Toon posts:

Robuuste transportfiets?

Pagina: 1
Acties:

• eezacque
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-03-2022
Voor een baantje als postbesteller zoek ik een robuuste transportfiets met drie versnellingen en een voordrager die aan het frame zit, en niet op het stuur. Ik dacht zoiets even te regelen, maar het is me inmiddels duidelijk dat het begrip 'transportfiets' een modewoord is: het betekent weinig meer dan dat er een kratje voorop kan.

Ik had aanvankelijk een Postbike Pro besteld, maar het ding heeft een levertijd van 4-8 weken, terwijl men in de orderbevestiging nog voor 2 weken gaat. Dat duurt me veel te lang, dus ik heb de order geannuleerd.

Ik ben wezen kijken naar een BSP Metropolis. Deze heeft de voordrager aan het stuur, en deze is bovendien te smal voor een postkrat. Na lang aarzelen heb ik 'm besteld, en na nog langer aarzelen toch maar weer geannuleerd. Ik krijg de indruk dat BSP meer een trendy stadsfiets dan een robuuste transportfiets is.

Heeft iemand hier suggesties?

• donaldo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:46
Gazelle heavy duty?

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:42

bonzz.netninja

Niente baffi

Azor fietsen natuurlijk (https://www.azor.nl/azor-fietsen/)

'oerdegelijke fiets uit nederland'

Uit ervaring weet ik dat ze idd oerdegelijk zijn

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Lees mijn maandelijke nieuwsbrief! | https://www.dedigitaletuin.nl

• eezacque
Azor ziet er goed uit, maar is te duur voor me, en de configuratiemogelijkheden doen me vrezen voor de levertijd. Ook is er geen dealer in de buurt, maar dat hoeft geen ramp te zijn als een plaatselijke winkel ze wil verkopen.

• eezacque
Gazelle Heavy Duty heeft de voordrager op het voorwiel, en dat wil ik niet.

• BlueMotion
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-05 22:36
eezacque schreef op maandag 1 februari 2021 @ 18:34:

Ik ben wezen kijken naar een BSP Metropolis. Deze heeft de voordrager aan het stuur, en deze is bovendien te smal voor een postkrat. Na lang aarzelen heb ik 'm besteld, en na nog langer aarzelen toch maar weer geannuleerd. Ik krijg de indruk dat BSP meer een trendy stadsfiets dan een robuuste transportfiets is.

Mijn BSP heeft het bijna 8 jaar (tot ik stopte) volgehouden als postbodefiets. Inclusief de nodige overbelading en bet betere smijtwerk achterin bestelbusjes e.d. In die tijd wel een set pedalen en een achterdrager versleten maar het frame en de velgen zijn nog altijd kaarsrecht. Overigens was dat wel een model met terugtrem/zonder versnellingen.

Het was nog een modelletje opafiets met zo’n dubbele bovenbuis. Ik zie dat ze m nu niet meer maken. Als ik het huidige assortiment bekijk begrijp ik wel wat je bedoelt met je gevoel....

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Nox

Noxiuz

Voor de eerste weken even een ander 'barrel' gebruiken? Die postbike pro ziet er een stuk degelijker uit dan welke andere fiets ik ook zou kunnen bedenken momenteel.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• eezacque
BlueMotion schreef op maandag 1 februari 2021 @ 22:37:
[...]

Mijn BSP heeft het bijna 8 jaar (tot ik stopte) volgehouden als postbodefiets. Inclusief de nodige overbelading en bet betere smijtwerk achterin bestelbusjes e.d. In die tijd wel een set pedalen en een achterdrager versleten maar het frame en de velgen zijn nog altijd kaarsrecht. Overigens was dat wel een model met terugtrem/zonder versnellingen.
En hoe beviel de smalle en lange voordrager met een postkrat?

• eezacque
Nox schreef op maandag 1 februari 2021 @ 23:54:
Voor de eerste weken even een ander 'barrel' gebruiken? Die postbike pro ziet er een stuk degelijker uit dan welke andere fiets ik ook zou kunnen bedenken momenteel.
Dat was het oorspronkelijke plan, maar met de huidige levertijden van postbikes worden dit maanden. Ik denk dat ik vanmiddag mijn 'barrel' nieuwe banden geef en een degelijke standaard, dan kan ik zeker een half jaar vooruit, en kijk ik in tussentijd verder.

• SantaMuerte
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:55
Zou een fietskar geen optie zijn? Zelf geen ervaring mee maar daar fietsen ze hier in de buurt weleens mee rond.

• eezacque
SantaMuerte schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 07:23:
Zou een fietskar geen optie zijn? Zelf geen ervaring mee maar daar fietsen ze hier in de buurt weleens mee rond.
Ik heb het overwogen, maar met de paaltjes en hekjes hier in de buurt is een kar geen pretje...

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

2ehands postbike van marktplaats?

Mijn postfiets was een jaren 80 Kapitein. Die was oerdegelijk, zou ik met mijn nieuwe Gazelle niet durven, daar buigt de bagagedrager al onder een zakdoekje.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:42
De Cortina U4. Hiervoor altijd merkfietsen van Batavus en Gazelle gehad maar ik heb het idee dat de Cortina U4 onverwoestbaar is tov de andere merken.

• eezacque
bombadil schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 07:37:
2ehands postbike van marktplaats?
Heb ik overwogen, maar de meeste postbikes op marktplaats zijn van een handige jongen die gebruik maakt van de kortingscode van Post NL, voor de handel. Aan die zwendel werk ik niet mee.

• eezacque
vj_slof schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 07:56:
De Cortina U4. Hiervoor altijd merkfietsen van Batavus en Gazelle gehad maar ik heb het idee dat de Cortina U4 onverwoestbaar is tov de andere merken.
Die Cortina U4 heeft zijn voordrager op het voorwiel, en dat wil ik niet.

• Jaqenhghar
  • Laatst online: 29-05 22:32

Jaqenhghar

Valar morghulis

Ik zou eens naar een Kronan kijken, @eezacque. Daar heb ik destijds ook mijn postrondes mee gedaan met 3 tot 5 zakken per keer en dat ging prima.

Edit: ik denk dat je dan wel beter naar een ouder model kan zoeken.

[Voor 19% gewijzigd door Jaqenhghar op 02-02-2021 08:24]

• eezacque
Jaqenhghar schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 08:22:
Ik zou eens naar een Kronan kijken, @eezacque. Daar heb ik destijds ook mijn postrondes mee gedaan met 3 tot 5 zakken per keer en dat ging prima.

Edit: ik denk dat je dan wel beter naar een ouder model kan zoeken.
Het lijkt erop dat Kronan niet meer bestaat, en ik lees er weinig goeds over.

• d-Frag
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-05 12:31

d-Frag

74% completed

Een barrel hoeft niet eens een slechte optie te zijn, tip is wel gebruik een ebike achterband binnen/buiten en kijk of de spaken goed gespannen zijn.

Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming, dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden. - Bhagavad Gita -

• RedFox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:16

RedFox

Heb je een OV ofzo?

Houd er rekening mee dat op veel fietsen een langere levertijd zit door corona. Veel mensen schaffen nu een nieuwe fiets aan, zie bijvoorbeeld https://www.at5.nl/artike...is-gewoon-nergens-te-koop .

You are not special. You are not a beautiful or unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else.

• eezacque
RedFox schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 08:48:
Houd er rekening mee dat op veel fietsen een langere levertijd zit door corona. Veel mensen schaffen nu een nieuwe fiets aan, zie bijvoorbeeld https://www.at5.nl/artike...is-gewoon-nergens-te-koop .
Is me ook verteld, maar ik krijg ook de indruk dat veel 'Hollandse' merken afhankelijk zijn van onderdelen uit China, en die zijn inderdaad lastig te krijgen.

• LoeiOrdinair
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-05 18:32

LoeiOrdinair

In GoT we trust

eezacque schreef op maandag 1 februari 2021 @ 21:21:
Azor ziet er goed uit, maar is te duur voor me, en de configuratiemogelijkheden doen me vrezen voor de levertijd. Ook is er geen dealer in de buurt, maar dat hoeft geen ramp te zijn als een plaatselijke winkel ze wil verkopen.
Ik kan de Azor van harte aanbevelen. Waanzinnig degelijke fiets en sterk tot in de details. Zelf heb ik een volledig stalen uitvoering inclusief extra sterke spaken, spatborden etc. Levertijd was een week of 6 en nog steeds blij mee.

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Mijn vrouw werkt nu ruim een jaar voor postnl eerst op haar eigen fiets en sinds april op een batavus personal bike. Deze heb ik voor niet al te veel geld van marktplaats gehaald en bevalt uitstekend. Meer mensen op haar depot hebben deze fiets en ze lijken onverslijtbaar. Let wel op dat in de 26 inch uitvoering de tassen op de versnellingsbox hangen (is opgelost door de drager met een houtje te verhogen).

Voordrager stuurt wel mee tegen jouw eisen in maar dit is natuurlijk op te lossen door een andere drager te (laten) monteren.

Wat mij bij de postbike tegenviel is dat ze max 25 en 10 kilo voor de achter en voordrager als grens stellen. Ook de verdere garantie voorwaarden geven weinig vertrouwen dat deze fiets echt voor post bezorgen bedoeld is. De voortas van postnl weegt denk ik al een kilo of 3 blijft er weinig over voor post.

Ook in Azor heb ik veel vertrouwen maar die zijn 2e hands in een kleine maat erg lastig te vinden.

[Voor 7% gewijzigd door Refro op 02-02-2021 09:21]

• GroeneThee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 29-05 11:35
bonzz.netninja schreef op maandag 1 februari 2021 @ 21:00:
Azor fietsen natuurlijk (https://www.azor.nl/azor-fietsen/)

'oerdegelijke fiets uit nederland'

Uit ervaring weet ik dat ze idd oerdegelijk zijn
poeh...die kende ik nog niet. Even snel wat samen geklikt maar 1300+ is best...

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

GroeneThee schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 09:50:
[...]

poeh...die kende ik nog niet. Even snel wat samen geklikt maar 1300+ is best...
Zit ook flinke levertijd op want er is flinke vraag

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Lees mijn maandelijke nieuwsbrief! | https://www.dedigitaletuin.nl

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:45
Ik ben volgens een lange lijst aan ex-fietsen net iets te lang, zwaar en lomp. De meeste ex-fietsen zijn dus helaas niet alleen gestopt met mijn fiets zijn, maar ook met fiets zijn. :(
Sinds een paar jaar een Azor. Kruisframe, heavy duty pakket. Niet kapot te krijgen, maar inderdaad: Dure grappen. Wel geschikt om verlekkerd naar te kijken en als referentiemodel "Wat zou er op een sterke fiets moeten zitten?"
Wanneer je budget flink krapper is én je er haast mee hebt: Dan zou ik een paar oudere types selecteren en er daar een van op Marktplaats oppikken. Want als een een goede fiets is, is het dat een paar jaar later ook nog wel.
Maak je niet te druk over het criterium "voordrager aan frame". Niet dat dat niet belangrijk is (Dat is het wel), maar omdat ze vrij eenvoudig te retrofitten zijn (je kan ze bij postbike bijvoorbeeld voor een paar tientjes als accessoire krijgen) en je je beter kan concentreren op criteria als frame, naven/remmen, velgen etc. Kortweg: de algemene bouwkwaliteit. Want die kan je moeilijk vervangen.
[aanvulling] Op marktplaats kom je redelijk ver, lijkt het. Geen idee waar je woont, maar dit lijkt op eerste gezicht best interessant: Stevig frame, goede remmen, op de banden zie je zelfs nog profiel O-) . Met alle voorbehouden die bij tweedehands fietsen en bijpassende winkels horen, uiteraard. Ik zou ze niet snel op afstand kopen.

[Voor 18% gewijzigd door onkl op 02-02-2021 10:59]

• asjenietergvin
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-05 22:20
eezacque schreef op maandag 1 februari 2021 @ 18:34:
Voor een baantje als postbesteller zoek ik een robuuste transportfiets met drie versnellingen en een voordrager die aan het frame zit, en niet op het stuur. Ik dacht zoiets even te regelen, maar het is me inmiddels duidelijk dat het begrip 'transportfiets' een modewoord is: het betekent weinig meer dan dat er een kratje voorop kan.

Ik had aanvankelijk een Postbike Pro besteld, maar het ding heeft een levertijd van 4-8 weken, terwijl men in de orderbevestiging nog voor 2 weken gaat. Dat duurt me veel te lang, dus ik heb de order geannuleerd.

Die Postbike Pro One is dezelfde fiets als de Union Postcode Loterij fiets (28inc).
Heb deze als stadsfiets. Onverwoestbaar frame en sterke velgen. Op marktplaats vind je dit model in goede staat voor 70 euro. Is het wel alleen wel het single speed model met achterruittraprem (wel met naafdynamo en verlichting). Het is wel zo dat de overbrenging van de single speed vrij licht is. Denk dat je er prima me weg komt met veel gewicht op je rekjes.

• eezacque
Refro schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 09:19:
Wat mij bij de postbike tegenviel is dat ze max 25 en 10 kilo voor de achter en voordrager als grens stellen. Ook de verdere garantie voorwaarden geven weinig vertrouwen dat deze fiets echt voor post bezorgen bedoeld is. De voortas van postnl weegt denk ik al een kilo of 3 blijft er weinig over voor post.
Postbike was ooit onderdeel van Post NL, is later afgesplitst, en het heeft er alles van weg dat het niet meer is wat het geweest is. Het personeel is weinig professioneel, niet in klanten geínteresseerd omdat de postbezorgers toch wel worden doorgestuurd door Post NL Ze scheppen op dat het een Hollands merk is, de fietsen niet uit een doos komen, maar voor de klant in elkaar gezet worden, maar het bleek niet mogelijk een andere standaard te laten monteren. :( Nou heb ik niets tegen sociale werkplaatsen, maar ik lees net dat postbikes in sociale werkplaatsen worden geassembleerd, hetgeen mij voor het ergste doet vrezen.

[Voor 9% gewijzigd door eezacque op 02-02-2021 12:00]

• eezacque
onkl schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:51:
Maak je niet te druk over het criterium "voordrager aan frame". Niet dat dat niet belangrijk is (Dat is het wel), maar omdat ze vrij eenvoudig te retrofitten zijn (je kan ze bij postbike bijvoorbeeld voor een paar tientjes als accessoire krijgen)
Ik heb zoiets nu in bruikleen, het past net niet helemaal, waardoor het dagelijks scheef gaat zitten.
Is geen ramp, maar het gaat op den duur irriteren.

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

De azor heeft de voordrager echt aan het frame zitten, waardoor die stil blijft staan met het fietsen en er kei veel aan kan hangen. Ze verkopen ze ook los omdat ze er zo blij mee zijn
https://vanandelamsterdam.nl/pickup-rekje/

• teunijff
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21-05 21:22
Mijn zus is al jaren postbode en zweert bij “ een postcode loterij-fiets “, ik geloof dat het merk union is.
Heeft idd een krat voorop laten plaatsen die niet meestuurt bij de bocht nemen.
Na 8 jaar was de fiets versleten en heeft ze op MP weer een andere postcode loterij fiets.
Geen idee of ze nu nog veel te koop staan. En hij trapt licht, maar er zitten geen versnellingen op.
En geen idee of hij de frame hoogte heeft voor een man. Zou sowieso een damesfiets nemen 😀
Succes met de fiets speurtocht.

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Damesfietsen lijkt me niet handig ivm zwakker, zwabberende frame met zware postbelading. Maar allicht gaat het tegenwoordig beter.
eezacque schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 08:34:

Het lijkt erop dat Kronan niet meer bestaat, en ik lees er weinig goeds over.
Originele Kronan voor het leger was super onverwoestbaar en werd populairder. Toen kocht een handige jongen de merkrechten en maakte het model na met Chinese troep die in de winkel al roestte.

[Voor 15% gewijzigd door bombadil op 02-02-2021 19:57]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• eezacque
bombadil schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 19:55:
Damesfietsen lijkt me niet handig ivm zwakker, zwabberende frame met zware postbelading. Maar allicht gaat het tegenwoordig beter.
Geloof me, als je geen heel lange benen hebt dan wil je niet honderd keer per dag je been over een bagagedrager met twee grote fietstassen zwaaien.

• alexchri
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 27-05 20:52
Als je in de buurt van Rotterdam woont kun je ook eens kijken bij Bergman Rijwielen. Maken bedrijfsfietsen in eigen beheer en hebben ook altijd een rijk assortiment 2e-hands (bedrijfs)fietsen. Dan blijft het ook een beetje betaalbaar. Heb de mijne (een voorloper van de 'Perfect' waarmee nu wordt geadverteerd op de website) tweedehands in 2003 gekocht voor zo'n 200 euro. Heb het ding behoorlijk mishandeld in de loop der jaren maar hij is niet stuk te krijgen. En het zijn betrokken mensen daar, kreeg altijd behoorlijk op mijn lazer van ze als ik hem voor onderhoud kwam brengen en hem weer eens teveel had afgeragd :)

• eezacque
Ik heb nog even contact gehad met BSP over de constructie van hun voordrager. Hun reactie: "De fiets is ontworpen met schoolgaande jeugd in gedachte en daarbij bijvoorbeeld een kratje met schooltas erop.
Het maximale gewicht zit dan ook op 15kg om ruim aan die draagkracht te voldoen. " Hiermee valt BSP definitief af.

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:31

Superflip

*pwiet*

Ik ken je budget niet en het is ook niet geheel duidelijk wat je wil vervoeren (volume, gewicht).
Als je een fiets op zijn maximum gaat gebruiken dan moet je ook rekenen dat je sowieso meer sleet gaat hebben en wellicht ook kortere levensduur van de fiets.

Waarom investeer je niet in de meest basic versie van een Bullitt cargo fiets. Zeer licht, wendbaar en niet breder dan een gewone fiets. Voordeel is dat je gewicht ook nog eens laag op de fiets ligt. Ja, voor een nieuwe ga je toch ~1800 euro moeten neertellen, maar die dingen gaan als de beste op de 2e hands markt.

• eezacque
Superflip schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 12:50:
Ik ken je budget niet en het is ook niet geheel duidelijk wat je wil vervoeren (volume, gewicht).
Als je een fiets op zijn maximum gaat gebruiken dan moet je ook rekenen dat je sowieso meer sleet gaat hebben en wellicht ook kortere levensduur van de fiets.

Waarom investeer je niet in de meest basic versie van een Bullitt cargo fiets. Zeer licht, wendbaar en niet breder dan een gewone fiets. Voordeel is dat je gewicht ook nog eens laag op de fiets ligt. Ja, voor een nieuwe ga je toch ~1800 euro moeten neertellen, maar die dingen gaan als de beste op de 2e hands markt.
Te duur, en onhandig voor het werk van een postbezorger. Ik heb nu al moeite met sommige bochten en doorgangen, het gaat dan nog net, met een langere fiets kun je dat vergeten.

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13:32
Wat is het budget?

• BlueMotion
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-05 22:36
eezacque schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 06:58:
[...]

En hoe beviel de smalle en lange voordrager met een postkrat?
Ik had er een meedraaiende voordrager waar ik alleen dood gewicht op had (tassen voor later in de route etc) dat leek mij comfortabeler. Nooit met een vaste voordrager gewerkt dus geen idee of het inderdaad zo was;)

• eezacque
Het budget is maximaal EUR 600.

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13:32
Ik had al zo'n vermoeden. 600 is al niet zo veel voor een fatsoenlijke normale fiets. Laat staan voor een extra stevige.

Als je iets goeds wil hebben zal je toch 2e hands moeten zoeken.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee