Toon posts:

[TP-Link Deco] Maandrapportage met enorme pieken gebruikers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rocdefrost
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-03 20:35
Ik zie in de Deco rapportage dat ik zowel in december als in januari op een dag rond de 50 gebruikers en op een dag rond de 120 gebruikers op mijn netwerk had, op andere dagen rond 12-13, wat mijn normaal lijkt.

Heeft iemand een idee wat hier aan de hand is?

[Voor 72% gewijzigd door Rocdefrost op 01-02-2021 13:02]

Alle reacties

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 31-03 14:08
Is het ook effectief zo of rapporteert die gewoon elke nieuwe wifi connectie vanaf een device? Voorbeeld van zo'n rapport? Je kan gerust de namen verbergen of anonimiseren.

• yuunj
  • Registratie: November 2020
  • Nu online
Gebruik je toevallig Apple (iOS) apparaten?

Ik denk dat sinds iOS 14 standaard de optie “privéadres” aanstaat voor het verbonden WIFI netwerk.

Hierdoor wordt het zogenaamde “wifi-adres” steeds geshuffeld waardoor de TP-Link deco denkt dat een ‘nieuw’ device een connectie maakt. Dat zou eventueel het groot aantal nieuwe devices verklaren in het rapport.

Als je geen apple devices hebt, wellicht dat Android op eenzelfde soort manier werkt? Daar heb ik helaas geen ervaring mee.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:35
yuunj schreef op maandag 1 februari 2021 @ 19:41:
Als je geen apple devices hebt, wellicht dat Android op eenzelfde soort manier werkt? Daar heb ik helaas geen ervaring mee.
Ja, dat doet Android ook sinds versie 10 - random probes zaten er al langer in, maar sinds 10 ook bij het verbinden met een netwerk.

Kun je op een vergelijkbare manier uitzetten per netwerk.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

IPv6 Privacy Extensions dus. Deco doet blijkbaar niet aan device fingerprinting voorbij het IP-adres en kan ze dus niet uit elkaar halen.

In geval van twijfel niet naar grafiekje kijken maar lijst opvragen van die devices. Kenmerkend voor privacy extension adressen: als je van IPv6-adres naar MAC-adres om probeert te rekenene krijg je geen valide/zinnige OUI, waar dat bij 'reguliere' SLAAC-adressen wel het geval is.

Soittakaa Paranoid!

• Rocdefrost
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-03 20:35
We hebben diverse Apple iOS apparaten (3 iPhones en 2 iPads). De iPhones en 1 iPad worden elke dag ongeveer evenveel gebruikt. VOor mij verklaart dat de enorme pieken op enkele dagen nog niet.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:29
Android ook. Funest voor mijn tabelletje met apparaten in huis.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Ik heb even gekeken en prive adres staat ook aan op mijn iphone maar zie geen vreemde aantal clients in het deco rapport

CISSP! Drop your encryption keys!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hmm, OK, leer ik weer iets nieuws bij :)

Soittakaa Paranoid!

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee