Toon posts:

Funktion-One F5 + SB8/BR115

Pagina: 1
Acties:

• Mihaelis
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 24-05 13:15
Goede morgen,

Voor de djbooth op zolder ben ik op zoek naar een geluidssysteem.
Geen hi-fi of studiomonitoren maar eerder een compact PA systeem.
Ik hecht veel waarde aan de geluidskwaliteit, wat bij een PA systeem niet altijd vanzelfsprekend is, zeker niet bij de goedkopere spullen.
Op feesten hou ik enorm van de sound van Funktion-One, mits goed afgesteld.
Vandaar kwam ik terecht bij het vrij recente systeem van hen, namelijk de F5 speakers gecombineerd met de SB8 sub of de BR115 (iets zwaarder).
Ik draai voornamelijk house en techno en weet dat Funktion-One daar wel weg mee kan :) .

https://www.funktion-one.com/products/f5/
https://www.funktion-one.com/products/sb8/
https://www.funktion-one.com/products/bass-reflex-range/

De F5 speakers zijn vrij compact en bestaan slecht uit 1 driver.
Ze gaan volgens de specs van 160HZ tot 13KHZ, niet zo veel hoog dus maar dit komt omdat er geen aparte tweeter in zit. Ook niet veel laag maar daarvoor heb je de sub dan.

Dit zijn allemaal passieve kasten dus deze moeten aangestuurd worden door een aparte versterker met crossover, dsp, ...

Iemand reeds ervaring met deze speakers/subs?
Dan hoor ik het graag.

Mihaelis

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-05 20:16
Funktion-One is inderdaad een mooi merk. De Berghain in Berlijn is een goed voorbeeld. Echter, dit zijn PA toepassingen.

Voor studiomonitoren ben ik nooit voorstander van een single driver voor je top. In dit geval is de F5 verantwoordelijk voor het hele bereik tussen 160Hz en 13kHz. (Hoezo maar tot 13kHz... daar zit nog een stuk boven.) Dan heb je een sub nodig voor alles <150Hz. De SB8 gaat maar tot 50Hz. De BR115 gaat tot 47Hz. Daar onder zit nog héél veel geluid, zeker in house en techno.

En dan hebben we het nog niet eens over de versterker en DSP/crossover. Je haalt jezelf érg veel problemen en hoge kosten op de hals om alleen maar het merk FO te hebben. Nogmaals, prachtig merk, maar er zijn veel betere alternatieven.

Bijvoorbeeld (in semi-willekeurige volgorde)
- Neumann (vroeger K+H Klein & Hummel) maken prachtige speakers. Waanzinnige studio kwaliteit. De KH310 heb ik zelf gehad, wat een fantastische studio speaker in een 2.0 opstelling.
- Genelec, bijvoorbeeld de 8040 range. Ook hier heb je niet persé een sub nodig.
- Dynaudio, bijvoorbeeld de BM8, of BM6 met losse sub.
- Focal..
- Eve...
- Mackie..
- ADAM..
- KRK

Alle 2.0 systemen kan je doorgaans eenvoudig met een sub uitbreiden.

Kortom, er zijn enorm veel merken te vinden die precies maken waar je naar op zoek bent. En ook nog eens een voordeel: vrijwel allemaal actief dus je hebt geen amp en DSP nodig. Bovendien waardevast. Levendige tweedehands markt, daar kan je ze ook vinden.

Overigens, je kan nog zulke fantastische speakers neerzetten, zonder akoestische aanpassingen van de ruimte klinkt het naar niks. Als je écht waarde hecht aan goede geluidskwaliteit dan ben je beter uit (zeker in het mid-laag) met een medium price-range speaker en een serieuze (!!) investering in akoestiek.

Tot slot, ga (zodra de winkels open zijn) eens langs bij een serieuze zaak en ga zitten en luisteren, het zal je verrassen wat een (iets betere) studiomonitor in huis heeft. Oh ja, neem je eigen muziek mee! :)

Edit: Je schrijft expliciet niet op zoek te zijn naar studiomonitoren maar naar een PA systeem. Echter, het is voor een DJ Booth op zolder. PA = Public Adress. Voor een DJ booth heb je gewoon studio monitoren nodig.

[Voor 8% gewijzigd door herofruit op 02-02-2021 12:40]

4800wp zuid - pvoutput.org

• Anoniem: 159816
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Wat is je budget? Ik heb geen idee wat dat Function-One spul kost, maar ik zou voor thuis eerder kijken naar midfield studio monitoren. Aangezien ik van FO geen prijzen kan vinden lijkt mij het duur spul. Dus ik zou eerder kijken naar bijvoorbeeld de Neuman KH420 (peak spl van 122.4dB @ 26hz!).

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:18
Funktion one heeft een legendarische lijn hoorngeladen PA spul. Dat klinkt inderdaad erg goed.
De serie die je hier laat zien zijn betrekkelijk simpele BR kasten. Daarvoor zou ik geen Funktion one prijs betalen eerlijk gezegd.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-06 13:10
Mihaelis schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 08:44:
Goede morgen,

Voor de djbooth op zolder ben ik op zoek naar een geluidssysteem.
Geen hi-fi of studiomonitoren maar eerder een compact PA systeem.
Ik hecht veel waarde aan de geluidskwaliteit, wat bij een PA systeem niet altijd vanzelfsprekend is, zeker niet bij de goedkopere spullen.
Op feesten hou ik enorm van de sound van Funktion-One, mits goed afgesteld.
Vandaar kwam ik terecht bij het vrij recente systeem van hen, namelijk de F5 speakers gecombineerd met de SB8 sub of de BR115 (iets zwaarder).
Ik draai voornamelijk house en techno en weet dat Funktion-One daar wel weg mee kan :) .

https://www.funktion-one.com/products/f5/
https://www.funktion-one.com/products/sb8/
https://www.funktion-one.com/products/bass-reflex-range/

De F5 speakers zijn vrij compact en bestaan slecht uit 1 driver.
Ze gaan volgens de specs van 160HZ tot 13KHZ, niet zo veel hoog dus maar dit komt omdat er geen aparte tweeter in zit. Ook niet veel laag maar daarvoor heb je de sub dan.

Dit zijn allemaal passieve kasten dus deze moeten aangestuurd worden door een aparte versterker met crossover, dsp, ...

Iemand reeds ervaring met deze speakers/subs?
Dan hoor ik het graag.

Mihaelis
Eens met @AtomicShockwave. Dit gaat je niet de funktion one kwaliteit geven die je verwacht.

Heb je al 2e hands gekeken? Ik denk (vrees) dat er veel aangeboden wordt momenteel?
Verder kan je ook zeker studio monitoren overwegen als het niet de zolder gaat verlaten. De veel getipte JBL LSR308 bijvoorbeeld, zeer betaalbaar en heel goed. En gaat je ook voldoende output geven om de buren boos te krijgen.

Sublaag binnen op een zolder is heel anders dan een PA toepassing in een grote zaal of buiten. Binnen heb je te maken met de akoestiek van de ruimte en de staande golven/resonanties die daarin optreden. Hoe goed je die weet te temmen, bepaalt voornamelijk de kwaliteit van het laag. De meest effectieve oplossingen daarvoor zijn ofwel nearfield sub (dichtbij) danwel meerdere laagweergevers gebruiken icm dsp.

• Mihaelis
Dank aan iedereen voor jullie reacties.

Nu is het zo dat de zolderruimte waarvan ik spreek een oppervlakte heeft van ongeveer 50m².
Alle wanden zijn geïsoleerd en afgewerkt met gipsplaat. De vloeropbouw bestaat uit een betonplaat waarop een geïsoleerd houten kaderwerk geplaatst is met rubber dempers. Daarboven OSB beplating die nog afgewerkt wordt met vast tapijt. De ruimte heeft ook 2 schuine zijden van het dak. Akoestisch gezien is dit al een begin. Afhankelijk van het resultaat kan ik later nog akoestisch verbeteren.
Het is een plaats waar vrienden komen en er kan al eens een feestje af...
Vandaar het (compact) PA idee...

Studiomonitoren zijn fijn maar ik mis meestal wat low-end. Zijn deze speakers niet gemaakt om een neutrale klank weer te geven, nodig als je zelf muziek maakt en je tracks juist wilt afmixen?
Thuis heb ik de laatste jaren met hi-fi gedraaid, dat is leuk maar ik zoek toch iets met meer punch.

Actief of passief klinkt allebei goed maar mijn voorkeur gaat uit naar passief.
Dit omdat je toch wat meer kan instellen qua klankbeeld meestal via de versterker.
Ik was onlangs wat aan het zoeken en kwam op Powersoft Mezzo versterkers.
Deze hebben oa. dsp en kan je via software volledig gaan afregelen.
Niet alleen de klank maar bv. ook de power die naar je speakers gaat, kanalen bridgen, ...
Het interesseert me om dit zelf wat meer in de hand te hebben.
En na al die jaren gewoon zin om in iets degelijks te investeren.

Ik kijk rustig verder naar wat het best aan mijn wensen voldoet.
En misschien eens een afspraak maken bij een FO-dealer om ze toch eens aan het werk te horen.
Bedankt voor de tips alvast!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je ook tweedehands overweegt: Kijk eens naar oude Philips MFB speakers. Gaan onwijs laag voor compacte kasten, actief ens geen issues met aansturing.
Een liefhebber zal zeggen dat je die dingen enigszins aan het verkrachten bent als je er house doorheen stuurt, maar hey, als het jouw speakers zijn bepaal je zelf he ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:18
Ik snap het wel. Je wil wat low end om ook een keer het dak eraf te kunnen draaien :+

Ik zou toch eens kijken naar passieve 18 inch basreflex subs. De wat betere merken beginnen bij zo'n 350/400 euro/st. Een F1 variant zal een veelvoud kosten. Ik zie een tweede handse set 2x18 inch subs op ebay staan voor een whopping 4500 pond. Dat is een simpele BR sub echt niet waard.
Als de kast een beetje stug is, en er zit een decent driver in dan doet ie het gewoon prima.

Overigens ook heel goed in zelfbouw te doen, als dat je ding is.

[Voor 9% gewijzigd door AtomicShockwave op 02-02-2021 23:34]

• Mihaelis
Het is inderdaad de bedoeling om af en toe eens hard te gaan maar dan wel met mooie klank.
F1 materiaal is volgens jullie veel duurder dan andere merken en zou qua sound niet beter zijn, maar niemand heeft ze al gehoord en niemand weet wat het echt kost. Daar kan ik dus niet op af gaan.
En wat maakt het juist dat F1 zoveel duurder zou zijn, enkel de naam en faam?
Ik zou denken dat een bedrijf als F1 ook met zijn compacte speakers een product op de markt brengt dat de kwaliteit van het merk met zich meedraagt.

• Anoniem: 159816
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Mihaelis schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 20:04:

Studiomonitoren zijn fijn maar ik mis meestal wat low-end. Zijn deze speakers niet gemaakt om een neutrale klank weer te geven, nodig als je zelf muziek maakt en je tracks juist wilt afmixen?
Thuis heb ik de laatste jaren met hi-fi gedraaid, dat is leuk maar ik zoek toch iets met meer punch.
Je moet ook niet naar near-fields kijken, maar mid of in jouw geval zelfs farfield.

Dit is bijvoorbeeld een monitor luidspreker (en als het niet laag genoeg gaat met 20hz op -3dB hebben ze een bijpassende 18" sub om het vlak te krijgen tot onder de 20hz). Je hebt hierbij nog een versterker nodig, bij voorkeur een Crown omdat daar de juist profielen al inzitten. Ding doet 117dB op 1 meter afstand.

Maar goed, als je echt feestjes wil geven kan je inderdaad beter een PA set neerzetten.

Verder heeft elke goede luidspreker een neutrale klank, het maakt voor de rest niet wat het doel van de luidspreker is. Decennia aan onderzoek heeft aangetoond dat neutrale luidsprekers altijd de voorkeur genieten boven niet neutrale luidsprekers. Of in ieder geval bij gebruik in normale ruimtes, hoe het buiten of in bijvoorbeeld een loods is weet ik niet ;).

[Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 03-02-2021 11:30]

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-06 13:10
Mihaelis schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 09:39:
Het is inderdaad de bedoeling om af en toe eens hard te gaan maar dan wel met mooie klank.
F1 materiaal is volgens jullie veel duurder dan andere merken en zou qua sound niet beter zijn, maar niemand heeft ze al gehoord en niemand weet wat het echt kost. Daar kan ik dus niet op af gaan.
En wat maakt het juist dat F1 zoveel duurder zou zijn, enkel de naam en faam?
Ik zou denken dat een bedrijf als F1 ook met zijn compacte speakers een product op de markt brengt dat de kwaliteit van het merk met zich meedraagt.
Audio is geen magie hè? Je toont een hele kleine monitor met full range drivertje met beperkt bereik en dito standaard BR subje. Je verwacht daar echt veels te veel van. Dat er dan F1 op staat maakt niet uit :).

Als je ermee wilt kunnen beuken dan zou ik dit niet kopen. Als je wilt dat het goed klinkt ook niet. Maar als je het alleen maar gelooft als diegene het ook zelf gehoord heeft, dan kan ws niemand je hier helpen.

Verder denk ik dat je op het verkeerde denk spoor zit op tenminste 2 vlakken. Ten eerste maakt actief of passief niet uit voor wat je er aan tweak mogelijkheden bij hebt. Of je nou actieve speakers achter een dsp hangt of passieve met nog een versterker ertussen; het enige verschil is of de versterker ingebouwd is of niet. Ten tweede is het prima om stevige subs te gebruiken, maar bedenk dat je niet in het vrije veld aan het werk bent. De staande golven van de ruimte zijn enorm bepalend voor de klank, die geven enorme slingeringen in de response waar EQ erg wenselijk voor is :).

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Heb je buren?

• Mihaelis
Aan 1 zijde wel, maar onze woning is nieuwbouw en goed geïsoleerd.
Uiteraard wens ik de goeie band met onze buren te behouden :)
En we zijn allemaal verdraagzaam, ze weten ook wat mijn hobby is.

• VChunky
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01-06 16:15
Met een goed setje QSC's kom je ook heel ver in een ruimte 50m2. Misschien een alternatief voor Funktion One. Overigens zijn die ook gewoon overrated voor heel muziekstijlen. Alles valt of staat met de akoestiek, afstelling, geluidsman en artiest :)

Studio monitor speakers zijn niet allemaal even fijn qua klank om gewoon naar te luisteren en kunnen misschien niet hard genoeg door de gehele ruimte.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee