Toon posts:

Op zoek naar Zigbee outdoor deursensor

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• gac
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:45
Beste Tweakers,

Op de poort naar onze achtertuin zou ik graag een Zigbee deursensor willen plaatsen. Deze moet natuurlijk wel tegen regen kunnen. Het is mij nog niet gelukt om er eentje te vinden die waterbestendig is. Weet iemand iets dergelijks?

Wat ik gevonden heb zijn de strips van Sensative. Lijkt me een mooi product, maar deze maken helaas gebruik van Z-wave. Verder heb ik een voorbeeld gevonden van het dichtkitten van een goedkope deursensor om hem geschikt voor buiten te maken, maar ook dat heeft niet mijn voorkeur (i.v.m. vervangen batterij).

Als iemand nog een goede oplossing weet hoor ik het graag!

Beste antwoord (via gac op 31-01-2021 22:27)

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Klippy

Still Game

Ik ken ze niet, maar vraag me af hoeveel problemen je gaat krijgen met een gewone binnensensor.
Als de regen er niet direct op staat denk ik dat het mee valt.
Die Xiaomi Aqara temperatuur sensoren zijn ook niet voor buiten officieel, maar meerdere mensen hebben er geen problemen mee, heb er zelf ook al een jaar een buiten hangen nu.

Die magneetsensoren zijn redelijk gevoelig ook, kan makkelijk een paar cm ruimte tussen zitten, zou je zou evt ook het ontvanger deel van een goedkope Aqara deursensor in een behuizing als deze kunnen zetten (of nog kleiner, dit voorbeeld is ook duur overigens, maar gaat om het idee).

Dat is ook de oplossing die hier als voorbeeld staat.
Het magneet deel is passief dus kan prima buiten.

Zo'n behuizing moet ook nooit helemaal waterdicht zijn, dus afkitten lijkt me geen goed idee. De luchtdruk verschilt continue door temperatuur schommelingen dus het zuigt altijd wat water binnen. Beste is onderin een klein gaatje maken zodat het water er uit kan, maar niet wordt binnen gezogen.

De Aqara temp sensors hebben dit ook en zijn daardoor juist redelijk goed regen bestendig.

[edit]
Wat @gastje01 ook zegt dus, die schreef het wat compacter ;)

[Voor 3% gewijzigd door Klippy op 31-01-2021 22:13]

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Alle reacties

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Signify / Philips HUE heeft gewoon van dat soort sensoren.

Mea culpa: Zijn inderdaad alleen bewegingssensoren.

[Voor 34% gewijzigd door Will_M op 31-01-2021 22:08]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:03
Will_M schreef op zondag 31 januari 2021 @ 22:03:
Signify / Philips HUE heeft gewoon van dat soort sensoren.
:? Bij mijn weten heeft Hue helemaal geen deursensoren, laat staan voor buiten. Ik vind alleen bewegingssensoren?

Heb je misschien een link?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:19
Goedkope Zigbee deursensor in een waterbestendig (kunstof)doosje plaatsen? Voor zo ver ik weet werken die dingen allemaal met een reed-contact, zolang de magneet sterk genoeg is om door t doosje heen te komen moet t goed gaan. Magneetje zelf kan prima tegen regen-water.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Klippy

Still Game

Ik ken ze niet, maar vraag me af hoeveel problemen je gaat krijgen met een gewone binnensensor.
Als de regen er niet direct op staat denk ik dat het mee valt.
Die Xiaomi Aqara temperatuur sensoren zijn ook niet voor buiten officieel, maar meerdere mensen hebben er geen problemen mee, heb er zelf ook al een jaar een buiten hangen nu.

Die magneetsensoren zijn redelijk gevoelig ook, kan makkelijk een paar cm ruimte tussen zitten, zou je zou evt ook het ontvanger deel van een goedkope Aqara deursensor in een behuizing als deze kunnen zetten (of nog kleiner, dit voorbeeld is ook duur overigens, maar gaat om het idee).

Dat is ook de oplossing die hier als voorbeeld staat.
Het magneet deel is passief dus kan prima buiten.

Zo'n behuizing moet ook nooit helemaal waterdicht zijn, dus afkitten lijkt me geen goed idee. De luchtdruk verschilt continue door temperatuur schommelingen dus het zuigt altijd wat water binnen. Beste is onderin een klein gaatje maken zodat het water er uit kan, maar niet wordt binnen gezogen.

De Aqara temp sensors hebben dit ook en zijn daardoor juist redelijk goed regen bestendig.

[edit]
Wat @gastje01 ook zegt dus, die schreef het wat compacter ;)

[Voor 3% gewijzigd door Klippy op 31-01-2021 22:13]

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:03
Je kunt misschien ook een module zoals deze inbouwen in een waterdichte behuizing (kabeldoos).

En daar dan een willekeurig magneetcontact op aansluiten. Zoals bijvoorbeeld deze (maar er is echt heel veel keuze).

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• gac
Jee, wat een hoop reacties in korte tijd!

Zo'n behuizing lijkt me helemaal geen slecht idee, en zeker het proberen waard. Ik heb zelf een hoop van die Aqara deursensoren en daar kan inderdaad best wat ruimte tussen zitten (veel meer dan de KaKu's waar ik ooit mee begonnen ben).

Hartelijk bedankt allen, hier kan ik zeker wat mee!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:55
Ik zou een maatje kleiner gaan: https://www.conrad.nl/p/t...-leigrijs-1-stuks-1483244

De aqara deursensor is 41mmx22mmx12mm ongeveer

• gac
base_ schreef op zondag 31 januari 2021 @ 22:34:
Ik zou een maatje kleiner gaan: https://www.conrad.nl/p/t...-leigrijs-1-stuks-1483244

De aqara deursensor is 41mmx22mmx12mm ongeveer
Goede tip, en deze is nog goedkoper ook. :)

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:56

robertwebbe

Robert Webbe

@gac Ik heb nu ook deze wens. Kun je misschien je ervaringen delen?

http://www.robertwebbe.nl

• gac
robertwebbe schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 12:42:
@gac Ik heb nu ook deze wens. Kun je misschien je ervaringen delen?
Ik heb ergens begin vorig jaar een goedkope (indoor) Xiaomi deur/raamsensor open en bloot op de poort in de achtertuin geplaatst. Hij zit wel net onder een richteltje, wat hem enigszins afschermt van de regen, maar kurkdroog blijft hij zeker niet. Toch doet hij het tot nu toe zonder problemen. Ook de batterij heb ik nog niet hoeven vervangen. Voor mij is deze oplossing dus prima, maar geen idee of dat voor jou ook zo is?

• denuz
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Ik heb er ook 1 buiten. In een krimpkous. Alleen als de batterij leeg is even open knippen en daarna opnieuw verpakken.

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 31-03 22:47
Met de Xiaomi pirren gaat het ook boven verwachting goed...

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:56

robertwebbe

Robert Webbe

@denuz Goede tip van de krimpkous, mooie bush-fix.

🙏

http://www.robertwebbe.nl

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee