Vraag

• yuri38
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 20:09
Mijn vraag
Ik ben op zoek naar een vervanger voor mijn OM-D EM10 (Mark I). Ik gebruik deze camera met name met een vaste prime lens (25mm), voor portretten van mijn gezin en vakantiefoto's. Erg fijn vind ik de stabilisatie, maar een groot gemis is het automatisch scherpstellen een goede autofocus. Ik ben zelf bedreven in handmatig focussen, maar zodra ik zelf op de foto wil en een ander deze maakt, is het vaak niet veel soeps. Video vind ik niet belangrijk. Deze argumenten, gecombineerd met het feit dat er veel innovatie op de markt is, hebben me geprikkeld om het toestel te vervangen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik schiet in RAW en doe beperkte nabewerking met Lightroom.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik twijfel tussen de Mark IV, de Fujifilm X-T200, en de Sony A6100. Die laatste twee hebben geen in body stabilisatie, maar schijnen door phase detection autofocus wel weer te excelleren. Meer dan 800,- voor een body wil ik niet uitgeven.

Ik ben erg benieuwd of jullie ervaring me een duwtje in de juiste aankooprichting kan geven.

Beste antwoord (via yuri38 op 01-02-2021 12:45)

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:41
Ah, wat is je probleem - behalve de gezichtsherkenning - bij het focussen?
Veel mensen zetten bijvoorbeeld de AF op alleen het middelste punt, en focussen dan met de 'focus and recompose' techniek. Daarmee voorkomen ze dat de camera zomaar een punt in de achtergrond kiest om op scherp te stellen.

Inderdaad, een modernere camera gaat hier wat meer computerpower en slimme algoritmes tegenaan gooien. De M10.2 heeft al gezichtherkenning.

Maar ik heb een nog modernere, de M5.III. Die heeft meer instelmogelijkheden.
Ook daar zet ik vaak niet de all-points-autofocus aan omdat hij gewoon af en toe denkt 'puntje linksboven kan prima scherp op de achtergrond'.
Als je ziet hoeveel instelmogelijkheden en parameters de AF heeft in de M5.III, geeft dat duidelijk al aan dat je de AF niet volledig op automaat kunt zetten - als hij het altijd goed deed waren al die parameters er niet geweest.

Alle reacties

• Tarquin
Ik maak uit je verhaal op dat je 25mm een handmatige lens is.

Als je het automatisch scherpstellen mist... dan is de goedkoopste optie een 25mm AF lens.
Dan maken andere mensen ook meteen scherpe foto's.

Verder ben je van handmatig scherpstellen op zoek naar phase detection... dat is nodig voor snelle actie, Voor alles dat niet razendsnel beweegt is contrast detection gewoon scherp.
Als je wilt dat andere mensen met jouw camera een scherpe foto nemen is gewoon een autofocuslens al voldoende.
Phase detection wordt lastig binnen 800 omdat er ook een lens bij moet.

Je kunt binnen je budget je camera upgraden naar een M10.II met een 25mm en 45mm prime lens met autofocus.
De IBIS is beter, zet de camera op AUTO en hij maakt gewoon een goede scherpe foto.

• yuri38
Hi Tarquin,

Dank voor je reactie! Ik merk dat ik de terminologie niet juist gebruik. Ik heb een autofocus 25mm lens, maar de autofocus van de camera is dermate onbetrouwbaar dat ik vaak handmatig scherp stel. Voor een nieuwe body zou het top zijn als deze bijvoorbeeld ogen of gezichten beter herkent.

Tof om te lezen dat Phase Detection met name voor beweging is, dat stuurt me een stuk scherper in de oriëntatie. Dat is geen use case waar ik gebruik van zal maken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Tarquin
Ah, wat is je probleem - behalve de gezichtsherkenning - bij het focussen?
Veel mensen zetten bijvoorbeeld de AF op alleen het middelste punt, en focussen dan met de 'focus and recompose' techniek. Daarmee voorkomen ze dat de camera zomaar een punt in de achtergrond kiest om op scherp te stellen.

Inderdaad, een modernere camera gaat hier wat meer computerpower en slimme algoritmes tegenaan gooien. De M10.2 heeft al gezichtherkenning.

Maar ik heb een nog modernere, de M5.III. Die heeft meer instelmogelijkheden.
Ook daar zet ik vaak niet de all-points-autofocus aan omdat hij gewoon af en toe denkt 'puntje linksboven kan prima scherp op de achtergrond'.
Als je ziet hoeveel instelmogelijkheden en parameters de AF heeft in de M5.III, geeft dat duidelijk al aan dat je de AF niet volledig op automaat kunt zetten - als hij het altijd goed deed waren al die parameters er niet geweest.

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:53

DirtyBird

Praktiserend denker

Welke lens is het? Hoe goed en snel je af vindt is namelijk ook daarvan afhankelijk. Misschien zou je dus met enkel een andere lens al een sprong vooruit kunnen maken.

Panasonic Lumix G9 ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• yuri38
Ik gebruik de Olympus 25mm F/1.8, dus ik verwacht niet dat ik daarmee een sprong kan maak. En ik ben heel erg tevreden over de foto's, als ze scherp zijn dan. Echt prachtig.

Ik denk dat met name de onhandigheid van het focussen aan onze kant hier een rol speelt. De tip van Tarquin is top, eerst in het midden het subject scherp stellen, vasthouden, een beetje schuiven en drukken. Oefenen dus. Maar een camera met goede gezichtsherkenning moet het voor de rest van m'n gezin ook makkelijker maken.

Via de bekende zoekmachine zie ik een EM 5 Mark III in een webshop in Hongkong voor 620,- te koop, dus ik ga eens snuffelen. Dank beiden!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Zelf ben ik van een Pansonic GF3 naar een GX1 en nu een G80 gegaan. Ik gebruikte ook vaak een 45mm f1.8 en had ook wel eens last van het net niet goed focussen. Aangezien ik vaak foto's neem van mijn gezin heb ik niet de tijd om even rustig scherp te stellen want mijn onderwerp is meestal nogal levendig :P

De G80 heeft gezichtsherkenning met eye AF en dat werkt echt prima voor wat ik er mee doe. Een grote vooruitgang tegenover de GX1 op dat vlak!

Nu ben je natuurlijk al Olympus gewoon maar ik kan me niet voorstellen dat de M43 camera's van Olympus dit ook niet goed op orde hebben ondertussen.

• yuri38
Haha, ja heel herkenbaar. Even rustig scherpstellen zit er inderdaad niet in, het is vaker impulsieve acrobatiek onder tijdsdruk (meestal ook met een burst-optie, dan kun je later nog kiezen).

De camera is ook alweer 7 jaar oud, en was toch het absolute OM-D budgetmodel, dus ik verwacht inderdaad dat de moderne uitvoeringen een hoop verbeteringen tonen. Top om te lezen dat je er tevreden mee bent!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:37
Is de onscherpte bij portretten niet meer een scherpte-diepte kwestie? Wijd open op f/1.8 is het scherpe gebied klein, zeker dichtbij is het dan lastig om meerdere gezichten scherp te krijgen. Mijn Panasonic GX80 heeft op de automatische stand verder ook een sterke voorkeur voor wijd open, even naar F/8 scheelt al veel en maar ook de autofocus met gezichtherkenning helpt.

Voor mij is verder IBIS stabilisatie tegenwoordig een must-have - dat zorgt echt voor veel minder bewegingsonscherpte.

• Tarquin
yuri38 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 09:19:
Via de bekende zoekmachine zie ik een EM 5 Mark III in een webshop in Hongkong voor 620,- te koop, dus ik ga eens snuffelen. Dank beiden!
Die heb ik ook al heb ik er iets meer voor betaald.
Erg goede camera, heel modern. Heeft gezichts- en oogdetectie. Daarbij ook:
- touchscreen. Aantikken = scherpstellen op dat punt en foto maken
- single AF en Continue AF.
- goed voor actiefoto's.
- Handle om om te schakelen tussen AF-instellingen.
- Cluster-AF; kijk maar eens op 5:35 in dit filmpje: YouTube: Better C-AF With CLUSTER AREA Shooting On Olympus OM-D

Succes!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
euchromatic schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 09:47:
Is de onscherpte bij portretten niet meer een scherpte-diepte kwestie? Wijd open op f/1.8 is het scherpe gebied klein, zeker dichtbij is het dan lastig om meerdere gezichten scherp te krijgen. Mijn Panasonic GX80 heeft op de automatische stand verder ook een sterke voorkeur voor wijd open, even naar F/8 scheelt al veel en maar ook de autofocus met gezichtherkenning helpt.

Voor mij is verder IBIS stabilisatie tegenwoordig een must-have - dat zorgt echt voor veel minder bewegingsonscherpte.
F8 lijkt me erg overdreven bij een micro four thirds sensor. De sensor is niet zo groot dus de scherptediepte is ook groter. F1.8 geeft inderdaad wel een kleine scherptediepte waarbij je soms niet voldoende in focus kan krijgen maar op 25mm (50mm equivalent) zou dat nog moeten meevallen op m43.

Het is inderdaad wel zo dat de Panasonic camera's graag vol open trekken op auto of P stand maar ik weet niet of dat ook het geval is voor Olympus. Ik trek vaak op M met auto ISO als de lichtomstandigheden gelijk blijven en anders op A. Spijtig genoeg laat Panasonic niet toe om een minimum shutter speed op te geven in A.

• yuri38
Admiral Freebee schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 13:16:
[...]
Het is inderdaad wel zo dat de Panasonic camera's graag vol open trekken op auto of P stand maar ik weet niet of dat ook het geval is voor Olympus. Ik trek vaak op M met auto ISO als de lichtomstandigheden gelijk blijven en anders op A. Spijtig genoeg laat Panasonic niet toe om een minimum shutter speed op te geven in A.
Ik heb even gechecked, en mijn Olympus OM-D EM10 trekt hem inderdaad ook vol open op de P-stand. Dus thanks voor de tip, dat is een hele goede!

• yuri38
Tarquin schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 13:10:
[...]

Die heb ik ook al heb ik er iets meer voor betaald.
Erg goede camera, heel modern. Heeft gezichts- en oogdetectie. Daarbij ook:
- touchscreen. Aantikken = scherpstellen op dat punt en foto maken
- single AF en Continue AF.
- goed voor actiefoto's.
- Handle om om te schakelen tussen AF-instellingen.
- Cluster-AF; kijk maar eens op 5:35 in dit filmpje: YouTube: Better C-AF With CLUSTER AREA Shooting On Olympus OM-D

Succes!
Nice, dat ziet er uit als de perfecte oplossing voor m'n use case. Heel handig. Tnx!

• Tarquin
en in-camera focus-stacking, pro-capture voor altijd de perfecte timing in actieshots, minimum sluitertijd instelbaar bij Auto-Iso, wifi & bluetooth, 4K video blablabla.

• p_chris
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20-01 17:53
yuri38 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 20:59:
Erg fijn vind ik de stabilisatie, maar een groot gemis is het automatisch scherpstellen een goede autofocus. Ik ben zelf bedreven in handmatig focussen, maar zodra ik zelf op de foto wil en een ander deze maakt, is het vaak niet veel soeps.
Wat bedoel je met "handmatig focussen"? Bedoel je het scherpstellen door aan de ring (op de lens) te draaien, of bedoel je "handmatig kiezen welk punt er scherp moet zijn" (en dan de camera daarop laten scherpstellen)?

Anders gezegd: wat loopt er mis? Het scherpstellen zelf, of het kiezen waarop de camera moet scherpstellen?

Gezien de reacties i.v.m. "scherpstellen en kadreren" denk ik eerder het tweede, niet?

Zelf weet je waarschijnlijk wel dat je het scherpstelpunt kan kiezen met de pijltjes, maar het kan ook met het aanraakscherm, misschien staat deze functie niet aan. Met behulp van een icoontje links in beeld kan je dan kiezen tussen verschillende functies:
- tikken om ergens scherp te stellen en onmiddellijk fotograferen;
- aanraakbediening uitgeschakeld;
- tikken voor scherpstelkader en erop scherpstellen, dan kan je nog positie en grootte van het AF-kader wijzigen.

Dit kan handig zijn wanneer je de camera aan iemand anders geeft om een foto te maken!

Zie het hoofdstuk over "live view" in de handleiding voor een voorbeeld.

Velen hier zullen kunnen beamen dat de E-M10 (Mark I) voor dit soort foto's geen problemen heeft qua autofocus, ook niet met de 25 mm f/1.8-lens. Deze camera heeft trouwens ook al gezichtsherkenning.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee