Tips voor voorgevel met houten latten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrixx
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 27-05-2024
Beste forum,

Voor een nieuw project ben ik benieuwd naar jullie mening. Het betreft de gevel van dit huis:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y91z4S7bnvxEXMMXIoquCHlkYgg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wDTMRY8UkxTAWnoR6esN4lob.jpg?f=fotoalbum_large

We willen de houten latjes wellicht gaan vervangen, maar twijfelen nog wat we er mee gaan doen. Vervangen voor kunststof horizontale latten (zoals de rechter buren), of wellicht volledig verwijderen en opmetselen. Wie heeft er tips, en welke kleur (in het geval van metselen) zouden jullie kiezen voor de steen?

Groet,

Phyrixx

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
@Phyrixx Vervangen voor Keralit delen en meteen de isolatieplaten even vervangen voor wat modernere.

Geen onderhoud meer en geen omkijken de komende 15 jaar.

https://www.keralit.nl/

[ Voor 3% gewijzigd door Breezers op 31-01-2021 18:38 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:05
Breezers schreef op zondag 31 januari 2021 @ 18:37:
@Phyrixx Vervangen voor Keralit delen en meteen de isolatieplaten even vervangen voor wat modernere.

Geen onderhoud meer en geen omkijken de komende 15 jaar.

https://www.keralit.nl/
Volledig eens!

Heb dit in ons vorige huis gehad. Eenvoudig om te bouwen naar keralit.

Pir platen erachter plaatsen. (Ivm met dikte)

Neem aan het het kozijn volledig doorloopt, waardoor op metselen erg lastig is. Dan moet je eerst een dragende balk erin maken

[ Voor 12% gewijzigd door Maeslant op 31-01-2021 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrixx
Bedankt @Breezers en @Maeslant , hele goede optie al! Weten jullie toevallig ook hoe het zit met het kozijn. Het is momenteel enkel glas en in op tamelijk korte termijn zijn we ook van plan de kozijnen + ramen te vervangen voor kunststof + HR++. Is het raadzaam om eerst de kozijnen te vervangen alvorens keralit te plaatsen? Of wat is een logische volgorde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:14
Als je baksteen mooier vind kun je ook aan steenstrips denken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:45

BTS

@Phyrixx
Is het niet één groot kozijn van beneden tot boven? Als dat zo is zou ik eerst de kozijnen vervangen.

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrixx
@BTS over 2 weken heb ik daar een antwoord op, maar dat lijkt mij inderdaad ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
@Phyrixx De toegevoegde waarde van een kunststofkozijn in een rijtjeswoning is echt zeer beperkt en afhankelijk van je budget. Persoonlijk zou ik gewoon in het bestaande houten kozijn isolatieglas laten inzetten met de verdikte glaslatten. Simpel, efficiënt en betaalbaar. Een glaszetter kan je prima vertellen welke dikte er maximaal in je sponning geplaatst kan worden.

Aanvulling: ik zou de investering van die kunststofkozijnen eerder reserveren voor een nokverhoging/dakkapel

[ Voor 13% gewijzigd door Breezers op 31-01-2021 20:03 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:45

BTS

@Breezers
Dat is natuurlijk voor ieder persoon verschillend, als hij wilt upgraden naar een beter geïsoleerd kozijn, kiep/kantel ramen wil naar die naar binnen toe open gaan zodat de rolluiken dicht kunnen en er toch het raam open kan. Niet meer schilderen.

Uiteraard is het aanpassen van een bestaand kozijn goedkoper dan volledig vervangen.

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrixx
Hoe denken jullie over de isolerende meerwaarde wat betreft kunststof kozijnen ten opzichten van houten kozijnen bij deze woning. De achterkant heeft eenzelfde opzet, kopen openslaande deuren kunststof HR++ in. Dus het gaat om 3 van dit soort kozijnen + ramen (voorkant beneden, achterkant boven woonkamer, en slaapkamer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SawaFish
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-03 23:08
Welke isolerende meerwaarde? Hout is volgens mij beter dan de meeste kunstof kozijnen. Zou dat nog eens opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-05 23:36

JdM

Humbled

Mocht je toch nog de mogelijkheid willen houden om van kleur te wisselen (wat met keralit niet kan) kijk dan eens naar tricoya-MDF. Ik heb er mijn dakkapel aan de buitenzijde mee afgetimmerd, er zit 50 jaar garantie op.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Keyboardplayer
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-02 23:21
Ik heb een soortgelijk huis. Voorgevel heb ik als volgt verbouwd/bekleed (groene dakgoot en boeiboord delen moeten dit voorjaar nog geschilderd worden naar antraciet):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R5OkOOyS8oRyYLv1grJorOCmbS4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FAlaHhi0NyaGtLbog4XTR4zR.jpg?f=fotoalbum_large

Detailshot van de aanbouw die helemaal is bekleed met hetzelfde houtwerk (Platwood Fraké):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PLAR-LtL7ll_bWBshNYpFAT-a6w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8I0ctHro0RvRXeIDXC6RdQeK.jpg?f=fotoalbum_large

Ben er zelf erg tevreden mee. Dit is hout dat nauwelijks meer werkt en zonder impregnering langzaam vergrijst. Kan ook prima voor de kleinere oppervlakte. Daarnaast is alles verder tot nieuwbouwstandaarden geïsoleerd, inclusief kunststof kozijnen en triple glas, maar dat is voor een andere thread :+

[ Voor 14% gewijzigd door Keyboardplayer op 01-02-2021 00:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Phyrixx schreef op zondag 31 januari 2021 @ 19:48:
Is het raadzaam om eerst de kozijnen te vervangen alvorens keralit te plaatsen? Of wat is een logische volgorde?
Lijkt me perfecte klus om 1 grote klus van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrixx
@kabeltjekabel , precies dat was ook mijn idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 19:54
@Keyboardplayer

wat is dat witte spul dan voor je huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 05-05 16:12
Mijn voorgevel is hetzelfde opgebouwd... Ware het niet dat mijn kozijn aan dat van de buren vast zit. Dat hebben ze bij jou al slimmer gedaan (scheelt een hoop geluid op deze manier!). Dit hele kozijn is als het ware een groot HSB. Onderhoud blijf je hebben als je alleen de houten schrootjes weghaalt, want de staanders krijg je niet volledig achter keralit weggewerkt.

Hoe het technisch zit is altijd de vraag. Bij mij staat mijn binnenblad van de verdieping gewoon op de verdiepingsvloer. Dat gaf even moeilijkheden bij het openhalen van de vloer, maar ook dat is op te lossen met een zaag en extra balk. :+

In ieder geval, let op dat alles goed blijft zitten, het zit allemaal aan elkaar vast en is wel breed. Bij mij aan de achterkant is het onderdeel er wel uit gehaald, maar dat was niet zo breed. Later de rest ook weggehaald en gewoon lekker dicht gemetseld, stuk beter geïsoleerd nu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Keyboardplayer
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-02 23:21
bie100 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 08:31:
@Keyboardplayer

wat is dat witte spul dan voor je huis?
Foam, puur voor de sfeer :+
Pagina: 1