Toon posts:

Bluetooth activeren/gebruiken op PC

Pagina: 1
Acties:

• Tierelier
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-01-2022
Hi allen,

Hoe schatten jullie het risico in van bluetooth gebruik op een PC? Ik gebruik het sinds kort. O.a. om een toetsenbord, koptelefoon en boom te verbinden.

In WIN10 stond er, onder "bluetooth and other devices", een apparaat in de lijst met een nogal lange naam. Waarschijnlijk een samengestelde naam die bestaat uit bijv de naam van een apparaat + nog iets (of in die trant). Er stond bij "peripheal device". Ik herkende het niet en heb het verwijderd. Één dag later stond het er echter weer en het was weer connected ook.Tóch best spooky eigenlijk. Dit gebeurd natuurlijk aan de lopende band bij mensen... Dat kan bijna niet anders. Maar hoe gaan jullie daarmee om? Is het hack gevoelig? Uiteindelijk kun je ook bestanden transferen met bluetooth...

Ben benieuwd naar jullie antwoorden...

[Voor 10% gewijzigd door Tierelier op 01-02-2021 17:07]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Staat volgens mij prima zo hier in Privacy & Beveiliging

Het is altijd zaak Windows uptodate te hebben. Ja er kan een zero day exploit zitten bij bluetooth (net als bij andere 'ingangen'). Al is de kans klein dat die aan jou worden "besteed".

Een 'rare naam zien' is wellicht dat je niet de juiste driver hebt voor dat apparaat. En sommige apparaten kunnen meer dan eens voorkomen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Tierelier
Het blijft een raar idee dat je gewoon kunt connecten met de laptop van de buren. Maar je zult wel gelijk hebben dat de kans niet bepaald groot is gehacked te worden. Uiteindelijk is connecten nog niet het zelfde als het transferen van data. Daar heb je tóch echt een wachtwoord voor nodig en waarschijnlijk toegang tot de computer waarmee je wilt uitwisslen voor toestemming... Echt gerust ben ik er nog niet op. Ik zal wel even moeten wennen eraan. Ik heb bluetooth op PC nog altijd weten te voorkomen...

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:01
Tierelier schreef op maandag 1 februari 2021 @ 19:02:
Het blijft een raar idee dat je gewoon kunt connecten met de laptop van de buren. Maar je zult wel gelijk hebben dat de kans niet bepaald groot is gehacked te worden. Uiteindelijk is connecten nog niet het zelfde als het transferen van data. Daar heb je tóch echt een wachtwoord voor nodig en waarschijnlijk toegang tot de computer waarmee je wilt uitwisslen voor toestemming... Echt gerust ben ik er nog niet op. Ik zal wel even moeten wennen eraan. Ik heb bluetooth op PC nog altijd weten te voorkomen...
Tja alles kan gehacked worden, maar dan moet iemand daar wel en kennis voor hebben en veel moeite voor willen doen. En dat moet dan ook toevallig nog je buurman zijn, want veel groter is het bereik niet. Dus als je gewoon een up to date en normaal beveiligde pc gebruikt en je bent niet toevallig een heel interessant doelwit dan denk ik dat je thuis redelijk veilig je BT kan gebruiken op je pc.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Tierelier schreef op maandag 1 februari 2021 @ 16:26:
...
In WIN10 stond er, onder "bluetooth and other devices", een apparaat in de lijst met een nogal lange naam. Waarschijnlijk een samengestelde naam die bestaat uit bijv de naam van een apparaat + nog iets (of in die trant). Er stond bij "peripheal device". Ik herkende het niet en heb het verwijderd. Één dag later stond het er echter weer en het was weer connected ook.Tóch best spooky eigenlijk...
Kun je wat concreter zijn over die lange naam? Misschien dat iemand het herkent en kan vertellen om wat voor apparaat het gaat.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Tierelier
Brahiewahiewa schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 12:30:
[...]

Kun je wat concreter zijn over die lange naam? Misschien dat iemand het herkent en kan vertellen om wat voor apparaat het gaat.
De naam is: bluetooth LE Device ec81937ac73e

Goeie vraag natuurlijk :). Inspireerde me meteen om het op te zoeken.. (wat niet kon op het moment van posten omdat ik het device al uit de lijst verwijderd had die dag). In ieder geval is het device iets dat bluetooth Low Energy gebruikt, weet ik inmiddels... Maar verder?

Alle andere apparaten in het lijstje ken ik. Als ik deze bewuste er s'morgens tussenuit haal doen al mijn apparaten het gewoon en blijft hij de rest van de dag weg geloof ik... Alleen s' nachts besluipt ie me weer ;)

[Voor 5% gewijzigd door Tierelier op 03-02-2021 13:06]

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:30
Tierelier schreef op maandag 1 februari 2021 @ 19:02:
Het blijft een raar idee dat je gewoon kunt connecten met de laptop van de buren.
Dat kan helemaal niet. Heb je al eens proberen te verbinden met je telefoon oid? Bij elk device wat toegang tot data heeft moet je gewoon een code invoeren, en/of toestemming geven.

Als je al nerveus word van een lijst van apparaten die de buren oid hebben staan, is Bluetooth misschien niets voor jou. Maar dan moet je ook maar niet naar de wifi netwerken in de buurt kijken.

[Voor 24% gewijzigd door WEBGAMING op 03-02-2021 13:12]

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Tierelier schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 13:04:
[...]

De naam is: bluetooth LE Device ec81937ac73e
Dat resolved naar een Logitech device
Niet erg aannemelijk dat je buurman daarmee jou probeert te hacken

Meer info over bluetooth LE: https://docs.microsoft.co...ines/bluetooth-prepairing
Ze kunnen idd automagisch connecten

[Voor 22% gewijzigd door Brahiewahiewa op 03-02-2021 14:47]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Tierelier
O ja Logitech? Goed uitgezocht :). Yep, dat ding connect automatisch..., geen wachtwoord nodig. Het zal wel niet belangrijk zijn. Wél moet ik er even aan wennen dat ik bluetooth nu permanent aan heb staan en zoiets zo maar kan gebeuren... Logitech zal idd. weinig kwaad kunnen, lijkt me zo...

• Tierelier
WEBGAMING schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 13:07:
[...]

...Als je al nerveus word van een lijst van apparaten die de buren oid hebben staan, is Bluetooth misschien niets voor jou. Maar dan moet je ook maar niet naar de wifi netwerken in de buurt kijken....
Dank je wel... Waar ik naar kijk en waar ik nerveus van wordt dat bepaal ik graag zelf... Als je inhoudelijk wat toe te voegen hebt dan is dat welkom :+

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:30
Tierelier schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:12:
[...]

Dank je wel... Waar ik naar kijk en waar ik nerveus van wordt dat bepaal ik graag zelf... Als je inhoudelijk wat toe te voegen hebt dan is dat welkom :+
Als je het inhoudelijke gedeelte niet quote word het een nutteloze quote ja.

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Tierelier schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:02:
... en zoiets zo maar kan gebeuren...
Als je die link doorleest die ik gegeven heb, dan zie je dat het ding meegeleverd moet zijn met je PC. Z'n certificaat is in de BIOS/UEFI opgeslagen, daarom kan hij automatisch connecten. Alle andere apparaten die willen connecten hebben jouw toestemming nodig

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee