Alternatief voor 4 pin RGB Header?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarlitoKroft
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23-02-2021
Beste Tweakers

Ik wil jullie graag om advies vragen
Een paar dagen geleden heb ik een mid-range budget systeem gebouwd voor mijn vriendin en gister heb ik nieuwe 120mm RGB fans overgekocht van een kennis. Alleen waar ik nu mee zit is dat de controller die er bij is gekomen een 3pin aansluiting heeft. Maar als ik ga kijken naar mijn moederbord, zie ik alleen een 4pin aansluiting (RGB header). Is er een manier om dit op te lossen dmv een converter of kan ik deze op een reguliere fan aansluiting verbinden? Moederbord is ASUS B450-F Rog Strix, fans zijn Argus RS-03.

Neem me niet kwalijk als ik wat informatie mis, mijn eerste topic ooit via Tweakers 😩😋

Hoop dat iemand mij kan adviseren!

Kareem

Beste antwoord (via KarlitoKroft op 04-02-2021 21:15)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:43
Maar dat is om de RGB verlichting door het moederbord aan te kunnen sturen in plaats van dit de RGB controller zelf te laten doen, jouw probleem was toch dat je fans geen 4-pin PWM fan connector hadden?

/edit: Ik zie dat ik je ts niet goed gelezen heb, je had het al de hele tijd over de rgb connector, weet niet hoe ik dan bij de fan connector kom. Wel jammer dat je moederbord geen 5v argb connector heeft.

[ Voor 35% gewijzigd door Nielson op 02-02-2021 21:33 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
De fans hebben een 4-pin PWM connector en er worden PWM splitterkabels meegeleverd, die kun je dus gewoon aansluiten op een 4-pin chassis fan aansluiting van je moederbord. RGB wordt geregeld door de meegeleverd controller, die hoef je dus niet op je moederbord aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarlitoKroft
Hoi @Nielson

Bedankt voor je reactie! Ik kan geen 4 pin connector vinden op de fans, alleen een 5pin die verbind met de controller Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eMdLxGRSdFQevicH6CeDpwKVdVk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jLasNKnYAdAlDx7zzTkRcuJN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
Vreemd, normaal gesproken zit er een RGB kabeltje voor de verlichting en een 3 of 4-pin fan connectorkabel voor de normale werking aan zo'n fan. Het is wel echt de RS-03 set? Weet niet hoe je Duits is maar hier zie je op 3:52 een voorbeeld van de kabeltjes: YouTube: ARGUS RGB FAN SET RS03 im Check Review Deutsch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarlitoKroft
@Nielson
Heb het even gecheckt en ik zie dat hij wat extra kabels heeft. Heb trouwens verkeerd gekeken. Het is de RS04 ipv 03 maar die zijn vrijwel identiek maar daar zie ik dat er wel extra kabels zijn dan wat ik zelf gekregen heb. Ik heb tot nu toe dus alleen de casefans (met alleen een 5pins aansluiting voor de controller, meer niet) en de controller met een 3pin male RGB, 3pin female RGB en een molex aansluiting. Voor de rest niks, en ik weet echt niet meer wat ik zou kunnen doen. Wil eventueel ook een kabel of converter bestellen maar ik ben op dat gebied niet zo heel deskundig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarlitoKroft
@Nielson
Ik heb gelukkig een oplossing gevonden! Door middel van een RGB converter (5v naar 12v)

Die heb ik besteld dus hopelijk is hierbij mijn probleem opgelost! Dankjewel voor je ondersteuning

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Maar dat is om de RGB verlichting door het moederbord aan te kunnen sturen in plaats van dit de RGB controller zelf te laten doen, jouw probleem was toch dat je fans geen 4-pin PWM fan connector hadden?

/edit: Ik zie dat ik je ts niet goed gelezen heb, je had het al de hele tijd over de rgb connector, weet niet hoe ik dan bij de fan connector kom. Wel jammer dat je moederbord geen 5v argb connector heeft.

[ Voor 35% gewijzigd door Nielson op 02-02-2021 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarlitoKroft
@Nielson Ligt ook deels aan mijn formulering hoor haha! Het ging trouwens om een hub, dat heb ik niet vermeld. Ik heb vanmorgen een converter gebruikt die er toch voor zou zorgen dat ik van een 5v naar een 12v kon gaan. Werkte niet omdat waarschijnlijk de hub defect is. Bij deze bedankt voor je informatie! Ik zal direct contact opnemen met de desbetreffende verkoper (Megekko)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvdl2000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-05 10:30
een 3 pin 5V ARGB uitgang is zeer makkelijk en goedkoop te realiseren met een arduino......
Pagina: 1