Toon posts:

Mesh via Fritzbox

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• NSA_agent
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 06-05-2021
Hai,

Kan iemand mij iets uitleggen? Heb een Fritzbox en een Fritsrepeater. Geconfigureerd via Lanbrug, werkt ook gewoon.
Mesh is ook actief, echter rijst mij de vraag wat het nut van de Mesh functie in de Fritz is met deze opstelling. Is immers bekabeld aangesloten. Wat maakt het uit als de mesh aan of uit staat? Welke wifi functies werken anders dan wanneer het aan of uit staat. Zie het nut van de mesh niet aangezien er nu geen mesh is maar wel aangezet kan worden. Heeft het invloed op roaming? Authenticaties? etc?

Just curious :)

Alle reacties

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Test maar eens wat er gebeurt als je de kabel eruit trekt. Mesh zorgt ervoor dat je netwerk wel blijft werken als het goed is. Als je over een groter pand nog meer AP's hebt werkt dat steeds beter en bij een echt dicht mesh netwerk kiest het netwerk zelf het snelste traject welke niet perse de kortste hoeft te zijn. Mesh heeft dus niet zoveel te maken met roaming. Alleen de marketeers hebben er zooitje van gemaakt waardoor er verkeerde conclusies uit getrokken worden, maar dat boeit ze niet het gaat om verkopen.
Mikrotik heeft bijvoorbeeld ook al heel erg lang een mesh functionaliteit.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
  • Centraal beheer van Wi-Fi instellingen
  • Gastnetwerk beschikbaar op je repeater (wordt getunneled naar de fritzbox zodat je geen managed switch nodig hebt)
  • Betere roaming en steering van client devices door 801.11k en 802.11v uitleg van AVM

[Voor 22% gewijzigd door Bigs op 01-02-2021 10:27]

• NSA_agent
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 06-05-2021
Centraal beheer, ok goed punt, maar gastennetwerk en roaming zijn niet perse Mesh functies.
Wat AVM mesh wifi steering noemt is gewoon roaming 11v en k. Ik vermoed met een dwingende 11v settings.

Zie het nog steeds als een bekabeld aangesloten AP en ja zonder kabel zouden de functies hetzelfde zijn (met uitzondering van centraal beheer).

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 24-03 10:55
NSA_agent schreef op maandag 1 februari 2021 @ 16:40:
Centraal beheer, ok goed punt, maar gastennetwerk en roaming zijn niet perse Mesh functies.
Wat AVM mesh wifi steering noemt is gewoon roaming 11v en k. Ik vermoed met een dwingende 11v settings.

Zie het nog steeds als een bekabeld aangesloten AP en ja zonder kabel zouden de functies hetzelfde zijn (met uitzondering van centraal beheer).
Dat is dus het mooie van dat mesh systeem, ook zonder kabel heb je dat centraal beheer vanuit de fritzbox, alleen dan ingesteld als wifi brug.

Ik heb ook een Fritzbox, en ook sinds kort 2 AVM 2400 repeaters. Één bekabeld op zolder als AP (lan brug), één als repeater via wifi (wifi brug) voor extra dekking in de tuin. Mijn PV omvormer gaat via de gastenwifi en zie dat die netjes op het AP op zolder wordt opgepakt. Ik ben er wel tevreden over, het mesh systeem regelt zelf het overnemen van de instellingen en stuurt de devices. Ik vind ook dat de Fritzbox duidelijke overzichten laat zien in de interface, met de 2400 repeaters erbij. Je ziet duidelijk welk device met welk apparaat verbinding heeft.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
NSA_agent schreef op maandag 1 februari 2021 @ 16:40:

802.11k: Een access point kan geen lijst van BSSIDs meegeven als hij ze niet kent. Zelfde geldt voor 802.11v base transition management.

Om dit te gebruiken moeten de Fritz!Box access points aan elkaar gekoppeld zijn waarbij één als master fungeert. AVM noemt dit mesh. Dat over het algemeen met mesh een opstelling wordt bedoeld van access points met wireless backhaul is iets anders. De hele commerciële naamgeving rond Wi-Fi is gewoon een puinhoop.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee