Toon posts:

Lichtschakelaars passeren lasklemmen tbv Philips Hue

Pagina: 1
Acties:

• tee.jay
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-03 09:55
Goedendag!

Recentelijk sleutels voor een koopwoning gekregen en ben nu bezig met wat lichtschakelaars te verwijderen en de kabels door te lussen met lasklemmen. Dit is grotendeels gelukt, op 1 punt in de woonkamer na.

Situatie is als volgt:
Op een hoek in de woning zitten 2 WCD: één met bediening voor 2 lamppunten; en één voor een enkel (derde) lamppunt. Ook loopt er door beiden WCD een blauw/nuldraad.De 2 WCD lijken de stroomvoorziening te regelen voor een stopcontact in de keuken: een enkel stopcontact, tbv een afzuigkap (ter info, de vaatwasser + oven hebben aparte groepen en functioneren).

Het doel is dus om met de lasklemmen een constante stroomvoorziening te regelen naar alle (3 stuks) lichtpunten en uiteraard ook naar het stopcontact in de keuken (voor de afzuigkap). Op dit moment werkt in ieder geval 1 lichtpunt, 1tje niet en de andere zit een afdekplaat op en nog niet gecheckt. Het stopcontact voor de afzuigkap werkt niet.

Hierbij de foto's. Ik heb hier op het forum al wat research gedaan (grote topic voor electra, en vergelijkbare Philips Hue threads 1811719 + 2016552 + 1985316) maar kom er niet uit. Zou iemand met wat meer expertise wellicht kunnen aangeven hoe de kabels door te lussen?

[Voor 48% gewijzigd door tee.jay op 01-02-2021 12:13]

• JornRS
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 13-03 08:57
Weet niet zeker of ik je situatie begrijp maar zal een poging wagen;

Alle drie de WCD's moeten dus direct op 230Vac komen? Hier hoeft nergens meer een schakelaar tussen?
Er zal in één van de WCD's een 'voedende' draad moeten zitten, die blijkbaar de overige 2 WCD's van voeding voorziet.
Als je zorgt dat je vanuit die WCD een fase+N draad (Bruin+Blauw) laat lopen naar de volgende WCD kan je die weer doorlussen naar de laatste. Let overigens ook even op de aarde, vind het zelf wel fijn als je wat duurder apparatuur hebt hier nog even een aardedraad bij te leggen ;)

Heb je hier wat aan?

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:24
Ten eerste, een WCD is een wandcontactdoos, een stopcontact dus. Volgens mij niet helemaal wat je bedoelt ;)

Maar als je alles permanent van stroom wil voorzien moet je volgens mij gewoon de 4 draden in de eerste doos in 1 lasklem stoppen. Het lijkt mij namelijk sterk dat beide bruine draden voedend zijn.

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:23
In WCD 1 moeten beiden bruine en beiden zwarte op dezelfde lasklem.
Eerste bruine is voeding.
Tweede bruine is voeding voor het stopcontact in de keuken.
De 2 zwarte draad zijn voor de 2 lampen.

Nu heb je de voeding verbonden met 1 lamp. Die lamp doet het waarschijnlijk.
De andere lamp heb je met de bruine draad richting het stopcontact in de keuken verbonden. Dat zit niet goed, want alle 3 hebben voeding nodig.

Mocht je geen lasklem hebben voor 4, dan kun je een kort bruin draadje tussen je huidige 2 lasklemmen doen en dan werkt het ook!

• tee.jay
Allereerst, allen dank voor de snelle reacties! Helpt enorm.

Ik ga even aan de slag om alle 4 de kabels in 'WCD 1' (sorry.. bedoel inderdaad geen stopcontact maar dan dus een.. inbouwdoos?) met elkaar te verbinden! Dan denk ik dat dat het zal oplossen.

Ik kom terug met het resultaat! Nogmaals dank.

• tee.jay
Goedenavond!
Na het opvolgen van de tips is het gelukt om alle lichtpunten in de woonkamer continu te voorzien van stroom, zoals gewenst!
Situatie is nu dat op "WCD 1" alle 4 kabels in 1 lasklem zitten, en "WCD 2" is onveranderd dus alle 3 kabels in 1 lasklem.

Echter doet het stopcontact in de keuken het nog altijd niet, wat ik heel raar vind. Wellicht dat dit iets heeft te maken met hoe ik in het halletje de lasklemmen heb toegepast?

Links: 3 kabels op 1 lasklem (zwart + wit + zwart). Dit punt was enkel een lichtschakelaar en moet permanent aan.
Rechts: 3 kabels op 1 lasklem (bruin + zwart + zwart) en blauw los (enkel lasklemmetje op gedaan om af te doppen). Dit punt was zowel lichtschakelaar als stopcontact, de lichtschakelaar moet permanent aan en het stopcontact mag worden opgeofferd, Wellicht dat door deze aansluiting/het afdoppen van blauw, het stopcontact in de keuken niet werkt?
Heb al geprobeerd rechts alle 4 de kabels op 1 lasklem te zetten maar dan is er kortsluiting en slaat de zekering in de meterkast af.

[Voor 5% gewijzigd door tee.jay op 12-02-2021 22:50]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:08
@tee.jay Zit daar nou nog een 5e draad in de rechter doos (in een lusje terug naar binnen gevouwen)? Welke kleur heeft deze behalve wit van het stucwerk? ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• tee.jay
Hi Xander! Dat 5de draadje is wit (niet van het stucwerk) en is geen uiteinde, deze lust door naar de linkerzijde waar ik deze witte kabel met zwart+zwart in de lasklem heb gestopt.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
tee.jay schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 22:56:
Hi Xander! Dat 5de draadje is wit (niet van het stucwerk) en is geen uiteinde, deze lust door naar de linkerzijde waar ik deze witte kabel met zwart+zwart in de lasklem heb gestopt.
Wit naar een schakelaar :?

Op de foto lijkt het er anders toch echt op dat deze gewit is, en niet wit is dieper de doos in. Eindigd deze 'witte' toevallig ook in die rechterdoos?

Verder; normaliter heb je bij bijna alle lamppunten bruin al overvloeding aanwezig, dus kun je schakelaar gewoon laten zitten en bij het lamppunt direct op bruin aansluiten voor je Hue.

Voor je keuken; dat stopcontact er af, kijken of er daar niks los zit, dan kijken naar welk volgende punt die bedrading loopt.

[Voor 30% gewijzigd door kabeltjekabel op 12-02-2021 23:16]

• tee.jay
Hier een betere foto van de kabels rechts. Wit loopt van onderen gelijk door naar boven zonder uiteinde oid. Dit is bij de trap op 1ste verdieping.

Verder heb ik onderaan de trap op begane grond de volgende twee punten.

:?

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Nou ben ik niet kleurenblind en zie ik 't verschil tussen zwart / bruin / blauw / groen-geel wel. Waar komt die witte kabel vandaan, dus wie heeft die kabel getrokken en met wat voor een reden?

[Voor 8% gewijzigd door Will_M op 12-02-2021 23:36]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• kabeltjekabel
Wit of grijs? Grijs kan als schakeldraad.

Misschien wit gebruikt als koppeldraad voor rookmelders..? Maargoed, ik zie geen aarde, dus zal wel oudbouw zijn pre 1996.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:08
Heeft de contactdoos in de keuken gewerkt voordat je aan dit hele avontuur begon?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• tee.jay
@Will_M die wit/grijs was al getrokken, eindigt waar een schakelaar zat dus wellicht dat deze dan als hotelschakelaar diende oid?

@kabeltjekabel woning is van 1999, ik ga dit weekend nog even kijken welke draden er bij het niet werkende stopcontact in de keuken uitkomen om het puzzelen op te lossen..

@Xander ja de contactdoos deed het inderdaad (was verlichting boven kookplaat op aangesloten, dit werkte)

Al met al ga ik dit weekend nog even goed kijken waar alles begint & eindigt!

• kabeltjekabel
tee.jay schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 23:54:
@kabeltjekabel woning is van 1999, ik ga dit weekend nog even kijken welke draden er bij het werkende stopcontact in de keuken uitkomen om het puzzelen op te lossen..
En je had een wcd zonder randaarde :?

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04:26
Afblijven en elektricien bellen. Dit zit niet goed in elkaar en verder broddelwerk gaat het niet beter maken. Laat hem ook nog verder in het huis kijken, er zal wel meer niet goed zitten.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee