Vraag

• r.jongeleen
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 03-03 13:10
hi,

ik heb een macbook pro 2012 (non retina) en van de een op de andere dag doet met geluid het niet meer maar als ik hem aan zet hoor ik wel een chime
en ik krijg het maar niet op gelost

...

toen ik op dit probleem kwam had ik een macos catalina draaien waar eerst sierra (en alles daar tussen) op gedraait heeft dus ik denk het zal aan de installatie liggen ik een backup gemaakt en geherinstalleerd vervolgens dus getest of dat het was maar nee helaas was het geluk niet met mij haha dus vervolgens big sur op gepached maar dat heeft het probleem niet gefixt het lijkt alsof me speakers in macos niet meer herkent worden

...

ik heb al best veel gedaan zoals: pram reset, lucht in de jack spuiten en jack plug er in en er uit halen

dus.. vandaar dat ik nu even tweakers om hulp vraag want ik weet veel maar niet alles haha :)

alvast bedankt!!
...

ps: geluid via koptelefoon enzo werkt wel goed

[Voor 7% gewijzigd door r.jongeleen op 01-02-2021 08:18]

Alle reacties

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 26-03 12:10

rvanpruissen

rePear.it

Volgens mij kun je bji 'geluid' zien of hij denkt dat er een koptelefoon is ingestoken. Als dat zo is, dan is het circuit voor het herkennen van de koptelefoon ws defect.

• r.jongeleen
als ik de koptelefoon er uit haal zie ik helemaal geen audio devices

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 26-03 12:10

rvanpruissen

rePear.it

Je zou nog een SMC-reset en PRAM reset kunnen doen. Als dat niet helpt is er vermoedelijk wat kapot is op je logic board. Ik noem geen namen, maar er zijn bedrijfjes die je hiermee kunnen helpen :)

• r.jongeleen
ik zal ff een smc reset doen heb ik nog niet gedaan wel een pram

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-03 19:46
Het zou een software fout kunnen zijn (pram reset), of een audio stekker die problemen veroorzaakt. Via system preferences even de audio (output) devices bekijken. vanuit de command line toont system_profiler wat settings onder het kopje Audio
Met audio midi setup kun je overigens ook met je geluid klooien.... En met soundflower de audio van je netflix series saven :)

• Roel84
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21-03 02:00
In de terminal:

sudo killall coreaudiod

Wil ook nog weleens helpen

• r.jongeleen
helaas @Roel84 werkte je oplossing niet

@tweazer met system_profiler laat hij zien dat het een optical out is

smc en pram reset heeft niets uit gehaald

en als ik kijk in de sound settings van de mac zelf zie ik ook alleen maar optical out

[Voor 21% gewijzigd door r.jongeleen op 06-02-2021 14:36]

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-03 19:46
dust causing a short-circuit ?
schoonmaken, of midi setup gebruiken

en een wllicht werkende permanente fix op:
https://www.ifixit.com/An...Jack+Stuck+on+Digital+Out

[Voor 47% gewijzigd door tweazer op 06-02-2021 14:43]

• Kroonsberg
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08-08-2022
Bedoel je geluid, welke hoorbaar via de jack aansluiting. Of geluid van de computer zelf. Gezien het feit dat je de "chime" hoort werken de speakers i.i.g. In dat geval even de Audio/MIDI Configuratie openen en/of in geluidsvoorkeuren het uitvoer apparaat controleren.

Bij een gepachde versie is het verstandig om even de FAQ's of het forum van de leverancier te checken. Audio wil vaak in de eerste fasen van de software wel eens vaker (nog) niet werken.

Daarom zit ik en blijf ik op Catalina op m'n MBP eind 2012

[Voor 32% gewijzigd door Kroonsberg op 18-08-2021 19:14]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee