Oververven afgelakte deuren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlapJacks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 06-02 13:48
Hi!

We zijn inmiddels in ons koophuis getrokken, en hebben een aantal mooie Cando binnendeuren voor een outletprijs gevonden. Deze gaan onze huidige vergeelde opdekdeuren vervangen.

Het enige: de deuren zijn vanuit de fabriek al afgelakt in 9010, maar wij willen ze graag oververven in 9015.

Ik heb zo'n gevoel dat het is afgelakt met een hele dikke lak op basis van terpentine, maar ben hier niet 100% zeker van.

Zouden we de deuren op kunnen schuren en met een Sikkens binnenlak op waterbasis kunnen oververven? Of is hier een speciale primer voor nodig?

Oops, I did it again.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-05 15:16

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Heb je de deuren al binnen?
Het verschil tussen RAL 9010 en 9015 is niet heel groot. Waarom niet eerst kijken of 9010 voldoet? Scheelt een hoop gedoe.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:30
Ik heb hier de deuren licht opgeschuurd (was ook terpentine lak) daarna sikkens rubbol rezisto primer erop (op sommige stukken 2x) en daarna afgelakt met sikkens rubbol bl rezisto. Werkte goed en geen klachten tot dusver.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• subwaysurfer
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:58
Watergedragen verf kan altijd over verf op terpentine basis (alkydhars). Andersom niet. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlapJacks
@Nyarlathotep bedankt voor je reactie!

Deuren zijn inderdaad al binnen, en zijn een kleine verbetering TOV van de 9001 die er hingen, maar echt nog een flinke (gele) afwijking ten opzichte van de spierwitte muren. Vanmiddag even getwijfeld, maar we willen ze toch graag een aantal tinten witter hebben.

Oops, I did it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlapJacks
@CrazyOne super! Wat was de overweging wel/geen primer te gebruiken? We hebben Sikkens binnenlak krasvast, deze zou moeten volstaan op hout. Maar vwb de primer worden we niet heel veel wijzer.

@subwaysurfer oh top, daar kunnen we wat mee :-)

Oops, I did it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subwaysurfer
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:58
In mijn optiek is ontvetten en schuren belangrijker dan primer.
Eerst ontvetten en daarna goed schuren (niet hard duwen maar wel alles raken!) met korrel 320 of 400. Het schuren vergroot het hechtingsoppervlak heel sterk namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-05 15:16

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Primer is toch meer iets voor buiten? Of als het materiaal een zuigende werking heeft.
Goed schuren is inderdaad essentieel, en daarna schoonmaken. Ontvetten zou niet eens nodig moeten zijn tenzij de deuren uit een snackbar komen.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:30
@FlapJacks
Primer gebruikte ik omdat de ondergrond te isoleren. Ik moest hoe dan ook de deuren 2 keer schilderen (1 keer was niet dekkend genoeg) en behalve dat de lakverf goed aan de primer hecht, was de primer ook goedkoper in gebruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 13:37
Als je de mogelijkheid hebt om de deuren te vervoeren dan zou ik eens informeren bij een auto-schadeherstelbedrijf in de omgeving. Mijn broertje is spuiter en die krijgen de laatste tijd best veel verzoeken om binnendeuren te spuiten. Kost een paar tientjes maar het resultaat is waanzinnig. Deuren worden in de verwarmde spuitcabine gespoten en blijven vaak een nachtje bakken. Super gaaf resultaat (en je loopt zelf niet te klooien met primers en schuren.
Pagina: 1