Toon posts:

Energie besparen: Zonnepanelen en isolatiemaatregelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Dekwiecono
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 29-05 21:24
Hoi allemaal,

Wij zijn afgelopen maand in ons nieuwe huis getrokken en inmiddels gesetteld.
Bij de koop van de woning hebben we een bouwdepot van €5k meegenomen om energie besparende maatregelen uit te voeren.
Nu zit ik in dubio over de mogelijkheden. Is het plaatsen van zonnepanelen nog rendabel?
Wel of niet extra dak isolatie bijplaatsen, om zo nog een beetje subsidie te krijgen?

Ons initiële plan was om alleen zonnepanelen te plaatsen. Maar we krijgen tegenstrijdige adviezen over zonnepanelen i.v.m. de minder aantrekkelijke salderingsregeling op komst. Zouden jullie nu nog panelen plaatsen? Alle aanbieders behalve 1 adviseren alles op west. Argument oost-west: zodra je minder kan salderen is direct verbruik nuttiger en zal oost-west een hoger gemiddelde opbrengst over de dag halen.

Nu we merken hoeveel koudeval er is bij de ramen, is vriendin direct overtuigd om beter glas te laten plaatsen.

Aangezien de zolder niet in gebruik is, en al afgesloten is van de rest van het huis, verwachten we weinig warmte verlies. Maar om aanspraak te maken op de ISDE subsidie moeten minstens 2 maatregelen worden genomen, waarvan we dus al HR++ glas als eerste stap hebben.

Huidige situatie:
  • Tussenwoning uit 1993, tuin op het west-zuidwesten.
  • Dubbel glas uit 1993, glaszetter schatte 4-9-4mm glas, +- 11m2 voor de hele woning
  • Spouwisolatie: 7cm steenwol
  • Dakisolatie: +- 10 cm. (Weet niet wat er achter de afwerking zit), 44m2
  • Zolderverdieping is nu niet verwarmd, trap naar zolder is dicht en er is een dichte deur geplaatst. Mogelijk dat we later de zolder gebruiken als hobby kamer of zodra er kinderen komen.
  • Woning staat direct op zandbed en geen kruipruimte
  • HR CV ketel uit 2013
  • Verbruik: +- 2500 kWh, 1100 m3 gas.
Offertes ontvangen:
Al het glas vervangen voor HR++ (U = 1,1) : €1750
Schuin dak van binnenuit na-isoleren: 50 // 70 euro p/m2, = €2200 of €3080
Zonnepanelen: 5 offertes (allen na btw teruggave)
  1. 8 Longhi panelen a 370 Wp + GoodWe 3000D-NS = €2972
  2. 10 DMEGC panelen a 330 Wp + GoodWe 3000-NS = €3060
  3. 11 Canadian Solar panelen a 315 Wp + Tigo TS4R-O Optimizer + GoodWe 3000-XS = €3065 (alles op west)
  4. 11 Canadian Solar panelen a 315 Wp + Tigo TS4R-O Optimizer + GoodWe 3000-XS = €3173 (5 west, 6 oost)
  5. 8 DMEGC panelen a 330 Wp + GoodWe 3000-NS = €3000
  6. 8 DMEGC panelen a 360 Wp + GoodWe GW2500-WS = €3194
Kosten:
Glas: €1750 - (11m2 *€35 subsidie) = €1350
Dakisolatie: 2200 - (44m2 * €20) = €1320
Zonnepanelen: ~€3000

Totaal: €5670

Alle reacties

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:28
Eigenlijk is dakisolatie niet echt nodig?

Dit jaar kan je ook een warmtepomp als maatregel doen. + glas.

Voor de zonnepanelen is het handig je dak op te meten en dat hier te posten.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:51
Dakisolatie heeft altijd zin en dat merk je beneden ook een beetje, echter een woning van 1993 lijkt me sterk dat er totaal geen dakisolatie aanwezig is.

Je kan ook nog kijken voor een WTW of (D)WTW als 2e optie.
Of wil je graag van die tochtroosters in de ramen hebben zodra er HR++ glas plaatst wordt?
isoleren en ventileren horen bij elkaar.

HR++ U1,1 heeft ook wel in mindere mate kouval, staar je niet blind op die waarde want zo goed is het ook niet dan zul je naar HR+++ moeten kijken.

[Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 02-02-2021 08:30]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:01

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Reken de prijs per Wattpiek even uit, dan kun je makkelijker de offertes vergelijken. Prijs delen door totaal aantal Wp van de panelen.

Als je geen schaduw hebt zijn optimizers niet nodig.

Waar komt de omvormer te hangen? Heb zelf een Goodwe 3000NS op zolder hangen, maar stoor mij best wel aan het klikkende geluid wanneer er in de ochtend-/avondschemering nog te weinig zon is om op te starten (open trap naar zolder). Verder prima omvormer. Bij m’n ouders hangt een 3000D-NS, die is stil voor zover ik weet.

[Voor 63% gewijzigd door ThinkPad op 04-02-2021 22:57]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• mr_evil08
Nog even over dat geluid met omvormers zelf heb ik de GW2000-XS hangen die is ook stil, echter bij zonsopkomst als er nog net niet genoeg zon is om op te starten hoor je hem ook wel maar alleen als je er naast staat(ook open trap hier) maar vanuit slaapkamers niet te horen met de deur dicht.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:35
Als je je dak niet isoleert kun je ook de zoldervloer isoleren, dat scheelt flink vierkante meters en je krijgt er ook subsidie voor. Daarnaast zou ik zeker op de begane grond voor triple glas gaan.
Dak aan beide kanten vol met zonnepanelen. Extra stroom ga je in de toekomst geen spijt van hebben.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02-06 13:08
@Dekwiecono
zonnepanelen zijn nog steeds leuk.
salderen gaat misschien vervallen, en dan word het minder leuk.
maar de prijs is nu zo goedkoop, dat het ook zonder kan.

maar glas uit 1993 en isolatie uit 1993.
dat is niet speciaal rampzalig te noemen. (kan altijd beter.)
dit is toch een B label of beter huis?

en zolang je de zolder niet gebruikt en afgesloten is.
dan kun je dat bij de isolatie tellen.

ook de koude val bij de ramen moet toch een stuk minder zijn als met mijn 10 jaar ouder glas.

vind het moeilijk om te zeggen dat je moet isoleren, gewoon omdat wat je hebt niet goed is maar ook niet slecht.

zonnepanelen daar in tegen zijn juist oost-west erg cool.
zie mijn oost-west:

je haalt op andere momenten de top productie.
hier door heb ik 6,4kWp op maar een 4kW omvormer.
ook verdeelt het de productie beter over de dag, dus meer eigen gebruik. (maar zie dit niet als super veel.)
en je hebt 2 daken ipv 1, dus je kunt dubbel veel leggen.
dus kun je 2x8x3??Wp=5,2kWp op een 3kW omvormer leggen.
ga er voor, kun je 2x10x3??Wp, dat is nog beter. (2x12x3??Wp is grof weg de max op 1 fase en oost-west en leuke prijs, ongeveer dan)

per Wp doet een oost west ongeveer een 80%.
5200Wp = dus 4100kWh per jaar.
dit lijkt te veel kWh, maar schaf ook een warmtepomp aan (met subsidie) en dan heb je zo een 2500kWh extra nodig. (hoeft niet meteen, kan later ook nog worden toegevoegd.)
je hebt dan geen elektra rekening meer maar ook geen gas rekening.
dit gaat je al snel een 1,2k€ per jaar besparen, verdiend lekker terug.
(en als je een beetje slim bent, leg je de bespaarde bedrag apart en betaal je later de zolder isolatie van of beter glas. en heb je alles als nog.)

edit:
Zonnepanelen: 5 offertes (allen na btw teruggave)

8 Longhi panelen a 370 Wp + GoodWe 3000D-NS = €2972
10 DMEGC panelen a 330 Wp + GoodWe 3000-NS = €3060
11 Canadian Solar panelen a 315 Wp + Tigo TS4R-O Optimizer + GoodWe 3000-XS = €3065 (alles op west)
11 Canadian Solar panelen a 315 Wp + Tigo TS4R-O Optimizer + GoodWe 3000-XS = €3173 (5 west, 6 oost)
8 DMEGC panelen a 330 Wp + GoodWe 3000-NS = €3000
8 DMEGC panelen a 360 Wp + GoodWe GW2500-WS = €3194
oke cool.
maar zo kun je erg slecht vergelijken.
reken per offerte eens de prijs per Wp uit, ik neem de eerste als voorbeeld.
voorbeeld:
8x370Wp=2960Wp
€2972 / 2960Wp= 1,00€/Wp
en dan kun je beter vergelijken.
(en is eigenlijk vrij duur, je kunt wel onder de 0,80€/Wp uit komen, zeker als je oost west doet en meer panelen laat leggen. ;)
oost-west = kleinere omvormer.
en meer panelen (die erg goedkoop zijn) geeft een lagere €/Wp.)

dat is een GoodWe 3000D-NS, die heeft 2x een mpp.
dus kan oost-west aan.
maar dan mag hij zeker een 2x7x370Wp er aan gehangen worden.
en dan zakt je €/Wp flink. ;)
(maar een 2x8x370Wp op de GoodWe 3600D-NS, dat is de goedkoopste oplossing en zal het €/Wp nog verder laten dalen. zo ver dat over productie effectief word. ;) )

[Voor 24% gewijzigd door migjes op 02-02-2021 10:05]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:01

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
offtopic:
@migjes Als ik een euro kreeg voor elke keer dat ik dat plaatje langs heb zien komen... :+ O-)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Dekwiecono
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 29-05 21:24
mr_evil08 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 08:16:
Dakisolatie heeft altijd zin en dat merk je beneden ook een beetje, echter een woning van 1993 lijkt me sterk dat er totaal geen dakisolatie aanwezig is.

Je kan ook nog kijken voor een WTW of (D)WTW als 2e optie.
Of wil je graag van die tochtroosters in de ramen hebben zodra er HR++ glas plaatst wordt?
isoleren en ventileren horen bij elkaar.

HR++ U1,1 heeft ook wel in mindere mate kouval, staar je niet blind op die waarde want zo goed is het ook niet dan zul je naar HR+++ moeten kijken.
Het huis heeft nu inderdaad een energielabel B, gekregen in mei 2020 bij de verkoop.
Het dak heeft al isolatie, ongeveer 10 cm.
Er is nu geen actieve ventilatie aanwezig in het huis, alleen afzuiging bij de keuken en badkamer.
De ramen hebben ook geen tochtroosters, alle ramen hebben een ventilatie stand met de hendels en sloten.

Prijs per wattpiek:
  1. 8 Longhi panelen a 370 Wp + GoodWe 3000D-NS = €1/Wp
  2. 10 DMEGC panelen a 330 Wp + GoodWe 3000-NS = €0,93/Wp
  3. 11 Canadian Solar panelen a 315 Wp + Tigo TS4R-O Optimizer + GoodWe 3000-XS (alles op west) = €0.88/Wp
  4. 11 Canadian Solar panelen a 315 Wp + Tigo TS4R-O Optimizer + GoodWe 3000-XS (5 west, 6 oost) = €0.92/Wp
  5. 8 DMEGC panelen a 330 Wp + GoodWe 3000-NS= €1,01/Wp
  6. 8 DMEGC panelen a 360 Wp + GoodWe GW2500-WS = €1,11/Wp
Omvormer komt op de zolder te hangen, onder de schuine kap. Momenteel gebruiken we de zolder niet, dus enig geluid is geen probleem. De zolder is ook dicht van de eerste etage middels een dichte trap en deur.
ThinkPadd schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 13:45:
offtopic:
@migjes Als ik een euro kreeg voor elke keer dat ik dat plaatje langs heb zien komen... :+ O-)
Mag ik die meenemen voor onze investering? :P

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:14
ThinkPadd schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 13:45:
offtopic:
na het lezen van de TS kon je dat wel 2 beetjes verwachten natuurlijk, misschien moet er een wed mogelijkheid komen na het plaatsen van de TS.. komt het plaatje wel of niet :+

En dan krijg je als je gelijk hebt van die mooie megarace trowback tekstjes omdat ze geniaal waren.

You won yourselff a price enforcer. all expences paid by Y.O.U. :+

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:07
bij de huidige prijzen voor zonnepanelen, rekent u even mee, ik reken inclusief de btw:
370 watt mono black frame kost 117 euro
montagemateriaal schuin dak 25 euro, kabels stekkers 5 euro (gemiddeld). Montagekosten 50 euro per paneel.
Dat is 197 euro per paneel extra ten opzichte van een 'precies zoveel als je nodig hebt' installatie.

370watt paneel op oost/west doet ongeveer 300kWh per jaar.
Als we de installatie in 10 jaar afschrijven komen we op 197 euro voor 3000kWh, degradatie wordt mooi gecompenseerd door klimaatverandering.
Als je dan 6,5 cent per kWh minimaal kunt vangen kunnen extra panelen altijd uit, los van salderen.
Er zijn meerdere aanbieders die nu al 6,5 cent per kWh geven voor overproductie en de komende jaren mag je eerst nog je hele verbruik salderen.

Ik denk dat ik gewoon met een hoop gedoe probeer te zeggen dat je beide kanten van je dak helemaal kats vol moet gooien en iedere adviseur die met droge ogen beweert dat overproductie te weinig rendement oplevert heeft het gewoon helaas nog niet begrepen.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• migjes
Dekwiecono schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 14:05:
[...]
Mag ik die meenemen voor onze investering? :P
lol, ja hoor.
als je maar begrijpt dat oost-west een verschillend moment hun top behaald.

dit is een 2x45 graden voorbeeld:
met 2x10x190Wp=3800Wp (op 3000W omvormer).

de 1900Wp per kant deed die dag een +/-1500W.
dus die dag had ik het al makkelijk kunnen doen met maar een 2000W omvormer.

Wp = STC.
dit zijn niet de opbrengsten die je altijd haalt, daar voor moet het zonnetje schijnen en het nog koud zijn ook.
(dit gebeurd bijna alleen in de lente, niet voor heel veel uren per jaar.)
veel vaker haal je de NOCT en die is 30% lager als de STC(Wp).
dus een omvormer die 30% te klein is, dat is amper een probleem.
je verliest een beetje kWh per jaar, maar dat is minder als 1%. ;)
dit noemen we onder dimensioneren.
(het heeft meer met de bloeddruk van de gebruiker te maken of je dit leuk vind dan met dat het echt een verlies is.)

kijk ik naar het longi paneel:
https://www.winkelman-zon...lack-half-cell-360wp.html
kom ik op ongeveer 0,29€/Wp uit (ex ex ex, kale kosten)

doe je dan oost-west + 30% onder dimensioneren.
dan kun je op de GoodWe 3000D-NS ook gewoon 2x8x370Wp hangen.
de prijs in €/Wp gaat dan erg rap omlaag (ongeveer een 0,20-0,35€/Wp goedkoper), gewoon omdat de panelen eigenlijk erg goedkoop zijn.
(het laten aanleggen+omvormer+ beverstrings spul+groep dat is bij elkaar duurder als de panelen zelf.)
ik vind dit niet erg leuk om te doen (mijn bloeddruk kan dit niet aan.), dus ik opt dan een GoodWe 3600D-NS te gebruiken. (moet ook op een 16A groep, en extra kosten is maar 100€ extra)

helaas is een oost-west, dus omvormer met 2x een mpp (niet perse nodig, maar dat is ander verhaal.) niet kleiner te krijgen als een 3000W, dus de GoodWe 3000D-NS met 2x8x370Wp is bijna het minimum wat je met modern spul kunt doen. ;)
(je zou het nog wel kunnen doen met 2x6x315Wp, maar die 370Wp's zijn zo goedkoop eigenlijk niet meer effectief om een ander paneel te kiezen.)

dit soort setjes zijn wat groter maar zoveel goedkoper dat zelfs de over productie nog effectief is.
(zoals @Lardman ook zegt. ;) )

dan kun je straks de overproductie mooi in zetten met een warmtepomp.
en zo geen gas gebruiken.
(dit kan ook met een airco die ook kan verwarmen, maar aan alles zitten voor en nadelen.
een airco = ook een warmtepomp, net zo als je ijskast.)

@twain4me @ThinkPad
als jullie er geld op gaan in zetten, dan geef ik jullie wel mijn rekening nummer.
ik hou de pot wel bij. >:)

[Voor 9% gewijzigd door migjes op 02-02-2021 16:23]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• mr_evil08
migjes schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 09:53:
@Dekwiecono
zonnepanelen zijn nog steeds leuk.
salderen gaat misschien vervallen, en dan word het minder leuk.
maar de prijs is nu zo goedkoop, dat het ook zonder kan.

maar glas uit 1993 en isolatie uit 1993.
dat is niet speciaal rampzalig te noemen. (kan altijd beter.)
dit is toch een B label of beter huis?

en zolang je de zolder niet gebruikt en afgesloten is.
dan kun je dat bij de isolatie tellen.

ook de koude val bij de ramen moet toch een stuk minder zijn als met mijn 10 jaar ouder glas.

vind het moeilijk om te zeggen dat je moet isoleren, gewoon omdat wat je hebt niet goed is maar ook niet slecht.

zonnepanelen daar in tegen zijn juist oost-west erg cool.
zie mijn oost-west:
[Afbeelding]
je haalt op andere momenten de top productie.
hier door heb ik 6,4kWp op maar een 4kW omvormer.
ook verdeelt het de productie beter over de dag, dus meer eigen gebruik. (maar zie dit niet als super veel.)
en je hebt 2 daken ipv 1, dus je kunt dubbel veel leggen.
dus kun je 2x8x3??Wp=5,2kWp op een 3kW omvormer leggen.
ga er voor, kun je 2x10x3??Wp, dat is nog beter. (2x12x3??Wp is grof weg de max op 1 fase en oost-west en leuke prijs, ongeveer dan)

per Wp doet een oost west ongeveer een 80%.
5200Wp = dus 4100kWh per jaar.
dit lijkt te veel kWh, maar schaf ook een warmtepomp aan (met subsidie) en dan heb je zo een 2500kWh extra nodig. (hoeft niet meteen, kan later ook nog worden toegevoegd.)
je hebt dan geen elektra rekening meer maar ook geen gas rekening.
dit gaat je al snel een 1,2k€ per jaar besparen, verdiend lekker terug.
(en als je een beetje slim bent, leg je de bespaarde bedrag apart en betaal je later de zolder isolatie van of beter glas. en heb je alles als nog.)

edit:

[...]

oke cool.
maar zo kun je erg slecht vergelijken.
reken per offerte eens de prijs per Wp uit, ik neem de eerste als voorbeeld.
voorbeeld:
8x370Wp=2960Wp
€2972 / 2960Wp= 1,00€/Wp
en dan kun je beter vergelijken.
(en is eigenlijk vrij duur, je kunt wel onder de 0,80€/Wp uit komen, zeker als je oost west doet en meer panelen laat leggen. ;)
oost-west = kleinere omvormer.
en meer panelen (die erg goedkoop zijn) geeft een lagere €/Wp.)

dat is een GoodWe 3000D-NS, die heeft 2x een mpp.
dus kan oost-west aan.
maar dan mag hij zeker een 2x7x370Wp er aan gehangen worden.
en dan zakt je €/Wp flink. ;)
(maar een 2x8x370Wp op de GoodWe 3600D-NS, dat is de goedkoopste oplossing en zal het €/Wp nog verder laten dalen. zo ver dat over productie effectief word. ;) )
Niet om te flamen maar wil je eens een maand pakken wat niet het beste tijd van het jaar is en de zon kaasrecht aan de hemel staat?

Zonnepanelen op Oost vraag ik mij af of je daar daadwerkelijk wat aan hebt zodra salderen eraf gaat en blijft een forse investering voor relatief beetje zon, in de ochtend is hier het stroomverbruik zeer minimaal en zet geen zoden aan de dijk, waardoor PV al je stroom gaat "dumpen" op het net.
Wanneer ze daadwerkelijk goed werken is iedereen al uit huis hier, en in weekend is iedereen aan sporten of nog aan uitslapen, ik vraag mij dus ook af of die forse investering het dan ook daadwerkelijk waard is om wat op Oost te leggen.

Hier liggen ze op Zuid ongeveer, ik kan dus gewoon de vaatwasser/wasmachine/droger aanzetten zonder er iets uit het net getrokken wordt en dit zijn allemaal apparaten wat je uitgesteld kan starten en dus gewoon overdag kan, in jouw geval dekt het niet volledig(nou ja je hebt een sodeju installatie op liggen wat aardig wat knaken gekost heeft dat mogelijk wel redelijk).

Om 8:45 druppelt hier al 100watt binnen in deze tijd van jaar, om 17:30 nog rond 80 watt.

Hier een klein goedkoop setje 2135wp en snel terugverdient.
Als salderen eraf gaat schroef ik wel een boiler eraan en stel deze zo in stappen dat het samen kan werken met de zonnepanelen, eigenlijk gaat er dan weinig energie verloren wanneer wij niet thuis zijn en uiterraard de andere apparaten uitgesteld starten.

Panelen op westen is dan wel interessant.

Trouwens de warmtepomp verhaal gaat alleen op voor SWW, voor verwarmen heb je amper iets aan in de winter vanwege fors minder zonuren, indien er zon is warmt je huis zo al aardig op dan hoeft de warmtepomp ook maar minimaal te draaien(ervaringsdeskundige met warmtepomp verwarmen).
Zolang er salderen is maakt dat natuurlijk nog niks uit met warmtepomp verwarmen.

[Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 02-02-2021 18:44]

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:48
@mr_evil08
Ja op momenten dat de zon schijnt in de winter doet steil zuid het beter dan oost west.
Als de zon niet schijnt maakt het per paneel geen verschil maar als je op een plat dak oost-west legt past er vaak meer en heb je dan alsnog meer opbrengst.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• migjes
@mr_evil08
no, prob.
(maar begrijp dat je niet veel aan die gegevens gaat hebben, andere tijden waren andere prijzen.
ik heb nog panelen gekocht toen die bijna 1€/Wp kosten, dit is nu 0,30€/Wp geworden.
zou ik alles nog een keer moeten doen, dan word het veel goedkoper.
er is gewoon veel veranderd in al die jaren.
en ook kWh prijzen zijn heen en weer gegaan, dus alles is een beetje relatief. )

welke maand wil je van welk jaar?

dit is in kWh/kWp dus opbrengst per 1000Wp.
een december of januari doet wel een 60+kWh elk jaar.
dat is natuurlijk erg schraal tegen over een 650kWh+ voor juni/juli.

mee eens, dat een zuid setje beter is als een oost-west.
maar als je dat niet hebt, dan is oost-west ook erg leuk. (hell zelfs zuid-noord is nog leuk.)
meer Wp op kleinere omvormer.
reken ik jouw 2135Wp op een 2kW omvormer uit.
dan zou ik met gemak een 4000Wp er aan kunnen hangen.
(je hebt geen 2 mpp's nodig, kunt ook parallel werken.)
voordeel van "te veel" Wp (die niet te veel is), dat is er bewolking, dan heb je weerkaatsend licht op de wolken. (diffuse licht), je hebt dan wel te veel Wp, dus ook 2x de lage W, en die loopt bij mij op dit moment tussen de 170W tot 500W.
dit met bewolking en winter.
daar heb ik ook een voorbeeld van:

5 juni bewolkte dag, panelen oost in de "zon" en west nog in schaduw, maar erg weinig verschil in W tussen die 2.
7 juni stralend blauw hemel, dus oost knalt omhoog, maar west in de schaduw doet flink minder als 5 juni oost of west.
de te veel Wp zorgt er voor dat je een stabielere opbrengst hebt.

zuid-noord is ook leuk.
ook een noord dak krijgt nog zon.
begrijp de "vreemde" (veel mensen verwachten dit niet) loop van de zon maar eens. ;)

dit word veel onbegrepen, omdat je dit plaatje ook mee moet nemen.

jep in de zomer komt de zon niet op in het oosten of gaat onder in het westen.
het is 130 graden en geen 90. ;)
dus ja je noord panelen krijgen eerder zon als je zuid panelen.
en als de dakhoek kleiner is als 30 graden, dan vangen ze ook in de middag al zon.
dus veel meer mogenlijk als je zou denken.
(heb ook 4x190Wp op het schuurdak op een 500W omvormer.
te kleine omvormer, op noord, achter een boom, laag vangt veel schaduw.
en 2 panelen zijn niet in orde (waren oude restjes).
beetje alles fout wat je maar kunt bedenken, toch scoor ik er een 580kWh mee per jaar. niet slecht.)

jep heb nu een aardig flinke set.
dit is 10 jaar sparen geweest.
kosten niet schrikken: € 10,212.30 (ongeveer dan, maar denk dat ik zelfs de schroefjes van de meterkast er bijna allemaal in heb zitten.)
dit komt doordat ik eigenlijk te klein ben begonnen, en steeds heb uitgebreid, dit maakte het allemaal duurder als nodig. (voortschrijdend inzicht, hoort er een beetje bij.)
ook de 14 panasonic panelen op oost, tja dat is niet goedkoop, lol waarom lopen sukkelen met halve bak panelen als de winsten groot genoeg zijn, dat is voor sukkels. (ach ja ik snap het wel.)
maar dat waren andere tijden, lol 190Wp heeft me 137€ gekost (ex BTW), de longi die nu verkocht word is 130€ inc BTW en dan heb je 370Wp.
zou ik de hele set opnieuw doen, dan kom ik ruim onder de 5k€ uit.
(kan ik wel een keer uitrekenen)

kijk ik naar opbrengst, dan zit ik nu op de : 8k€
ik denk dat ik komende zomer, weer zoveel opbrengst heb dat ik net niet de hele set weer ga terug verdienen.
(meestal als ik een set terug verdien, dan ga ik weer vervangen, voor iets leukers of nieuw experiment.)

warmtepomp: die van mij doet maximaal 300W.
je ook in de winter heb ik veel momenten dat mijn zonnepanelen ook 300W leveren.
heb van de week piekjes gezien van 1700W, maar met bewolking haal ik het toch ook nog vaak.
maar mijn warmtepomp heeft geen zonnepanelen nodig om kosten effectief te zijn.
1m3 gas = 9,2-9,6kWh, maar is niet 100% effectief, je blijft warmte verliezen door de pijp.
dus een 1m3 = 8kWh is beter om mee te rekenen.
maar er is ook nog een cop, in mijn geval van 4.
dus 2kWh = 1m3 gas.
1m3 gas = 0,65 - 0,70€
2kWh = 0,40 - 0,44€
dus ook zonder is het effectief, duurt alleen lang voordat je de kosten er uit hebt.

eigen gebruik:
ik heb een tijd lang dat na gemeten, en ik kom ruim over de 20% uit, aardig richting de 30%.
(en met de nieuwe aanpassing denk ik een 600kWh(10%) meer te gaan doen, maar dat weet ik pas volgend jaar, ben nog aan het meten.)
de 20% is wat veel zuid set eigenaren aan mij rapporteren.
de oost west is langer per dag opbrengst dus meer eigen gebruik.

heb even niet meer tijd voor je, maar er is veel meer. ;)

• migjes
@mr_evil08
oke weer even tijd.

oke mijn set:
(dit is ongeveer 18x360Wp op een 4kW omvormer.
grof weg berekend)
1x Goodwe 1-fase Omvormer GW4200D-NS, 2 MPPT, incl. geintegreerde DC Schakelaar en interne WIFI
€ 673,00
18x Longi Solar Mono Full Black Half Cell 360Wp
€ 2.340,00
3x Clickfit Evo Pannendak Portrait 1 rij van 6 panelen
€ 567,00

Totaal 3 producten excl. btw
€ 2.958,67
BTW€ 621,33
Totaal
€ 3.580,00

jep ik installeer zelf, is ook niet moeilijk, een beetje tweaker zou dat moeten kunnen(vind ik)
hier komt nog wel een +/-200€ bij, aan kabel/groep en zo spul en ja ik raad een aparte kWh meter als extra aan.
6480Wp, en dan kom ik rond de 0,50€/Wp uit.

dan de opbrengst van mijn dak:

oke gemiddeld haal ik wel een 850kWh/kWp dus een 85% kWh per Wp.

en nu knipperen we even met onze ogen, en het is ineens 2030, het einde van salderen.
1kWh is nu niet meer 0,22€/kWh.
maar het is gezakt naar 0,06€/kWh voor gesaldeerde energie, en 0,22€/kWh voor direct eigen gebruik.

ik neem 20% voor eigen gebruik (ik zit al op de 30% door oost-west).
6480Wp X 0,85 = 5500kWh.
5500 X 0,20 X 0,22 = 242€
5500 X 0,80 X 0,06 = 264€
242€ + 264€ / 5500 = 0,092€/kWh als gemiddelde prijs.

oke we hebben voor 0,50€/Wp gelegd, dus
0,50€/Wp / 0,092 = 5 jaar TVT.

dus ja een zelf bouwer, kan nu al zonder salderen het gewoon leggen.
maar heeft eerst nog 9 zomers te gaan met de afbouw regeling, dus eigenlijk is alles al terug verdiend voor 2030.
dan mag je gerust afvragen, waarom lopen we nog te piepen als of het 2010 is.
het spul is zo goedkoop geworden dat je eigenlijk het salderen niet meer nodig hebt.

nu wil @Dekwiecono niet zelf installeren (snap ik wel, het is echt niet voor iedereen weggelegd, blijft hoog op dak)
maar maak ik dan de zelfde berekening met zijn cijfers.
dan kom ik uit op 0,14€/Wp als gemiddelde prijs voor zijn kWh voor de eerste jaren.
(2500kWh salderen + 2500kWh overschot.)
en de opstelling die ik geef met een 2x8x370Wp als voorbeeld.
en een TVT accepteren van 7 jaar, dan mag de set niet duurder zijn als:
7x0,14€/Wp = 0,98€/Wp en dit word makkelijk onder de 0,85€/Wp (ik zie zelfs dit soort setjes onder de 0,75€/Wp uit komen. ;) , gewoon vol de trucjes gebruiken die ik geef en het lukt wel.)
dit is dus nog zonder warmtepomp.

kijk ik naar jouw set van 2135Wp.
dan hoop ik voor je dat je niet te dom goedkoop hebt gedaan.
dus dit op een redelijke 2kW omvormer hebt hangen met voldoende ruimte in de mpp (vooral de Ampp).
dan kun je nog een aantal panelen parallel aan de panelen van de omvormer hangen.
(je hebt dan de zelfde aantal cellen nodig en ruw weg de zelfde cellen soort.
over het algemeen dus de zelfde soort panelen en aantal cellen)
dan kun je je fout nog goedmaken en toch gewoon geld verdienen. ;)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee