Toon posts:

In de markt voor een MacBook Pro 13/15" - welk model?

Pagina: 1
Acties:

• Zuur.Pruim
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Beste forumleden, ik ben in de markt voor een 2ehands MacBook Pro met een Retina scherm en het liefst een quad-core model mar zie door de bomen het bos niet meer, welk model is 2ehands het meest interessant voor ~€500? Ik heb nu een late-2011 13 inch model in gebruik maar het 1200x800 scherm wordt echt ontoereikend (en wazig in de laatste Mac OS versies).

Hoeveel verschil zit er in early/mid/late-2013 en 2014 modellen? Wanneer switcht Apple eigenlijk naar de volgende CPU generatie?

Zijn er eigenlijk modellen waarbij men zegt 'absoluut niet kopen'? Ik heb het eea. gegoogeld maar werd er niet veel wijzer van, behalve de coatingissues van vroege Retina modellen.

[Voor 33% gewijzigd door Zuur.Pruim op 01-02-2021 18:01]

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Zuur.Pruim Je ziet door de bomen het bos niet meer maar wat heb je nu zelf al gevonden dan?

Apple is zojuist overgestapt naar de M1 in hun Air en Pro line-up.
Dat is dus het nieuwste van het nieuwste en vooral de Air is echt veel waarde voor je geld.

Normaliter zou ik je een MacBook Pro uit 2015 aanraden met dat budget, probleem is alleen dat Apple heeft aangekondigd dat ze hun hele lijn in 2 jaar tijd willen willen omschakelen naar hun eigen Chips.

Dit heeft dus gevolgen voor alle Intel Based Macbooks en de vraag is dus vooral hoe lang krijgen die nog MacOS upgrades.

Persoonlijk zou ik dus nog even doorsparen, wellicht dat een Mac Mini ook interessant is als je een monitor en muis hebt en het niet persé een laptop hoeft te zijn. Die komt namelijk qua prijs meer in de buurt van je budget.

[Voor 4% gewijzigd door Greatsword op 01-02-2021 21:07]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Greatsword schreef op maandag 1 februari 2021 @ 21:04:
Dit heeft dus gevolgen voor alle Intel Based Macbooks en de vraag is dus vooral hoe lang krijgen die nog MacOS upgrades.
Ik zie opmerkingen van deze strekking vaker voorbij komen. Begrijpen doe ik ook. Echter, het is niet zo dat een MacBook (of wat voor machine dan ook) ineens stopt met werken wanneer er geen upgrades meer voor komen. De software die op dit moment op de markt is draait er echt nog jaren op. Bovendien is het zo dat wanneer je het systeem hebt zoals je het wilt hebben en software geïnstalleerd hebt die je nodig hebt, je daar prima mee kunt blijven werken tenzij duidelijk aangetoond is dat het niet meer veilig is om mee te werken.

Tot afgelopen voorjaar was mijn werkpaard een 2008 MacBook Unibody met El Capitan, Office en nog wat zooi. Die machine kreeg ook al een paar jaar geen updates en upgrades meer. Toch werkt die nog steeds, alleen is die qua snelheid niet meer actueel.

Dat Apple overstapt op de ARM processoren is duidelijk. Dat zij over een aantal jaren ook geen Intel software meer leveren is ook begrijpelijk. Toch ben ik van mening dat Apple nog lang niet hun hele lijn om gaat zetten naar ARM. Ze zijn begonnen met de laptops en de mini. De iMacs en de Pro machines komen nog een keer aan de beurt. Tot die tijd wordt er nog altijd Intel software geleverd.

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@sypie Ik ben het ook zeker met je eens, als het werkt en je bent er tevreden mee dan is het verder prima.

Ik koop en verkoop ook regelmatig Macbooks en afschrijving is sinds de M1 een stuk hoger/sneller.

De waarde vastheid waar Macbooks dus jaren lang om bekend stonden, staat nu dus erg onder druk en als je straks een Macbook hebt die officieel niet meer de nieuwste MacOS versies krijgt of wordt beperkt in functionaliteit dan daalt de waarde nog sneller.

Zeker dus iets wat je in het achterhoofd moet houden als je 500,- uitgeeft aan een tweedehands laptop.
sypie schreef op maandag 1 februari 2021 @ 21:48:
[...]

Toch ben ik van mening dat Apple nog lang niet hun hele lijn om gaat zetten naar ARM. Ze zijn begonnen met de laptops en de mini. De iMacs en de Pro machines komen nog een keer aan de beurt. Tot die tijd wordt er nog altijd Intel software geleverd.
Intel versies zullen worden gestopt zodra er een M1 variant is, kijk bijvoorbeeld naar de MacBook Air, die is nu alleen nog maar zodanig te koop.

Als de nieuwe iMac, 14" + 16" MacBook Pros deze zomer worden aangekondigd dan blijft alleen de Mac Pro nog over met een Intel Chips dus het gaat echt heel hard.

• bokkie72
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-03 18:58
Greatsword schreef op maandag 1 februari 2021 @ 22:15:
@sypie
Ik koop en verkoop ook regelmatig Macbooks en afschrijving is sinds de M1 een stuk hoger/sneller.

De waarde vastheid waar Macbooks dus jaren lang om bekend stonden, staat nu dus erg onder druk en als je straks een Macbook hebt die officieel niet meer de nieuwste MacOS versies krijgt of wordt beperkt in functionaliteit dan daalt de waarde nog sneller.
[...]
Ik ben ook aan het rondkijken voor een macbook. In het licht gezien van de M1 line ben ik verbaast over de vraagprijs van 2de hands exemplaren.

Het instapmodel M1 Air is op dit moment ca. 1050 euro. Wanneer ik de benchmarks geloof (https://browser.geekbench.com/mac-benchmarks) is deze veel sneller dan enig 2019 model. Waarom zou je een gebruikt 2019 model kopen voor 900 euro (of meer)?

Overigens heb je voor ongeveer 500 euro op dit moment een 2015 MBP of air, afhankelijk van de specs. Ik zou de 4Gb intern geheugen exemplaren links laten liggen en 128Gb disk is erg mager, afhankelijk van je toepassing natuurlijk.

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

bokkie72 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:14:
[...]

Ik ben ook aan het rondkijken voor een macbook. In het licht gezien van de M1 line ben ik verbaast over de vraagprijs van 2de hands exemplaren.

Het instapmodel M1 Air is op dit moment ca. 1050 euro. Wanneer ik de benchmarks geloof (https://browser.geekbench.com/mac-benchmarks) is deze veel sneller dan enig 2019 model. Waarom zou je een gebruikt 2019 model kopen voor 900 euro (of meer)?
Klopt helemaal, de M1 heeft de (tweedehands) markt echt op zijn kop gezet.
Zelfs die M1 Air heb ik tweedehands al voor 950 weg zien gaan.

Als je dus puur naar performance kijkt is een een hogere (intel) prijs dus moeilijk te verantwoorden.
Alleen als je waarde hecht aan Bootcamp/windows, meer aansluitpoorten of een dGPU (bij de Pro's) valt het nog enigszins te begrijpen.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee