Toon posts:

Overkill Game PC in Theorie... Lage FPS in games

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Ombc
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13-03 02:30
Hallo ik heb zelf een gamepc gebouwd met de volgende onderdelen.

CPU: Ryzen 9 3900x
GPU: Inno 3D 3080
RAM: 2x RGB crossair ram 16 gb
SSD: Kingston A2000 1TB M.2 SSD
PSU: Cooler Master MWE Gold 750 Full Modular PSU / PC voeding
Moederbord: ASUSTeK COMPUTER INC. ROG STRIX B450-F GAMING
Monitor: ASUS TUF VG27AQ (120 hz)

In principe zou je zeggen dat is een beste pc maar ik krijg een lage FPS in ongeveer elk spel...

Warzone: 80-100 fps
Battlefield: 70-90 fps
Minecraft: 100-130 fps
Cold war: 80-100 fps
Cyberpunk 2077 50-70 fps
Overwatch 150-200 fps (gek genoeg)

En dan zijn de settings op het allerlaagst... 8)7
Ray tracing uit alles op low wel volledige resolutie dus 2560x1440.

Deze computer draait ongeveer zo traag als mijn vorige die had een i7520 en een GTX 970 16gb ram... :/

Wat ik al geprobeerd heb:

Windows opnieuw installeren
Videokaart drivers verwijderd geupdated opnieuw geïnstalleerd
Power management op energie besparend en hoge prestaties maakt ook bijna geen verschil
Rond gekeken op internet naar mogelijke issues / oplossingen

Wat mij ook opvalt is dat men GPU usage niet 100% is dus je zou denken dat die dan niet alles volledig gebruikt... en soms als ik men computer opstart is echt alles enorm traag kan amper internet openen als ik hem dan vervolgens opnieuw opstart is alles wel weer "normaal"

Temperatuur is gemiddeld 55-65 graden lucht gekoeld
Ook zitten er geen virussen of adware of andere troep op

Kan iemand mij alsjeblieft helpen want ik als technische jongen snap echt niet waar dit aan kan liggen ;(

p.s. wat zou ik kunnen upgraden om hem nog sneller te maken? zoveel "betere gpu of cpu" zijn er niet echt te halen voor de consument hooguit een 3090 of een Ryzen 9 5900x maar dan heb ik ook alles maxed out... je zou dan toch denken dat dit atleast voldoende moet zijn om een game te kunnen spelen zonder constante lagg?

Alle reacties

• __xeno__
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-03 10:31
Heb je de laatste BIOS versie? En gekeken of je RAM geheugen in de QVL list staat?

• Ombc
__xeno__ schreef op maandag 1 februari 2021 @ 23:51:
Heb je de laatste BIOS versie? En gekeken of je RAM geheugen in de QVL list staat?
Ik heb de laatste BIOS versie en wat is de QVL list? dat die compatible is? ik had eerst idd andere ram (uit men oude pc) die gaf allemaal blauwe schermen bleek omdat die niet compatible was dus heb ik toen gezocht naar ram die wel geschikt was

• __xeno__
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-03 10:31
Klopt inderdaad, de QVL list is een lijst met daarin geheugenmodules die ondersteund worden. Ik zou even kijken wat het exacte typenummer van je ramgeheugen is en in de lijst zoeken van je moederbord. Staat vaak wel op de website van de fabrikant.

En heb je de geheugenbankjes in slot a2 en b2?

Met die pc op die resolutie zou je inderdaad veel hogere framerates moeten halen. Heb je de videoakaart drivers van de NVIDIA website geïnstalleerd?

[Voor 6% gewijzigd door __xeno__ op 01-02-2021 23:57]

• marowi
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
De 50-70 FPS van Cyberpunk 2077 klopt wel ongeveer hoor. Zelfde draai ik op psycho settings.

- Edit: Maar wel op 3440x1440 bedenk ik me nu :/

[Voor 22% gewijzigd door marowi op 01-02-2021 23:58]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP

• Skarloc
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Skarloc

<GoT> Sk4rloC#2506

Heb je de gpu met twee losse pci-e kabels aangesloten, of met maar één die gesplit is?

||D3 Battletag: [GoT]Sk4rloC#2506||

• jmignolet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14:03
Ik zou absoluut niet kijken voor een upgrade. Dit hoort beter te werken..

50-70fps zelfs op Cyberpunk op low is voor jouw kaart belachelijk. Mensen spelen rond die fps met quasi alles op ultra (buiten RT dan) mét een 3080.

Heb je toevallig een oude grafische kaart liggen of 1 van jouw vrienden die je een kaart kan lenen? Zo kan je bepaalde onderdelen uitsluiten. Oké, niet iedereen heeft een 3080, maar als een kaart van de vorige generatie het beter doet.. Dan weet je waar het misloopt.

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:11
Installeer eens MSI Afterburner met Rivatuner en laat de logging lopen tijdens het gamen. Let dan vooral op zaken als GPU en CPU load % (per core), GPU en CPU clockspeeds en temperaturen.
Oh, en zit je SSD niet toevallig bijna helemaal vol oid?

Quest 2 kopen? Gebruik mijn referral link voor €30 store credit: https://www.oculus.com/referrals/link/BroodRoosterNL/

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:29

Nutral

gamer/hardware freak

In windows 10, zet je power profiel eens op Ryzen high performance. (krijg je als je chipset drivers van amd installeert)

Ik heb met een 3700x last dat de cpu vast zit op 0,5ghz als het windows power profiel gebruik (balanced of high performance)

• Ombc
Waarschijnlijk ligt het aan de ram die op 2133hz stond ik krijg hem echter niet op 3200hz dan start men computer niet meer op tot die weer terug is bij 2133hz hij draait nu op 2933hz dat werkt nog wel maar hoger dan dat alles wat begint met een 3xxxhz niet

• Ombc
jmignolet schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 08:06:
Ik zou absoluut niet kijken voor een upgrade. Dit hoort beter te werken..

50-70fps zelfs op Cyberpunk op low is voor jouw kaart belachelijk. Mensen spelen rond die fps met quasi alles op ultra (buiten RT dan) mét een 3080.

Heb je toevallig een oude grafische kaart liggen of 1 van jouw vrienden die je een kaart kan lenen? Zo kan je bepaalde onderdelen uitsluiten. Oké, niet iedereen heeft een 3080, maar als een kaart van de vorige generatie het beter doet.. Dan weet je waar het misloopt.
Precies dit hoort beter te werken en ik heb niet echt even een vriend die een videokaart wilt lenen maar ik had zelf nog een oude 970 die draait ongeveer even goed dus dat is apart...

• Ombc
Heeft niemand een mogelijke oplossing? :?

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-03 22:00
Ombc schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 15:11:
Heeft niemand een mogelijke oplossing? :?
Zoals @Wekko306 ook al zei probeer dat.

Ik zou zelf ook de temperaturen nakijken van je CPU en GPU onder load, daar zijn er genoeg tools voor.

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:22

Geronimous

Moderator Spielerij

99942

alsnog naar juiste subforum verplaatst :)

(1-2-2022) in memoriam: Mike aka poor Leno

• Ombc
Mizgala28 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 16:21:
[...]

Zoals @Wekko306 ook al zei probeer dat.

Ik zou zelf ook de temperaturen nakijken van je CPU en GPU onder load, daar zijn er genoeg tools voor.
Nee daar ligt het niet aan... Hij blijft makkelijk koel.

• Militia Pilot
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21:18

Militia Pilot

Standby For Titanfall!

Heb je display driver uninstaller gedraaid?

Moet je wel in "veilige modus" draaien.

https://www.guru3d.com/fi...uninstaller-download.html

• rickie19
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:37
Ombc schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 17:30:
Waarschijnlijk ligt het aan de ram die op 2133hz stond ik krijg hem echter niet op 3200hz dan start men computer niet meer op tot die weer terug is bij 2133hz hij draait nu op 2933hz dat werkt nog wel maar hoger dan dat alles wat begint met een 3xxxhz niet
Hoe heb je dit gedaan?
Doorgaans is het aanzetten van X.M.P. in de bios voldoende.Mar het klinkt alsof je het zelf bent gaan overclocken?

En wat hierboven ook is genoemd. Hoe heb je de videokaart van stroom voorzien? is dat met 1 kabel die gesplits is? of 2 aparte kabels vanuit je voeding?

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
rickie19 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 09:18:
[...]

Hoe heb je dit gedaan?
Doorgaans is het aanzetten van X.M.P. in de bios voldoende.Mar het klinkt alsof je het zelf bent gaan overclocken?

En wat hierboven ook is genoemd. Hoe heb je de videokaart van stroom voorzien? is dat met 1 kabel die gesplits is? of 2 aparte kabels vanuit je voeding?
Ik ben niet TS maar in mijn geval heb ik een lager profiel gekozen omdat de hoogste ook niet wilde booten. Ik had dat misschien handmatig kunnen tweaken maar ik draai nu op 3000 ipv 3200 en dat werkt wel fatsoenlijk.

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:58
@Ombc En hoeveel FPS heb je als je de settings op High/Ultra zet?

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:46
Maar heb je nu gekeken of het geheugen op de QVL staat en zo ja tot welke snelheid?
https://dlcdnets.asus.com..._AMD_Ryzen_Processors.pdf

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• DoubleYouPee
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:15
Plaats eens wat screenshots van CPUZ, en dan met name de tabs CPU en Memory.
Zit je geheugen wel op dual channel?

• greyfox1987
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:24
Ryzen heeft kneitersnel geheugen nodig, het geheugen wat je nu hebt gaat volgens mij niet lekker werken. Heb je al gekeken naar de geheugenprofielen in je BIOS? (dacht dat het XMP heette).

Xbox Live Gamertag: Greyfox1987

• Ombc
Nou het is echt ongekend... ik heb nu 15 fps in heel men windows... typen is traag muis beweegt ook sloom

Dit is van userbenchmark ik weet niet wat hier aan de gang is maar dit is niet normaal...

• Ombc
Wylana schreef op maandag 15 maart 2021 @ 15:50:
Maar heb je nu gekeken of het geheugen op de QVL staat en zo ja tot welke snelheid?
https://dlcdnets.asus.com..._AMD_Ryzen_Processors.pdf
Ik word hier niet heel veel wijzer van het hoort gewoon te werken en het werkt ook en al die kleine subtiele dingetjes maken maar uit voor misschien 10 misschien 20 fps maar ik heb het over waarom meer dan 150 fps weg gegeten word van men games...

• Ombc
greyfox1987 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 14:41:
Ryzen heeft kneitersnel geheugen nodig, het geheugen wat je nu hebt gaat volgens mij niet lekker werken. Heb je al gekeken naar de geheugenprofielen in je BIOS? (dacht dat het XMP heette).
Yep dit staat aan heet geen XMP maar iets anders...

• Ombc
corporalnl schreef op maandag 15 maart 2021 @ 09:38:
@Ombc En hoeveel FPS heb je als je de settings op High/Ultra zet?
Dat wil je niet weten dan kan je net zo goed fotos bekijken zo traag... (diashow fps)

• DoubleYouPee
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:15
Waarom staat daar NVIDIA(10DE 1455)? Zoals zie je normaal alleen als je je drivers niet hebt geinstalleerd (of je GPU stuk is).
Ik zou zeggen draai eens DDU, al zou die windows reinstall dat ook wel opgelost hebben....
Zoals eerder genoemd kijk ook eens of je wel 2 aparte PSU kabels gebruikt.

[Voor 14% gewijzigd door DoubleYouPee op 19-03-2021 10:11]

• JohnnyV76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:03
Heb je na de herinstallatie van windows wel de moederbord drivers e.d. geïnstalleerd?

Je zei al dat je GPU % niet hoog is maar als t zo traag is hoeveel CPU usage heb je dan? Is dat ook laag of zit het continue tegen de 100% aan?

Wellicht ook eens wat benchmarks draaien als bijv. Kombustor of 3DMark (timespy) en dan daarnaast bijvoorbeeld GPU-Z (sensors tab) of HWInfo (sensors) om te kijken wat de temps, clockspeeds en voltages doen. Draaien de fans op je GPU wel? Hoe warm wordt ie?

Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee