale isolatie.
Het gasverbruik vind ik dan ook niet heel schokkend.

Om je gasverbruik te verlagen kun je denken aan een douche wtw en een warmtepomp op je ventilatiesysteem. Dat moet ongeveer de helft van je gasverbruik afhalen. Eventueel een quooker in de keuken als je een lange toevoer leiding hebt. Voor het extra electra verbruik kun je misschien zonnepanelen installeren. Mocht je gaan verbouwen is extra isoleren zeker het overwegen waard.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-05 13:45

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

[...]

Denk dat als wij thuis (250m2, vrijstaand, redelijk goed geïsoleerd) de verwarming (Nefit Topline Aquapower II CW6) in de nacht 18-18,5 laten staan en overdag 20,5, wij een vrij onnoemelijke verhoging in gasgebruik gaan zien t.o.v. nu (16.5 nacht, 17,5-18.0 overdag). Op een dag als vandaag met thuiswerken en dergelijke stoken wij er ongeveer 14 kuub doorheen.

Plaatje van wat wij stoken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-lr3PWn1YIliSjJjfkmD8yo7wgM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mGH1RIXzDkd3kwYqP1xJvP4G.png?f=fotoalbum_large

Met andere woorden: ben je niet een wat hoge temperatuur gewend? Als we bij oma op bezoek gaan staat de thermostaat meestal op 20-21 gaden en daar gaan we kapot van de warmte.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
Tupolev schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 13:53:
[...]

Dit is een vrije snelle afkoeling van je huis, dit lijkt mij het gevolg van de niet optimale isolatie.
Het gasverbruik vind ik dan ook niet heel schokkend.

Om je gasverbruik te verlagen kun je denken aan een douche wtw en een warmtepomp op je ventilatiesysteem. Dat moet ongeveer de helft van je gasverbruik afhalen. Eventueel een quooker in de keuken als je een lange toevoer leiding hebt. Voor het extra electra verbruik kun je misschien zonnepanelen installeren. Mocht je gaan verbouwen is extra isoleren zeker het overwegen waard.
Quooker hebben we. Zonnepanelen komen waarschijnlijk dit jaar en vanaf dat moment ga ik serieus kijken naar een hybride warmtepomp om zo het gasverbruik te verlagen.
Kuusj schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 13:58:
[...]

Denk dat als wij thuis (250m2, vrijstaand, redelijk goed geïsoleerd) de verwarming (Nefit Topline Aquapower II CW6) in de nacht 18-18,5 laten staan en overdag 20,5, wij een vrij onnoemelijke verhoging in gasgebruik gaan zien t.o.v. nu (16.5 nacht, 17,5-18.0 overdag). Op een dag als vandaag met thuiswerken en dergelijke stoken wij er ongeveer 14 kuub doorheen.

Plaatje van wat wij stoken:
[Afbeelding]

Met andere woorden: ben je niet een wat hoge temperatuur gewend? Als we bij oma op bezoek gaan staat de thermostaat meestal op 20-21 gaden en daar gaan we kapot van de warmte.
Nou, dat is een leuke. In onze vorige woning stond de thermostaat altijd op 19 graden en dan was het comfortabel. Om datzelfde comfort in dit huis te krijgen moet die thermostaat echt een tandje hoger. Waar dat nu precies door komt, of dat echt aan het glas ligt, vraag ik mij af.

[ Voor 41% gewijzigd door PaT op 02-02-2021 14:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yowzawood
[...]
Overdag een max temp van 18 graden is nou niet echt de norm....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:54
[...]

Ik heb het snel warm, maar om comfortabel thuis te kunnen werken staat de thermostaat hier op 20 graden. 18 graden is koud als je een achter je pc zit imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
sww = sanitair warm water.

Als die 50m3 per maand in de zomer is dan is het in de winter automatisch meer omdat de toevoertemperatuur van water dan lager is. Ik vermoed dan ook dat je van lange douches houdt of vaak in bad gaat.

Ik denk dat je eens goed moet kijken waar de koude lucht je woning ingaat danwel de warme lucht de woning verlaat. Zo te lezen heb je 3 afzuigapparaten, dat zijn ook 3 potentiele lekken. Zitten daar terugslagkleppen in de leidingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-05 13:45

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Yowzawood schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 14:00:
[...]

Overdag een max temp van 18 graden is nou niet echt de norm....
Ja in de avond gaat het rustig naar 18.5/19.0 afhankelijk van hoe het buiten is, maar overdag 19 graden stoken zou echt geen pretje in ons huis zijn hoor.
Knul schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 14:01:
[...]

Ik heb het snel warm, maar om comfortabel thuis te kunnen werken staat de thermostaat hier op 20 graden. 18 graden is koud als je een achter je pc zit imho.
Zo zie je maar dat ieder huis een andere temperatuur 'vereist' om comfortabel te zijn. Als ik hem op 20 graden zet dan zit ik in een tshirt te werken haha.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
Wolly schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 14:01:
sww = sanitair warm water.

Als die 50m3 per maand in de zomer is dan is het in de winter automatisch meer omdat de toevoertemperatuur van water dan lager is. Ik vermoed dan ook dat je van lange douches houdt of vaak in bad gaat.

Ik denk dat je eens goed moet kijken waar de koude lucht je woning ingaat danwel de warme lucht de woning verlaat. Zo te lezen heb je 3 afzuigapparaten, dat zijn ook 3 potentiele lekken. Zitten daar terugslagkleppen in de leidingen?
2 afzuigapparaten en dat van die terugslagklep is wel een goede. Lang douchen valt wel mee. Sterker nog, ik heb een maand lang het gezin op een regime van 4 minuten douchen gezet (we hebben geen bad) en dat maakte nauwelijks wat uit. En zoals aangegeven was die 50m3 in de zomer iets te enthousiast. eerder 35 - 40 voor 5 personen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
PaT schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 13:58:
[...]
Nou, dat is een leuke. In onze vorige woning stond de thermostaat altijd op 19 graden en dan was het comfortabel. Om datzelfde comfort in dit huis te krijgen moet die thermostaat echt een tandje hoger. Waar dat nu precies door komt, of dat echt aan het glas ligt, vraag ik mij af.
Ik verwacht dat het aan de combinatie van glas en type C ventilatie zal liggen...... en in mijn ervaring is het vaak met vloerverwarming ook nodig om iets harder te stoken.

En ingestelde temperaturen zeggen natuurlijk ook niet alles. Dan ben je afhankelijk van meting en plaatsing. Ik meet liever gewoon de temperatuur dan zie je vaak verschillen in ruimtes en plaatsen. Zo is mijn zitgedeelte gewoon 0,5-1 graad koeler dan wat ik op mijn thermostaat heb ingesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shocked
PaT schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 13:47:
[...]

Ik heb hier serieus naar gekeken, maar na-isoleren van mijn dak is wel een dingetje omdat je heel makkelijk vocht insluit. Het dak bestaat namelijk uit elementen met een houten binnen afwerking en PUR-isolatieplaten met een mooi aluminium huidje en vervolgens tengels en dakpannen. Ik heb daar al het nodige over gespard in het zolderisolatie topic.
Na-isolatie met een houten binnendak is goed mogelijk hoor zonder vochtproblemen (heb ik ook gedaan). Mijn broertje is bouwtechnisch rekenaar en die heb ik ernaar laten kijken. Je moet alleen nauwkeuriger werken met materialen en sealen. Goed te doen.

Wat @Tupolev zegt "Dit is een vrije snelle afkoeling van je huis, dit lijkt mij het gevolg van de niet optimale isolatie. " onderstreep ik ook. Afkoeling van de warmte in een huis wordt bepaald door de mate van isolatie. Er zijn wel leuke berekeningen te maken met Rc-waarden en warmte input versus output (verlies) De grootste stap kan je daar zetten en met de snelle afkoeling zit ergens iets niet goed of is er gesjoemeld met cijfers/materialen.

Is een professionele warmtescan van de buitenkant van je huis een idee? Kost je wel een euro'tje of 100 - 150 (?) maar dan heb je wel een goed idee waar de warmtelekken van je huis zitten. De temperatuur is nu ideaal daarvoor en kan een nuttig onderdeel uitmaken van je strijdplan.

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
Shocked schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 15:14:
[...]

Na-isolatie met een houten binnendak is goed mogelijk hoor zonder vochtproblemen (heb ik ook gedaan). Mijn broertje is bouwtechnisch rekenaar en die heb ik ernaar laten kijken. Je moet alleen nauwkeuriger werken met materialen en sealen. Goed te doen.

Wat @Tupolev zegt "Dit is een vrije snelle afkoeling van je huis, dit lijkt mij het gevolg van de niet optimale isolatie. " onderstreep ik ook. Afkoeling van de warmte in een huis wordt bepaald door de mate van isolatie. Er zijn wel leuke berekeningen te maken met Rc-waarden en warmte input versus output (verlies) De grootste stap kan je daar zetten en met de snelle afkoeling zit ergens iets niet goed of is er gesjoemeld met cijfers/materialen.

Is een professionele warmtescan van de buitenkant van je huis een idee? Kost je wel een euro'tje of 100 - 150 (?) maar dan heb je wel een goed idee waar de warmtelekken van je huis zitten. De temperatuur is nu ideaal daarvoor en kan een nuttig onderdeel uitmaken van je strijdplan.
Een professionele warmtescan is er niet gemaakt. Ik heb zelf wel met een FLIR warmtebeeldcamera op mijn huis gemikt en zag daar niet de kenmerkende koudebruggen zoals je altijd op die voorbeeldplaatjes ziet. Nou hoeft dat niet wat te betekenen, aangezien een Rc van bijvoorbeeld 2 in plaats van 2,7 niet op gaat vallen op zo'n beeld.

Ik waardeer de tips enorm die gegeven worden, maar wat ik ook merk is dat de logische verdachten genoemd worden. Zoals gezegd heb ik aan dak na-isolatie gedacht, het vervangen van de dakisolatie van het platte dak en zelfs om met een camera de spouw eens te bekijken of die niet vol zit met speciebaarden of afgevreten isolatie materiaal. Maar dat is wel een beetje "baat het niet, dan schaadt het niet". Dat is wel zo, behalve voor mijn portemonnee dan. Even een zolder isoleren, los van het werk, kost best wat tijd en een paar duizend euro. Het platte dak idem dito.

Nou ben ik niet te beroerd om te investeren in dit huis, maar ik doe het wel het liefst zo gericht mogelijk met een zo hoog mogelijke opbrengst. En of dat nu in Euro's is of in comfort maakt mij niet zoveel uit.

Ik heb daarvoor ooit wel eens een bouwfysicus op basis van de tekeningen een scan laten maken. Daar kwam eigenlijk niets uit behalve zonnepanelen plaatsen..
Ook heb ik wel eens iemand van de Woonwijzerwinkel over de vloer gehad. Rondje gemaakt, leuk praatje, maar daar kwam ook weinig uit behalve -mogelijk- het glas vervangen. Daar ben ik nu dus deels mee begonnen op de koudste plek en dat lijkt bijzonder weinig op te leveren.

[ Voor 5% gewijzigd door PaT op 02-02-2021 16:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shocked
PaT schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 16:14:
[...]

Nou hoeft dat niet wat te betekenen, aangezien een Rc van bijvoorbeeld 2 in plaats van 2,7 niet op gaat vallen op zo'n beeld.

Nou ben ik niet te beroerd om te investeren in dit huis, maar ik doe het wel het liefst zo gericht mogelijk met een zo hoog mogelijke opbrengst. En of dat nu in Euro's is of in comfort maakt mij niet zoveel uit.

Rondje gemaakt, leuk praatje, maar daar kwam ook weinig uit behalve -mogelijk- het glas vervangen. Daar ben ik nu dus deels mee begonnen op de koudste plek en dat lijkt bijzonder weinig op te leveren.
Je hoofdvraag : je gasverbuik is normaal gezien de situatie.

Dubbel glas vervangen door HR++ levert vooral comfort op en wellicht een paar % hooguit gasbesparing, zeker omdat jij geen enorme glaspui hebt (ik heb 6,5 x 2,4 mtr). Dan merk je ook niets in je verbruik want een eventuele besparing valt weg in de ruis (wat meer of minder wind - windchill van je huis, of een koudere dan normale maand etc.).

Tweaken van je CV levert iets op, maar doet weinig voor de warmtebehoefte van je huis (in versus out).

In Nederland leven we in een gematigd klimaat en isoleren heeft maar tot een beperkte grootte zin, financieel gezien dan.
De link die ik al vaker gepost heb : http://www.hollands-ontwe...van-hoge-isolatiewaardes/

Hier zie je dat dak en spouwmuur het meeste opleveren. Nogrmaals, ik twijfel over de isolatiewaarden van je huis. Wellicht is het te positief voorgesteld en zit je hooguit op Rc-waarde 1,8. Daar beginnen de grafieken van isolatie eigenlijk pas en jouw genoemde 2,7 voor het dak is eigenlijk veel te laag. Vandaar dat iedereen daar op begint te schieten.
Ik neem nu aan dat je volgens de link - uitgaande van een voorzichtige Rc-waarde van 2,0 - niet 2,7), je met betere isolatie van dak en/of muur, je nog circa 400 - 500 m3 gas kunt besparen.
Dat is zeker 400 euro per jaar, met een investeringstijd - uhmm zeg 8 jaar - is je budget 3200 euro. Dat betekent domweg zelf doen want uitbesteden zal dat zeker overschrijden.

De stap van de adviseurs om dan maar het glas te vervangen door HR++ is dan ook logisch. De rest is te bedenken maar kost gewoon veel (als je het laat doen) en verdien je moeizaam terug of helemaal niet.

Zonnepanelen is dan ook logisch maar met een angel dat vanaf 2023 je niet het volle pond meer terugkrijgt bij overproductie (lees lever je overdag terug dan krijg je daar weinig voor).

Als je niks zelf kan doen, dan zou ik kiezen voor zonnepanelen en wat bijschaven van comfortdingetjes (glas, deuren etc.). En de rest gewoon voor lief nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
@Shocked Dank je voor je reactie. Het artikel wat je deelt beantwoord wel een paar van mijn vragen en bevestigd mijn onderbuikgevoel dat ik de focus moet gaan leggen op mijn dakisolatie

Waar ik wel benieuwd naar ben is hoe exact jij het na-isoleren van je dak aangepakt hebt. Ik heb op Ubakus.de mijn dak gemodelleerd en die zou ik goed naar een Rc van 6 a 7 kunnen brengen. Maar om daar geen vochtproblemen te krijgen moet alles echt heel goed afgesloten worden met pur en aluminiumtape. Kan jij misschien wat gedetailleerder vertellen hoe je dat aangepakt hebt?
Een deel van mijn uitdaging zit namelijk in het feit dat ik een Pyramidedak heb met een stalen balken op de hoeken. Die wil en kan ik niet helemaal inpakken, dus worden de aansluitingen op die balk extra kritisch.

Voor de toekomst zie ik mij de volgende verbeteringen van mijn woning voor mij
  • vervangen deuren en tochtprofielen (inmiddels in gang gezet)
  • plaatsen nieuwe blokhut met daarop 14 zonnepanelen (inmiddels in werking gezet)
Vervolgens zit ik aan de volgende acties te denken
  • plaatsen hybride-warmtepomp
  • na-isoleren zolderdak
  • vervangen isolatie plat dak voor een zo hoog mogelijke Rc-waarde (binnen 5 jaar)
  • vervangen overige beglazing voor HR++ glas
En dan heb ik uiteindelijk nog de het idee om de boel om te bouwen naar een type D ventilatiesysteem. Dat is natuurlijk best ingrijpend met alle benodigde buizen. Ik las hier dat ik daar 200 a 300 m3 gas mee zou kunnen besparen. Is het voordeel echt zo groot?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Shocked
Voor 1 keer dan, met foto's.
Isolatie indien het dakbeschot luchtdicht is afgesloten (niet ademend naar buiten). Dit geldt voor platte daken met bitumen, sommige schuinen daken en daken met shingles (bij mij op het schuine dak).

Voor de zekerheid ga je dan sealen en zorg je ervoor dat geen (vochtige) lucht vanuit de ruimte de isolatielaag kan binnendringen om daar te condenseren tegen het hout.

Stappen:
- slopen waar nodig
- grote gaten dichtpurren waar nodig (aansluiting beton-dak bijv.)
- raggelwerk verdikken indien nodig
- Miofol klimaatfolie aanbrengen, letterkant naar buiten (zichtbaar): opgesloten vocht kan ontsnappen!
- Miofol vastnieten
- overlap of rachel afplakken met alutape
- buitenkanten nieten, iets terugslaan en Delta-Tixx elastische lijm aanbrengen en platstrijken. Eventueel een rups in de hoek naleggen. Ter eigen inzage. Je sealt als het ware de foliebak af aan de buitenkanten. In mijn geval is de rachel aan de muurkant extra afgepurt en met kit nagesealed om er zeker van te zijn dat de spleet tussen rachel-muur dicht zat aangezien muren nooit perfect vlak zijn.
-afwerken met gipsplaat en eventueel afwerkstuc
- afwerklatten en schilderen maar

Youtube geeft ook wel wat ter idee: https://www.youtube.com/watch?v=hL3030y5RKM
Je zou folie op je stalen balk kunnen kitten en een afwerklatje erop kunnen plakken.

Start project: volgens de bouw was het dak geïsoleerd....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zyom0aUteQIPMuOBrjncoSss8No=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RvO6p81X6A9iEwdVujKsyVTx.jpg?f=user_large

Open maken schuine schotten ter inspectie...dat is duidelijk dan...
Ik heb overigens de schuine bakken achter het schot in driehoek voorzien van minerale wol zoals het eigenlijk hoort (doorlopen schuine dak, over de betongrond en weer omhoog tussen de rachels. Daarna folie verlijmen en aftimmeren met nieuw schot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZD42Z1oOIX6-Mc6s69hv471kT78=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DAuHQQdBCTG2zZ4vNWOQ0gIp.jpg?f=user_large

Aanbrengen extra hout om de rachels te verdikken zodat isolatiemat ertussen past.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bOm6LoVpvvJjjAMe5Y7EKdNP9Hk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/u0e8oY7acHlFsJG0tV0slZUh.jpg?f=user_large

Achter de Miofol zit de minerale wol, op maat gemaakt door mij. Wel een wit schilderspak aan + mondkap vanwege stof bij het snijden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hH89JpKkLz9JqRJq1q1JScFLHzw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AjQvu8CqpABq5M1DZCKVucMi.jpg?f=user_large

Detail sealen: de buitenkanten met Delta-Tixx. Dat is die witte strook...ik ben niet zuinig met de kit geweest. Had achteraf wel wat minder gekund.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_FGsm6yIaU0vsgb7bXkMRGstn_U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/msOU5SPeSGXwyn3EGi0Kmh12.jpg?f=user_large

Afwerken met gipsplaat (goedkoop partijtje)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qX9rYan-CCc6iB1FDoKbkdpzsh8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dxobQZjHTyk0xsqNt5N4ILtl.jpg?f=user_large

Ruwe afwerking. Klaar om te stucen en sierlatjes moeten nog etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z202jetZGKNotXZpU6bFas7te0c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QMnSlZ8LUY1Ck5PFELdPWbb4.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:15
Hier een woning uit 1900, wel geheel gerenoveerd, van 270 m2 waarvan een slordige 190 m2 verwarmd, allen met vloerverwarming. Ik verbruikte vorig jaar 1800 m3 (totaal met sww). RC 2,5 wand/vloer en dak een stuk hoger. Ik merk dat de meeste warmte verdwijnt door tocht / koudeval zijn van de woning. Is voor zo'n oude woning ook onmogelijk omdat ik niet alle koudebruggen kan voorkomen.

Maar ik denk dat je verbruik niet overdreven veel is. Wil je verduurzamen kun je ook zonnepanelen met een warmtepomp overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:06
PaT schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 13:58:
[...]

vanaf dat moment ga ik serieus kijken naar een hybride warmtepomp om zo het gasverbruik te verlagen.

[...]
Beter het geld van die hybride oplossing steken in isolatie/naad kierdichting. Daar heb je veel langer wat aan en dan kan je daarna in 1 keer gasloos.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
PaT schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 09:30:
@Shocked
Voor de toekomst zie ik mij de volgende verbeteringen van mijn woning voor mij
  • vervangen deuren en tochtprofielen (inmiddels in gang gezet)
  • plaatsen nieuwe blokhut met daarop 14 zonnepanelen (inmiddels in werking gezet)
Vervolgens zit ik aan de volgende acties te denken
  • plaatsen hybride-warmtepomp
  • na-isoleren zolderdak
  • vervangen isolatie plat dak voor een zo hoog mogelijke Rc-waarde (binnen 5 jaar)
  • vervangen overige beglazing voor HR++ glas
En dan heb ik uiteindelijk nog de het idee om de boel om te bouwen naar een type D ventilatiesysteem. Dat is natuurlijk best ingrijpend met alle benodigde buizen. Ik las hier dat ik daar 200 a 300 m3 gas mee zou kunnen besparen. Is het voordeel echt zo groot?
Ter idee:
Mijn huis 2-onder-1 kap, 1978: ik heb circa 75 m2 woonoppervlak bgg. Dat is de hal, wc, keuken en woonkamer met glaspui over de volle breedte (6,5 mtr).
Daarna 3 slaapkamers 1e verdieping en woonzolder (voorzijde en achterzijde als volwaardige kamer) met open trap allemaal.

Situatie voor extra isolatie:
circa 1950 - 2000 m3 gas / jaar waarvan 300 (?) voor warmwater en koken.
In de muren zat glaswol (3cm) en is nagefoamed met 7 cm schuim. Rc-waarde van 1,2 naar 2,7 (?).
Dak (6 cm houtvezelplaat en naar "bewering" 2 cm isomat) met geschat Rc van 1,5 ofzo. Met de minerale wol als extra isolatie kom ik op Rc-waarde van circa 5,1.

Resultaat: gasverbruik gedaald naar 1250 m3 per jaar. Besparing circa 700 m3.

Interessant is wat het dak heeft gedaan:
Globaal gaan ze uit van 9 tot 11 m3 gas per jaar per m2.
Ik heb 74 m2 dak nageïsoleerd, dus 74 x 9 = 666 m3 zou dat dan zijn. De spouwmuur is ook wat beter geïsoleerd, dus die haal ik met 100m3 er weer vanaf.
Het dak heeft mij dan circa 566 m3 gas bespaard als ik de cijfers zo grof mag inschatten.

Reken met jouw huis voorzichtig met 8m3 gasbesparing per m2 dak, afhankelijk van de huidige isolatie.

- Hybride-warmtepomp: ja dat zou goed kunnen maar hou rekening met het feit dat die dingen wel herrie kunnen maken. De plaats in huis is wel van belang en informeer naar het geluid.

- plat dak: als het erg slecht geïsoleerd is, zou dat het overwegen waard kunnen zijn. Als het plat dak leeg is, dan zou je kunnen overwegen om omgekeerde dakisolatie aan te brengen vanaf de buitenkant dus. Dat heb ik ook gedaan op een stuk lodgia die als vloer direct het plafond van de keuken heeft. Ik heb daar PIR op aangebracht en het scheelde meteen 2 graden (plafond was 17 graden en daarna 19 graden). Dit aanbrengen is snel een eenvoudig. Moet je de boel openbreken, dan zou ik dat zo laten.

- HR++ = comfort en moet je altijd doen.

- zonnepanelen: snel leggen, het liefst zelf en dat brengt meteen op.

Mijn huidig energieverbruik gemeten via mindergas.nl:
2019 : 2000 m3 gas en 3000 kW/jaar
2020: 1250 m3 gas en 200 kW/jaar (zonnepanelen opbrengst circa 2800 kW/jaar)

- Warmte terugwinisolatie: daar heb ik nooit aan gerekend. Ook omdat ik een te oud huis heb om overal buizen aan te brengen. Ventilatie gaat via roosters en ramen. Dat gaat redelijk tot goed en is afgesteld op %luchtvochtigheid en CO2-gehalte. Verder worden door sommige universiteiten beweerd dat warmteterugwininstallaties een bron van ziektekiemen zouden zijn, ondanks filters. Tja, dat is verder aan ieder om dat verder uit te zoeken, ik houd het bij natuurlijke buitenlucht. (mijn broertje "oude huizen zijn het gezondst, tocht is goed").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
No Hands schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 14:52:
[...]

Beter het geld van die hybride oplossing steken in isolatie/naad kierdichting. Daar heb je veel langer wat aan en dan kan je daarna in 1 keer gasloos.
Een cv ketel gaat 15 a 20 jaar mee. Nu investeren in hybride zorgt ervoor dat ik mijn nieuwe cv ketel zo optimaal mogelijk kan inzetten. Ik hoor verhalen van 85% minder gasverbruik. Al zal het in mijn geval 1000m3 per jaar schelen a 800 euro per jaar tegen een hoger energieverbruik van laten we gokken, 300 euro per jaar, dan heb ik die hybridepomp met 6 jaar terugverdiend. Dan kan ik dus kog bijna 10 jaar besparen voordat ik echt van het gas af moet.
De gemeente heeft aan dat mijn wijk 1 van de laatste zal zijn vanwege het gevarieerde woningaanbod. Letterlijk van begin 1900 tot 2010 en van alles daartussen. 1 simpele oplossing is er dus niet voor onze wijk. Ik wacht dus het liefst zo lang mogelijk met van het gas af gaan.
Wie weet wordt waterstof, zoals ze nu testen in Heerhugowaard (als ik mij niet vergis) een interessante optie.

@Shocked Bedankt voor de foto's, erg verhelderend. Het filmpje ga ik ook nog bekijken.
De waardes die jij noemt zijn wel serieus mooi. Nou ben jij van een beroerder startpunt gekomen zo te zien, maar dan nog. Ik heb voor mijzelf zoiets van 1400 a 1500 m3 gas zou redelijk zijn, minder is altijd mooier.

Het platte dak is makkelijk te verbeteren in mijn geval. Het bestaat uit een betonnen dakplaat, folie, losliggende isolatie (aldus bouwtekening, wat geen garantie is dat het daadwerkelijk zo is heb ik gemerkt) en vervolgens bitumen en grind. Het bitumen wordt dit jaar 25 jaar oud en zal dus geen lang leven meer hebben. Als dat er toch af moet, dan leg ik net zo lief gelijk een goede XPS of PIR isolatieplaat neer. Dan heb je een Rd van ergens tussen de 3,5 en 4,5. Een stuk beter dan de Rd van 2 en een beetje die er nu waarschijnlijk zal liggen. Met wat geluk maken we er een groen dak van, werkt het ook nog als waterberging.

Qua hybridepomp zit ik naar een Elga te kijken. Dat zijn volgens de deskundigen de beste die er zijn en erg stil. Sowieso komt dat ding buiten naast mijn badkamer te staan, dus zal een beetje geluid geen ramp zijn.

Edit:
Net even heel grof het dakoppervlak berekend.
Dat is rond de 90 m2. Dat keer 8 m3 per jaar zou alleen al dik 700 m3 gas per jaar schelen. Dat is snel terugverdiend.

Edit 2. Dat vergeet ik hier te vermelden.
Vorige week zijn de HR++ ramen in de werkkamer gegaan. In eerste instantie leek dat niet zoveel te doen. De afgelopen dagen echter loopt de temperatuur steeds een klein stukje verder op in die ruimte. Het lijkt wel of de bouwkundige massa een warmtebuffer aan het vormen is doordat de warmte niet meer weglekt via de ramen. Erg tof om dat te zien.

[ Voor 45% gewijzigd door PaT op 03-02-2021 15:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:15
@PaT waarom hybride? Als ik naar een 9 KW warmtepomp kan dit jaar dan kan jij dat ook met je gasverbruik en ben je meteen gasloos. SWW ga ik zeker het eerste jaar nog gewoon op gas doen (we koken ook nog op gas), dat kan jou CV ketel dus blijven doen. Je kan ook nog eigen "hybride" maken door een buffervat te nemen en als open verdeler aan te sluiten. Met wat domotica zet je de WP uit als jij vindt dat de gasketel een beter rendement heeft.

[ Voor 11% gewijzigd door _Piwi_ op 03-02-2021 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Wat ik trouwens nog mis in dit topic, is je CV wel goed ingeregeld? Geen 80 graden aanvoer? Geen intern boilervat wat onnodig warm wordt gehouden?

Is je CV waterzijdig ingeregeld?

Alle kleine beetjes helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
Wolly schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 20:32:
Wat ik trouwens nog mis in dit topic, is je CV wel goed ingeregeld? Geen 80 graden aanvoer? Geen intern boilervat wat onnodig warm wordt gehouden?

Is je CV waterzijdig ingeregeld?

Alle kleine beetjes helpen.
Nee,
Nee,
En nee :)

Aanvoer is 55 graden, comfortstand staat uit en waterzijdig inregelen moet eigenlijk nog eens gedaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:07
Ik heb een vergelijkbaar huis. 2-onder-1 kap, gebouwd in 2000, langste wand staat vaak in de wind (wonen vlakbij het water) 155m2 waarvan begane grond 72m2 met vloerverwarming aangelegd in 2018. In vloer, wanden en dak zit RC 3,0 vanuit de bouw en HR+ glas (1,3) . Verwarming staat alleen in de woonkamer aan, stookt naar 21-21,5 graden. Zolder en slaapkamers zo nodig opwarmen met lucht-lucht warmtepomp, maar dat is de afgelopen maanden ongeveer in totaal 50kWh aan verwarming geweest, dus verwaarloosbaar. Koelt in de nacht maximaal 1 - 1,5 graad af. 2 volwassen en 2 kinderen. Slaapkamers eerste verdieping zijn nu zo'n 11-13 graden, zolder 17 graden zonder verwarming. Wel WTW op de balansventilatie (vervangen in 2019).

Gasverbruik voor alleen de verwarming per jaar 600-650m3 met een ATAG ketel i36EC uit 2017. Aanvoertemp verwarming staat op 50 graden zodat de badkamer nog warm kan worden. Persoonlijk vind ik het wel een groot verschil met jouw woning terwijl de isolatie niet heel verschillend lijkt.

Weet je zeker dat je isolatie overal nog goed is? Verlies je niet veel warmte via je vloer? Is de vloer van je werkkamer ook wel geisoleerd gezien het daar zo afkoelt? Je vloer kan je vanuit je kruipruimte waarschijnlijk makkelijk inspecteren.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
@Ophidian Nee, dat weet je eigenlijk nooit zeker, behalve bij mijn vloer. Dat is een zogenaamde broodjesvloer op de begane grond en de keren dat ik in het kruipluik heb gekeken zijn mij geen gebreken opgevallen.

Mijn wanden hebben mijn aandacht zoals gezegd. Ik heb de afgelopen zomers daar de nodige hommels en ook een keer mieren uit zien komen. Ik ben dus wel benieuwd hoe het er in mijn spouw uit ziet.

Maar vergis je niet. Mijn begane grond is ongeveer 90 a 100 m2 groot en dat hele oppervlak wordt verwarmd met de vloerverwarming. Dat is wel een verschil met jou.
Ook is jouw glas 2,5 keer beter qua isolatie dan mijn glas (U van 2,9, dus een Rc van 0,3 vs jouw 0,76)
En door mijn gedwongen werkplek op zolder moet die ruimte deels ook verwarmd worden. Tel daar de aandachtspunten van @Shocked bij en je hebt denk ik wel een plaatje waar het verschil in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
PaT schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 21:21:

Mijn wanden hebben mijn aandacht zoals gezegd. Ik heb de afgelopen zomers daar de nodige hommels en ook een keer mieren uit zien komen. Ik ben dus wel benieuwd hoe het er in mijn spouw uit ziet.
Hommels in de spouw is niet erg en goed voor de natuur. Het zijn meestal vrij solitaire niet al te grote nesten. Daarnaast knagen / eten ze het isolatiemateriaal niet op. Ik heb zelf iets van 3 nesten zitten maar dat is niet elke zomer zo. Ze nestelen een beetje tegen de glaswol aan heb ik gezien. Ik zou er dus niks aan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorammeke
  • Laatst online: 20:05

jorammeke

Prutser

PaT schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 14:59:
[...]
Qua hybridepomp zit ik naar een Elga te kijken. Dat zijn volgens de deskundigen de beste die er zijn en erg stil. Sowieso komt dat ding buiten naast mijn badkamer te staan, dus zal een beetje geluid geen ramp zijn.
Ik heb hier nog de "oude" Elga/Toshiba, maar die maakt een beste herrie op vol vermogen.
Zo erg dat ik nachtverlaging toepas zo dat het s'nachts stil is en de buren niet klagen.

Wellicht dat de nieuwe Elga Ace een stuk beter is?

[ Voor 5% gewijzigd door jorammeke op 04-02-2021 16:43 ]

4800Wp / Elga-Toshiba / HA / ESP's en andere rommel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
jorammeke schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 16:43:
[...]

Ik heb hier nog de "oude" Elga/Toshiba, maar die maakt een beste herrie op vol vermogen.
Zo erg dat ik nachtverlaging toepas zo dat het s'nachts stil is en de buren niet klagen.

Wellicht dat de nieuwe Elga Ace een stuk beter is?
Sowieso gelden er binnenkort eisen voor buitenunit. Dan mag zo'n ding niet meer dan 40 dB produceren op de perceelsgrens. Het is echter wel een aandachtspunt als ik zo ver ben.

Pagina: 1