Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furfurt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-05 20:21
Hoi Allemaal,

Ben nu al een paar dagen het Unifi forum af aan het gaan en andere Google searches leveren ook niets op.

Ik heb de volgende setup
KPN XperiaBox 10a - Glas 500Mbit
Unifi US 8 - 60W Switch
Unifi AP AC LR (zolder, voor zolder dekking en middenlaag)
Unifi NanoHD (woonkamer, keuken, tuin)

Alles werkt, haal 500Mbit Up + Down als ik goed in de buurt sta van de AP's. Als ik er verder vandaan sta natuurlijk minder, maar zeker 200, wat prima acceptabel is.

Er zijn alleen 3 issues.
1, ik heb een oude MacBook (10+ jaar), die wordt door de kinderen gebruikt voor school en die wil NIET connecteren met de NanoHD beneden. (max 12m van de NanoHD) Hij herkent wel het SSID, maar geeft na het wachtwoord de melding dat het wachtwoord fout is.
2, de ChromeCast Audio, wil ook NIET connecteren met de NanoHD. (max 3m van de NanoHD vandaan) Ook die wordt door de Google Home App wel gevonden, geeft ook het geluid om te testen maar wil niet met het WiFi verbinden.
3, Dahua Wifi Cam (IPC-HDBW1435E-W) wil ook NIET met de NanoHD verbinden. Die zie ik overigens wel in de Unifi Controller, maar zonder IP.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MUNgLjcKzF8ffOLcGJAfN-kIl0o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IAy4opDQWmpIS8rb06u2RxeC.png?f=user_large

Wat nu het lullige is... deze 3 kunnen wel met de XperiaBox verbinden. Dat doen ze dan ook gelijk! Niks aan de hand, stabiel, vol bereik alles... Maar ik heb niet voor niets de Unifi setup, dus wil graag de XperiaBox uit laten.

Ik hoop dat jullie het herkennen of iets kunnen betekenen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Automatically Optimize Network and WiFi performance aan of uit staan? Wil nog wel eens problemen geven.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfurt
Gunner schreef op maandag 1 februari 2021 @ 11:16:
Automatically Optimize Network and WiFi performance aan of uit staan? Wil nog wel eens problemen geven.
Thanks, deze staat uit, had inderdaad ook gevonden dat het een probleem zou kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:19

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Furfurt welke kanalen / kanaalbreedte heb je ingesteld?

In deze post wat 'beste' wifi settings: rens-br in "WiFi roaming werkt niet naar behoren"

Verder heb ik even je titel aangepast. Je problemen lijken weinig te maken te hebben met het feit dat alles achter een Expediabox hangt.

[ Voor 29% gewijzigd door rens-br op 01-02-2021 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:22
Zet voor de test enable legacy support eens aan? Of een andere encryptie standaard?

[ Voor 26% gewijzigd door laurens0619 op 01-02-2021 11:55 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfurt
@rens-br hij staat eigenlijk al zoals jij in je linked post voorstelt
2.4 = Channel 6, 20VHT, Medium
5 = Channel 44, 80VHT, High

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfurt
laurens0619 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 11:55:
Zet voor de test enable legacy support eens aan? Of een andere encryptie standaard?
Yes, die stond al aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:38

lier

MikroTik nerd

Kan je je Wifi instellingen van zowel de Experiabox als van de Unifi hier delen? Anders blijft het prijs schieten...

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfurt
@lier De Xperiabox 5Ghz staat nu bewust uit en ik heb 3 devices op MacAddress whitelist staan voor 2.4Ghz (2x CAM, 1x oude MacBook)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eL9cQTcYWi1PCNxtVgEL0HZRNuE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TFgw5sAnZr5ij5KW5JMn2vBy.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/64ecCRTwKtgGYXXfE4ewC4Gxs38=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/N8eRVBipoECXhYiGBfd513Nn.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CYU_EID3S7gXpPf-yFOAuoo-hFg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/daq7oZOi5j5ukoPvW9dF89qD.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Zet de kanaalbreedte eens lager voor de test

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Mijn vermoeden is dat je Experiabox op WPA2/WPA ingesteld staat (in plaats van WPA2 only), misschien zelfs nog wel met TKIP in plaats van AES only. Helaas laat je nu niet de relevante informatie zien, zou fijn zijn als je dat alsnog wil doen. Wat houdt daarnaast "Wireless mode Auto" in?
laurens0619 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 13:26:
Zet de kanaalbreedte eens lager voor de test
Lager dan 20MHz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfurt
@lier Wireless Mode geeft bij 2.4 keuze uit; Auto, N Only, of b/g. Bij 5Ghz is het Auto of N Only.

hier de Security details, waar ik overigens niets aan kan wijzigen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cc9GNYGHnx5qNHJChhuJBDAagz0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D9zri1FnpbzYWI65hVC2I2du.png?f=fotoalbum_large

@laurens0619 lager dan 20 kan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfurt
@lier waarbij ik voor de Unifi setup de volgende opties heb

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NPPzdwWNMYBP-sTUg-9Wau1K2Bg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iBx4xqrjoUSnCNRWov3Rtwf1.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-06 11:31
Je zegt dat je de experiabox uit wilt laten, maar volgens mij heb je helemaal geen router ;) Dus dat kan denk ik sowieso niet.

Heb je al eens met een ander wachtwoord geprobeerd? gebruik je op de unifi ap's een ander essid dan op de experiabox?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

@Furfurt zo dus?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LQRjcT6aITQ-FLqYi4-JJ-wMGHM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/r4eJMRd5LWFkr1VDwRGMvNyi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:19

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
borft schreef op maandag 1 februari 2021 @ 13:51:
Je zegt dat je de experiabox uit wilt laten, maar volgens mij heb je helemaal geen router ;) Dus dat kan denk ik sowieso niet.
Ik denk dat hij het over de wifi van de Experiabox heeft, net zo zeer dat het het hele apparaat uitzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfurt
@lier Yes, zo heb ik het ook in de Unifi setup.

@borft de Xperiabox is wel een router, dus de WiFi functies ervan heb ik niet nodig met Unifi AP's

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12:48
Downgrade de firmware van die NanoHD maar naar versie 4.3.20 of 4.3.21
Als het goed is, heb je dan je issues niet meer.

U+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-06 11:31
Furfurt schreef op maandag 1 februari 2021 @ 13:57:
@lier Yes, zo heb ik het ook in de Unifi setup.

@borft de Xperiabox is wel een router, dus de WiFi functies ervan heb ik niet nodig met Unifi AP's
je zegt letterlijk: "dus wil graag de XperiaBox uit laten. " als ie uitstaat gaan ie niet veel routeren ;) Maar het is me nu duidelijk, je wilt alleen de wifi niet gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
lier schreef op maandag 1 februari 2021 @ 13:29:
Mijn vermoeden is dat je Experiabox op WPA2/WPA ingesteld staat (in plaats van WPA2 only), misschien zelfs nog wel met TKIP in plaats van AES only. Helaas laat je nu niet de relevante informatie zien, zou fijn zijn als je dat alsnog wil doen. Wat houdt daarnaast "Wireless mode Auto" in?

[...]

Lager dan 20MHz?
Ik dacht het probleem speelde op de 5ghz :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfurt
@Jeroen_ae92 Hier wordt het al beter van! MacBook en 1 Camera verbinden nu prima. De andere Cam heeft moeite, wel een IP en 93% Experience volgens de Unifi Controller. Wellicht nog wat aan de signaal sterkte/breedte tunen?

Alleen de ChromeCast Audio, die heeft er nog steeds geen zin in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18-05 19:32
Toevallig block broadcast van wlan naar lan aangezet? Als deze bij mij aanstaat kan mijn chromecast ook niet connecten met mijn netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickdehoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-06 16:18
ik heb dit probleem ook.
Door een workaround werkt de multicast nu (waar chromecast gebruik van maakt).
Kijk voor info hier:
UniFi AP-AC-PRO Not Crossing mDNS/Multicast/Broadcast between 2.4GHz and 5GHz Networks

1 groot nadeel lijkt wel te zijn dat ik mijn netwerk dus niet kan gaan uitbreiden icm meshing..
Dat is nou net waar ik deze voor had aangeschaft.

De problemen lijken dus in de controller software te zitten en niet in de hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfurt
Downgraden van de firmware van de NanoHD heeft helaas alleen de oude MacBook weer verbonden gekregen. De Chromecast is met geen mogelijkheid meer leven in te krijgen.

@Arthion-nl Block Broadcast stond al uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik2B
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:21
Ik had in het begin ook problemen met mijn Macbook en iPhones die niet lekker wilde verbinden. bij mij was de oplossing om DTiM periode aan te passen.

In de controller staat dit in: settings -> draadloze netwerk -> 802.11 rate en beacon control

vinkje weg halen bij DTiM control en zowel bij de 2G als 5G de waarde 5 in te vullen.

Wat ik begreep doet deze instelling een signaal sturen naar de devices en de standaard waarde is te "hoog" voor Apple Devices. door deze minder hoog te zetten werkte het bij mij wel daarna. Overige devices hadden geen last ervan na het aanpassen
Pagina: 1