Toon posts:

LED dimmer problemen, de ene lamp werkt, de andere niet.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• RWVV
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-03 15:35
Mijn vraag

We hebben pas geleden een Schneider Merten MTN5134 dimmer gekocht die netjes werkte met onze tijdelijke 6W lichtbron (peertje E27 van de Action). Gisteren hebben we een nieuw armatuur opgehangen met zeven *slik* merkloze LED lampen a 4W per stuk. Deze lampen geven een hoop problemen.

Typische issues zijn dat de lampen flikkeren, even uit en aan gaan als ik ze naar max draai, soms bijna geen verschil tussen min en max dimmen. Tja, die dingen lees je veel over als je te maken hebt met de verkeerde dimmer, of lampen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ten eerste, onze dimmer zou moeten werken in een belasting tussen de 4-200 VA op de fase afsnijdingsmodus. Ik heb ook maar even de aansnijdingsmodus geprobeerd, maar zonder verschil. Hoe dan ook, ik zou zeggen met 7 lampen a 4W zou het vermogen niet te laag zijn. Ik heb ook even gekeken hoe de dimmer werkt met 1 lamp, 2 lampen, etc.

Ik heb ook even gespeeld met het veranderen van de min en max stand van de dimmer, maar vreemd genoeg kan ik dat niet wijzigen met deze lampen.

Nu komt het vreemde en ik hoop dat een slimme techneut dit herkent en weet te benoemen: als ik een van de nieuwe lampen vervang door de eerder genoemde 6W lichtbron van de Action, werkt de dimmer wel naar behoren. Nou ja, je ziet op sommige dimstanden nog wel wat 'glitches', maar het resultaat is een stuk stabieler. Ik kan hiermee ook de min max stand regelen.

Ik dacht eventjes, die 6W lamp pusht het vermogen net naar een niveau dat beter in het bereik past van de dimmer, maar dat de dimmer ook goed werkt met alleen deze lamp lijkt dat te ontkrachten. Dat de dimmer met alleen die 6W lamp werkt, geeft mij niet het idee dat de dimmer stuk is.

Nu gaan mijn gedachten het meest uit naar dat die 7 nieuwe lampen gewoon Chinese ongekeurde zooi is, met slechte ingebouwde trafo's. Echter, als iemand anders een geniaal idee heeft wat hier de oorzaak zou kunnen zijn ben ik daar heel benieuwd naar.

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken. Ik kijk uit naar wat reacties.

Alle reacties

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:37
Mijn eerste gedachte zou zijn dat je nieuwe led-lampen niet dimbaar zijn. Staat er op de verpakking dat ze dimbaar zijn? Overigens, ook merken als Osram verkopen niet dimbare led-lampen (en die zijn goedkoper dan de dimbare variant van diezelfde lamp).

• RWVV
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-03 15:35
Op de verpakking staat dat ze dimbaar zijn, maar het staat op labels met Nederlandse tekst, niet op het originele doosje. Ik vraag me wel af, als ze niet dimbaar zijn, waarom werken ze dan wel met die lamp van de Action als die er tussen hangt?

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Compatibiliteit tussen dimmers en LED lampen is altijd een grote gok. Of iets kopen wat ergens op een lijst staat als zijnde getest werkend, of gokken...

Merkkloze LED lampen flikkeren sowieso erg graag.

De LED lampen die ik heb zijn bijna allemaal Philips niet-dimbaar. De dimbare flikkeren namelijk ook vaker, ook op vol vermogen. En als ik ergens een hekel aan heb zijn het flikkerende LEDlampen. Die lampen van CALEX flikkeren bijna allemaal. Dat kun je in de bouwmarkt al direct zien. Ben je er minder gevoelig voor, kijk door je telefooncamera.

[Voor 56% gewijzigd door kabeltjekabel op 01-02-2021 14:32]

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee