Toon posts:

Stillere kasten

Pagina: 1
Acties:

• mcvos
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 05-07 15:05
Ik wil mijn PC graag zo stil mogelijk. Nou zie ik in de BBG een kast van Be Quiet! staan. Die merknaam klinkt natuurlijk erg stil, maar is ie dat ook? Volgens een review op deze site valt dat tegen, en als ik zelf zoek naar stille kasten, zie ik toch vooral de Fractal Design R6 en de Fractal Design Define. Zo'n 3 jaar geleden heb ik inderdaad een Fractal Design Define mini C gekocht. Mooie, stijlvolle kast, redelijk stil, maar ik hoor hem nog wel zachtjes ruizen.

Zijn er sindsdien echt geen stille kasten op de markt gekomen? Er is de afgelopen 15 jaar zo veel gebeurt op het gebied van stillere kasten, dat het me verbaast dat ik niks nieuws tegenkom op dit gebied. Zit alle innovatie tegenwoordig alleen maar in doorzichtige zijkanten en blinkenlights? Of mis ik toch iets?

(Ik weet het, het draait niet alleen om de kast, ook om de fans en andere apparatuur er in. Het is best mogelijk dat er nog iets aan mijn fan configuratie is te verbeteren, maar dat is een andere discussie.)

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 23:59
Bijna alle behuizingen worden geleverd met DC (3 pins) fans en die zijn nu eenmaal minder stil te krijgen dan PWM fans van hetzelfde merk en met hetzelfde maximale toerental. Er staat hier een pricewatch: be quiet! Pure Base 500DX Zwart Lekker stil maar haalt het qua geluidsniveau toch niet met pricewatch: Metallic Gear Neo Silent en een setje pricewatch: Scythe Kaze Flex 120 Square PWM, 140mm + pricewatch: Scythe Kaze Flex 120mm PWM 300-1200rpm terwijl dat laatste goedkoper is en er kwalitatief niet voor onder doet.

• mcvos
Die Neo Silent is wel heel erg goedkoop. Ik heb bij mijn 3 jaar oude FD Design Mini C ook nog niet de fans vervangen. Misschien zou ik dat eens moeten doen. Grote kans dat de fans meer uitmaken dan de kast zelf.

Maar zijn die Scythe Kaze Flex de beste fans op dit moment? Ik dacht dat het de Noctua NF-A12x25 PWM was.

[Voor 20% gewijzigd door mcvos op 01-02-2021 21:22]

• gevulde koek
  • Registratie: juli 2020
  • Laatst online: 20-09 10:44
Beste prijs/kwaliteit (volgens sommigen althans, meningen verschillen). Als je het driedubbele wilt uitgeven kan je inderdaad de Noctua nemen.

Om stilte te benaderen zul je vaak zelf wat aanpassingen moeten doen. Een setje goeie fans kan wonderen doen, maar doe eerst wat onderzoek naar waar geluid vandaan komt. Geruis kan ook komen van de koelers van de CPU, GPU, of voeding.

De BQ Pure base 500DX heeft een focus op luchtstroom in plaats van geluidsisolatie in tegenstelling tot de oudere modellen, met als argument dat in de praktijk goede luchtstroom met langzame fans leidt tot een betere geluid/koelingsverhouding dan kasten met zware isolatie waar je de fans veel harder moet laten draaien.

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 23:59
mcvos schreef op maandag 1 februari 2021 @ 21:19:
Ik dacht dat het de Noctua NF-A12x25 PWM was.
Die zijn 3x zo duur en qua geluidsniveau en airflow maakt het weinig uit.

• mcvos
gevulde koek schreef op maandag 1 februari 2021 @ 21:37:
Beste prijs/kwaliteit (volgens sommigen althans, meningen verschillen). Als je het driedubbele wilt uitgeven kan je inderdaad de Noctua nemen.
Ik snap het. Noctua is goed, maar ook erg duur, en je kan verlijkbaar resultaat krijgen voor veel minder geld.

Ik zie fans vaak als een goedkoop onderdeel waardoor prijs niet zo belangrijk is. Drie tientjes ipv 1 maakt op de prijs van een hele PC niet zo uit. Waarbij ik over het hooft zie dat er natuurlijk al gauw een stuk of drie fans in zo'n kast gaan.
Om stilte te benaderen zul je vaak zelf wat aanpassingen moeten doen. Een setje goeie fans kan wonderen doen, maar doe eerst wat onderzoek naar waar geluid vandaan komt. Geruis kan ook komen van de koelers van de CPU, GPU, of voeding.
Weet ik. Die hebben allemaal ook hun eigen fans, natuurlijk. En die zijn niet altijd te vervangen. (Soms trouwens wel.)
De BQ Pure base 500DX heeft een focus op luchtstroom in plaats van geluidsisolatie in tegenstelling tot de oudere modellen, met als argument dat in de praktijk goede luchtstroom met langzame fans leidt tot een betere geluid/koelingsverhouding dan kasten met zware isolatie waar je de fans veel harder moet laten draaien.
Juist dat harde draaien van die fans wil ik inderdaad voorkomen. Liever in de eerste plaats al minder geluid produceren dan wel geluid maken en dat dan proberen te dempen. Al lijkt het me het best als een kast beide doet: goede luchtstroom en goede demping.

• RogerWilco2
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 08:43
GamersNexus op youtube doet veel testen van kasten, waarbij ze op geluid letten. Bekijk daar eens wat van.
De vergelijkende grafieken in de videos zouden je vrij snel een idee moeten kunnen geven.

Ik heb zelf een Define R6 gekocht, maar ook omdat die nog ruimte had voor een externe drive, kleur en zo.
Nog niet ontvangen, want de RTX3080 in dezelfde bestelling is niet te leveren.

Geluid is lastig, want meer geluidsisolatie -> slechtere koeling -> meer lawaai van de fans.
Het is een balans.

[Voor 10% gewijzigd door RogerWilco2 op 02-02-2021 18:02]

• Djarune
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 23:23
Noctua heeft ook goedkopere fans die erg goed zijn:

pricewatch: Noctua NF-S12B redux-1200 PWM, 120mm

Ik heb ze als exhaust fan geplaatst in diverse builds. Ik ben zo voor dat geld nog niet stiller tegen gekomen

• soldin
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 03:26
Heb je een hdd in je kast? Deze kan ook flink wat geluid produceren. Ik merk dat mijn pc aanzienlijk stiller is wanneer deze uitstaat. Ik overweeg de mijne te verwijderen of te vervangen met nog een ssd.

• gevulde koek
mcvos schreef op maandag 1 februari 2021 @ 22:27:
Juist dat harde draaien van die fans wil ik inderdaad voorkomen. Liever in de eerste plaats al minder geluid produceren dan wel geluid maken en dat dan proberen te dempen. Al lijkt het me het best als een kast beide doet: goede luchtstroom en goede demping.
Luchtstroom gaat in de praktijk ten koste van demping en andersom. BeQuiet heeft wat pogingen gedaan bij demping van vorige kasten en ze lijken nu overgegaan te zijn op focus op luchtstroom. Het dichtste wat in de buurt komt van wat je wilt is een behuizing met een deurtje aan de voorkant die je kan open doen tijdens zware belasting en sluiten bij idle. Je kan ook kiezen voor een kast met schuim aan de binnenkant en een dikkere wand. Dat zou in de praktijk moeten helpen tegen geluid, maar houdt volgens mij de warmte ook gewoon meer binnen.
Djarune schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 22:17:
Noctua heeft ook goedkopere fans die erg goed zijn:

pricewatch: Noctua NF-S12B redux-1200 PWM, 120mm

Ik heb ze als exhaust fan geplaatst in diverse builds. Ik ben zo voor dat geld nog niet stiller tegen gekomen
Zou ik zelf niet aanraden. De Noctua redux versies komen meestal matig uit tests. Arctic overigens ook niet voor stille builds want ze hebben de nare eigenschap om hoog gezoem te maken.

• mcvos
Noctua is dus eigenlijk alleen voor als ik geld over heb. BeQuiet heeft vanwege de weinig demping waarschijnlijk het meest aan zo groot, stil en langzaam mogelijk draaiende fans. Wat natuurlijk in iedere stille build wel een goed idee is.

Is het bij kasten met meer demping zo dat lucht door die demping heen zuigen voor extra geluid zorgt? Of moeten de fans gewoon harder werken?

• gevulde koek
Bij intake zul je over het algemeen weinig geluidsvorming krijgen door de roosters. Dat kan wel het geval zijn bij outtake. Wat wel het risico is bij kleine roosters en intake is dat de fans de lucht blijven circuleren in de kast in plaats van nieuwe lucht aan te zuigen. Maar dit blijft een ingewikkeld onderwerp dat afhankelijk is van de kast/onderdelen/fans die je gebruikt. Het beste wat je kan doen is experimenteren met jouw opstelling om te zien wat voor jou het fijnst werkt.

• NickelB
  • Registratie: februari 2020
  • Laatst online: 13-08 10:43
Ik heb zelf arctic p12 pwm fans in mn kast. En omdatbze goed te regelen zijn kun je ze erg stil krijgen. Ik zou ze tot max 1000-1050rpm zetten. Er boven weinig extra koeling en bijna geruisloos. En kwa prestaties vergelijkbaar met noctua. Ook zijn ze zeker voordelig. Ik had een 5pack voor 23 euro. Deze week ook de p14 5pack besteld voor 31 euro.

En idd zoals hierboven al aangegeven gamersnexus doet erg veel en goede case reviews. En mocht je itx cases willen zou ik je juist optimum tech adviseren te bekijken.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee