Toon posts:

Aankoopadvies leuke 2e gezinsauto

Pagina: 1
Acties:

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:03
Ik ben op zoek naar advies voor een andere 2e gezinsauto :)

Momenteel hebben wij een:
- BMW F31 (3 serie touring) Diesel < Dit is de hoofd familie auto en onze kilometervreter
- Saab 9-3 2.0T cabrio

De Saab is de 2e auto en gebruikte ik pre-corona ongeveer 2-3 keer per week als we beide tegelijk naar kantoor moesten. Voor de rest is het echt een fun/boodschappen auto. Ik vond de saab fantastisch (comfort! cabrio! snel!) maar ik merk dat ik na 4 jaar wel uitgekeken ben op het cabrio rijden. Hij heeft afgelopen jaar 7000kmgereden, niet heel veel.

Het feit dat de Saab een cabrio is wordt alleen steeds onpraktischer aangezien er ook een 2e kindje op komt is. Ik wil hem daarom vervangen voor iets anders. Daarbij is de Saab kneiter duur met zijn 84 euro wegenbelasting (en onderhoud begin ik maar niet over haha)

Ik begon met een simpele 2e auto als een suzuki alto of Toyota yaris maar ik wil eigenlijk toch iets met een fun factor. Het lijkt mij wel leuk om iets als een SUV/Jeepje te kopen als 2e auto en "alleskunner". Ik heb vroeger wel eens in Jeep Grand Cherokee gehad (woonde toen in buitenland) en vond die auto fantastisch.

Ik zoek dus:
- Auto met relatief lage maandlasten als die stilstaat (laag gewicht dus)
- Verbruik maakt niet heel veel uit met de kilometers
- 5 deurs
- Benzine
- SUV/Jeep achtig
- Liefst automaat maar alleen als de automaat een goede reputatie heeft. Ik vind de automaat van mijn BMW geweldig schakelen maar de Saab ook fantastisch.
- Budget: Tot ongeveer 8000 euro

Nu had ik al een short list gemaakt maar ik weet niet zo goed waar ik per model op moet leten (do en donts) en of er nog andere modellen zijn die ik moet overwegen?
- Toyota Rav4
- Suzuki grand vitara (vanaf 2006 model)
- Kia Sportage (vanaf 2004 model)

Ik wil niet een te sjieke auto, hij moet er wel representatief uit zien om naar kantoor te kunnen maar tegelijk moet dit ook de auto worden waar mn kinderen met modderpoten in kunnen zitten & ik spullen mee kan versjouwen. Merk dat ik toch wat voorzichtiger ben in mn bmw ;)

Hoor graag jullie advies!

CISSP! Drop your encryption keys!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik weet niet hoe zwaar je genoemde 4x4's zijn, maar die 84 euro wegenbelasting zit je dan ook al gauw aan? En qua onderhoud zijn t ook niet de goedkoopste auto's....maar wel machtig leuk!

Heb hier een V8 Grand Cherokee als speeltje, maar die kost zonder de 1:5 al gauw 130 euro per maand met stilstaan alleen al.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• BigSmurf
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik denk inderdaad dat de combinatie van SUV/Jeep achtig lastig te combineren is met de lage maandlasten als hij stil staat. Ik denk dan inderdaad al snel aan een GC met een V8 inderdaad, of juist een dik aangeklede Subaru. Anderzijds kun je ook kijken voor een mooie Jimny of een Wrangler? Maar goed, ik vind dat je met alles aan kunt komen op kantoor, desnoods parkeer je hem om de hoek. :)

• Mrs Redhair
  • Laatst online: 21:11
RAV4 is een leuke auto, verbruik ongeveer 1 op 12 gemiddeld en best ruim. Ik kreeg hem als huurauto mee in de USA. Niet te groot voor NL

Instagram:Ambitielozemeisjes | Путин, иди на хуй

• Michel
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 29-03 09:28
Subaru forester wellicht iets?

• Quark2
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 28-10-2022
Ik heb (wij hebben) een soortgelijke situatie gehad. Naast een Lease auto hadden we privé een Toyota RAV4 benzine erbij. Ik heb er echt een ontzettend fijne auto aan gehad. Kinderen erin, hond achterin. Nooit IETS mee gehad behalve regulier onderhoud.

Een grand cherokee; of een 'gewone' cherokee zijn natuurlijk (veel) leuker qua fun. Je zou kunnen overwegen om die als youngtimer te gaan rijden mocht dat kunnen. Dat zou ik overwegen in ieder geval.

Ik heb zelf nu voor de fun/hobby een Land Rover Series III V8. (wel gelukkig belastingvrij inmiddels).

P2 Moon non PP Android 10 P2108.3 | 1979 Landrover series III 'Stage One' V8 | Duurzaamheid is ook lang met dingen doen

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-03 10:15
Suzuki vitara of dacia duster lijkt me t enige betaalbare in t SUV segment?
RAV4 kan ook maar is natuurlijk wat duurder in aanschaf

• laurens0619
Dank voor de reacties zover :)
Ja maandlasten zullen nooit echt heel laag zijn met een SUV als 2e auto, als het maar lager is dan nu.
Met de meeste autos uit dit lijstje ga ik van 84 euro naar 65 euro per maand voor belasting, een Jeep grand cherokee zou eerder alleen naar boven gaan vandaar die voor mij afvalt.

Een Jimny vind ik cool maar net te klein. Ik geloof dat de Suzuki grand Vitara nog het meeste in de buurt komt waarmee ik ook iets offroad zou kunnen proberen (is geloof ik altijd 4x4) maar denk niet dat ik dat ooit ga doen. Lekker beetje ermee het bos in raggen vind ik al leuk genoeg.

Ik had eerst mn zinnen gezet op de Kia Sportage maar lees toch steeds vaker de Rav4 terug als optie. Mijn vriendin heeft ook voorkeur voor de rav4/grand vitara qua uiterlijk.

Iemand enig idee welke van deze opties bekend staan met goede automaatbakken?

• Quark2
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 28-10-2022
laurens0619 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 17:03:

Iemand enig idee welke van deze opties bekend staan met goede automaatbakken?
Daar zou ik even goed naar kijken / cq met wat in verdiepen als ik jou was. Ik meen namelijk dat de RAV4 automaat een CVT bak is en dat is niet ieder's ding.
Wij hadden een handgeschakelde 5 bak. Schakelt soepel en prettig.

[Voor 48% gewijzigd door Quark2 op 01-02-2021 17:39]

P2 Moon non PP Android 10 P2108.3 | 1979 Landrover series III 'Stage One' V8 | Duurzaamheid is ook lang met dingen doen

• laurens0619
@Quark2 goed punt!
Ik ken iemand met een outlander (2012 oid) en daar stoorde ik mij flink aan de cvt. Misschien is het gewoon gewenning maar het was niet echt mijn ding

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 04-11-2022
Als het echt fun mag zijn: ik rijd een Subaru Forester 2.5XT als daily. 4WD, stoere offroad looks (mooi is anders tho), boxermotor (klinkt bovengemiddeld goed), luxe uitgevoerd met leren bekleding en groot panoramadak (dat open kan, heb je toch nog een beetje cabriogevoel), oerbetrouwbaar, 0-100 in 6.3 sec (met handbak: automaat is een stukje trager). Kan prima binnen je budget.

[Voor 6% gewijzigd door Dieken Taffert op 02-02-2021 10:35]

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:33
Tenzij je met de auto in de modder wil gaan spelen begrijp ik niet wat er 'fun' is aan een SUV/Jeep achtige auto?

Een fun auto waar je met het hele gezin nog redelijk in kunt zitten denk ik toch aan een hatchback of sedan met een leuke motor.

• laurens0619
FastFred schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 12:36:
Tenzij je met de auto in de modder wil gaan spelen begrijp ik niet wat er 'fun' is aan een SUV/Jeep achtige auto?

Een fun auto waar je met het hele gezin nog redelijk in kunt zitten denk ik toch aan een hatchback of sedan met een leuke motor.
Terechte vraag en kan hem eigenlijk niet beantwoorden. Het is denk ik gewoon keer de ervaring om Zon auto te hebben of dat ik hem anders toegepast zie worden met spullen vervoeren ofzo :+

Ik denk wel dat de suzuki af gaat vallen want ik begreep dat dat echt meer offroad auto is dan een auto voor op de snelweg. Keertje proefrijden als het weer kan.

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Kuga 2.5T?

Prachtige Volvo 5 cilinder, ruim genoeg, betrouwbaar (ook de automaat want koppelomvormer). Rijdt als een hoge Focus, dus scherp en biedt naar mijn mening echt meer rijplezier dan de Jappen die je eerder noemt.

• laurens0619
Timmert schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 20:48:
Kuga 2.5T?

Prachtige Volvo 5 cilinder, ruim genoeg, betrouwbaar (ook de automaat want koppelomvormer). Rijdt als een hoge Focus, dus scherp en biedt naar mijn mening echt meer rijplezier dan de Jappen die je eerder noemt.
Hele leuke auto maar helaas boven budget :(

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 28-03 00:03
Subaru Outback? staat hoog op de poten, bijzondere techniek en rijd zeker leuker dan standaard lease diesel.

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 28-03 17:50
De oude Fiat Panda bestaat ook in een 4x4-versie en zelfs met de Citroën 2CV is dit in een beperkte serie gedaan.

Zonder gekheid, dit vind ik best een lastige vraag. Moet goedkoop zijn maar hoeft niet per se zuinig te zijn, moet een SUV zijn maar niet te zwaar zijn, moet niet te sjiek maar wél representatief zijn.

Op alle bovenstaande 'schalen' weet ik niet waar jouw norm ligt. Een Daihatsu Terios of Suzuki Jimny? Vast niet stoer genoeg maar zijn wel zo'n beetje de enige auto's die aan de eis van (relatief) laag gewicht voldoen.

• laurens0619
Ik ben ook lastig :+
Nou de auto staat veel stil, ik wil dus lage vaste lasten maar verbruik boeit mij dus niet want... ik rij weinig km :)

Je hebt de lomp zware suv een grand cherokee (te zwaar) of een jimny. Een jimy is alleen te klein/3 deurs dus valt af

De perfecte auto die ik tot nu toe eruit zie komen is de suzuki grand vitara 2006:
Gewicht is ok
Ziet er relatief modern uit
Kan ook nog zeer leuk offroaden
Is nou niet zo duur dat ik er voorzichtig mee om moet gaan

De kia sportage blijft in mn hoofd maar dat is vooral omdat er daar veel meer van zijn en goedkoper wordt aangeboden. Met een kia sportage zie ik mijzelf alleen niet snel rondje zand crossen doen en met een grand vitara wel :)

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

En ga je dat ook daadwerkelijk doen? Nederland is nu niet echt een land waar je makkelijk ad random ergens kan gaan 'crossen'
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee