Toon posts:

Netwerk aanleggen, aantal vragen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tomovich
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-03 01:32
Hallo

Vraagje ivm trekken UTP bij de bouw van een woning. Op sommige plaatsen voorzie ik 2 of meer UTP-aansluitingen. Ik heb gezien dat er preflex met 2 UTP cat6 kabels bestaat. Hierdoor zou ik dus de prijs kunnen drukken. Is dit aan te raden of is het toch beter om telkens 1 preflex met 1 UTP-kabel te trekken?

Buiten het feit dat het 100% koper moet zijn, zijn er nog zaken waar ik op moet letten? Afscherming, solid kabel,...?

En heeft het een invloed als ik alle UTP's beneden op een switch laat toekomen, alle UTP's boven op een tweede switch laat toekomen en deze twee switches dan met 1 UTP verbind? Is dit op een of andere manier nadeliger dan alles centraal op 1 switch laten toekomen, kwestie van snelheid of zo?
Bedankt!

Alle reacties

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:18
Tomovich schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 18:11:
Hallo

Vraagje ivm trekken UTP bij de bouw van een woning. Op sommige plaatsen voorzie ik 2 of meer UTP-aansluitingen. Ik heb gezien dat er preflex met 2 UTP cat6 kabels bestaat. Hierdoor zou ik dus de prijs kunnen drukken. Is dit aan te raden of is het toch beter om telkens 1 preflex met 1 UTP-kabel te trekken?

Buiten het feit dat het 100% koper moet zijn, zijn er nog zaken waar ik op moet letten? Afscherming, solid kabel,...?

En heeft het een invloed als ik alle UTP's beneden op een switch laat toekomen, alle UTP's boven op een tweede switch laat toekomen en deze twee switches dan met 1 UTP verbind? Is dit op een of andere manier nadeliger dan alles centraal op 1 switch laten toekomen, kwestie van snelheid of zo?
Bedankt!
als je het in preflex laat voorzien, moet je er vanuitgaan dat het niet/slecht vervangbaar is... eenmaal zo'n preflex knikt is het gedaan met proberen...
voor zover ik weet zijn er alleen maar 100% koper kabels in preflex ... dus die zijn allemaal ok
ik zou voor "dual u/utp cat6" gaan, geshield boeit in huis niet..

voorzie er wel genoeg..

als je gaat verbouwen zou ik alles in 1 datarack laten uitkomen ...die paar metertjes meer kosten alsnog minder dan een extra datarack+extra switch kopen ... :)
verbaas jezelf ook niet in hoeveel meuk er op internet moet... tuinhuis , zonnepanelen, domotica , camera's... dus ik raad minima een 12u rack aan , zodat er fijn een PDU (stekkerdoos) , router, patchpanel, switch , rangeerpaneeltje enzo inpast.. wil dus zeggen dat je gemakkelijk 1m x 80cm x 80cm kwijt bent

eigenlijk wil ik zeggen dat je vrij zeker zoveel bekabeling/apparatuur bij elkaa rkrijgt dat je best n mooi plekje op zolder zoekt ;)

• Tomovich
ijske schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 18:31:
[...]

als je het in preflex laat voorzien, moet je er vanuitgaan dat het niet/slecht vervangbaar is... eenmaal zo'n preflex knikt is het gedaan met proberen...
voor zover ik weet zijn er alleen maar 100% koper kabels in preflex ... dus die zijn allemaal ok
ik zou voor "dual u/utp cat6" gaan, geshield boeit in huis niet..

voorzie er wel genoeg..
Is er een betere methode die je mij zou aanraden?

Een centraal punt waar alle UTP samen komt lukt wel maar ik dacht om kabel te besparen dat het misschien beter was om alles van beneden op een switch te hangen en alles wat boven ligt op een tweede switch. Dat bespaart me kabel en bovendien zal wat toekomt boven ook de helft minder druk zijn qua bekabeling en preflex. Ik wist alleen niet welk effect het zou hebben op de snelheid en zo. Alles moet dan tenslotte door 1 enkele kabel tussen beide switches.

[Voor 3% gewijzigd door Tomovich op 31-01-2021 10:40]

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:11
Tomovich schreef op zondag 31 januari 2021 @ 10:40:
[...]

Is er een betere methode die je mij zou aanraden?

Een centraal punt waar alle UTP samen komt lukt wel maar ik dacht om kabel te besparen dat het misschien beter was om alles van beneden op een switch te hangen en alles wat boven ligt op een tweede switch. Dat bespaart me kabel en bovendien zal wat toekomt boven ook de helft minder druk zijn qua bekabeling en preflex. Ik wist alleen niet welk effect het zou hebben op de snelheid en zo. Alles moet dan tenslotte door 1 enkele kabel tussen beide switches.
Loze leidingen als dat nog kan. Daar kun je achteraf de kabel nog van vervangen. Het scheelt ook behoorlijk in de kosten, zelfs als je die kabels door een elektricien achteraf laat trekken.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• Tomovich
Domme vraag wellicht maar met een "loze leiding" bedoel je toch gewoon een preflex waar niets in zit neem ik aan?

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:54
Tomovich schreef op zondag 31 januari 2021 @ 10:59:
Domme vraag wellicht maar met een "loze leiding" bedoel je toch gewoon een preflex waar niets in zit neem ik aan?
Een loze leiding is bij voorkeur met zo min mogelijk flex buis. Dus liefst vaste buis en ook met een zo groot mogelijke diameter. 19mm (3/4”) is een mooie maat.

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

• Robin1992
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 07:56
Tomovich schreef op zondag 31 januari 2021 @ 10:40:
[...]

wat jij wilt kan wel echter is het als je toekomstgericht wilt zijn aan te raden om de switches onderling met 10gb te verbinden anders heb je altijd wat verlies als je meerdere apparaten gebruikt.

maar het makkelijkste in het beheer is alles op 1 centrale plek, of bijvoorbeeld unifi switches en accespoints dan heb je alles in 1 overzicht (wel alles van unifi nemen dan, ander merk switch kan wel maar is minder makkelijk met beheer gezien die niet in de unifi controller komt)

je kan er uiteraard ook voor kiezen om later naar 10gb over te gaan en de vertraging voor lief nemen, is alsnog sneller dan wifi over het algemeen;) maar leg wel cat 6 minimaal aan ;)

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:18
Robin1992 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 11:39:
[...]

wat jij wilt kan wel echter is het als je toekomstgericht wilt zijn aan te raden om de switches onderling met 10gb te verbinden anders heb je altijd wat verlies als je meerdere apparaten gebruikt.
als je echt toekomstgewijs wil zijn, steek je nu al een 25mm stijve pijp (ZONDER BOCHTEN) van je meterkast naar de zolder...
vandaag de dag steekt men cat6/cat6A om klaar te zijn voor de 10gbps norm

wil echt maximaal gaan, en toch voor 2 locaties/switches kiezen, leg je OM5 glasvezel klaar, zodat je nu al klaar bent voor 100gbps

qua dat alles naar 1 plek , ja dat is nuttig.. beeeetje 19" kast kost je +200€ , en een managed (non poe) switch kost je nog is 200€.. dus als je maar 1 van beide nodig hebt...
in dat geval zou ik bv 4x utp tussen meterkast (waar je ziggo/kpn/whatever binnenkomt) en datarack klaarleggen

wil je echt besparen , zou ik eerder een 2e hands switchje kopen ipv een nieuwe.. HP & Cisco's hebben levenslange garantie , dus vaak kan je daar mooi vele guldens mee uitsparen (check altijd wel even de acoustics & power ratings, bv een hp 4000M wil je echt niet meer ivm lawaai en outdated, een HP 1810 of cisco SG300 bv is nog steeds meer dan zat)

[Voor 27% gewijzigd door ijske op 31-01-2021 12:14]

• Tomovich
ijske schreef op zondag 31 januari 2021 @ 12:04:
[...]

als je echt toekomstgewijs wil zijn, steek je nu al een 25mm stijve pijp (ZONDER BOCHTEN) van je meterkast naar de zolder...
vandaag de dag steekt men cat6/cat6A om klaar te zijn voor de 10gbps norm

wil echt maximaal gaan, en toch voor 2 locaties/switches kiezen, leg je OM5 glasvezel klaar, zodat je nu al klaar bent voor 100gbps

qua dat alles naar 1 plek , ja dat is nuttig.. beeeetje 19" kast kost je +200€ , en een managed (non poe) switch kost je nog is 200€.. dus als je maar 1 van beide nodig hebt...
in dat geval zou ik bv 4x utp tussen meterkast (waar je ziggo/kpn/whatever binnenkomt) en datarack klaarleggen

wil je echt besparen , zou ik eerder een 2e hands switchje kopen ipv een nieuwe.. HP & Cisco's hebben levenslange garantie , dus vaak kan je daar mooi vele guldens mee uitsparen (check altijd wel even de acoustics & power ratings, bv een hp 4000M wil je echt niet meer ivm lawaai en outdated, een HP 1810 of cisco SG300 bv is nog steeds meer dan zat)
De hardware heb ik al. Zijn switches van Unifi. Ik zal dan preflex met 2 cat6 utp's gebruiken en deze centraal laten toekomen. En dan plaats ik ook nog een loze buis van de tellers naar de switches voor de toekomst. Zouden jullie nog loze buizen voorzien naar andere plaatsen?

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:10

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Tomovich schreef op maandag 1 februari 2021 @ 08:30:
Zouden jullie nog loze buizen voorzien naar andere plaatsen?
Loze leidingen voor het netwerk:
  • Elke kamer minimaal één aansluiting / loze leiding;
  • Naar de zolder voor eventuele zonnepanelen / omvormer;
  • Op strategische plekken voor de plaatsing van POE camera's;
  • Op strategische plekken in het huis voor plaatsing van AP's.
Loze leidingen voor elektriciteit:
  • Naar de zolder voor zonnepanelen;
  • Naar buiten voor laadpaal / tuinverlichting;
  • Langs de ramen, voor elektrische zonnewering / rolgordijnen.
Wat betreft preflex vs. starre loze leiding. Heb jij gekeken wat het prijsverschil tussen die twee is? Zoals andere ook al aangeven lijkt mij preflex namelijk een nadeel hebben dat achteraf de kabels niet / nauwelijks meer te wijzigen zijn. ZOu dus hier niet de voorkeur hebben.

Verder zou ik persoonlijk alles naar één plek leggen. Dat scheelt (later) in de aanschaf van apparatuur en de kabels en de loze leidingen zijn de kosten niet over het algemeen.

[Voor 3% gewijzigd door rens-br op 01-02-2021 08:51]

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Laat je niet gek maken 10 Gb netwerk voor thuis ga je voor thuis gebruik nooit nodig hebben, behalve voor het showen van je vette netwerk specs. 8K video is mooie verkooppraat en ik snap dat er opname apparatuur komt in 8K maar met enig doel meer mogelijkheden in de montage 4k zal nog lang genoeg duren voordat het echt de standaard is.
Wat een handige netwerk layout is is altijd afhankelijk van de indeling van het huis, voor thuis gebruik maakt een extra switch niet uit, zal je misschien kunnen meten als er meerdere clients tegelijk hele grote bestanden gaan versturen maar hoe vaak komt dat thuis voor. Kijk dus vooral wat handig en overzichtelijk is.
De tip van vaste buizen met ruime bochten en later kabel erin trekken is wel een goede, flex is daarin drama.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-03 11:58
Mocht je huis een (begaanbare) kelder hebben laat dan zeker ook wat netwerkkabel naar de kelder leggen. Tegenwoordig worden de omvormers van zonnepanelen niet meer klakkeloos zo kort mogelijk bij de panelen gehangen. Maar juist ook vaker op de koelste plek in huis, dus vaak de kelder. Is bij ons gedaan en ook bij meerdere mensen uit vrienden-, kennissenkring.
Verder zou ik adviseren om altijd minimaal een dubbele aansluiting m.b.t netwerk te leggen. En als je er 2 nodig hebt zet er dan meer. Zoals al door andere gezegd, er zit tegenwoordig heel veel verbonden met het netwerk. Beter 1 aansluiting teveel dan net een te weinig.
Denk aan POE, dat is handig als je accespoint of camera's wil gaan plaatsen.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

• Tomovich
Als ik het goed begrijp zouden jullie voor de netwerkkabels altijd gebruik maken van loze leidingen en daar dan de UTP-kabels zelf doortrekken? En dus geen gebruikt maken van voorbekabelde preflex of andere buizen? Welke UTP-kabel zou ik dan het best gebruiken, solid of is dat niet van belang? Sowieso 100% koper.

Alles wat betreft netwerk komt op het verdiep. Ik voorzie sowieso een loze leiding naar het gelijkvloers, een naar buiten en een naar de zolder. Een kelder hebben we niet.

Daarnaast moet ik ook nog een patchpaneel voorzien. Koop ik het best een met keystones of LSA?

[Voor 20% gewijzigd door Tomovich op 03-02-2021 11:52]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee