Toon posts:

UTP kabel aanleggen naar 1e en 2e verdieping

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ndkruyt
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 31-01 21:02
Mijn vraag
Ik heb een huis met begane grond + 2 verdiepingen er boven.
Heb nu Goolge MESH maadr dat geeft slechte internet snelheid met op elke verdieping 1 point.
Per verdieping halveert de (download) snelheid ongeveer. Waardoor ik op zolder, waar ik werk niet meer kan zoomen oid.
Ik wil dan ook (toch) een kabel gaan doortrekken naar 1e en 2e verdieping vanaf het entry point in het huis.

Wat is dan de beste set up als ik "horizontaal" iet naar elke kamer kan doortrekken. Ik kan alleen vertikaal 1 gat maken tussen begane grond en 1e en erboven tussen 1e en 2e.
Ik dacht aan per verdieping een router oid vanaf dat punt?

Ik heb momenteel Ziggo. Werkt op begane grond naar behoren, maar op mwesh punt 1e verdieping al veel minder waaroor het horizntaal snel uitdoofd (en de verdieping er boven al weer veel minder).

Mvgr
Nyika

Alle reacties

• DarkSEDA
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:45
Als je één kabel wilt doortrekken kun je op elke verdieping een switch neerzetten en hierop één of meerdere access points koppelen zodat je een betere verbinding krijgt per verdieping. Tevens kun je op de switch nog bekabelde apparatuur aansluiten.

Mocht je enkel draadloze apparatuur willen gebruiken kun je misschien ook meerdere kabels doortrekken en access points op de verdiepingen koppelen aan de apparatuur op de begane grond.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wat @DarkSEDA zegt, dat zou ook mijn aanpak zijn. Met name voor het bedrade gedeelte.

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:18
Op elke verdieping een access point bekabeld aansluiten en zoveel mogelijk 5GHz gebruiken. Dan heb je in het hele huis perfecte internetsnelheden. Mijn nieuwbouwhuis uit 2019 (met toch veel beton) wordt uitstekend gedekt met 2 simpele bedrade AP's.

[Voor 4% gewijzigd door MarcoC op 01-02-2021 00:27]

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Hoewel er niets boven kabels gaat zou je nog kunnen kijken naar powerline. De nieuwste versies van bijvoorbeeld TP-Link zijn niet slecht, en je kunt ze altijd bestellen, testen en terugsturen als het niks is voordat je een dag investeert in gaten boren.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:58
+1 voor Powerline. Internet via WiFi in mijn thuiskantoor was slecht en instabiel. Heb toen eerst voor een PowerLine setje gekozen van Devolo en behaal volledige snelheid (50mbit) van mijn internet verbinding met lage latency. Dit in in huis uit 1933 zonder geaarde stopcontacten.

• Diddily
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-03 14:26
Ik had hetzelfde probleem.

Mocht je niet te veel willen boren en heb je nog een oude telefoniekabel naar boven liggen, dan kan je die misschien wel gebruiken om je netwerkkabel door te trekken. Hierdoor heb ik maar één gat geboord, van de slaapkamer naar de zolder. Op de zolder heb ik een switch staan om meerdere apparaten van bekabeld internet te voorzien.

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:51

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@ndkruyt ik heb je titel even aangepast, zodat het wat duidelijker is.

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:00
1 AP per verdieping zou voldoende moeten zijn. Tenzij je bedrade aansluiten wil op iedere kamer zou je niet hoeven te boren zodra je op de juiste verdieping bent met de kabel.

Andere tip om bij zolder te komen: ik heb ook wel eens gezien dat de buis van de kamerthermostaat via de meterkast/ koof naar zolder liep richting CV. Hier kun je makkelijk nog een UTP kabel bij trekken.

Ofwel gaten boren zou ik echt als je laatste optie zien.

• ViNcE
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

ViNcE

Nog 3, nog 2, nog 1, .....

Ik heb ook drie Google Wifi punten. Op elke verdieping eentje en allemaal wired verbonden met elkaar. Heb overal perfect bereik. Waarom zou je nog aparte acces spoints nodig hebben?

"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean." - Terry Pratchett, Thief of Time
Mijn BGG profiel

Anoniem: 1279036

in een huis uit 1967 'vond' ik nog een leiding van woonkamer naar zolder, netjes achter knieschot, waar voorheen een kabel doorheen liep naar de 'hark antenne' op het dak. Oude kabel eruit, utp erin.

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-03 13:44
Ja ik snap ook niet zo goed waarom iedereen een switch/router/ap per verdieping aanraad. TS heeft namelijk al een mesh systeem zodat die in ieder geval iets van internet krijgt op de zolder. Als je de volgende hebt pricewatch: Google Wifi 3-pack Dan is het makkelijkst als je gewoon een kabel van de router beneden -> mesh1 verdieping 1 -> mesh2 zolder trekt en aansluit. Dan heb je én overal wifi én de verbinding moet perfect zijn omdat alles bedraad is aangesloten.

En dan afhankelijk van of je 2 of 3 MESH wifi punten hebt van Google kan je er ook nog 1 op de begane grond plaatsen.

[Voor 9% gewijzigd door hollandnick op 01-02-2021 10:30]

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

• sdtweakers
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20-03 15:06
Als je toch kabels gaat leggen, dan is wellicht dit een optie:

https://www.tp-link.com/n...all-plate-ap/eap235-wall/

Overigens spreek ik niet uit ervaring, maar ben ik zelf van plan deze te gebruiken in mijn nieuwbouwhuis over een aantal maanden. De combinatie van PoE, Switch en Access Point lijkt me een gouden optie. Chainen zou ook moeten lukken aangezien hij over PoE pass trough beschikt.

[Voor 9% gewijzigd door sdtweakers op 01-02-2021 10:38]

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:32
Had hier hetzelfde probleem (wel huis van 2000).l Mesh netwerk trok het niet, te veel snelheidsverlies.

Ik kreeg geen kabels getrokken, maar had wel coax liggen voor de tv's op de verschillende verdiepingen.
Daar zit nu een kastje tussen om het internet over coax naar de verschillende verdiepingen te leggen. Was niet eens zo gek duur (volgens mij 140 euro betaald voor set van 2 kastjes en nog een losse erbij gekocht). Snelheid over de coax is 1gbps en dat haal ik ook vol als ik naar de NAS in de meterkast verbind. Dat is wel bedraad vanaf de laptop. De coax kastjes hebben een kabel naar mijn Mesh ontvangers en daar loopt weer een kabeltje van naar mijn laptop. Scheelt losse switches kopen.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:49
Een en ander hangt natuurlijk wel af van je huis, je indeling, type muren en vloeren en je apparatuur.
Ik heb een huis uit 2000.
Wifi komt maximaal door 1 vloer.
Ik heb een bekabelde AP in mijn woonkamer (meeste draadloze apparaten daar)
dat signaal is ook op de 1e verdieping te ontvangen, maar niet meer op de zolder.
In het trapgat tussen de 1e verdieping en de 2e verdieping heb ik nog een bekabelde AP.
Deze verzorgt wifi op de 1e verdieping en op zolder.
Kwa bekabeld netwerk, is mijn meterkast de core, met een router.
Vanaf daar loopt 1 kabel naar de woonkamer en 1 kabel naar de zolder.
Op de 1e verdieping heb ik geen bekabelde netwerk apparatuur.

Powerline gebruik ik niet, mijn ervaringen in het verleden waren erg bedroefend
wifi apparatuur van mijn internet provider gebruik ik ook niet, omdat deze (doorgaans) ook zeer bedroevend presteren (en vaak niet op de juiste plaats zijn)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-2080 ; 1TB SSD

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:27
Je hebt al een google mesh met 2 utp poorten erop toch ? Dan is het een kwestie van kabel beneden naar mesh 1 en dan kabel van mesh 1 naar mesh 2 op zolder.

Je google mesh heeft dan een bedrade backhaul en zou de volle snelheid moeten geven. Eventuele de deksktop/laptop op zolder nog bedraag aansluiten via de output van de 2é mesh en je heb helemaal geen wifi issues meer ;)

• robertnld
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 24-01 22:22
SunnieNL schreef op maandag 1 februari 2021 @ 10:55:
Had hier hetzelfde probleem (wel huis van 2000).l Mesh netwerk trok het niet, te veel snelheidsverlies.

Ik kreeg geen kabels getrokken, maar had wel coax liggen voor de tv's op de verschillende verdiepingen.
Daar zit nu een kastje tussen om het internet over coax naar de verschillende verdiepingen te leggen.
Check! Mijn zolder heeft nu via een coax kabel en de kastjes ook een prima functionerende ethernetpoort. Daar kan je dan prima mee verder.

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-03 14:51

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Ik maak gebruik van een DEVOLO met utp aansluiting. Zelfs in mijn tuinhuis werkt dat uitmuntend. Ze hebben nu ook units met WIFi. Misschien het proberen waard?

You are NIJL-ed!

• ndkruyt
Bedankt voor de reakties!
Ik ga nog eens kijkenof ik ergens een toch nog een kabel naar boven zie gaan (huis uit 1951 overigens, vloeren van hout, dus eigenlijk begrijp ik het signaalverlies niet goed).
Anders toch maar boren (laatste optie inderdaad)

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-03 14:49
Waarom 1 kabel trekken met allemaal stroom etende switches. Als je genoeg ruimte hebt zou ik zeker meer kabels trekken en weg werken met een kabelgootje.

Ik had gelukkig een stijgleiding waarin ik 6 utp kabels heb getrokken.
Mocht je die ruimte niet hebben, even kijken of je dual UTP kabel kan vinden. 1 kabel 16 aders dus twee utp aansluitingen.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

• ndkruyt
Bedankt
geen kabels met ruimte naar boven...
Ik laat iemand komen om eea te regelen bedrijf: (wifisnel)
Hopelijk begrijpt die er meer vann dan ik en krijg ik de beste oplossing

Mvgr

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23-03 14:41

Compizfox

Bait for wenchmarks

ViNcE schreef op maandag 1 februari 2021 @ 10:20:
Ik heb ook drie Google Wifi punten. Op elke verdieping eentje en allemaal wired verbonden met elkaar. Heb overal perfect bereik. Waarom zou je nog aparte acces spoints nodig hebben?
hollandnick schreef op maandag 1 februari 2021 @ 10:29:
Ja ik snap ook niet zo goed waarom iedereen een switch/router/ap per verdieping aanraad. TS heeft namelijk al een mesh systeem zodat die in ieder geval iets van internet krijgt op de zolder. Als je de volgende hebt pricewatch: Google Wifi 3-pack Dan is het makkelijkst als je gewoon een kabel van de router beneden -> mesh1 verdieping 1 -> mesh2 zolder trekt en aansluit. Dan heb je én overal wifi én de verbinding moet perfect zijn omdat alles bedraad is aangesloten.

En dan afhankelijk van of je 2 of 3 MESH wifi punten hebt van Google kan je er ook nog 1 op de begane grond plaatsen.
Misschien begrijp ik jullie verkeerd, maar dat is precies wat mensen aanraden. Die 3 Google "WiFi punten" zijn APs.

Het ding is alleen dat je ze het beste met bedrade uplink kunt gebruiken i.p.v. mesh.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• ViNcE
  • Niet online

ViNcE

Compizfox schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 18:02:
[...]

[...]

Het ding is alleen dat je ze het beste met bedrade uplink kunt gebruiken i.p.v. mesh.
Met bedrade uplink is het nog steeds een mesh. Hij switcht nog steeds naar het sterkste signaal, niet pas als hij het signaal verliest.

"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean." - Terry Pratchett, Thief of Time
Mijn BGG profiel

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23-03 14:41

Compizfox

Bait for wenchmarks

ViNcE schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 21:23:
[...]

Met bedrade uplink is het nog steeds een mesh. Hij switcht nog steeds naar het sterkste signaal, niet pas als hij het signaal verliest.
Dat wordt vaak verward, maar dat is niet wat mesh betekent. Wat jij bedoelt is seamless roaming en dat staat los van meshnetwerken. Mesh is een niet-hiërarchische netwerktopologie, dus in het geval van WiFi bijvoorbeeld APs die WiFi gebruiken als backhaul.

[Voor 17% gewijzigd door Compizfox op 04-02-2021 00:16]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• ViNcE
  • Niet online

ViNcE

Compizfox schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 00:12:
[...]

Wat jij bedoelt is seamless roaming en dat staat los van meshnetwerken. Mesh is een niet-hiërarchische netwerktopologie, dus in het geval van WiFi bijvoorbeeld APs die WiFi gebruiken als backhaul.
Weer wat geleerd. :)
Dat is in ieder geval wat ik adviseer, helemaal als je al meerdere Google Wifi punten in huis hebt. Werkt uitstekend bij mij.

Mijn BGG profiel

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee