Toon posts:

Processor

Pagina: 1
Acties:
  • 246 views

• Koortslipje
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 01-02-2021
Goedeavond,

Ik ben bezig om mijn computer te upgraden, nu had ik echter alleen een vraag over de processor.
Ik wil mijn computer dan het liefst meteen kaal hebben omdat alles eigenlijk nieuw wordt, Maar als ik het goed begrijp is als je een processor in een nieuwe moederbord doet dan is hij eigenlijk zo goed als nieuw omdat hij geen data zelf opslaat. Klopt dit of ligt dit anders?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:00
Wat bedoel je met 'het liefst meteen kaal hebben'? En je hebt het nu over een tweedehands processor kopen?

Een processor slaat niks op, dus je kan niet data van een vorige gebruiker ofzo meekrijgen. Maar een processor slijt wel, dus als jij een 5 jaar oude processor koopt (als voorbeeld), dan is 'ie niet meer 'zo goed als nieuw'. Hij zal qua prestaties niet per se veel trager zijn, maar de kans dat 'ie kapot gaat is bij een 5 jaar oude processor wel groter dan bij eentje van een jaar bijvoorbeeld.

[Voor 20% gewijzigd door Hahn op 01-02-2021 19:43]

The devil is in the details.

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:52

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

De stelling dat je CPU geen data opslaat klopt. Je redenatie waarom is vrij krom ;)
Je kunt ook gewoon de pc een verse install van je OS naar keuze geven als je schoon wilt beginnen.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:09

DarkSide

theres no place like ::1

Nu paar keer gelezen. Maar nog niet duidelijk wat je precies bedoelt.

Misschien ook handig om je huidige componenten te benoemen.
En wat je wilt kopen.

Mogelijk wil je ook iets kopen wat niet met elkaar compatible is.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:28
Niet onaardig bedoeld maar je heb duidelijk totaal geen idee over de componenten van een computer en welk onderdeel wat doet.
Vraag iemand die er wat vanaf weet of gebruik tools om te zien wat je nu heb en post dat zodat je echt hulp kan krijgen. Nu weten we niet wat je heb of er iets bruikbaars in zit en wat je dus nodig heb. Hier kunnen we als community niet heel veel mee helaas.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:00
computerjunky schreef op maandag 1 februari 2021 @ 19:45:
Niet onaardig bedoeld maar je heb duidelijk totaal geen idee over de componenten van een computer en welk onderdeel wat doet.
Vraag iemand die er wat vanaf weet of gebruik tools om te zien wat je nu heb en post dat zodat je echt hulp kan krijgen. Nu weten we niet wat je heb of er iets bruikbaars in zit en wat je dus nodig heb. Hier kunnen we als community niet heel veel mee helaas.
Je doet nu wel onaardig, en hij vraagt het hier toch aan mensen die er wel meer van weten..? In plaats van lullig te doen kan je ook aangeven welke informatie er nog ontbreekt.

[Voor 6% gewijzigd door Hahn op 01-02-2021 19:47]

The devil is in the details.

• Koortslipje
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 01-02-2021
Hahn schreef op maandag 1 februari 2021 @ 19:42:
Wat bedoel je met 'het liefst meteen kaal hebben'? En je hebt het nu over een tweedehands processor kopen?

Een processor slaat niks op, dus je kan niet data van een vorige gebruiker ofzo meekrijgen. Maar een processor slijt wel, dus als jij een 5 jaar oude processor koopt (als voorbeeld), dan is 'ie niet meer 'zo goed als nieuw'. Hij zal qua prestaties niet per se veel trager zijn, maar de kans dat 'ie kapot gaat is bij een 5 jaar oude processor wel groter dan bij eentje van een jaar bijvoorbeeld.
Sorry als ik inderdaad niet helemaal duidelijk was, Maar dit heeft mijn vraag wel beantwoord. Ik heb inderdaad ook niet alle verstand van computer maar genoeg om het in elkaar te zetten en ongeveer weet ik wat alles doet, Maar niet zo ver dat een processor ook gegevens opslaat ja of nee. De processor heb ik zelf in bezit en besteld op Megekko ongeveer nu zo`n 3/4 maandjes oud, Dus dat zou goed moeten zitten.

Hartstikke bedankt voor de snelle reactie!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:19
Zowel RAM geheugen als een processor slaan geen gegevens zelf op.
Voeding eraf, is geen data meer. Om het maar even krom te zeggen.
Een hardeschijf en solid state behouden wel de data.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:16

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Een processor bezit meerdere caches en registers waar strikt genomen data in opgeslagen wordt. Moderne CPUs hebben zelfs een hele management engine (=aparte ARM computer met eigen RAM en I/O) erop draaien. Maar goed, niets hiervan bijft behouden als de stroom eraf gaat.

Niets mis met "niet alle verstand van" hebben, maar we verwachten wel dat je eerst zelf op zoek gaat voor je een topic opent, en als je er niet uitkomt dat je met ons deelt wat je al gedaan/gezocht hebt. Dan kunnen we met je meedenken en gelijk helpen waar je vastloopt - in plaats van dat we (zoals hier) lukraak dingen moeten roepen. Omdat dat ontbreekt, voldoet deze topicstart niet en gaat dit topic dicht.

Tips voor de volgende keer:
Het algemeen beleid #quickstart

Soittakaa Paranoid!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee