Toon posts:

Zwart scherm bij opstarten, Wel beeld na aan-uit zetten.

Pagina: 1
Acties:

• Matt.Anthony
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 04-11-2022
Goededag Tweakers,

Ik heb sinds deze week een merkwaardig probleem. Bij het opstarten heb ik een zwart scherm, geen Bios, geen melding, niks.. Scherm krijgt wel signaal (gaat van standby af, Predator logo verschijnt en dan niks), alle fans branden en zijn aan. Alle randapparetuur ook. Minimaal 2 keer aan en uitzetten om beeld te krijgen. Heb de Cmos batterij al vervangen.. leek eventjes goed te gaan. Maar dit was helaas niet de oplossing.

Computer werkt bij doorstart perfect. Alles functioneerd naar behoren. Kan gewoon games spelen.
Verder totaal geen rare fratsen.

Ik heb een:
x470 Gaming Carbon Pro
2x 8GB corsair Vengeance
Ryzen 7 2700x
Corsair H100i
Msi RTX 2070 Super
Corsair RM1000X PSU
Asus Predator 1440p 165hz scherm

Aangezien die verder ook perfect werkt, heb ik geen flauw idee waar ik moet beginnen met zoeken.

Groetjes.

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:19
Heb even terug zoiets gehad. In een reboot loop tot ie hem "pakte" en dan ging het prima. Bleek de harde schijf te zijn. Zou er eens een testje overheen gooien. Even kijken op de site van het merk van je harde schijf.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:03
Heb je een PC speaker die je aan kunt sluiten op de front panel header van je moederbord? Misschien kun je aan de hand van piepjes verder troubleshooten.

AMD DX4 100 (3.11) / Pentium MMX 200@233 (95) / Athlon Slot A Thunderbird 1000 (98SE) / P!!!-S 1,4GHz (ME+2K) / AthlonXP 1700+@3200+ (XP) / Opteron 165 (XP x64) / Q6600 (Vista) / Ryzen 5 5600X (10)

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-03 11:05

keur0000

-------- N O N E --------

Check je SMART

En kijk even in je logboek of daar iets staat bij systeem ;)

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• Matt.Anthony
Dank voor alle reacties.
Woudtwe schreef op zondag 31 januari 2021 @ 22:06:
Heb even terug zoiets gehad. In een reboot loop tot ie hem "pakte" en dan ging het prima. Bleek de harde schijf te zijn. Zou er eens een testje overheen gooien. Even kijken op de site van het merk van je harde schijf.
Ik heb een Samsung 970 nvme SSD, ik heb hier zowel de samsung magician als de CrystalDisk op los gelaten. Volgends de samsung magician was mijn SSD nog goed. Hier de verslagen van CrystalDisk:

------------------------------------------------------------------------------
CrystalDiskMark 8.0.1 x64 (C) 2007-2021 hiyohiyo
Crystal Dew World: https://crystalmark.info/
------------------------------------------------------------------------------
* MB/s = 1,000,000 bytes/s [SATA/600 = 600,000,000 bytes/s]
* KB = 1000 bytes, KiB = 1024 bytes

[Read]
SEQ 1MiB (Q= 8, T= 1): 3529.196 MB/s [ 3365.7 IOPS] < 2078.02 us>
SEQ 128KiB (Q= 32, T= 1): 3511.825 MB/s [ 26793.1 IOPS] < 1154.86 us>
RND 4KiB (Q= 32, T=16): 589.574 MB/s [ 143939.0 IOPS] < 3473.17 us>
RND 4KiB (Q= 1, T= 1): 44.005 MB/s [ 10743.4 IOPS] < 92.85 us>

[Write]
SEQ 1MiB (Q= 8, T= 1): 1539.548 MB/s [ 1468.2 IOPS] < 5425.58 us>
SEQ 128KiB (Q= 32, T= 1): 1540.921 MB/s [ 11756.3 IOPS] < 2690.78 us>
RND 4KiB (Q= 32, T=16): 998.539 MB/s [ 243783.9 IOPS] < 2059.49 us>
RND 4KiB (Q= 1, T= 1): 134.823 MB/s [ 32915.8 IOPS] < 30.19 us>

Profile: Default
Test: 1 GiB (x5) [C: 26% (62/232GiB)]
Mode: [Admin]
Time: Measure 5 sec / Interval 5 sec
Date: 2021/02/01 4:29:12

Mij zegt dit verder niet bijzonder veel. Misschien dat jullie er iets in zien.
PD2JK schreef op zondag 31 januari 2021 @ 22:07:
Heb je een PC speaker die je aan kunt sluiten op de front panel header van je moederbord? Misschien kun je aan de hand van piepjes verder troubleshooten.
Heb een speakerset in de achterkant zitten in me moederbord. Heb geen geluidskaart verder. Ding heeft nog nooit gepiept.
keur0000 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 22:11:
Check je SMART

En kijk even in je logboek of daar iets staat bij systeem ;)
Staat weinig bijzonders in. 1x een 0xc000001 code. Windows kon na standby niet meer opgestart worden. ik zie geen foutcodes of iets dergelijks van de momenten dat ik me pc opnieuw opstart. heb er wel voor de zekerheid nog een sfc scan op gedaan. Die was verder wel in orde.

Ik vraag me af of dit een windows dingetje is. Gezien ik ook geen bios splash krijg. heb hem vanmorgen 1 keer aan het uit moeten zetten voordat ik me bios zag. En toen starte die ook gewoon door. Ik snap er niks van.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:20

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Wat voor geheugen heb je precies? Het komt voor dat na verloop van tijd de snelheden/timings die je eerder met booten had prima werkten en nu soms niet meer (staat los van of het stabiel is in Windows). Als hij de eerste keer niet goed wil starten en de tweede keer dan zou je daar even naar kunnen kijken.

• Woudtwe
Booten vanaf een ander device? Gaat dat wel? Behalve je cmos batterij vervangen bios ook al gereset?

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:06

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Toevallig via display port aangesloten, gisteren las ik ook iets dergelijks, trek die kabel anders eens uit de GPU, zet je pc en scherm aan, wacht even en sluit dan de DP kabel eens opnieuw aan op de pc, als je dan meteen goed beeld hebt moet je eens wat verschillende kabels checken...

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®

• Matt.Anthony
Sp3ci3s8472 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 12:15:
Wat voor geheugen heb je precies? Het komt voor dat na verloop van tijd de snelheden/timings die je eerder met booten had prima werkten en nu soms niet meer (staat los van of het stabiel is in Windows). Als hij de eerste keer niet goed wil starten en de tweede keer dan zou je daar even naar kunnen kijken.
Ik Nvme geheugen. samsung 970 250 gb SSD. Of je bedoelde me Ram? daar heb ik 2 keer D4 8 GB 3000-15 Vengeance. Overigens is niks in het systeem ouder dan twee jaar. Me RTX is zelfs maar 8 maanden oud.
Woudtwe schreef op maandag 1 februari 2021 @ 12:40:
Booten vanaf een ander device? Gaat dat wel? Behalve je cmos batterij vervangen bios ook al gereset?
Pc gaf aan bij vervangen dat de CMOS gewist was. ik kon een setup opstarten of default settings gebruiken.
Is dat wat je bedoeld? heb overigens nog nooit een Bios update gedaan. ding werkte altijd perfect ( nu nog steeds als die start ) en wou geen problemen creeëren.
SAiN ONeZ schreef op maandag 1 februari 2021 @ 13:42:
Toevallig via display port aangesloten, gisteren las ik ook iets dergelijks, trek die kabel anders eens uit de GPU, zet je pc en scherm aan, wacht even en sluit dan de DP kabel eens opnieuw aan op de pc, als je dan meteen goed beeld hebt moet je eens wat verschillende kabels checken...
Tijdens het starten of in windows?

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

zonder DP kabel in de gpu de pc aanzetten, scherm ook, en na 20sec (windows bootup time) de DP kabel weer in de VGA duwen, heb je dan geen reboot nodig?

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®

• Woudtwe
Matt.Anthony schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 12:05:
[...]

Ik Nvme geheugen. samsung 970 250 gb SSD. Of je bedoelde me Ram? daar heb ik 2 keer D4 8 GB 3000-15 Vengeance. Overigens is niks in het systeem ouder dan twee jaar. Me RTX is zelfs maar 8 maanden oud.

[...]

Pc gaf aan bij vervangen dat de CMOS gewist was. ik kon een setup opstarten of default settings gebruiken.
Is dat wat je bedoeld? heb overigens nog nooit een Bios update gedaan. ding werkte altijd perfect ( nu nog steeds als die start ) en wou geen problemen creeëren.

[...]

Tijdens het starten of in windows?
Ik bedoel echt een cmos reset. Soms heeft het bios een hickup en kan dit het oplossen. Defaults laden is niet altijd voldoende.
Per moederbord verschild deze procedure, volgens mij is het bij die van jou als volgt:

https://www.manualslib.co...0-Gaming-Pro.html?page=40

• Matt.Anthony
SAiN ONeZ schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 12:16:
zonder DP kabel in de gpu de pc aanzetten, scherm ook, en na 20sec (windows bootup time) de DP kabel weer in de VGA duwen, heb je dan geen reboot nodig?
Het is mij opgevallen dat als ik hem opstart zonder DP kabel mijn toetsenbord en muis 2 keer opstarten.
Normaal brand alleen me toetsenbord en gaat me headphone aan. daarna muis en muismat. en deze blijven branden tot windows login om dan naar het ingestelde schema te veranderen. Zonder dp kabel valt me muis en me muismat eerst even weg. als ik daarna de kabel erin steek. heb ik login scherm.
Echter, zoals je zei. Heb hem 3 keer achter elkaar zo opgestart. geen 1 keer hoeven rebooten.
Woudtwe schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 12:43:
[...]

Ik bedoel echt een cmos reset. Soms heeft het bios een hickup en kan dit het oplossen. Defaults laden is niet altijd voldoende.
Per moederbord verschild deze procedure, volgens mij is het bij die van jou als volgt:

https://www.manualslib.co...0-Gaming-Pro.html?page=40
Via Dos zelf werkt het niet? Delete, F9 en dan reset.

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Ik zou wat verschillende DP kabels proberen.. maar als hij evengoed een keer reboot zonder scherm eraan, moet je het mss toch ergens anders in zoeken, verdacht veel scherm issues de laatste dagen op tweakers allemaal DP gerelateerd, heb je ook die DP patch voor de Nvidia geinstalleerd, die is blijkbaar niet zo makkelijk te vinden, valt me tevens het op dat het allemaal Nvidia gerelateerd is, en amper icm AMD (ATi)

• broodjeaapje
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 27-12-2022
Matt.Anthony schreef op zondag 31 januari 2021 @ 22:03:
Goededag Tweakers,

Ik heb sinds deze week een merkwaardig probleem. Bij het opstarten heb ik een zwart scherm, geen Bios, geen melding, niks.. Scherm krijgt wel signaal (gaat van standby af, Predator logo verschijnt en dan niks), alle fans branden en zijn aan. Alle randapparetuur ook. Minimaal 2 keer aan en uitzetten om beeld te krijgen. Heb de Cmos batterij al vervangen.. leek eventjes goed te gaan. Maar dit was helaas niet de oplossing.

Computer werkt bij doorstart perfect. Alles functioneerd naar behoren. Kan gewoon games spelen.
Verder totaal geen rare fratsen.

Ik heb een:
x470 Gaming Carbon Pro
2x 8GB corsair Vengeance
Ryzen 7 2700x
Corsair H100i
Msi RTX 2070 Super
Corsair RM1000X PSU
Asus Predator 1440p 165hz scherm

Aangezien die verder ook perfect werkt, heb ik geen flauw idee waar ik moet beginnen met zoeken.

Groetjes.
BEste Matt,

ook ik had hier last van. ALLES geprobeerd qua drivers/instellingen op monito etc. de oplossing voor sommige is 1.4 dp kabel (had ik al).

mijn oplossing was de bios os boot omzetten van CMS naar UEFI.

succes!

• Matt.Anthony
broodjeaapje schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 20:38:
[...]

BEste Matt,

ook ik had hier last van. ALLES geprobeerd qua drivers/instellingen op monito etc. de oplossing voor sommige is 1.4 dp kabel (had ik al).

mijn oplossing was de bios os boot omzetten van CMS naar UEFI.

succes!
Heb de instellingen vernaderd, heb hem nu op WHQL support en UEFI.
Viel me op dat me Dos splash scherm veel scherper was nu. En hij pakte hem gelijk op reboot.
Is ff aankijken of dit wat veranderd...

Het is gewoon zo vreemd. Dit apparaat heeft een jaar zonder problemen gewerkt. en toen opeens 2 weken geleden begon die. Het blijven ondingen soms. Die PC's

Groetjes

• Matt.Anthony
Update:

Niks heeft tot nog toe geholpen. Ook dp kabel eruithalen niet meer. Sterker nog het word steeds erger. ik heb alle instellingen geprobeerd en na vandaag 5 keer opnieuw opstarten kreeg ik een DOS scherm te zien. Hierbij dat de CMOS gecleared zou moeten zijn en of ik misschien een nieuwe CPU of Memory had geplaatst.
F1 voor setup. F2 voor standaard instellingen. Kan dit er iets mee te maken hebben. En waar zou ik dan moeten beginnen met zoeken?

Heb de Setup opnieuw gedaan. en toen starten hij wel in 1 keer door.

[Voor 10% gewijzigd door Matt.Anthony op 08-02-2021 13:17]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee