Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Advies meterkast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• baromaro
  • Registratie: januari 2021
  • Laatst online: 20-04 22:44
Recent een huis gekocht waarvan de meterkast is uitgebreid en elektra deels is vernieuwd in 2020.

Echter krijgen wij de indruk dat er heel weinig aan de meterkast is gedaan en kregen we van kennissen het advies om de meterkast aan te pakken. Aaangezien we hier geen verstand van hebben ben ik benieuwd wat jullie advies is.

Is de meterkast zo onveilig dat deze op korte termijn vervangen/verbeterd moet worden?

Foto's:

Edit:

Inmiddels is alles verniewd. Aarde ook gemeten was prima. Bedankt voor de reacties.

[Voor 3% gewijzigd door baromaro op 19-02-2021 15:09]

Beste antwoord (via baromaro op 19-02-2021 15:09)

• timberleek
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 16:28
Bij mijn weten moet een installatie bij aanpassing of uitbereiding conform huidige norm gemaakt worden. (anders laat ik me graag verbeteren).
Nu kun je daar zo ver in doorslaan als je wil (elke keer alles vernieuwen is wat overdreven natuurlijk).

Maar die nieuwe kast aan de rechter kant zou vziw sowieso volgens de huidige normen moeten zijn. En dus een aardlekschakelaar moeten hebben. De draaistop is in principe gewoon toegestaan (maar waarom zou je).
Die schroefautomaten moet je meteen ritueel verbranden. (de meeste) zijn onveilige, ongekeurde kutdingen

Is dit niet naar voren gekomen met de keuring?

Maar kort antwoord:
Ja laat deze boel vervangen.
Even een kastje van na de eeuwwisseling met 2 aardlekken en 5 eindgroepjes (en plek voor meer). Zo'n kast is een paar honderd euro exclusief arbeid. Er van uitgaande dat de inkomende en afgaande bekabeling en installatie verder goed is.

[Voor 6% gewijzigd door timberleek op 02-02-2021 10:55]

Alle reacties

• Nhz
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 07:39

Nhz

Deventer

Allereerst van harte met de aankoop de nieuwe woning! :)

Vernieuwd? Wat is er vernieuwd dan? Ze hebben vorig jaar een nieuwe porseleinen zekering erin gedraaid? Ja, je doet er inderdaad verstandig aan dit in zijn geheel te laten saneren. Een nieuwe meterkast (welke voorbereid is op 3-fasen) is hier wel op zijn plek.

Groetjes Bas

• corporalnl
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 16:39
Als ik dit zo zie vraag ik me af wat er vernieuwd is inderdaad. Zou de bekabeling ook maar controleren.

• Freeaqingme
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 16:29
Uit welk jaar stamt 't huis?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• nirgilis
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 15:31
Is de meterkast nu letterlijk uitgebreid door er gewoon een kleine tweede kast met porseleinen stop naast te plaatsen?
Afhankelijk van wat je van plan bent qua verbruik in de woning, lijkt het me zeker niet onverstandig het in zijn geheel te vernieuwen. Zeker als je bijvoorbeeld de keuken onder handen wilt nemen. Zelfs zonder inductie (2 groepen), ben je al gauw 3 tot 4 groepen kwijt in alleen de keuken (vaatwasser, oven, quooker en overig). Daarnaast zijn aardlekschakelaars tegenwoordig niet voor niets praktisch verplicht en zorgen ze voor een veel veiliger systeem.

• SniperGuy
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 14:57
Ouwe meuk en voldoet wellicht aan de eisen (geen aardlekschakelaar, ongekeurde draaiautomaten).
Meteen eruit eruit halen en vervangen door iets nieuws!

• Fusionheroes1
  • Registratie: juni 2019
  • Laatst online: 11-06 15:35
Ik hoop dat de hoofd aansluit meer dan 1 fase aansluiting heeft. anders kan het aardig in de kosten lopen als er gegraven moet worden door de netbeheerder. Ik zou zeggen vernieuwen dat spul.

• baromaro
Bedankt voor alle reacties.

Het is een woning uit 1973. Daarnaast heeft de verkopende partij de volledige woning gerenoveerd (uitzonderingen daar gelaten). Nieuwe kunstofkozijnen, keuken, badkamer etc. Nu hadden we al het vermoeden dat de meterkast deels is overgeslagen tijdens de renovatie.

Mogelijk zou het "levensgevaarlijk" zijn op dit moment en dat het zo snel mogelijk vervangen moet worden. Waardoor ik begon te denken; de meterkast is uitgebreid en de elektra is vernieuwd, dan was de verkopende partij bewust van de huidige staat van de meterkast en had de verkopende partij de meterkast grondiger moeten aanpakken, het is namleijk "levensgevaarlijk en eventuele consequenties zullen dan richting de verkopende partij/elektricien gaan.. Of zit ik hier fout?

[Voor 3% gewijzigd door baromaro op 02-02-2021 12:03]

• SniperGuy
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 14:57
Ja het is levensgevaarlijk op dit moment.

Heb je uberhaubt een aankoopkeuring laten doen voordat jullie een bod uit hebben gebracht? Dat is nogal belangrijk in het kader van onderzoeksplicht.
Daar had dit uit moeten komen en op basis daarvan had je iets met je bod doen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5Henk 'm!

• timberleek
Bij mijn weten moet een installatie bij aanpassing of uitbereiding conform huidige norm gemaakt worden. (anders laat ik me graag verbeteren).
Nu kun je daar zo ver in doorslaan als je wil (elke keer alles vernieuwen is wat overdreven natuurlijk).

Maar die nieuwe kast aan de rechter kant zou vziw sowieso volgens de huidige normen moeten zijn. En dus een aardlekschakelaar moeten hebben. De draaistop is in principe gewoon toegestaan (maar waarom zou je).
Die schroefautomaten moet je meteen ritueel verbranden. (de meeste) zijn onveilige, ongekeurde kutdingen

Is dit niet naar voren gekomen met de keuring?

Maar kort antwoord:
Ja laat deze boel vervangen.
Even een kastje van na de eeuwwisseling met 2 aardlekken en 5 eindgroepjes (en plek voor meer). Zo'n kast is een paar honderd euro exclusief arbeid. Er van uitgaande dat de inkomende en afgaande bekabeling en installatie verder goed is.

[Voor 6% gewijzigd door timberleek op 02-02-2021 10:55]

• EJlol
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 16:55
Een beetje een botte reactie van mij:

Tijdens het kopen van het huis heb je zelf ook een onderzoeksplicht. Een meterkast opentrekken hoort daar ook bij. Dit heb/had je zelf makkelijk kunnen ontdekken (eventueel met een keurder erbij, als je de kennis zelf niet in huis hebt), en je had hier tijdens de koop dus ook vragen over kunnen stellen. Je koopt een huis met alle gebreken die er bij horen en je zal dit dan dus ook zelf 'moeten' gaan oplossen.

• DukeBox
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 17:04

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Door een aardlekschakelaar te plaatsen (na de hoofdschakelaar, voor de draai stoppen) kan je het 'levensgevaarlijke' stuk al grotendeels oplossen. Dat moeten er eigenlijk al 2 zijn aangezien je over de 4 groepen gaat.

Dan zit je vervolgens alleen nog met een sterk verouderde groepenkast maar kan je wel gewoon je huis 'gebruiken'.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• pyrofielo
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
hmmm wat is er in godesnaam vernieuwd dan?????
echt bizar.

Als ik jou was zou ik de meterkast laten vernieuwen, geen randaarde en zeer oude stoppen. Er is best wat voor te zeggen om nieuwe automaten te nemen en aardlekautomaten te laten plaatsen. Ik zou dan ook overal randaarde naartoe trekken. Persoonlijk zou ik alles aanpakken en eventueel eens kijken wat je met de verkoper kan. Het is niet toegestaan een deel te vernieuwen en dan de rest maar te laten.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

• Rolfie
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 15:18
Ligt dit aan mij, of zijn de dragen na de hoofdschakelaar ook maar 2,5mm? Ik vind ze erg dun.

Maar dit is zeker gevaarlijk. Smeltzekeringen zijn niet meer van deze tijd. Maar zeker geen aardlek, dat is ecth gevaarlijk.
Vervangen zou geen vermogen moeten kosten, maar kost natuurlijk wel geld. Onder de 1000 zou je klaar moeten zijn. En zou je leven kunnen redden als het een keer verkeerd gaat.

Advies: Absoluut meteen en direct laten vervangen.

• baromaro
Bedankt voor jullie reacties. We weten wat we moeten doen op korte termijn.

Betreft de keuring, we hebben wel degelijk nog iemand een (snelle) keuring laten doen tijdens de bedenktermijn. Hij gaf ook aan dat dit op redelijk kortermijn vervangen moet worden, echter is het voor ons niet binnengekomen als "levensgevaarlijk".

• timberleek
pyrofielo schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 11:03:
hmmm wat is er in godesnaam vernieuwd dan?????
echt bizar.

Als ik jou was zou ik de meterkast laten vernieuwen, geen randaarde en zeer oude stoppen. Er is best wat voor te zeggen om nieuwe automaten te nemen en aardlekautomaten te laten plaatsen. Ik zou dan ook overal randaarde naartoe trekken. Persoonlijk zou ik alles aanpakken en eventueel eens kijken wat je met de verkoper kan. Het is niet toegestaan een deel te vernieuwen en dan de rest maar te laten.
Er kan prima randaarde aangelegd zijn bij de vernieuwing. Veiligheidsaarde heeft namelijk geen aardlekschakelaars nodig. Alleen hulpaarde heeft dat.

Alleen hebben ze dan alsnog niet volgens de huidige norm aangelegd.

En als er nog geen randaarde aanwezig is, hebben ze helemaal niks gerenoveerd. Behalve misschien een nieuw kapje tegen de muur schroeven.

@TS
Weet je welke dingen er gedaan zijn?
En misschien is het wijsheid dat jij (of een ander, als je je er zelf niet comfortabel bij voelt) eens een paar stopcontacten en centraaldozen open haalt. Eens zien hoe het er daadwerkelijk uit ziet van binnen. Met een beetje pech is het een picobello-bv breiwerk geworden en mag je alsnog alles er uit gaan trekken

• desmond
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 16:09
Laat een elektricien ernaar kijken. Even zonder hyperbool. Mijn meterkast, of liever groepenkast ziet er vergelijkbaar uit en daar heeft van de week een elektricien naar gekeken. Schrikken deed hij geenszins - en ik heb het hem expliciet gevraagd. Wees een beetje kritisch bij het beoordelen van de reacties. Natuurlijk is het vervangen van een stop wat ouderwets, maar die dingen kosten je de kop niet. Algehele (on)veiligheid is afhankelijk van plaatselijke situatie, zoals belasting, en die is van afstand lastig te beoordelen. (Overigens ga ik wel een nieuwe groepenkast krijgen en een algehele opkuis toepassen)

• Napsju
  • Laatst online: 12:52
De keuken 'klapt' er zo af en toe uit? Kuchnia = keuken in het Pools.

Lekker!

• Asteroid9
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 13-06 10:48

Asteroid9

General Failure

Levensgevaarlijk is wel wat overtrokken, maar bij een 'renovatie' had dit absoluut vervangen moeten worden ja. Waarom zou je nieuwe stukken aansluiten op zo'n gedateerde kast van 50 jaar oud?

Geen ALS en geen automaten is zeker niet meer conform de norm, maar er staan in NL zeker nog >1 miljoen huizen met een dergelijke installatie en gelukkig vallen er niet dagelijks bewoners dood neer in die huizen.... ;)

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

• DukeBox

DukeBox

Asteroid9 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 11:20:
Levensgevaarlijk is wel wat overtrokken..
baromaro schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 11:10:
..echter is het voor ons niet binnengekomen als "levensgevaarlijk".
Mijn oma is overleden toen mijn vader 4 jaar was door een schok. Ze pakte de kraan vast tijdens het stofzuigen en blijkbaar was de stofzuiger defect waardoor ze onder spanning kwam te staan.

Als er toen een aardlekschakelaar had bestaan had ze dat waarschijnlijk gewoon overleeft (+ dat tegenwoordig de meeste apparaten ook dubbel geïsoleerd zijn).

[Voor 13% gewijzigd door DukeBox op 02-02-2021 11:22]

• timberleek
LeVeNsGeVaArLiJk schreeuwen is inderdaad wat overdreven. Nonconform is het wel.

Maar het geeft mij vooral te denken over de kwaliteit van de "renovatie". Klinkt als: Willem heeft op een zaterdag een paar stopcontacten vervangen door een geaard variant (mogelijk dan zonder daadwerkelijke aarding) en een nieuwe lamp opgehangen

• EJlol
  • Laatst online: 16:55
DukeBox schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 11:22:
[...]

[...]

Mijn oma is overleden toen mijn vader 4 jaar was door een schok. Ze pakte de kraan vast tijdens het stofzuigen en blijkbaar was de stofzuiger defect waardoor ze onder spanning kwam te staan.

Als er toen een aardlekschakelaar had bestaan had ze dat waarschijnlijk gewoon overleeft (+ dat tegenwoordig de meeste apparaten ook dubbel geïsoleerd zijn).
Waarschijnlijk ook stoffenbedrading in een metalen buis...

• DukeBox

DukeBox

EJlol schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 11:24:
Waarschijnlijk ook stoffenbedrading in een metalen buis...
Ja, denk het wel echt zo'n jaren 50 stofzuiger.
timberleek schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 11:23:
LeVeNsGeVaArLiJk schreeuwen is inderdaad wat overdreven.
Het is niet zo dat de installatie zelf levensgevaarlijk is, maar het kan wel levensgevaarlijke situaties voorkomen.

Als kind heb ik een keer mijn hand in een broodrooster gestoken en kreeg toen ook een flinke optater en de aardlek sprong er uit. Bleek een 'productie fout' te zijn van de fabrikant.

[Voor 26% gewijzigd door DukeBox op 02-02-2021 11:28]

• timberleek
DukeBox schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 11:27:
[...]

Het is niet zo dat de installatie zelf levensgevaarlijk is, maar het kan wel levensgevaarlijke situaties voorkomen.
Het kan zeker beter, maar de installatie zelf is (voor zover te zien) wel conform de oude standaarden.
Zou nog steeds adviseren om de boel te vervangen, maar het is niet alsof er directe gevaarzetting is (wat in sommige zelfbeun installaties wel het geval is).

• Ozzie
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 16:05
Ik vind Levensgevaarlijk! roepen ook heel overdreven. Het is niet meer van deze tijd, dat wel.

Wat je zou kunnen doen is de meterkast (laten) vervangen door een nieuw exemplaar. Je heb dan overigens nog steeds geen aarding, tenzij dat met de renovatie wel is aangepakt. Als er wel netjes randaarde op al je stopcontacten (aangesloten) zit zou het vervangen van de meterkast op zich geen probleem moeten zijn.

Wat je wel moet doen, het liefst direct, is die automatische schroefzekeringen vervangen voor gewoon ouderwetse smelt zekeringen. Die zijn veel veiliger dan die automatische dingen. Dan moet je wel gewoon je smeltzekering vervangen als het nodig is, maar dat is een kleine moeite voor wat extra veiligheid.

Overigens kan je een nieuwe groepenkast gewoon voor bedraad kopen zodat je alleen nog maar de boel hoeft aan te sluiten, maar dat kan je misschien beter laten doen.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• herofruit
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 17:05
baromaro schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 11:10:
Bedankt voor jullie reacties. We weten wat we moeten doen op korte termijn.

Betreft de keuring, we hebben wel degelijk nog iemand een (snelle) keuring laten doen tijdens de bedenktermijn. Hij gaf ook aan dat dit op redelijk kortermijn vervangen moet worden, echter is het voor ons niet binnengekomen als "levensgevaarlijk".
Redelijk korte termijn. Als iemand dat zegt over je elektra installatie, doe je het liever vandaag dan morgen. :-)

Hoe dan ook, denk even goed na (of laat je informeren) wat voor nieuwe groepenkast je neemt. Je kan bijvoorbeeld nu gelijk van 1-fase naar 3-fase, dat kost je alleen een extra bezoekje van de netbeheerder (Liander oid). Dan is je huis gelijk beter voorbereid op de toekomst. Je groepenkast vervangen doe je sporadisch, dus doe het gelijk goed! Je kan ook vooralsnog een 1/3-fase groepenkast nemen. Mocht je ooit naar 3-fase gaan, hoef je niet de helft van de meterkast te vernieuwen.

4800wp zuid - pvoutput.org

• nirgilis
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 15:31
desmond schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 11:18:
Laat een elektricien ernaar kijken. Even zonder hyperbool. Mijn meterkast, of liever groepenkast ziet er vergelijkbaar uit en daar heeft van de week een elektricien naar gekeken. Schrikken deed hij geenszins - en ik heb het hem expliciet gevraagd. Wees een beetje kritisch bij het beoordelen van de reacties. Natuurlijk is het vervangen van een stop wat ouderwets, maar die dingen kosten je de kop niet. Algehele (on)veiligheid is afhankelijk van plaatselijke situatie, zoals belasting, en die is van afstand lastig te beoordelen. (Overigens ga ik wel een nieuwe groepenkast krijgen en een algehele opkuis toepassen)
Zonder aardlek is het wel degelijk levensgevaarlijk afhankelijk van hoe de bekabeling er in het huis verder uitziet. En gezien de "vernieuwing" totaal niet volgens de huidige normen is gedaan, terwijl er wel een nieuwe keuken in is gegaan, is het te verwachten dat het intern ook niet super aangelegd is. Waarschijnlijk is er ook veel teveel apparatuur op de groepen aangesloten. Uitgaande van 3 groepen voor de keuken (oven, vaatwasser, overig) en een groep voor de wasmachine, is er voor de rest van het huis maar 1 groep over. En aan de kleuren van de stoppen te zien springen sommigen er ook regelmatig uit. Zodra er intern in een apparaat iets fout gaat heb je een wezenlijk risico op elektrocutie waarbij het systeem gewoon door blijft voeden.

Misschien kan de TS aangeven welke grootverbruikers er in huis zijn aangesloten.

• Tom-Z
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 08:21
Ik vraag me af wat die kabel is die uit het rechter kastje komt. Het lijkt wel huishoudsnoer...

• baromaro
Ik weet niet wat er concreet is vervangen, maar zoals ik al zei werd tijdens de keuring al duidelijk dat dit eigenlijk bijna niets is.

Grootverbruikers:
- Wasmachine
- Vaatwasser (staat in de keuken uiteraard)
- Oven

Daarnaast nog niet meegemaakt dat de stoppen eruit vliegen oid. We zitten er nu bijna één maand.

[Voor 18% gewijzigd door baromaro op 02-02-2021 11:49]

• timberleek
Tom-Z schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 11:47:
Ik vraag me af wat die kabel is die uit het rechter kastje komt. Het lijkt wel huishoudsnoer...
Goed gespot, daar kun je zo maar eens gelijk in hebben |:(

• WeetIkHetNou
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 12-06 21:18
baromaro schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 11:48:
Ik weet niet wat er concreet is vervangen, maar zoals ik al zei werd tijdens de keuring al duidelijk dat dit eigenlijk bijna niets is.
Hier ook slechte ervaring met de keuring tijdens aankoop. Keurder heeft er naar gekeken en de randaarde gecheckt in de keuken, geen opmerkingen geplaatst.

Electricien die langs kwam voor wat ander werk meldde meteen dat de groepenkast afgekeurd wordt ivm teveel groepen op 1 aardlek...

Is toch vrij basic en duidelijk zichtbaar zoiets, tot zover de waarde van een keuring.

• Rolfie
  • Laatst online: 15:18
Asteroid9 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 11:20:
Levensgevaarlijk is wel wat overtrokken
Zolang alles goed gaat.

Ik heb ernstig mijn twijfels of de dragen na de hoofdschakelaar wel >2.5mm zijn.
Aardlekschakelaar heb je ook nooit standaard nodig, indien alles goed werkt.
Maar als er wel een fout optreed, dan ben je heel blijk als die aanwezig is.
Geen ALS en geen automaten is zeker niet meer conform de norm, maar er staan in NL zeker nog >1 miljoen huizen met een dergelijke installatie en gelukkig vallen er niet dagelijks bewoners dood neer in die huizen.... ;)
Smeltpatronen daar zou ik mij ook niet direct druk om maken. Maar geen ALS. dat zou ik direct als een veiligheid risico beschouwen.

• Wuursj
  • Registratie: maart 2001
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

Laten we nu ook niet overdrijven. Als de rest van de installatie inderdaad wel redelijk OK is, valt het vervangen van een groepenkast best mee.

Ik zie dat de huidige kleuren al gebruikt zijn (dat was in mijn huis wel anders) en er is iets van aarde (wel checken hoe dat zit, bij veel oude huizen nog wel eens via waterleiding of zo en dat wil je nu wel met een aardpen).

Als het alleen een kast vervangen is door een standaard kastje (en dat moet wel gemakkelijk lukken als je nu 5 groepen hebt) van pak hem beet hoofdschakelaar, 2x ALS en 8 groepen (kun je nog wat splitsen) kost je dat voor een A-merk nog geen 350 euro, ook in 3 fase.
Nog eens 500 euro(?) er bij voor een electricien en je bent weer in 2021.

Als de rest van de installatie niet goed is, kost dat veel meer...

Zuur? Misschien. Maar hoevel % van je hele huis aanschaf? Een verborgen gebrek kun je het niet noemen.

[Voor 7% gewijzigd door Wuursj op 02-02-2021 12:07]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Wilke
  • Registratie: december 2000
  • Nu online
Fusionheroes1 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:36:
Ik hoop dat de hoofd aansluit meer dan 1 fase aansluiting heeft. anders kan het aardig in de kosten lopen als er gegraven moet worden door de netbeheerder. Ik zou zeggen vernieuwen dat spul.
Hoeft helemaal niet. Je kunt er een 3 fasen kast in laten maken, maar deze (voorlopig) greoon 1 fase houden door de verbindingen door te lussen. Dit kan een electricien zo doen.

En zoals al opgemerkt, deze oude meuk zo snel mogelijk saneren, is inderdaad niet veilig!

• michie1
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 16:01
Ligt het aan mij, of lopen er alleen bruin/blauwe draden naar de zekeringen? Dat geeft de indruk dat er nergens in de woning randaarde is, ook niet in de keuken.

Is dat niet een urgenter probleem dan specifiek de oude meterkast?

• Crazy-
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 15:53

Crazy-

Best life ever

michie1 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 12:11:
Ligt het aan mij, of lopen er alleen bruin/blauwe draden naar de zekeringen? Dat geeft de indruk dat er nergens in de woning randaarde is, ook niet in de keuken.

zover ik het nu ook kan zien, lijkt die niet doorgetrokken in de kast inderdaad. weet niet of er nog een randaarde ergens anders de kast in gaat? Het wel bekende 'ijzerdraadje'

6,3kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP - 80l. E-boiler - gasloos

• ikwilwp8
  • Laatst online: 09-06 12:29
Het is niet levensgevaarlijk voor op de korte termijn.
Dit kun je voor een euro of 800 tot 1000 helemaal conform maken aan de laatste richtlijnen.

Wat het mogelijk gevaarlijk maakt is de afwezigheid van een aardlekschakelaar, maar heel normaal voor de jaren 70 dat het er niet in zit. Een aardlekschakelaar schakelt de spanning af wanneer er minder stroom uit het huis terug komt dan er in gaat, het lekt dus ergens (misschien wel door een persoon) weg naar aarde.

Ik zou het niet aanraden om het zelf te doen aangezien je deze vraag stelt op dit forum, maar dit is prima zelf te doen. In jou geval zal ik gewoon de lokale elektroboer een offerte laten opstellen.

• baromaro
Korte update;

Vandaag is iemand anders even langs geweest die wat verstand heeft van elektra. Hij had een of ander kastje meegenomen om te testen of de elektra hier geaard is. Als hij het kastje activeerde zou namelijk alle stroom uit moeten vallen, maar dat is niet het geval. Lijkt er dus op dat de elektra niet geaard is. Ik weet zelf alleen niet of de meterkast vervangen dit ook oplost of dat de complete bedrading binnen het huis nagekeken moet worden.

Edit: net nog even iemand gesproken die hier het een en ander komt vervangen. Die vroeg of ik ook even de wanddoos van de elektra eraf kan schroeven om er een foto van te maken. Volgensmij zou die dan kunnen controleren of het uberhaupt geaard kan worden met de huidige bedradig oid.

[Voor 23% gewijzigd door baromaro op 03-02-2021 15:22]

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 17:07

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ja, dit moet je aanpakken, zeker die zekeringautomaten *brrrrr
Draai dan liever de oude zekeringen er weer in.

@kabeltjekabel kom er maar in!

[Voor 20% gewijzigd door teacher op 03-02-2021 15:06]

Wise enough to play the fool

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 13-02 01:33

• Pizza_Boom
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 12:00
Fusionheroes1 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:36:
Maakt geen reet uit, van 1 naar 3 fase kost je ca. 400 euro. Of ze nou de hele aansluiting nog moeten aanleggen omdat je primair - secundair hebt of alleen vanaf aansluiting tot groepenkast om moeten bouwen. Ik zit in de eerste categorie. Ze doen er alleen wel lang over (in mei 2020 aangevraagd, moet nog steeds gebeuren). Al die tarieven liggen wettelijk vast. Sterker nog, omdat bij mijn buurman in zijn meterkast ook gewerkt moet worden (immers moet onze aansluiting ontvlochten worden), kreeg hij de keuze wat voor aansluiting hij wilde. Hij kiest weer voor 1 fase... Zou ik persoonlijk nooit doen, maarja, wie ben ik.
Echter, totdat de netbeheerder is geweest blijft mij mij ook de oude kast zitten. Voor de groepenkast die ik wil heb ik meer hoogte nodig dan ik nu kan krijgen en val ik in het plafond. En de achterplaat bij mij moet vervangen worden.
baromaro schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:00:
Korte update;

Vandaag is iemand anders even langs geweest die wat verstand heeft van elektra. Hij had een of ander kastje meegenomen om te testen of de elektra hier geaard is. Als hij het kastje activeerde zou namelijk alle stroom uit moeten vallen, maar dat is niet het geval. Lijkt er dus op dat de elektra niet geaard is. Ik weet zelf alleen niet of de meterkast vervangen dit ook oplost of dat de complete bedrading binnen het huis nagekeken moet worden.
Das ook niet zo gek, er zit geen aardlek in.

[Voor 7% gewijzigd door Pizza_Boom op 03-02-2021 15:19]

• Wuursj
  • Registratie: maart 2001
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

Pizza_Boom schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:17:
[...]
Maakt geen reet uit, van 1 naar 3 fase kost je ca. 400 euro. Of ze nou de hele aansluiting nog moeten aanleggen omdat je primair - secundair hebt of alleen vanaf aansluiting tot groepenkast om moeten bouwen
Inderdaad. Hier was het alleen een andere meter en de 1 groep vervangen door 3 omdat de 3 fase kabel al tot de meter lag. Letterlijk 20 minuten werk, toch zelfde tarief als hele voortuin omploegen.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• kabeltjekabel
EJlol schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 11:01:
Een beetje een botte reactie van mij:

Tijdens het kopen van het huis heb je zelf ook een onderzoeksplicht. Een meterkast opentrekken hoort daar ook bij. Dit heb/had je zelf makkelijk kunnen ontdekken (eventueel met een keurder erbij, als je de kennis zelf niet in huis hebt), en je had hier tijdens de koop dus ook vragen over kunnen stellen. Je koopt een huis met alle gebreken die er bij horen en je zal dit dan dus ook zelf 'moeten' gaan oplossen.
Bouwkundige keurders zeggen zelden wat van rotte groepenkasten laat staan dat ze ook maar iets opentrekken of testen.

• kabeltjekabel
baromaro schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:00:
Korte update;

Edit: net nog even iemand gesproken die hier het een en ander komt vervangen. Die vroeg of ik ook even de wanddoos van de elektra eraf kan schroeven om er een foto van te maken. Volgensmij zou die dan kunnen controleren of het uberhaupt geaard kan worden met de huidige bedradig oid.
Slap verhaal. Ik heb ook zo'n 'kastje' (Fluke 1664 FC) en je kunt testen wat je wilt, maar je krijgt de boel nooit uitgeschakeld als er geen aardlekschakelaars zijn. >:)

• kabeltjekabel
michie1 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 12:11:

En waar haal je dat vandaan? In elke TT installatie gaat er vanaf de hoofdschakelaar alleen bruin / blauw / (zwart) naar boven.

• kabeltjekabel
Tom-Z schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 11:47:
Als de Polen het gemaakt hebben misschien wel NYM.

• kabeltjekabel
baromaro schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:00:
Recent een huis gekocht waarvan de meterkast is uitgebreid en elektra deels is vernieuwd in 2020.
Nou, volgens mij zitten ze er dan toch een jaar of 35-40 naast.
baromaro schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:00:
Echter krijgen wij de indruk dat er heel weinig aan de meterkast is gedaan en kregen we van kennissen het advies om de meterkast aan te pakken. Aaangezien we hier geen verstand van hebben ben ik benieuwd wat jullie advies is.

Is de meterkast zo onveilig dat deze op korte termijn vervangen/verbeterd moet worden?
Deels ja en deels afhankelijk van de status van de aarding.
Die schroefautomaten zijn sowieso al fout.

• kabeltjekabel
timberleek schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 11:23:
LeVeNsGeVaArLiJk schreeuwen is inderdaad wat overdreven. Nonconform is het wel.
Ik zie graag de certificering van de schroefautomaten.

Tevens benieuwd naar het resultaat van jouw via telepathie verkregen aardcircuitmeting. Care to share?

En dan op z'n best nog normcorm op het niveau van 1973...

[Voor 7% gewijzigd door kabeltjekabel op 03-02-2021 16:25]

• Vipertje
  • Registratie: oktober 2001
  • Nu online
Wat iemand anders ook al melde. Haal eens de centraaldozen open. Met vernieuwd kunnen ze bedoeld hebben we hebben alles van de stopcontacten naar de centraaldozen vernieuwd, maar ze hebben het stukje centraaldoos meterkast niet gedaan. In dat geval is het relatief weinig werk, want moet je enkel die groepenkast vervangen en kabels naar de centraaldozen.

• kabeltjekabel
Vipertje schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 16:37:
Wat iemand anders ook al melde. Haal eens de centraaldozen open. Met vernieuwd kunnen ze bedoeld hebben we hebben alles van de stopcontacten naar de centraaldozen vernieuwd, maar ze hebben het stukje centraaldoos meterkast niet gedaan. In dat geval is het relatief weinig werk, want moet je enkel die groepenkast vervangen en kabels naar de centraaldozen.
Daar hoef je de centraaldoos geeneens open voor te halen. Kun je ook de kap van de verdeler er af halen. In oudbouw zie je dan per groep 2 draden vertrekken ipv 3.

En een rondje lopen met een tester en je weet of aarding ook echt aangesloten is.

Maar even in de centraaldoos kijken is ook wel handig. Kun je direct kijken of ze de draden half afgeknipt hebben bij het strippen.

[Voor 14% gewijzigd door kabeltjekabel op 03-02-2021 16:43]

• Ozzie
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 16:05
Ik ben bang dat ze met 'elektra deels vervangen' gewoon alleen het optische deel hebben vervangen. Dus moderne inbouwdozen ipv ouderwetse opbouwdozen.

Ik kan me haast niet voorstellen dat ze wel de moeite hebben genomen om overal aardedraden heen te trekken maar niet de meterkast zelf hebben vervangen. Een losse voorbedrade meterkast kost 200-300 euro afhankelijk van de configuratie (en merk) dus als ze daarop bespaard hebben zullen ze op de rest ook bespaard hebben.

Wat er dan deels vernieuwd is in 2020 is dan ook een raadsel.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• kabeltjekabel
Ozzie schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 16:48:
Ik ben bang dat ze met 'elektra deels vervangen' gewoon alleen het optische deel hebben vervangen. Dus moderne inbouwdozen ipv ouderwetse opbouwdozen.

Ik kan me haast niet voorstellen dat ze wel de moeite hebben genomen om overal aardedraden heen te trekken maar niet de meterkast zelf hebben vervangen. Een losse voorbedrade meterkast kost 200-300 euro afhankelijk van de configuratie (en merk) dus als ze daarop bespaard hebben zullen ze op de rest ook bespaard hebben.

Wat er dan deels vernieuwd is in 2020 is dan ook een raadsel.
Sommige mensen vinden het vervangen van een verdeler te eng om zelf te doen en vinden te duur om te laten doen.

Opbouw door inbouw vervangen; dan moet je al draden terugtrekken..

• timberleek
kabeltjekabel schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 16:24:
[...]
Ik zie graag de certificering van de schroefautomaten.

Tevens benieuwd naar het resultaat van jouw via telepathie verkregen aardcircuitmeting. Care to share?

En dan op z'n best nog normcorm op het niveau van 1973...
De schroefautomaten had ik eerder ook al aangegeven te vervangen. Dat zijn inderdaad krampendingen.

En waar haal ik een aardcircuitmeting aan?
Ja het zou prima kunnen dat deze installatie niet gaat voldoen aan de eisen van een veiligheidsaarding, maar dat kun je niet zien aan een foto van de kast.
Het kan ook zijn dat alles na een meter draad is vervangen door speakersnoer, maar daar kun je nu niks van zeggen.

Afgezien van de schroefautomaten is het ontzettend ouwe gribus, maar niet inherent onveilig (al kan het zeker een stuk beter)
Maar het algemene advies lijkt me logisch. Vervangen die boel. En (als ik de laatste berichten mag geloven) meteen de rest van de installatie fatsoeneren en voorzien van aarding

[Voor 9% gewijzigd door timberleek op 03-02-2021 22:24]

• kabeltjekabel
timberleek schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 22:22:
[...]

De schroefautomaten had ik eerder ook al aangegeven te vervangen. Dat zijn inderdaad krampendingen.

En waar haal ik een aardcircuitmeting aan?
"normconform is het wel"

Dat kun je dus zo helemaal niet zeggen. Mijn broer heeft ooit eens en nog net iets oudere griebus gekocht. Daar is de aardcircuitweerstand ~10 Ohm. Ofwel; als de kast zonder aardlekschakelaars niet vervangen was en er zou fase-aarde sluiting optreden blijft alles wat geaard is onder 230V staan totdat na heel lang wachten zo'n Gg patroon op 140% belasting het begeeft.
timberleek schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 22:22:
Ja het zou prima kunnen dat deze installatie niet gaat voldoen aan de eisen van een veiligheidsaarding, maar dat kun je niet zien aan een foto van de kast.
En daarom ook niet zeggen dat het wel normconform is.

• Xander
  • Registratie: oktober 2002
  • Nu online
kabeltjekabel schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 23:32:
[...]

"normconform is het wel"

Dat kun je dus zo helemaal niet zeggen.
Daarom zegt hij ook dat het nonconform is? Non alsin niet.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• kabeltjekabel
Xander schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 23:37:
[...]

Daarom zegt hij ook dat het nonconform is? Non alsin niet.
8)7 B) > :$

• miciel
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 03:03
e als je toch de boel laat doen laat je aardpen doormeggeren. met een hulpeletrode.
soms is deze ook niet goed meer of niet aanwezig.
(zat bijv op loden waterleiding gastank en beide zijn in de loop der jaren weggehaaldt. vervangen etc)
dan heb je een zwevende aarde. je neiwe aardelek schakelaar redt hopelijk je leven.
maar je krijgt wel een goede optater. wat normaal dus afvloeit naar de randtaarde.
doe mij maar randaarde en een aardlek dan ben je 2 keer beschermdt.
(en da,s ook de hudige norm voor geaarde apparaten al een helebeol jaartjes)

edit voor dat mensen gaan miepen een aardlek schakelaar en randaarde zitten los van elkaar.
maar als je vaatwasser bijv kapot gaat werken ze (samen.) de rand aarde zorgt ervoor dat er geen stroom op de buitenkant komt te staan. de stroom wordt door de randaarde afgevoerdt. naar de grond (aardpen)
de aardlek meet continu tussen de fase en de nul. deze ondekt nu een verschil omdat de stroom wordt afgevoerdt door de randtaarde (kapoote vaatwasser en klapt eruit. mocht 1 van de falen werkt
de ander beveiliging nog.

echte bij zonder randtaarde gaat dit verhaal niet op. en dan is een aardlek is dan wel zo veilig. dan heb je in ieder geval nog 1 beveiling welke je leven redt. (een zekering redt niet je leven bij lek stroom)

[Voor 48% gewijzigd door miciel op 04-02-2021 08:10]

• timberleek
Saillant detail. Ik las de -r- in jouw bericht ook niet 8)7
Snapte het punt al niet

• baromaro
Hierbij wat foto's van de bedrading achter een wandcontactdoos.

• Luchtbakker
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 13-06 10:39
Levensgevaarlijk is het niet, maar gezien de staat en ouderdom zou ik het wel vervangen. Dat geeft jezelf ook een fijn gevoel. Voor 750 euro inclusief montage kan dat wel gedaan worden. (voor dat bedrag is vorige maand er eentje bij mij gemonteerd, inclusief 12 groepen)

• timberleek
hmm wel een aardedraad.
Maar gaat die ook daadwerkelijk naar de stoppenkast...

• miciel
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 03:03
timberleek schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 17:33:
hmm wel een aardedraad.
Maar gaat die ook daadwerkelijk naar de stoppenkast...
er is maar 1 antwoord omdat te weten aardingstest.
het is zeker aan te bevelen omdat te doen.

• strompel
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 07-06 07:57

strompel

PSN: jansoe13

als ik de eerste foto kijk van de hoofdschakelaar, lijkt de PE en N samengevoegd te zijn na de schakelaar in de meterkast.

misschien dat er boven de groepen in de meterkast nog wel een aardstrip zit, maar dit lijkt dan eerder meer gevaar op te leveren dan veiligheid ( 1 apparaat onder stroom alle apparaten onder stroom)

PSN: jansoe13

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True