Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balpen56
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 02-02-2021
Dag,

Ik heb een vraag omtrent de bewoning van het huis van mijn grootouders. Mijn grootouders zijn momenteel opgenomen in een verzorgingstehuis. Zij bezitten een koopwoning die graag voor een periode van ongeveer een jaar zou willen bewonen, om hierna door te groeien als starter op de koopmarkt. Alle partijen zijn hiermee akkoord, groot(ouders), tante, broers en zussen. Ik hoef dan ook geen huur te betalen, naast natuurlijk de vaste lasten. Als het ware een soort van leegstandbeheer.

-kan ik mijzelf inschrijven op het adres? Zijn mijn grootouders, ondanks hun verhuizing nog hoofdbewoners?
-is het wettelijk toegestaan door de fiscus om geen huur te hoeven betalen?
-Bij wie zou ik meer informatie kunnen opvragen? Belastingadviseur?
-Heeft iemand hiermee ervaring?

Alvast bedankt!

[ Voor 15% gewijzigd door balpen56 op 01-02-2021 21:56 ]

Beste antwoord (via balpen56 op 01-02-2021 21:56)

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Barrycade

Through the...

Je grootouders gaan flink meer betalen, doordat het geen hoofdwoning is komt ie in box 3 terecht voor hun.

Dus mooi dat jij niet hoeft te betalen, maar je grootouders wel.

Waarom geen huurtje betalen? Maakt het verhaal stukken helderder, kan jij je als bewoner inschrijven. Want ik neem aan dat je grootouders niet meer ingeschreven staan thuis.

Dan zal je waarschijnlijk dus de gemeentelijke belastingen ook op je naam krijgen etc. Maar kan je wellicht ook gebruik maken van huursubsidie (als je daar voor in aanmerking komt qua inkomen etc).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:07

Ravefiend

Carpe diem!

Bij het lezen van je openingspost was de eerste vraag die bij mij naar boven komt: dus je grootouders hebben 100% zekers niet langer dan +/-1-1,5jaar meer te leven? If so, oprecht al bij voorbaat veel sterkte gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balpen56
Nee, hopelijk niet het geval! Echter hoop ik dan door de gaan als starter op de koopmarkt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Nu online

Barrycade

Through the...

Je grootouders gaan flink meer betalen, doordat het geen hoofdwoning is komt ie in box 3 terecht voor hun.

Dus mooi dat jij niet hoeft te betalen, maar je grootouders wel.

Waarom geen huurtje betalen? Maakt het verhaal stukken helderder, kan jij je als bewoner inschrijven. Want ik neem aan dat je grootouders niet meer ingeschreven staan thuis.

Dan zal je waarschijnlijk dus de gemeentelijke belastingen ook op je naam krijgen etc. Maar kan je wellicht ook gebruik maken van huursubsidie (als je daar voor in aanmerking komt qua inkomen etc).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Barrycade schreef op maandag 1 februari 2021 @ 21:55:
Dat zullen ze nu dan toch al doen? Aangezien ze in het verzorgingstehuis wonen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balpen56
Goed om te weten dat het voor hen in box 3 terecht komt. Ik heb geen problemen om huur te betalen, alleen niet bekend met het opstellen van dit soort contracten. Vandaar dat hier hulp bij zou willen. Graag zou ik mijzelf namelijk inderdaad ook gewoon als bewoner willen inschrijven om het wettelijk in orde te krijgen. Inderdaad, mijn grootouders zijn bij de verhuizing ingeschreven bij de desbetreffende gemeente en dus uitgeschreven op het adres van de koopwoning. Huursubsidie zal ik niet voor in aanmerking komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitalp
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:31
Dat ligt eraan hoe lang geleden zij zijn opgenomen, (as far as i know) wordt de woning pas ná het 2e volledige kalenderjaar dat zij niet meer thuis wonen tot het eigen vermogen in box 3 gerekend. Waarbij het ook nog relevant is of er al dan niet een hypotheek op de woning rust. Als het huis vervolgens in de verkoop staat, heb je nog langer vrijstelling van box 3.

Ik zou even om advies vragen bij een expert, ik denk dat het juiste antwoord op je vraag niet zo eenvoudig is.

edit: en het huis komt hoe dan ook in box 3, of jij er nu gaat wonen of niet.

[ Voor 5% gewijzigd door mitalp op 01-02-2021 22:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Zoek maar op "huurovereenkomst leegstandswet" maar je kunt ook een huurovereenkomst voor maximaal 2 jaar opstellen. In het kader van de leegstandswet kan de verhuurder makkelijker opzeggen. Een huurovereenkomst voor bepaalde tijd kun je niet weer voor bepaalde tijd aangaan.

Die box 3 zou ik mij niet druk over maken. De prijsstijgingen zijn tegenwoordig hoger dat de belasting die je betaalt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-05 12:59

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Door de opmerking van @mitalp vond ik dit op internet bij een respectabele bron (vereniging eigenhuis):
Voorbeeld
Op 1 augustus 2020 ga je naar een verzorgingshuis en verlaat je je eigen woning. De woning staat nu leeg. Is dit twee jaar later nog steeds het geval (op 1 augustus 2022), dan komt de woning in box 3 terecht. De eerstvolgende peildatum van de Belastingdienst voor box 3 is echter 1 januari 2023. Vanaf dan telt de woning officieel mee in box 3. Nog eens twee jaar later (vanaf 2025 dus) telt de woning mee bij het bepalen van de eigen bijdrage.
https://www.eigenhuis.nl/...ngshuis-en-eigen-woning#/

Je grootouders staan als het goed is ingeschreven op het adres van het verzorgingshuis, want je moet ingeschreven staan op het adres waar je daadwerkelijk woont (lijkt me ook handig voor GGD momenteel).

In sommige gemeenten mag je een woning niet leeg laten staan, je moet de woning dan verhuren (de gemeente kan zelfs een huurder voorstellen, als je zelf niemand kunt vinden).

Ik weet niet hoe het zit met verzekeringspremie als er niemand meer in de woning woont, maar het risico lijkt me kleiner als er wel iemand in de woning woont.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sukkel 24
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 04-05 17:53
ik denk dat het heel goed zou zijn als jij daar antikraak gaat wonen, dan kan de woning eventueel verkocht worden wanneer dat nodig is, zonder dat de familie er mee zit dat jij-onterecht de kaart van huurbesherming zou gaan spelen
ook voor inboedel en opstal verzekering is het vaak relevant/nodig dat de woning bewoond is
Aangezien je schrijft dat je grootouders in een verzorgingshuis zitten concludeer ik dat dit niet voor een tijdelijke herstel periode is-dat heet verpleeghuis- dus waarschijnlijk zullen ze daar tot het einde van hun leven wonen en worden hoogstens binnen die tent naar een ander afdeling overgeplaatst als dat voor een goede zorg nodig is
Het zal dus zinvol zijn voor de familie om na te denken over opruimen huis, eventueel nu al verkopen want als er voldoende opbrengst is na aftrek van eventuele hypotheekschuld kan er door je grootouders met warme hand geschonken worden, dat betekent bij leven. ze moeten nog wel genoeg overhouden om 3 jaar of zo eigen bijdrage te betalen voor het verzorgingshuis.
eventueel kan ook gekozen worden jaarlijks een bedrag te schenken en zo maximaal gebruik te maken van vrijstellinge van schenkbelasting en successierecht
hun kinderen hebben grote vrijstelling, kleinkinderen weinig maar als je dat 3 jaar doet, eventueel meer dan de vrijstelling maar laagste percentage kan je als grootouder vee kinderen en kleinkinderen blij maken, zeker als je nu een huis wil kopen.
je ouders kunnen je nu een schenking doen van 100.000 euro zonder schenkingsrecht tbv huis aankoop!
ga vragen bij je bank en zoek bij belastingdienst, zeer informatief, ook vereniging eigen huis heeft veel info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Dat ligt er helemaal aan hoelang de grootouders al het huis uit zijn.
Waarom geen huurtje betalen? Maakt het verhaal stukken helderder, kan jij je als bewoner inschrijven.
Oh? Wat heeft huren met inschrijven te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 882605

Ja leuk huur betalen, betalen je ouders er belasting over, en mag je er straks nog even erfbelasting over betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-05 12:59

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Als er nog andere kleinkinderen zijn, zou „netjes huren” misschien kunnen helpen
om misverstanden binnen de familie te voorkomen.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balpen56
Grootouders zijn begin van het jaar verhuisd! De woning zal de aankomende twee kalenderjaren nog in box 1 vallen. Om aanspraak te maken op de leegstandswet is een vereiste om een vergunning aan te vragen bij de gemeente en dat de woning te koop wordt gezet. In onze situatie niet wenselijk. De optie van een tijdelijk huurcontract klinkt goed, gezien weinig voorwaarden. Daarnaast is het voor mij duidelijk dat sowieso het pand niet langer dan 1-1,5 jaar zou willen bewonen. Ik zie tijdelijk huurovereenkomst als beste optie, aangezien hier alleen toestemming van de geldverstrekker en de verzekeringsmaatschappij voor nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Nu online

Barrycade

Through the...

GlowMouse schreef op maandag 1 februari 2021 @ 22:56:
[...]

Dat ligt er helemaal aan hoelang de grootouders al het huis uit zijn.

[...]

Oh? Wat heeft huren met inschrijven te maken?
Toen ik het het optypte was het niet duidelijk of TS wellicht recht had op toeslagen. Maar dus niet. Dus dan is het niet relevant.

Even los van het feit zoals hierboven ook genoemd als er meer familieleden zijn die ook wel goedkoop willen wonen kan dit tot het familiediner situaties leiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-05 13:55

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Zorgt dat de erfenis goed geregeld is. Voor je het weet, word het huis na overlijden verkocht door je familieleden.
Als jij dit niet wil, dan moet jij ze allemaal moeten uitkopen......Dus regel maar een hypotheek met je bank.
Familiehypotheek kan ook, maar dan moet je wel hele aardige familieleden hebben.

....of je opa en oma zetten in hun testament dat jij de "enige" erfgenaam bent (let op: ouders kunnen hun kind nooit volledig laten onterven). Dus je hebt altijd nog te maken met je vader of je moeder en mogelijk ook met je oom of tante (zij zijn ook een kind van je opa of oma).

Onthou: als jij deze woning erft, moet jij 18% en mogelijk ook 36% erfbelasting betalen.
Erven je ouders het, dan betalen zij een lagere percentage (10% en 20%).
Over de eerste € 21.282 betalen jij of je ouders geen erfbelasting. De vrijstelling is per relatie met overledene anders.

https://www.belastingdien...ent/tarieven-erfbelasting
https://www.belastingdien...el-erfbelasting-berekenen
https://www.belastingdien...vrijstelling-erfbelasting

[ Voor 71% gewijzigd door MedionAkoya op 01-02-2021 23:38 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balpen56
Grootouders hebben twee kinderen. Ik ben het enige kleinkind. Kleine kans op een familiediner (op TV althans;)
In het testament staat vastgesteld dat de woning naar de langstlevende zal gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

balpen56 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 23:22:
Grootouders hebben twee kinderen. Ik ben het enige kleinkind. Kleine kans op een familiediner (op TV althans;)
In het testament staat vastgesteld dat de woning naar de langstlevende zal gaan.
Hebben ze (je oma en je opa) allebei dezelfde testament?

Je zult verder rekening moeten houden dat niet iedereen hier in zee gaat. Maar als jij zelf een hypotheek kan afsluiten dan verwacht ik geen mogelijkheden.

[ Voor 8% gewijzigd door MedionAkoya op 01-02-2021 23:30 ]

Trein?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:00
Je doet er goed aan sowieso zwart op wit te zetten dat je familieleden geen bezwaar hebben. Uit ervaring weet ik inmiddels dat famielieleden nergens problemen mee hebben, totdat opa en oma doodgaan.

Dan komt het gesodemieter over de kleinste dingetjes. Wie krijgt de televisie? Waarom werd opa’s grote televisie verkocht? De auto moet echt verkocht hoor, doe maar voor een paar 100 euro.

En als er dan een paar honderd euro per persoon aan de strijkstok blijft hangen gaat men lopen zeuren wanneer dat geld dan vrijkomt. En of je het even wilt komen brengen, want ze komen zeker niet naar jou toe.

Kun je je voorstellen dat we het hier over kleine bedragen hebben. Met een huis zonder huur betalen weet ik zeker dat je lieve oom of tante na de dood het lumineuze idee krijgt om het huis te verkopen, want meer erfenis. Of omdat opa en oma nu dood zijn en er toch niks meer van kunnen zeggen moet het nu helemaal anders. Je mag dus hopen dat je ‘langstlevende familielid’ niet opeens geld ruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Dennisweb schreef op maandag 1 februari 2021 @ 23:36:
Je doet er goed aan sowieso zwart op wit te zetten dat je familieleden geen bezwaar hebben. Uit ervaring weet ik inmiddels dat famielieleden nergens problemen mee hebben, totdat opa en oma doodgaan.

Dan komt het gesodemieter over de kleinste dingetjes. Wie krijgt de televisie? Waarom werd opa’s grote televisie verkocht? De auto moet echt verkocht hoor, doe maar voor een paar 100 euro.

En als er dan een paar honderd euro per persoon aan de strijkstok blijft hangen gaat men lopen zeuren wanneer dat geld dan vrijkomt. En of je het even wilt komen brengen, want ze komen zeker niet naar jou toe.

Kun je je voorstellen dat we het hier over kleine bedragen hebben. Met een huis zonder huur betalen weet ik zeker dat je lieve oom of tante na de dood het lumineuze idee krijgt om het huis te verkopen, want meer erfenis. Of omdat opa en oma nu dood zijn en er toch niks meer van kunnen zeggen moet het nu helemaal anders. Je mag dus hopen dat je ‘langstlevende familielid’ niet opeens geld ruikt.
Dit klopt. En ik wil nog aanvullen. Sommige mensen willen de erfenis zo snel mogelijk afgerond hebben.
Want bij een erfenis komt er heel veel bij kijken. Ook een belastingaangifte doen voor je opa of oma hoort er ook bij. Dat is echt kl*te-werk. Je weet hun financiën niet dus.... of je besteedt het doen van een belastingaangifte uit....

Verduisteringen komen ook vaak voor. bijv oma's armband.... omdat bang zijn dat iemand het meeneemt.

Het wordt nog erger als erfgenamen beweren dat oma een mooie ring had (in praktijk was het zo dat oma ring al voor haar dood aan haar andere dochter had gegeven). maar dat weet die erfgenaam niet. en verdenkt onterecht andere erfgenamen van verduistering.

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:00
MedionAkoya schreef op maandag 1 februari 2021 @ 23:48:
[...]

Dit klopt. En ik wil nog aanvullen. Sommige mensen willen de erfenis zo snel mogelijk afgerond hebben.
Want bij een erfenis komt er heel veel bij kijken. Ook een belastingaangifte doen voor je opa of oma hoort er ook bij. Dat is echt kl*te-werk. Je weet hun financiën niet dus.... of je besteedt het doen van een belastingaangifte uit....

Verduisteringen komen ook vaak voor. bijv oma's armband.... omdat bang zijn dat iemand het meeneemt.

Het wordt nog erger als erfgenamen beweren dat oma een mooie ring had (in praktijk was het zo dat oma ring al voor haar dood aan haar andere dochter had gegeven). maar dat weet die erfgenaam niet. en verdenkt onterecht andere erfgenamen van verduistering.
Als de koopwoning inderdaad als bezit van opa en oma wordt gezien, kan dat nog weleens problemen opleveren bij het invullen van het F-formulier. Een paar jaar geleden overleed mijn opa ook. Toen heb ik samen met mijn ouders alle papieren moeten doornemen. Mijn opa woonde in een huurhuis. Veel bezittingen had de man niet. Maar het F-formulier is een enorm dik boekwerk en het duurt wel drie jaar totdat de aangifte daadwerkelijk definitief is.

Ik denk dat het ‘langstlevende familielid’ een flinke nare verrassing kan krijgen als er opeens ervenbelasting over de woning betaald moet worden. Dan is de keuze voor verkoop van de woning snel gemaakt natuurlijk. Dat is dus niet leuk voor TS, want die kan dan zijn biezen pakken.

Ik weet niet hoe oud opa en oma zijn en of ze heel kwetsbaar zijn voor bijvoorbeeld COVID-19, maar anders is er een reëele kans dat ze eerder overlijden dan TS een starterswoning gevonden heeft.

Eerlijk gezegd vind ik het hele idee nogal tricky. Misschien nog even wachten en doorsparen voor een koopwoning, of anders toch eerst elders gaan huren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik denk dat het belangrijkste is dat je naar het hele plaatje moet kijken en niet alleen naar de tijdelijke bewoning van het huis. De financiele situatie van je grootouders spelen in deze ook een rol. Want afhankelijk van hun vermogen betalen ze ook een eigen bijdrage aan het verzorgingshuis. Dus bekijk alles goed en leg het vast, niet omdat je elkaar niet vertrouwd maar het voorkomt ook nare verrassingen met bijvoorbeeld de belastingdienst.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22:46
1 punt wat ik nog mee zou nemen in de overweging waar je je inschrijft is je meettijd voor een huurwoning.
Stel dat je nu 26 bent en al 8 meetjaren heb voor sociale huur dan is het wel jammer dat je die weggooit om 6 maanden in het huis ingeschreven te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Vragen die nog onbeantwoord zijn:
* zit er nog een hypotheek op de woning? Zo ja, mag de woning dan verhuurd worden (of bewoond worden door de niet hoofdbewoners) door de hypotheekverstrekker? Los van het feit dat je wel/geen huur betaald.
* wat ga je doen, als opa en oma eerder dan het jaar komen te overlijden?
* zijn opa en oma nog wilsbekwaam?
* liggen de afspraken ergens vast op papier (met opa en oma of de rest van de familie)?

Ik ga er van uit, dat opa en oma momenteel staan ingeschreven bij het verzorgingstehuis. Zo niet, dan dit regelen. Mocht jij je inschrijven in hun huis (en zij staan ook nog ingeschreven), dan is de rioolheffing, etc. hoger (3 v.e. in plaats van 1 v.e.).
Verder even goed kijken, wat de impact is van geen (of een lage) huur betalen. Mochten opa en oma onverwacht vroeg komen te overlijden, dan kan de Belastingdienst het wellicht als een verkapte schenking zien (huur die niet betaald is) en kan daar nog een naheffing over komen (erfbelasting).

Maak ook afspraken over de huidige staat van de woning (een soort nul opname). Want wat als jij (of je vrienden de langs komen) straks een schade toebrengen aan de woning. Wie is er voor verantwoordelijk en wie bepaalt de "schade"? Een vloertje zal wellicht het probleem niet zo zijn, maar wat als het huis afbrand of er lekkage is (al dan niet door jouw toedoen) en de schade in de tienduizenden euro's loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Lees ook nog even dit:
https://www.telegraaf.nl/...rde-pas-op-met-de-erfenis

Wellicht overwegen het testament aan te passen.
Pagina: 1