Usb-c naar 3.5mm dongle dac

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricktachtig
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13:50
Ik heb sinds kort een S21 en niet meer de beschikking over een 3.5mm poort. Nu las ik dat er usb-c naar 3.5mm dongles bestaan met goede dac ingebouwd. Een veel genoemde is de dongle van Apple. Ondanks de goede geluidskwaliteit lees ik dat op Android devices de output nog laag kan liggen.

De dongles van Google zelf schijnen een stuk minder te presteren. Ik lees over merken als hidizs, Meizu HiFi Pro e.a. Maar dit spul is buiten aliexpress om volgens mij lastig te vinden.

Iemand tips / ervaringen met een goede oplossing? Ik zou graag van mijn huidige Klipsch oordopjes gebruik blijven maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:01

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik zou dan lekker de originele Samsung USB-C naar 3.5mm adapter gebruiken. Die moet prima werken volgens mij.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenk691
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18-05 23:24
de dongle die meegeleverd is biedt een redelijke geluidskwaliteit die meer dan voldoende is voor oordopjes. als je toch iets beters wil zou ik gaan voor een usb-c-usb-a otg connector icm de audioquest dragonfly red dac maar dan echt wel icm met een kwalitatief goede hoofdtelefoon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricktachtig
Jeroenk691 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 23:18:
de dongle die meegeleverd is biedt een redelijke geluidskwaliteit die meer dan voldoende is voor oordopjes. als je toch iets beters wil zou ik gaan voor een usb-c-usb-a otg connector icm de audioquest dragonfly red dac maar dan echt wel icm met een kwalitatief goede hoofdtelefoon
Er wordt geen dongle meegeleverd met de telefoon. En aangezien veel van die usb-c dacs voor rond de 25 euro verkocht worden ben ik benieuwd naar ervaringen. Ik weet uit het verleden dat er tussen de telefoons welke ik had een groot verschil zat in audio kwaliteit. De galaxy s3 klonk veel beter dan de oneplus 3 bijvoorbeeld. Ik begreep dat dat door de ingebouwde dac kwam. Maar wie weet heb ik dat verkeerd gelezen. Is al wat jaren terug .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Of andere echt hoorbaar slechter presteren weet ik niet. Ik heb heel recent voor deze situatie de Apple dongle gekocht. Daarnaast gebruik ik hem met standaard oordopjes, https://media.s-bol.com/qxxQ9PBK250p/550x495.jpg, die significant minder gevoelig zijn als in-ears. Wat mij betreft komt er echt zat geluid uit. Wel is het zo dat ik hem op randje van het 'rode' gebied heb staan qua volume, dus sommige telefoons zullen irritant om de zoveel tijd vragen of je echt een gehoorsbeschadiging wil (dat is dus niet omdat ik hem idioot hard heb staan, maar omdat de telefoon helemaal niet weet hoeveel geluid eruit komt).

Voor het vliegtuig bijvoorbeeld, als er echt heel veel achtergrondgeluid is, zou het best weleens weinig volume kunnen zijn, voor normaal gebruik heb ik echt geen enkele klachten qua volume. Voor die €10 zou ik hem zeker eerst proberen.

Overigens zit die Audioquest een 10dB slechter qua SINAD dan de Apple dongle. Ik neem wel aan dat die meer volume kan geven, wat dan vooral relevant is als je een koptelefoon met hoge impedantie hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricktachtig
Sissors schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 08:48:
Of andere echt hoorbaar slechter presteren weet ik niet. Ik heb heel recent voor deze situatie de Apple dongle gekocht. Daarnaast gebruik ik hem met standaard oordopjes, https://media.s-bol.com/qxxQ9PBK250p/550x495.jpg, die significant minder gevoelig zijn als in-ears. Wat mij betreft komt er echt zat geluid uit. Wel is het zo dat ik hem op randje van het 'rode' gebied heb staan qua volume, dus sommige telefoons zullen irritant om de zoveel tijd vragen of je echt een gehoorsbeschadiging wil (dat is dus niet omdat ik hem idioot hard heb staan, maar omdat de telefoon helemaal niet weet hoeveel geluid eruit komt).

Voor het vliegtuig bijvoorbeeld, als er echt heel veel achtergrondgeluid is, zou het best weleens weinig volume kunnen zijn, voor normaal gebruik heb ik echt geen enkele klachten qua volume. Voor die €10 zou ik hem zeker eerst proberen.

Overigens zit die Audioquest een 10dB slechter qua SINAD dan de Apple dongle. Ik neem wel aan dat die meer volume kan geven, wat dan vooral relevant is als je een koptelefoon met hoge impedantie hebt.
Bedankt voor het delen van jouw ervaring. Ik denk dat de keuze sowieso valt tussen Apple en Samsung aangezien ik nergens alternatieven zie waar ik niet minstens 2 weken op moet wachten qua bestelling. De overige zijn allemaal boven de 50 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Persoonlijk ben ik voor de "clunky" oplossing gegaan met een AudioQuest Dragonfly Black (gaf in mijn tests beter geluid dan de Red op telefoons) met een usb-c OTG kabeltje. Dat werkt perfect en klinkt erg goed.

Heel goedkoop is het alleen niet...

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ricktachtig schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 11:45:
[...]

Bedankt voor het delen van jouw ervaring. Ik denk dat de keuze sowieso valt tussen Apple en Samsung aangezien ik nergens alternatieven zie waar ik niet minstens 2 weken op moet wachten qua bestelling. De overige zijn allemaal boven de 50 euro.
Zou mij dus niet verbazen als je sowieso geen verschil gaat horen, maar ik zou bij die keuze gewoon de Apple kopen. (En dat zeg ik als iemand met een Samsung telefoon (S20) die 3x niks heeft met Apple producten normaal gesproken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

laatst op het blog van een Nederlander gestuit die zelf enigszins audiofiel is en heel veel china audio test. Daar heeft ie ook een shitload van dit soort DAC's vergeleken: https://aartjan.nl/blog/beste-dac/
Meestal Ali spul, maar als je een beetje google't kun je het spul ook wel in NL krijgen. Sowieso, als het op Ali via Polen besteld kan worden is het er vaak binnen een paar dagen. Da's ook wat PostNL er momenteel over doet met een gemiddeld pakje - "vandaag besteld, morgen bezorgd" halen ze momenteel niet. Fwiw: mijn Ali QCY T5 dopjes waren er vanuit Polen binnen 3 dagen.

Genuine apple kan ook, maar waarom zou je dat doen? Kost meer en is er misschien net zo langzaam of snel. Winkels zijn toch dicht.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
The Eagle schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 13:06:
Genuine apple kan ook, maar waarom zou je dat doen? Kost meer en is er misschien net zo langzaam of snel. Winkels zijn toch dicht.
Kost veel minder. Een Apple dongle gaat voor €10. En is gewoon in 1-2 dagen geleverd. Enige minpunt is wat mij betreft dat hij er niet heel stevig uit ziet, maar tegelijk wil je ook niet zo'n complete kast in je broekzak hebben zitten.

Oftewel waarom zou je iets anders kopen is een betere vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Als ie noname dopjes van een tientje zou hebben zou ik je gelijk geven. Maar Klipsch oordopjes heb je - letterlijk en figuurlijk - niet voor niks :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricktachtig
Ik ben verre van een echte audiofiel. Maar heb thuis wel een Focisrite Scarlett samen met studio monitor speakers en idd geen standaard setje in ears. Ik hoor wel degelijk verschil tussen standaard apple oordopjes en mijn setje. Ik kan ook nog steeds niet wennen aan de kwaliteit van de meeste Bluetooth oplossingen van onder de 150 euro. Duurdere heb ik nog niet geprobeerd omdat een draadje mij totaal niet stoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
The Eagle schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 17:09:
Als ie noname dopjes van een tientje zou hebben zou ik je gelijk geven. Maar Klipsch oordopjes heb je - letterlijk en figuurlijk - niet voor niks :)
Maar waarom zou je dan een slechtere DAC willen hebben? De Apple DAC is gewoon hartstikke goed. Beter ga je toch niet horen, en de meeste zijn slechter. Inclusief bijvoorbeeld een Audioquest Dragonfly (iig voor de taak van aansturen van standaard oortjes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Audio is een hobby van me en ik hou van goed geluid, maar zal mezelf zeker geen audiofiel noemen. Ik hou zelf echter niet van slecht geluid waarvan ik weet dat het beter kan. En als je het verschil hoort, hoor je het verschil :)
En voorwat men voor het chinese spul vraagt, kun je het vrij makkelijk proberen. Of 5 biertjes in de kroeg weg tikken als het weer mag :P

En als je weet dat je goede dopjes hebt wil je daar (lijkt mij) het maximale uithalen. Zou dan een beetje onlogisch zijn om er een dropvetertje tussen te zetten imho. Nietdat die Apple slecht is (ik ken de recensies ook), maar als het voor een beetje extra een heel stukje beter kan, dan waarom niet? :)

Vandaag toevallig nog een vergelijk kunnen doen tussen de Airpods Pro en mijn QCY T5. De Apple leek iets helderder leek het, maar dat kan ook pasvorm en ANC zijn geweest. Toen ik ze iets harder zette hoorde ik namelijk vrijwel geen verschil meer, dus ik gok dat dat de anc was. Either way doen ze niet heel veel onder voor elkaar, behalve dan in prijs ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
The Eagle schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 22:35:

En als je weet dat je goede dopjes hebt wil je daar (lijkt mij) het maximale uithalen. Zou dan een beetje onlogisch zijn om er een dropvetertje tussen te zetten imho. Nietdat die Apple slecht is (ik ken de recensies ook), maar als het voor een beetje extra een heel stukje beter kan, dan waarom niet? :)
Omdat het niet een heel stuk beter kan? Zeker niet in de form factor van de Apple dongle? Wat wel zo handig is voor gebruik bij een telefoon. En gezien Apple al boven CD kwaliteit zit, is het helemaal de vraag of beter uberhaupt nog echt zin heeft. (Wat je vervolgens gebruikt om te luisteren naar een Spotify stream).

[ Voor 4% gewijzigd door Sissors op 04-02-2021 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:16
Let wel op dat je volume vrij laag blijft vanwege Europese wet wat betreft gehoorbeschadiging ( heb beide van Samsung en Apple) of je moet USB audio player pro kopen.

Echt domme regel want elke koptelefoon of oordopjes hebben verschillende specificaties kwa weerstand/vermogen 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• usr101
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-06 09:54
Ik heb zelf een Nokia 6.1 smartphone met USB-C waarvan het standaardgeluid best slecht is. Omwille van dat feit heb ik al enkele goedkope DACs geprobeerd.

Ik heb zowel de Trasam Q1 van Ali (zoals aangeraden op die hierboven vermelde blog en de USB-C Apple DAC.
Enne het is misschien persoonlijk maar ik vind de Trasam Q1 toch beter klinken.
De Apple USB-C DAC klinkt voor de lage prijs inderdaad best goed, maar zoals hierboven ook aangegeven is het volume op een Android is het volume echt LAAG. Dit speelt wellicht ook een deel meein mijn appreciatie van het geluid.

Iets wat beide wel gemeen hebben, is de fragiliteit van het kabeltje.
Het kabeltje dat standaard meegeleverd wordt met de Trasam Q1 is tamelijk fragiel maar voor een paar euro kan je het zo vervangen, daar waar je bij Apple bijna verplicht zou zijn om een geheel nieuw kabeltje te kopen of om te gaan solderen.

De DAC zelf van de Trasam Q1 is wat robuuster. Voordeel van de Trasam Q1 is dat je deze meteen ook op je andere apparaten kunt gebruiken. Zo gebruik ik deze zowel op mijn Windows PC, mijn Raspberry Pi en mijn Android-telefoon. Jammer genoeg werkt deze wel niet op mijn iPad Air met USB-C aansluiting, maar in principe zou deze ook op iOS moeten werken. Het ding zelf is amper groter dan de Apple DAC. Ik geraak het kleine apparaatje evenzeer steeds kwijt.

[ Voor 14% gewijzigd door usr101 op 04-02-2021 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08:17
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3CN_9mUVsDTeGHQutMuj-JDe0ew=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0RO1Z6f0aGkP5D4Nm0zIUMWN.jpg?f=fotoalbum_large

Stukje theorie: Dit is de basis hoe je een externe USB Dac verbindt. In het midden een kleine USB dac, links de USB-C naar de USB. Hier kan je elke gewenste DAC inpluggen, eventueel voor sommige DACS een iets ander verloopstukje.

In plaats van dit mooie kleintje, kan je hier elke gewenste USB DAC inpluggen, hele goedkope zoals deze:

https://tweakers.net/pric...oon-gaming-dac-pro-s.html

of in mijn geval deze kleine Audioquest Dragonfly Cobalt , maar ook DACS van tienduizenden euro's met een versterker en luidsprekers kunnen zo op een telefoon of tablet worden aangesloten, Het begint bij dat ene verloopstukje en dan kan je elke DAC erop aansluiten.

Overigens, bij Android zijn hier veel fabrikanten voor: Apple staat alleen zijn eigen verloopstukje toe en hier is slechts eentje die werkt: de USB to USB CAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricktachtig
Handig overzicht. Wanneer ik filter op dongles en thumb drives tot $60 welke ook nog eens recommended zijn hou je een bijzonder klein lijstje over. Zowel de Apple als de Samsung dongle staan overigens bij recommended.

De Trasam Q1 review heb ik ook gelezen en ziet er erg interessant uit als je de woorden mag geloven. Echter zie ik mijzelf niet met een extern kastje naast mijn telefoon rondlopen wanneer ik ga sporten oid.

Ik ga voor de Meizu HiFi Pro of Apple / Samsung dongle. Ligt er net aan welke makkelijk leverbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:16
usr101 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 19:06:
Ik heb zelf een Nokia 6.1 smartphone met USB-C waarvan het standaardgeluid best slecht is. Omwille van dat feit heb ik al enkele goedkope DACs geprobeerd.

Ik heb zowel de Trasam Q1 van Ali (zoals aangeraden op die hierboven vermelde blog en de USB-C Apple DAC.
Enne het is misschien persoonlijk maar ik vind de Trasam Q1 toch beter klinken.
De Apple USB-C DAC klinkt voor de lage prijs inderdaad best goed, maar zoals hierboven ook aangegeven is het volume op een Android is het volume echt LAAG. Dit speelt wellicht ook een deel meein mijn appreciatie van het geluid.

Iets wat beide wel gemeen hebben, is de fragiliteit van het kabeltje.
Het kabeltje dat standaard meegeleverd wordt met de Trasam Q1 is tamelijk fragiel maar voor een paar euro kan je het zo vervangen, daar waar je bij Apple bijna verplicht zou zijn om een geheel nieuw kabeltje te kopen of om te gaan solderen.

De DAC zelf van de Trasam Q1 is wat robuuster. Voordeel van de Trasam Q1 is dat je deze meteen ook op je andere apparaten kunt gebruiken. Zo gebruik ik deze zowel op mijn Windows PC, mijn Raspberry Pi en mijn Android-telefoon. Jammer genoeg werkt deze wel niet op mijn iPad Air met USB-C aansluiting, maar in principe zou deze ook op iOS moeten werken. Het ding zelf is amper groter dan de Apple DAC. Ik geraak het kleine apparaatje evenzeer steeds kwijt.
Werkt die ook in Spotify? Want Apple dongle werkt alleen in Usb audio player pro en die ondersteunt helaas weer geen Spotify dus ik zit gebakken met lage volume of ik moet hele dure Fiio ding kopen :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• usr101
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-06 09:54
Amdwarrior schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:37:
[...]

Werkt die ook in Spotify? Want Apple dongle werkt alleen in Usb audio player pro en die ondersteunt helaas weer geen Spotify dus ik zit gebakken met lage volume of ik moet hele dure Fiio ding kopen :F
Voor mij werken zowel de Apple als de Trasam Q1 op mijn Nokia 6.1 gewoon in Spotify of Apple Music. De Trasam vind ik gewoon stukken beter klinken door o.a. hogere geluid. Het enigste waarop hij niet meteen werkt is mijn iPad, maar in bepaalde condities werkt die ook gewoon wel op de iPad hoewel ik een melding krijg dat het apparaat niet ondersteund wordt (waarschijnlijk een kwestie van niet officieel ondersteund).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdlaar
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07-06 14:22
Ik heb vandaag ook de Trasam Q1 besteld nadat ik op Aartjan's terecht kwam, benieuwd of het wat is.
Kan er weinig reviews over vinden. Of kijk ik dan verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:15

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik zal wel iets heel belangrijks missen, maar de interne dac van de telefoon doet dit toch al gewoon door naar de ingebouwde speakers of de aangesloten oordopjes het audiosignaal om te zetten van digitaal naar analoog? Waarom zou een usb-naar-jack-verloopje dan niet voldoen?

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-06 21:39
Jorgen schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 23:58:
Ik zal wel iets heel belangrijks missen, maar de interne dac van de telefoon doet dit toch al gewoon door naar de ingebouwde speakers of de aangesloten oordopjes het audiosignaal om te zetten van digitaal naar analoog? Waarom zou een usb-naar-jack-verloopje dan niet voldoen?
Omdat de Dac niet uit kan voeren naar usb-c.
Voorbeeld: het usb-c naar 3,5mm plugje van mijn Tab5se werkt daar perfect op. Maar stop ik die in mijn s20+ herkent ie het apparaat niet.

Om maar een post aan te halen over de S3 hierboven. Het was een machtig apparaat met een hele goede DAC erin, alleen werd ie niet gebruikt. Pas als je een losse player had zoals Poweramp kon je kiezen welke dac je kon aanspreken. Misschien zit daar dus nog een oplossing in.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Dj Neo Ziggy En hoe zit dat dan met een usb-c koptelefoon? Die krijgt toch ook geluid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-06 21:39
Daar zit dus een dacje in.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Hoe werkt dat dan bij een normale telefoon? (Mijn Huawei mate 20 pro bijv) met alleen usb-c ➡️ usb-c naar jack verloopje ➡️ doodnormale hoofdtelefoon

Ik hoor dan uitstekende audio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Jorgen schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 14:08:
[...]

Hoe werkt dat dan bij een normale telefoon? (Mijn Huawei mate 20 pro bijv) met alleen usb-c ➡️ usb-c naar jack verloopje ➡️ doodnormale hoofdtelefoon

Ik hoor dan uitstekende audio
De usb-c naar jack verloop heeft een DAC ingebouwd

Die chips zijn bijzonder klein tegenwoordig

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Wolfboy schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 15:02:
[...]
De usb-c naar jack verloop heeft een DAC ingebouwd

Die chips zijn bijzonder klein tegenwoordig
En kennelijk werken ze prima

Ik had verwacht dat het gewoon alleen een ander stekkertje was en de DAC van de telefoon het zou doen

Pagina: 1