Toon posts:

Is dit een poging tot sim swapping?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Heisenbug
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 01-04 18:32
Mijn persoonsgegevens zijn gelekt als onderdeel van de Ledger hack en ik heb sindsdien een aantal phishing mails gehad en wat telefoontjes van onbekende nummers.

Nu kreeg ik onlangs een SMS bericht van KPN met de volgende tekst:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik heb voor de zekerheid contact opgenomen met KPN (ik zit zelf bij een andere provider) en daar was niets bekend over een dergelijke aanvraag.

Nu zal dit dus wel een nepbericht zijn (de grammatica klopt ook niet helemaal) maar ik snap niet hoe de scam dan zou moeten werken. En is het überhaupt mogelijk om iemand's nummer op een dergelijke manier over te nemen?

Alle reacties

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Die sms is legitiem hoor, mijn overstap van Vodafone naar KPN was met precies hetzelfde bericht.

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04:17

g0tanks

Moderator CSA
Vorkie schreef op maandag 1 februari 2021 @ 18:09:
Die sms is legitiem hoor, mijn overstap van Vodafone naar KPN was met precies hetzelfde bericht.

[Afbeelding]
Maar waarom zou hij dat bericht krijgen als hij nooit de intentie heeft gehad om over te stappen naar KPN?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-03 19:11
Vorkie schreef op maandag 1 februari 2021 @ 18:09:

[Afbeelding]
Dus als de tekst gelijk is, is het bericht legitiem 8)7

• Vorkie
  • Niet online
g0tanks schreef op maandag 1 februari 2021 @ 18:11:
[...]

Maar waarom zou hij dat bericht krijgen als hij nooit de intentie heeft gehad om over te stappen naar KPN?
Typefout bij de andere aanvrager? Volgens mij zit er niet helemaal een check op, want KPN heeft geen inzage in de houder gegevens. En ja, dit is toch een goeie check?

• Vorkie
  • Niet online
WackoH schreef op maandag 1 februari 2021 @ 18:13:
[...]

Dus als de tekst gelijk is, is het bericht legitiem 8)7
Och och, wat een scherpe opmerking...

Misschien te bedenken dat de sms vraagt een SMS te sturen naar 6688... wat valt daar, zoals die zelf ook al afvraagt, aan te scammen zijn?

• Heisenbug
Ik heb nog 2 SMS berichten ontvangen waarin wordt gevraagd om JA naar 6688 te sturen om het overstapverzoek te verwerken. Na aanleiding hiervan nogmaals contact opgenomen met KPN maar hun zien vreemd genoeg geen aanvraag. Ik heb ook contact opgenomen met mijn eigen provider en ook zij hebben geen aanvraag gehad.

Dus ik snap niet helemaal hoe dit nu mogelijk is.

Maar goed, mijn provider meldde ook dat een overstapverzoek sowieso wordt afgewezen omdat ik nog een lopend contract heb.

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Heisenbug schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 14:36:
Na aanleiding hiervan nogmaals contact opgenomen met KPN maar hun zien vreemd genoeg geen aanvraag.
Weet je zeker dat ze geen aanvraag op je 06-nummer zagen, of zagen ze niks op je naam staan?

• Heisenbug
asmi schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 20:58:
[...]

Weet je zeker dat ze geen aanvraag op je 06-nummer zagen, of zagen ze niks op je naam staan?
Ze hebben gezocht op mijn 06-nummer en ik heb ook aangegeven dat ik geen KPN klant ben.

De enige logische verklaring die ik me kan bedenken is dat ze niet een dergelijke aanvraag via het telefoonnummer kunnen vinden, enkel op naam van de aanvrager.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee