Toon posts:

Eens in de paar maanden geen BOOT

Pagina: 1
Acties:

• Frontysco
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 12:29
Heel vreemd, eens in de paar maanden (2 a 3 maanden) heeft mijn PC moeite om op te starten.

Ik zet de PC aan maar deze lijkt niet te booten.

Hardware:

MOBO: MSI Z390-A PRO
CPU: Intel Core I5 9600k (niet overclocked)
RAM: Corsair Vengeance LPX - Geheugen (32GB /4x8GB)
Voeding: Corsair RM750
GPU: Nvidia 2070 Super OC

Casus:
- Monitoren springen aan en zoeken naar input (beeld blijft verder zwart)
- Toetsenboard springt aan, omdat hier een LED profiel op zit weet ik dat de PC niet naar Windows boot, het default LED schema wordt namelijk geladen
- Ontelbaar aantal keren opnieuw opstarten, stroom eraf / erop en ineens werkt hij weer (voor de komende maanden!)

Wat heb ik tot nu toe ondernomen:
- Tijdens deze perikelen ALLES losgekoppeld incl GPU (dus naar onboard geswitched) > geen resultaat
- Voeding vervangen > geen resultaat

Blijft naar mij idee over:
- CPU > Gaan doorgaans niet stuk, is dat te meten/checken?
- RAM > Memtest gedraait, geen gekkigheid
- MoBo > Niet te testen tenzij uitruilen

Herkent iemand dit? Andere tips die ik nog kan proberen?
Omdat het probleem niet reproduceerbaar is en maanden op zich laat wachten is uitruilen van hardware nogal uhm onhandig :+

[Voor 8% gewijzigd door Frontysco op 01-02-2021 11:39]

iRacing Profiel

• Djarune
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 11:17
Probeer "fast boot" (ook wel quick boot genoemt) en "fast-start up" beide uit te zetten. Ik hoor wel over een aantal maanden of het probleem verholpen is :+

• Frontysco
Zowel MSI Fastboot als Fastboot staan beide al gedisabled.

Toch bedankt!

iRacing Profiel

• Frontysco
XMP profiel gedisabled, geen verschil.

Nu fastboot en MSIboot eens aangezet.
PC zit achter een stekkerdoos die altijd uit gaat. Wat mij opvalt is dat de kans op failure vergroot zodra ik de stekkerdoos aanzet en een half uur, uur later pas de PC aanzet. Het komt dan vaker voor dan als ik de stekkerdoos aanzet, en dan direct ook de PC.

iRacing Profiel

• Frontysco
De 2019, heb m net een paar maand. Hiervoor met andere voeding dus ook problemen.

iRacing Profiel

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 11:44
CMOS batterij al eens vervangen?

Welke videokaart heb je of gebruik je de igpu?

• Frontysco
GPU staat in de OP, 2070 S OC.
CMOS nooit vervangen, mijn BIOS reset zich eigen niet dus ik heb geen reden om die te verdenken, waarom jij wel?

iRacing Profiel

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 11:44
Frontysco schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 21:22:

CMOS nooit vervangen, mijn BIOS reset zich eigen niet dus ik heb geen reden om die te verdenken, waarom jij wel?
Better safe than sorry. Zoveel kosten die dingen niet.
Frontysco schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 18:53:

PC zit achter een stekkerdoos die altijd uit gaat.
Is slecht voor een voeding en het 5VSB circuit van het moederbord. Zou dan best wel eens het mobo kunnen zijn.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee