Ik probeer een database export in excel om te bouwen naar een leesbaarder formaat.
De xlsx ziet er ongeveer zo uit, maar dan met meer verschillende eigenschappen:
En dan wil ik die ombouwen naar dit formaat:
Nu ben ik nog maar een aantal weken bezig om python te leren maar kom er niet uit hoe ik dit voor elkaar kan krijgen.
Ik ben vooral met pandas aan het proberen geweest met onderstaande regels.
Maar in alle gevallen bleven de eigenschappen met bijbehorende waarde onder elkaar staan en kreeg ik ze niet achter elkaar op een regel.
Ik merk dat zoeken naar de oplossing lastig is al je niet weet hoe je de vraag op wil gaan lossen, en zoektermen als 'python convert / transpose xlsx row values to columns' geven mij niet de juiste richting om het op te lossen.
Zou iemand mij op weg kunnen helpen met een stukje voorbeeld code?
De xlsx ziet er ongeveer zo uit, maar dan met meer verschillende eigenschappen:
nummer | eigenschap | waarde |
100 | eigenschap1 | Z50 |
100 | eigenschap2 | Z60 |
200 | eigenschap1 | Z80 |
200 | eigenschap2 | Z90 |
300 | eigenschap1 | Z80 |
En dan wil ik die ombouwen naar dit formaat:
nummer | eigenschap1 | eigenschap2 |
100 | Z50 | Z60 |
200 | Z80 | Z90 |
300 | Z80 | - |
Nu ben ik nog maar een aantal weken bezig om python te leren maar kom er niet uit hoe ik dit voor elkaar kan krijgen.
Ik ben vooral met pandas aan het proberen geweest met onderstaande regels.
Python:
1
2
3
4
5
6
7
| for row in df.itertuples(index=False) for ind,row in df.iterrows(): for k,v in df.iteritems(): df_grouped = df.groupby('nummer') |
Maar in alle gevallen bleven de eigenschappen met bijbehorende waarde onder elkaar staan en kreeg ik ze niet achter elkaar op een regel.
Ik merk dat zoeken naar de oplossing lastig is al je niet weet hoe je de vraag op wil gaan lossen, en zoektermen als 'python convert / transpose xlsx row values to columns' geven mij niet de juiste richting om het op te lossen.
Zou iemand mij op weg kunnen helpen met een stukje voorbeeld code?