Excel: Als, controleer dan of.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneakyman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-05 20:45
Hallo,

Ik zit met een excel bestand te knoeien en kom er helaas niet uit. Ik heb een cel (K2) waar Bij of AF staat. Wanneer er "Bij" staat wil ik dat het hetgeen wat in J2 staat zoekt in de kolomA. Staat dit niet in de kolom, dan moet Excel "Aanbod" plaatsen. Staat het er wel? Dan plaatst het KolomB.

Wanneer er "Af" staat wil ik dat het controleert of de tekst in J2 in kolomC voorkomt. Staat het er tussen? Dan plaatst het KolomD. Vind het niet de tekst die in J2 staat? Dan plaatst het overig.

code:
1
=ALS(ISGETAL(VIND.ALLES("Bij";K2));"Aanbod"; ALS.FOUT(ZOEKEN(1000;VIND.SPEC(KolomC;$J2);kolomD);"Overig"))

Tot nu toe heb ik deze code hierboven. Als de code "Bij" gevonden wordt plaatst het aanbod, zo niet controleert het of J2 in KolomC gevonden wordt. Is dit het geval, dan plaatst het kolomD. Anders plaatst het overige. Hoe kan ik zorgen dat op basis van wat er in de kolom staat er eerst wordt gekeken in de verschillende kolommen en anders overig of aanbod plaatst? Hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

Beste antwoord (via Sneakyman op 02-02-2021 07:21)

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:36

g0tanks

Moderator CSA
Sneakyman schreef op maandag 1 februari 2021 @ 22:43:
Ik bedoel dat het eerst een cel moet controleren. En als die juist is, een tekst uit een andere cel moet controleren met een kolom. Ik heb ondertussen deze code gemaakt en hiermee krijg ik grotendeels wat ik wil.

Enige wat ik nog moet uitvinden is hoe ik kan zorgen dat als K3 de tekst: "Bij"bevat en er niks uit de gezochte kolommen komt, hoe er dan alsnog Aanbod kan komen te staan.

code:
1
=ALS(K3="Bij";VERT.ZOEKEN(J27;KolomA:kolomB;2;ONWAAR);ALS.FOUT(ZOEKEN(1000;VIND.SPEC(KolomE;$J27);KolomF);"Overig"))
Als er niks gevonden kan worden geeft de VERT.ZOEKEN een fout, dus je je kan er nog een ALS.FOUT omheen zetten.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Sneakyman schreef op maandag 1 februari 2021 @ 19:29:
Ik heb een cel (K2) waar Bij of AF staat.
Deze zin suggereert dat een cel altijd volledig 'Bij' of 'AF' is, maar de VIND.ALLES in jouw code suggereert dat beide woorden slechts een onderdeel van de cel zijn (bijvoorbeeld 'BijABCD' of 'AF2020'). Anders had je het direct kunnen controleren met ALS(). Welke van de twee is het?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneakyman
De cel bevat alleen Bij of Af, dus niks erachter. De code hieronder werkt dus ook en kan ook gebruikt worden Maar ook hier krijg ik het niet voor mekaar om een kolom aan toe te voegen zoals bij ALS.FOUT

code:
1
=ALS(K3="Bij";"Aanbod"; ALS.FOUT(ZOEKEN(1000;VIND.SPEC(KolomC;$J2);kolomD);"Overig"))

[ Voor 72% gewijzigd door Sneakyman op 01-02-2021 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Wat bedoel je eigenlijk als je zegt dat er een kolom geplaatst moet worden? Een cel kan niet één hele kolom bevatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneakyman
Ik bedoel dat het eerst een cel moet controleren. En als die juist is, een tekst uit een andere cel moet controleren met een kolom. Ik heb ondertussen deze code gemaakt en hiermee krijg ik grotendeels wat ik wil.

Enige wat ik nog moet uitvinden is hoe ik kan zorgen dat als K3 de tekst: "Bij"bevat en er niks uit de gezochte kolommen komt, hoe er dan alsnog Aanbod kan komen te staan.

code:
1
=ALS(K3="Bij";VERT.ZOEKEN(J27;KolomA:kolomB;2;ONWAAR);ALS.FOUT(ZOEKEN(1000;VIND.SPEC(KolomE;$J27);KolomF);"Overig"))

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Sneakyman schreef op maandag 1 februari 2021 @ 22:43:

code:
1
Als er niks gevonden kan worden geeft de VERT.ZOEKEN een fout, dus je je kan er nog een ALS.FOUT omheen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneakyman
Super, dankjewel. Daar had ik niet aan gedacht. Zoals het nu lijkt werkt de code precies zoals ik wil.

code:
1
=ALS(K3="Bij";ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(J2;KolomA:kolomB;2;ONWAAR);"Aanbod");ALS.FOUT(ZOEKEN(1000;VIND.SPEC(KolomE;$J2);KolomF);"Overig"))
Pagina: 1