Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frituurmandje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 03-01 09:29
Beste Tweakers,

Op dit moment zit ik in het propedeusejaar van de opleiding HBO-ICT. Ik sta gemiddeld een 8,3 en vind de opleiding erg leuk. Echter twijfel ik of het hbo uitdagend genoeg is aangezien het zo goed gaat. Ik heb het gevoel dat ik mijzelf misschien tekort doe en beter naar de universiteit kan gaan. Natuurlijk zit ik nu pas 1 semester op de opleiding, maar ik weet al precies welke stof we in de toekomst krijgen en ik verwacht daar net zo weinig moeite te hebben als met de vakken van dit eerste semester.

De drie keuzes waar ik tussen twijfel:
- Hbo blijven doen en meteen werken na het afstuderen.
- Hbo blijven doen, een pre-master volgen in het vierde jaar van het hbo en daarna een 1-jarige master software engineering doen op de UvA.
- Dit propedeusejaar afmaken en vervolgens een universitaire bachelor en master halen.

Zijn er mensen die voor een soortgelijke keuze stonden of staan? Wat zouden jullie doen in mijn situatie?

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Zenix

BOE!

Je bent net zolang bezig met een hbo bachelor+master als met p+uni bachelor+master.

Ik zou hbo afmaken en die pre-master als minor doen. Dan heb je veel praktische kennis en kan je daarna wetenschappelijke leren denken. En meer zekerheid van een papiertje, aangezien je aangeeft dat het je makkelijk afgaat.

Maar veel is ook afhankelijk van wat voor werk je wil gaan doen. Het werk wat ik voor ogen had, was een master geen toegevoegde waarde.

Als je meer uitdaging wilt, dan kan je ook een extra programma vaak volgen. Zelfstudie etc. Een uitdaging hoef je niet alleen te zoeken binnen de opleiding.

Laatste optie is om beiden te doen als het zeer makkelijk gaat. Na p dus inschrijven op uni en kijken hoe het gaat. Kan je altijd nog beslissen of je met hbo door gaat of beiden gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
HBO afmaken, dan heb je een papiertje in hand waar je wat mee kan.

Daarna kan je altijd doorstuderen als je dat tegen die tijd nog wil.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-02-2023
Moeilijk moeilijk. Zo te lezen kan je het makkelijk aan, dus waarom zou je niet gelijk het niveau omhoog halen voor jezelf en aan de Uni beginnen? Ook is het na 4 jaar (en een aantal stagebedrijven die je waarschijnlijk heel graag meteen aannemen) erg aanlokkelijk om te beginnen met werken en geld verdienen, terwijl je er op lange termijn meer aan hebt om een MSc te halen.

Aan de andere kant heb je nu na nog 3 jaar een prima papiertje in handen.

Hoe zeker ben je dat je nog 2 jaar door wil gaan na het behalen van je diploma?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:33
Als je toch die studie gaat doen, doe hem dan helemaal en stap na je P over naar de universiteit. Als je alleen een universitaire master doet mis je juist die drie jaar onderzoekservaring van de universitaire bachelor.

Kijk dus wel eerst wat je van die studie verwacht. Waar je bij de meeste HBO opleidingen concrete handvatten krijgt die toepasbaar zijn in de praktijk, geldt voor veel studies dat die veel meer gericht zijn op theorie, analyse en onderzoek. Zelfs bij studies die vooral gericht zijn op opleiding voor concrete beroepen, zoals medicijnen of rechten is die onderzoekscomponent stevig aanwezig.
(strikt genomen is een universitaire studie niets anders dan een voorbereiding op het afsluitende meesterstuk: het promotieonderzoek).

[ Voor 54% gewijzigd door StevenK op 31-01-2021 19:40 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mmmmmark
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 24-04 20:15
Ik heb hetzelfde gehad, alhoewel met een andere opleiding. Ik vond HBO niet uitdagend genoeg en te weinig theorie, teveel middelbare school. Ik ben na mijn P direct naar de Uni gegaan en nooit spijt van gehad. Oud studiegenoten hebben het ook gedaan (na HBO) maar op een of andere maneir hebben die er een jaar langer over gedaan in totaal. Ik raad dus aan om direct naar de uni te gaan maar eerst HBO kan ook prima natuurlijk (als je meer zekerheid wil van een diploma).

Ik vond de "leraren" op de uni ook veel boeiender, echt mensen die direct onderzoek doen itt de meeste leraren op het HBO (in ieder geval bij mij).

[ Voor 13% gewijzigd door mmmmmark op 31-01-2021 23:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Vooraf je de vraag stellen wat je met de opleiding wil en wat je leuk vindt. Als je theorie, wiskunde en wetenschap (zelf nadenken en zelf actie ondernemen) leuker vindt, kies dan voor een universiteit. Wil je vooral vaardigheden leren en gaat leren je goed af, dan is HBO ook goed.

Er zijn veel dingen anders op een universitaire ICT studie. Die zijn vaak ontstaan uit wiskunde, en dat zul je in sommige opleidingen nog steeds terugvinden. HBO is veel praktischer, daar leer je methoden en technieken.

Als je wil overstappen dan zou ik wel het jaar afmaken. Het staat niet fraai op je cv om na een kwartaal te stoppen. Dan ben je geen doorzetter in de ogen van de recruiter. Tegenwoordig worden cv's automatisch verwerkt (niet ok trouwens, net als bijna alle geautomatiseerde ongenuanceerde beoordelingssystemen met "AI"), en dan kom je misschien niet door de selectie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kerisie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 26-01-2024
Als iemand die zowel een HBO als universitaire bachelor heeft gedaan (de master die ik uiteindelijk wilde doen kon niet met de bachelor die ik had) zou ik zeggen: maak de HBO af. Hierboven wordt aangegeven dat na de P naar de uni meer uitdaging gaf, dat lijkt me vrij logisch aangezien zowel in het HBO als op de universiteit het eerste jaar vooral vol zit met de introductievakken, zodat iedereen met dezelfde basis begint. Als je in het eerste jaar al veel uitdaging ziet dan is dat juist een teken dat het misschien iets te hoog gegrepen is. Het verschil tussen HBO en universiteit an sich vond ik ook behoorlijk meevallen: in theorie zit er geen verschil tussen de HBO's onderling en de universiteiten onderling maar in de praktijk wel. Het kan dus ook zijn dat je op een 'slechtere' HBO zit en dan hoopt dat te compenseren op een universiteit.

Als ik ook op de universiteit om me heen keek ben je als HBO'er echt niet slechter af. Alle HBO'ers die ik zag konden prima mee in de masters; alle eventuele kennis die je zou missen wordt ruimschoots gecompenseerd door veel meer praktijkervaring. Die praktijkervaring wordt trouwens ook zwaar onderschat door universitairen! Met een HBO bachelor en universitaire master ben je daarom juist aantrekkelijk voor werkgevers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-04 10:55

we_are_borg

You will Comply

Is het niet mogelijk om je HBO-ICT versneld te doen, dan heb je het papiertje in hand en kan je snel aan een andere opleiding beginnen. Maar hoe dan ook ik zou wel je opleiding afmaken en dan kijken wat je wilt doen. Je kan nu al plannen maken en een traject uitzetten, dit is gemakkelijker als je van te voren weet in welk veld je wilt werken.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:28

Theo

moederbord

Je papiertje heb je nodig voor je eerste baan. De ervaring, groei en functie van je eerste baan is belangrijk voor je volgende baan. Na 10 jaren is je papiertje niet zo heel belangrijk meer, en is het vooral je werkervaring die bepalend is om een functie te krijgen

Belangrijk is dus te bepalen wat voor werk je wil gaan doen na je studie, en wat de eisen hiervoor zijn. Als ik bij mij op werk kijk dat zit er in functie en salaris geen verschil tussen de ontwikkelaars die een HBO of een WO achtergrond hebben, ook niet als ze als starter binnenkomen.

Als je als developer aan de gang wil dan is enkel HBO al ruim voldoende, en is zelfs een master daarin niet eens echt nodig. Wil je in een onderzoekend veld gaan werken (bijv bij CERN) dan heeft een master op de uni juist wel meerwaarde.

Weet je nog niet wat je wil gaan doen dan zou ik adviseren het HBO af te maken. Dan sta je daarna namelijk opnieuw voor een keuze om verder te studeren of te gaan werken. Maar dan heb je al wel een jaar aan relevante werkervaring (twee stages) plus je hebt wat meer kennis over wat je kunt en wat je eventueel nog nodig hebt aan kennis.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wkleunen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-06-2022
StevenK schreef op zondag 31 januari 2021 @ 19:33:
Als je toch die studie gaat doen, doe hem dan helemaal en stap na je P over naar de universiteit. Als je alleen een universitaire master doet mis je juist die drie jaar onderzoekservaring van de universitaire bachelor.

Kijk dus wel eerst wat je van die studie verwacht. Waar je bij de meeste HBO opleidingen concrete handvatten krijgt die toepasbaar zijn in de praktijk, geldt voor veel studies dat die veel meer gericht zijn op theorie, analyse en onderzoek. Zelfs bij studies die vooral gericht zijn op opleiding voor concrete beroepen, zoals medicijnen of rechten is die onderzoekscomponent stevig aanwezig.
(strikt genomen is een universitaire studie niets anders dan een voorbereiding op het afsluitende meesterstuk: het promotieonderzoek).
Ik sluit mij hierbij aan. Ik ben zelf docent bij HBO-ICT, maar zelf heb ik master en promotie gedaan. De insteek op de universiteit is heel anders dan op het HBO. Het gaat veel meer om begrijpen en zelf begrip krijgen voor de materie. Op HBO wordt het onderwijs veel meer aangereikt. Dus ik zou zeker ook de bachelor fase niet overslaan. Anders mis je die ervaring.

Mensen in het bedrijfsleven vragen dan ook van, waarom zou je een master doen of een promotie. Het is gewoon het verschil: wil je voldoende kennis/ervaring hebben om een beroep uit te oefenen. Of vind je het zo interessant dat je alles er van wilt begrijpen. En mogelijk nog andere vakgebieden.

De sfeer op een universiteit is ook anders. Er zijn of i.i.g. waren veel meer extra curriculaire activiteiten. En tijdens mijn promotie ook gewoon veel mensen ontmoet en daar discussie mee gehad. Uiteindelijk ga je dan toch anders over zaken nadenken. Dat overstijgt het belang van een baan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Kerisie schreef op maandag 1 februari 2021 @ 08:21:
Als ik ook op de universiteit om me heen keek ben je als HBO'er echt niet slechter af. Alle HBO'ers die ik zag konden prima mee in de masters; alle eventuele kennis die je zou missen wordt ruimschoots gecompenseerd door veel meer praktijkervaring.
Het is ook al door vele anderen gezegd, maar toch even specifiek als reactie hierop: dat ligt heel erg aan de richting. Bij de praktischere kant klopt wat je hier zegt wel, en gezien de interesse in de master software engineering lijkt dat voor de TS waarschijnlijk wel op te gaan. Voor de theoretischere kant, waar het richting wiskunde gaat, mag je wel even aanpoten om dat in te halen. Daar is een pre-master natuurlijk ook wel voor, maar kijk niet gek op als de pre-master volledig uit theorie bestaat omdat dat het deel is waar je als HBO'er achterloopt.

Software-architectuur en projectmatig een product bouwen zijn natuurlijk een heel andere vakken dan correctheid van software bewijzen.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wkleunen
Praktijk ervaring kun je ook naast je studie opbouwen. Ik heb zelf naast mijn master ook nog SE werk gedaan. Ook veel HBO studenten die klussen bij software bedrijven bij naast hun studie. Bij bedrijven zitten genoeg mensen met praktijk ervaring. Die kunnen je dat net zo goed leren als HBO of MA docenten.

Bovendien, als je afgestudeerd bent heb je nog jaaaaaaaren de tijd om praktijk ervaring op te gaan doen. En de kans dat je zonder baan komt te zitten is gewoon heel klein, de vraag naar software engineers is gigantisch. En bedrijven hebben gewoon niet de luxe om alleen mensen aan te nemen met jaren ervaring, dan krijgen ze de vacatures niet gevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kerisie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 26-01-2024
bwerg schreef op maandag 1 februari 2021 @ 09:18:
[...]

Het is ook al door vele anderen gezegd, maar toch even specifiek als reactie hierop: dat ligt heel erg aan de richting. Bij de praktischere kant klopt wat je hier zegt wel, en gezien de interesse in de master software engineering lijkt dat voor de TS waarschijnlijk wel op te gaan. Voor de theoretischere kant, waar het richting wiskunde gaat, mag je wel even aanpoten om dat in te halen. Daar is een pre-master natuurlijk ook wel voor, maar kijk niet gek op als de pre-master volledig uit theorie bestaat omdat dat het deel is waar je als HBO'er achterloopt.

Software-architectuur en projectmatig een product bouwen zijn natuurlijk een heel andere vakken dan correctheid van software bewijzen.
Klopt; het ging mij ook niet zozeer dat wat je in de praktijk leert wat je qua theorie mist, maar dat de tijd die je extra kwijt bent om dat missende deel te leren gecompenseerd wordt in andere delen die je juist sneller zal kunnen doen dan andere MSc-studenten door je praktijkervaring :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

HBO eerst afmaken en daarna door als je het echt wil.

Het niveau verschil tussen HBO en Universiteit is echt enorm, onderschat dat niet. Ik heb eerst uni Elektro gedaan, dat lukte niet. Toen een paar jaar later HBO elektro en dat was eigenlijk gewoon een aanfluiting... Dat was echt met 2 vingers in je neus.

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wkleunen
Kerisie schreef op maandag 1 februari 2021 @ 09:39:
[...]

Klopt; het ging mij ook niet zozeer dat wat je in de praktijk leert wat je qua theorie mist, maar dat de tijd die je extra kwijt bent om dat missende deel te leren gecompenseerd wordt in andere delen die je juist sneller zal kunnen doen dan andere MSc-studenten door je praktijkervaring :)
ja, eigenlijk zou het gewoon mogelijk moeten zijn om bijvoorbeeld eerst een HBO studie te doen, aantal jaren te werken (bijvoorbeeld 5 jaar ofzo) en dan nog een master te doen. Denk dat veel mensen daar best baat bij zouden kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-04 20:31
wkleunen schreef op maandag 1 februari 2021 @ 09:45:
[...]

ja, eigenlijk zou het gewoon mogelijk moeten zijn om bijvoorbeeld eerst een HBO studie te doen, aantal jaren te werken (bijvoorbeeld 5 jaar ofzo) en dan nog een master te doen. Denk dat veel mensen daar best baat bij zouden kunnen hebben.
Kan natuurlijk prima qua mogelijkheid. Zolang je maar een pre-master doet en vervolgens door stroomt naar je master. Het is echter wel echt pittig als je dit wilt combineren met een baan, en veel goede part-time masters opleidingen zijn er niet jammer genoeg.

@TS: Ga eerst een keer een bachelor open dag af van de universiteit. Bevalt het dan nog steeds: schrijf je dan een keer in voor een meeloopdag. Dan krijg je een beter beeld of een universitaire opleiding wat voor jou is.

[ Voor 15% gewijzigd door Panini op 01-02-2021 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wkleunen
Panini schreef op maandag 1 februari 2021 @ 09:52:
[...]

Kan natuurlijk prima qua mogelijkheid. Zolang je maar een pre-master doet en vervolgens door stroomt naar je master. Het is echter wel echt pittig als je dit wilt combineren met een baan, en veel goede part-time masters opleidingen zijn er niet jammer genoeg.

@TS: Ga eerst een keer een bachelor open dag af van de universiteit. Bevalt het dan nog steeds: schrijf je dan een keer in voor een meeloopdag. Dan krijg je een beter beeld of een universitaire opleiding wat voor jou is.
Ja, als je leven al ingesteld is op een salaris, dan is het lastig om bijvoorbeeld een stap terug te doen en dan een full-time studie te gaan doen. En part-time aanbod is beperkt, en idd pittig om te combineren met een baan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:05
Ik heb zelf bedrijfskundige informatica in de avonduren gedaan en met die werkervaring lekker een aantal jaren gewerkt. Voor de volgende stap had ik zelf WO niveau nodig en via de Open Universiteit mijn Master gehaald.
Kortom, je kan prima na je HTS/HBO lekker aan de slag op jonge leeftijd. Maar er komt een tijd dat je meer wilt en dan is WO niveau echt wenselijk.

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wkleunen
Ja, zijn inderdaad in ons team ook docenten die via Open Universiteit nog Master hebben gedaan. Is een prima optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gentry
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 26-04 21:24
Niet helemaal vergelijkbaar: Zelf ben ik na 1 jaar MER op het HBO overgestapt naar rechten op de Uni, ondanks dat de meeste mensen mij dat afraadden. Achteraf een van mijn beste beslissingen van mijn leven.
Als je weet wat je wilt qua studierichting en het je makkelijk afgaat, dan is het m.i. het beste om er vanaf de start zo diep mogelijk in te duiken, dus Uni. Succes met je keuze.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-03 21:40
Belangrijk is dat Uni (theorie) en HBO (praktijk) echt andere opleidingen zijn. Het is niet simpelweg zwaardere stof, het is letterlijk andere stof.

Zo is HBO afstudeerstage meer in de categorie 'voeg waarde toe voor het bedrijf'. Dat kan dus van alles zijn, vaak wel meer praktijk gericht, zoals een alternatief zoeken (kan dit ook anders) of optimalisatie slag maken (hoe kan dit beter) of controle (dit gebeurt zo maar is dat wel juist) als voorbeelden.

Uni afstuderen is vaak meer in de categorie 'verrijk de kennis/vakliteratuur'. Daarbij eindig je vaak met het uitbrengen van een boek/proefschrift waarbij je bijvoorbeeld met een nieuwe theorie (of aanvulling erop) komt of bewijs levert voor een bestaande theorie bijvoorbeeld.

Zodoende kun je een HBO vak succesvol afronden incl projecten/opdrachten/tentamen zonder het boek ooit open te slaan. Simpelweg goed opletten in de les en dat juist weten toe te passen.
Op Uni niveau moet je soms per kwartaal meerdere boeken volledig doorwerken om uberhaupt een kans te maken.

Door de compleet andere insteek van manier van werken en gebruik/toepassing ervan, kan iemand met een 8-9 op HBO catastrofaal mislukken op uni.. Nog nooit een boek aangeraakt, kan uberhaupt de titels niet opnoemen, en moet ineens zwaar gedisciplineerd maandelijks van die monsterlijk dikke krengen doorwerken? Not a chance.
Tegelijk iemand met een 6je met gemak uni aan. Die is gewend en gedisciplineerd om boeken te verslinden als popcorn bij de bioscoop maar altijd moeite had met de vertaalslag van die theorie naar de praktijk instelling van het HBO. Simpelweg blijven doen wat je al doet, maar zonder die irritante vertaalslag? Where do i sign!

Verder, ook niet onbelangrijk, het eerste jaar is propedeuse. Behalen van je P stelt je bijvoorbeeld in staat bij x andere opleiding per direct in het 2e jaar te starten. Daarbij stromen tig types in van MBO-doorleren, Uni-afvaller, en natuurlijk potentieel achtergronden vanuit alle 4 de profielen en tig vakkeuzes.
Zodoende zijn de vakken die je krijgt zeer algemeen gericht op gelijktrekken van alle studenten. Iedereen op hetzelfde niveau brengen enerzijds, anderzijds omdat de vakspecialistische stof maar heel ligt wordt aangestipt omdat de basis (zie stukje hetzelfde niveau) nodig is voordat ze hier echt in duiken. Daarbij kunnen ze eventuele 2e jaars instromers niet teveel achterstand geven wat betreft vakinhoudelijke behandelingen.
Vergelijk gerust je vakken nu eens met de vakken van het laatste semester of volgend jaar, dan zul je een omslag zien in ratio algemene zaken als wiskunde en echte vakstof.

Dus vraag jezelf niet enkel af wat je nu en straks wilt maar ook waar je volgens de cijfers en je huidige manier van werken/leren eigenlijk goed in bent. Simpelweg omdat het een compleet andere manier van denken en werken is - dat moet gewoon net bij je passen.
Betekend >8 gemiddeld dat je te slim bent voor HBO, of dat je simpelweg op de juiste plek zit wat betreft je kwaliteiten.

[ Voor 57% gewijzigd door Xanaroth op 01-02-2021 11:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Xanaroth schreef op maandag 1 februari 2021 @ 10:36:

Zodoende kun je een HBO vak succesvol afronden incl projecten/opdrachten/tentamen zonder het boek ooit open te slaan. Simpelweg goed opletten in de les en dat juist weten toe te passen.
Op Uni niveau moet je soms per kwartaal meerdere boeken volledig doorwerken om uberhaupt een kans te maken.
Ik heb zelf eerst het HBO afgemaakt en ben nu bezig met mijn pre-master software engineering (exact wat de TS van plan is), en ik zou dit nog wel wat sterker willen neerzetten. Tijdens mijn hele HBO waren er drie verplichte boeken, een voor projectmanagement, een voor interactie design en maar eentje voor programmeren. Nu op de uni is meerdere verplichte boeken per vak heel normaal, laat staan meerdere boeken per kwartaal.

Maar dat is nog niet eens het grootste verschil, de hele houding van het HBO is anders dan op de uni. Neem bijvoorbeeld een UML modelleren vak, op het HBO kreeg je een voldoende zodra je alle teken regeltjes had gevolgd en niet heel erg tegen de best practices inging. Bij het vergelijkbare vak op de uni word er ook daadwerkelijk verwacht dat je elke design keuze theoretisch kan onderbouwen vanuit je 800 pagina dikke theorie boek over design principles en patterns. Dat gaat voor mij gevoel verder als 'hoger niveau', de hele mentaliteit is anders. 'Goed genoeg' versus 'bewijsbaar de beste oplossing'.

En vergeet niet het wiskunde niveau, de wiskunde premaster module is een echt slachtveld als je vanaf het HBO komt. Ik zou zelf echt voor een WO bachelor gaan als je de kans hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edwinvn
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-04 10:25
RagingPenguin schreef op maandag 1 februari 2021 @ 10:48:
[...]

Bij het vergelijkbare vak op de uni word er ook daadwerkelijk verwacht dat je elke design keuze theoretisch kan onderbouwen vanuit je 800 pagina dikke theorie boek over design principles en patterns.
Dit is een heel duidelijk en belangrijk verschil. Op de Uni wordt verwacht dat je (bijna) elke zin die je opschrijft in je rapportage kan staven met bronvermelding. Dat je er goed over hebt nagedacht. Je komt niet meer weg met uit de losse pols wat uitdenken of opschrijven. Dat is echt een enorm verschil en vraagt ook veel meer van je schrijfvaardigheden en analytisch vermogen. Niet iedereen ligt dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Even terug naar de basis: Je bent die studie gaan doen omdat het je leuk leek. Als iemand iets doet wat ie leuk vindt, wordt ie er vanzelf goed in. Dus dat bevestigt eigenlijk alleen maar dat je de juiste keuze hebt gemaakt. Dat je er vervolgens doorheen fluit omdat het je ontzettend ligt en ook toekomstige stof al lijkt te snappen, is dus alleen maar logisch :)

Bedenk je ook: het eerste jaar HBO komen vele vooropleidingen samen. MBO, HAVO, VWO, Uni dropouts to name a few. Dus die stof moet voor vele achtergronden geschikt zijn en kan het eerste jaar wat basaal zijn. Zie dat ook als een filter om het kaf van het koren te scheiden. Daarna gaan ze de diepte in voor een bepaalde richting. Dus dr zal nog uitdaging genoeg komen verwacht ik zomaar :)

Waar ik nieuwsgierig naar ben is wat maakt dat jij denkt dat je jezelf tekort doet. Het is maar een suggestie, maar misschien ervaar je nu zelf pas wat het is als je iets doet wat je gewoon heel erg ligt. Zou dat kunnen?

Inhoudelijk: ik zou lekker met HBO doorgaan en iig het eerste jaar afmaken, en dan nog eens evalueren. Lijkt me dat je niet in een situatie wilt komen waarbij je naar de uni ging en vervolgens weer terug moet. En tot slot zou ik ook eens met je mentor op school gaan praten. Die heb je ongetwijfeld, en die hebben ook vaker met dit bijltje gehakt.

Maar onder de streep zeg ik: je doet eindelijk wat je leuk vindt en dus gaat het als een tierelier. Niet druk om maken, lekker je ding doen en er van genieten :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppassie
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-04 13:46
Ik heb voor dezelfde keuze gestaan. Erg goede cijfers op het HBO (HTS technische informatica) en vanuit alle kanten de opmerking gehad dat ik naar de universiteit moet gaan. Echter ik ben een praktijk man (die blijkbaar met theorie ook goed uit de voeten kan) dus ik heb zelf besloten maar maar eerst mijn bachelor (ing) te halen op het HBO.

Tijdens mijn afstudeerstage van het HBO vond ik mijn werk zo leuk, dat ik er niet aan zou moeten denken om weer te gaan studeren.

Inmiddels ben ik 20 jaar verder en ga nog elke dag met plezier naar het werk. (nu tijdens Corona het thuis-kantoor)

Wat ik hiermee wil zeggen, kijk niet alleen naar wat je aankan maar ook naar hetgeen je leuk vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wkleunen
ppassie schreef op maandag 1 februari 2021 @ 11:32:
Ik heb voor dezelfde keuze gestaan. Erg goede cijfers op het HBO (HTS technische informatica) en vanuit alle kanten de opmerking gehad dat ik naar de universiteit moet gaan. Echter ik ben een praktijk man (die blijkbaar met theorie ook goed uit de voeten kan) dus ik heb zelf besloten maar maar eerst mijn bachelor (ing) te halen op het HBO.

Tijdens mijn afstudeerstage van het HBO vond ik mijn werk zo leuk, dat ik er niet aan zou moeten denken om weer te gaan studeren.

Inmiddels ben ik 20 jaar verder en ga nog elke dag met plezier naar het werk. (nu tijdens Corona het thuis-kantoor)

Wat ik hiermee wil zeggen, kijk niet alleen naar wat je aankan maar ook naar hetgeen je leuk vindt.
Het opleidingsniveau van HBO is niet wat het 20 jaar geleden was. Er zijn veel meer mensen die nu een HBO studie doen dan 20 jaar geleden. Je mag zelf invullen hoe dat kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
Xanaroth schreef op maandag 1 februari 2021 @ 10:36:
Betekend >8 gemiddeld dat je te slim bent voor HBO, of dat je simpelweg op de juiste plek zit wat betreft je kwaliteiten.
Cijfers zijn ook niet enkel direct gerelateerd aan slim zijn. Inzet is ook een hele grote factor, zeker met het moderne projectmatig onderwijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
wkleunen schreef op maandag 1 februari 2021 @ 11:37:
[...]

Het opleidingsniveau van HBO is niet wat het 20 jaar geleden was. Er zijn veel meer mensen die nu een HBO studie doen dan 20 jaar geleden. Je mag zelf invullen hoe dat kan...
Om eerlijk te zijn: er zijn ook een hoop meer studies waarvan sommige dubious zijn wat ze op een hogeschool te zoeken hebben. En tegenwoordig is er veel meer (maatschappelijke) druk op jongeren om studeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-03 21:40
wkleunen schreef op maandag 1 februari 2021 @ 11:37:
[...]

Klopt, het niveau ligt nu vele malen hoger dan 20 jaar terug. Degene die toen lesgaven zie je bijna niet meer, die kunnen de stof al lang en breed niet meer aan door het hoge tempo aan ontwikkelingen. Zo was vroeger een technische opleiding gewoon techniek (wiskunde/mechanica/tekenen vakken, wat spelen op de draaibank of het lasapparaat etc). Tegenwoordig moeten die studies ook gelijk kunnen modelleren (autocad/catia, inclusief demonstratie dat het beweegt zoals verwacht), coderen (minimaal basis zaken als websites maken, visual basic, java, excel.. want je moet met grote hoeveelheden data kunnen omgaan) en financiële business cases kunnen opstellen (wat zijn volgens jullie de verwachtingen op de oliemarkt voor de komende 5-10 jaar, wat op basis daarvan zijn dan de verwachte kosten/besparingen van jullie ontwerp en in welk tempo zou je deze dan dus doorvoeren - daarbij graag wel detail schema opleveren op basis van de verwachtte beschikbare mankracht/werkplaats ruimte en in impact op de gewone bedrijfsvoering).

Je ziet dan ook op menige HBO dat de docenten <40 zijn, of zelfs na de opleiding direct aangenomen. Maar de 'oudjes' druipen massaal af, of zitten in de oudere vaak theorie vakken als wiskunde die amper verandering meemaken.

De echte reden voor meer mensen is dat er letterlijk meer mensen zijn (bevolkingsgroei) in combinatie met dat men MBO niet langer genoeg vindt en massaal doorstudeert. Dat laatste zie je ook terug in de grote tekorten in de mbo-beta tak (lasser, elektrotechneut, loodgieter..) waar soms meer te verdienen valt dan met HBO papiertjes in de alpha takken.

Er is echt niks mis met HBO of Uni, het is echt puur voor TS om te bepalen wat voor soort type persoon deze is en wat er beter past.

[ Voor 31% gewijzigd door Xanaroth op 01-02-2021 12:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 31-03 19:19
Het eerste jaar van hbo ict is erg makkelijk en in mijn ervaring dat het tweede en derde jaar een stuk zwaarder zal worden.

Je kan er voor kiezen naar de universiteit te gaan. Hiervoor moet je alleen wel bij jezelf afvragen of je wiskunde Niveau hoog genoeg is. Dit is op de universiteit een stuk belangrijker dan hbo.

Voordeel je kan alle afhankelijk van welke wo ba meer masters doen dan hbo + master.

Hbo is wel sneller
1+3+(1/2jr master) de premaster kun je namelijk als minor in jr bachelor behalen.
Maar kan uitgebreid worden met vrijstellingen.

Nadeel van een master na je hbo ba doen is dat je vaak minimaal 7.5 gemiddeld moet staan incl. Groepswerk startende vanaf je k assessment (jaar 2). Door groepswerk is dit niet altijd even makkelijk te halen.

Zelf heb ik toen de stap naar universiteit niet gelijk gemaakt ivm wiskunde. Uiteindelijk na me hbo bachelor was ik ook wel klaar met studeren en ben gaan werken.

In mijn ervaring is in de ICT, wo alleen noodzakelijk als je de data sience hoek in wilt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaltheseFalcon
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Tijdens mijn studie bedrijfskundige informatie heb ik destijds ook voor die keuze gestaan. Ik overwoog na het behalen van mijn propedeuse bedrijfskunde te gaan studeren. Mijn studieloopbaanbegeleider raadde echter aan om een tweede HBO studie er naast te gaan doen. Dit advies heb ik opgevolgd en heb dat een jaar kunnen uithouden (14 uur school op een dag!).

Wat ik eigenlijk bedoel, is dat je ook jezelf binnen je huidige opleiding kunt uitdagen door andere dingen te doen. Mijn traject zou ik je niet willen aanraden, maar ik denk dat er genoeg uitdagingen te vinden zijn binnen je huidige opleiding.

Over de overstap naar de universiteit kan ik zelf niet adviseren, omdat ik de stap daarna zelf niet meer heb gezet. Wel heb ik jaren later bij de OU nog een mastertraject gedaan (BPM & IT). Daar ben ik echter mee gestopt, omdat ik niet de verdieping kreeg die ik zocht. Tussen de regels in zou je kunnen lezen dat je soms uitdagingen vindt op plaatsen waar je dat niet verwacht en dat ze ontbreken op plaatsen waar je ze wel verwacht.

Praktische tip: Je kunt de boekenlijst opvragen van de opleiding die je voor ogen hebt. Kijk eens wat boeken in en voel aan of je er blij van wordt of juist moedeloos bij de gedachte dat je de stof zou moeten beheersen.

The stuff that dreams are made of

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wkleunen
Xanaroth schreef op maandag 1 februari 2021 @ 12:15:
[...]
Je ziet dan ook op menige HBO dat de docenten <40 zijn, of zelfs na de opleiding direct aangenomen. Maar de 'oudjes' druipen massaal af, of zitten in de oudere vaak theorie vakken als wiskunde die amper verandering meemaken.
Ja, dat zijn de bekende stoere praatjes. Maar ik zie binnen de opleiding een paar oudjes, die echt rusten op jaren van ervaring. En die echt zien dat nieuwe technologie vaak oude wijn in nieuwe zakken is. Die mensen doorzien een afstudeerwerk echt binnen no-time en zien de hiaaten. Als jij vers van de opleiding komt mis je echt de nodige ervaring om dat te doen.

I.i.g. nemen ze bij ons niet zomaar mensen direct van de opleiding aan, of die komen i.i.g. niet op functies als module verantwoordelijke of curriculum ontwikkelaar of afstuderen. Maar uitvoering in werkcolleges enzo.

Ik kan niet echt oordelen over andere opleidingen, maar een opleiding als HBO-ICT SE is over 20 jaar eigenlijk niet zo wezenlijk veel verandert. Er zijn veel nieuwe frameworks en programmeertalen bijgekomen, maar veel van de theorie was er 20 jaar geleden ook al wel. Gedistributeerde systemen, algoritmen, data-structuren, wiskunde, programmeertaal concepten zijn nu ook nog wel hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wkleunen
Xanaroth schreef op maandag 1 februari 2021 @ 12:15:
[...]
De echte reden voor meer mensen is dat er letterlijk meer mensen zijn (bevolkingsgroei) in combinatie met dat men MBO niet langer genoeg vindt en massaal doorstudeert. Dat laatste zie je ook terug in de grote tekorten in de mbo-beta tak (lasser, elektrotechneut, loodgieter..) waar soms meer te verdienen valt dan met HBO papiertjes in de alpha takken.
Dat er procentueel gezien meer mensen zijn die hoger opgeleid zijn, is natuurlijk niet te verklaren door dat er meer mensen studeren. Er zijn twee verklaringen: of we zijn met ze alleen gewoon veel slimmer geworden, of het niveau van die opleidingen gaat naar beneden, of een combinatie van beide. Precies om die reden die jij noemt, iedereen wil graag een HBO papiertje op zak hebben. Terwijl ik niet zie wat er mis zou zijn met een MBO papiertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TyKH
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:32
Zelf HBO Informatica gedaan (IT Service Management, Sourcing) eerst gedaan en daarna WO (Informatiekunde). Recuiters waren heel bij met deze combinatie; Wo afgestuurd maar ook praktisch.

Ik kan beamen wat andere hierboven zeggen; WO is een andere manier denken en alles moet beschreven vanuit een bron en dat kan je liggen of niet. Ik scoorde overigens op WO gemiddeld hoger dan op HBO maar dat is omdat alles helder en straks beschreven moet worden, dat is bij HBO gewoon niet het geval.

Ik zou voor de HBO volledig en dan schakeljaar + master gaan. Maar als je ontwikkelaar/netwerk engineer wilt worden zou ik het houden op HBO. WO papier gaat je niks extra geven in die richting.

PSN: TyKashin

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ClumsyBarry
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22-04 22:35
Ik heb in een soortgelijke situatie gezeten als TS.

Ik heb mijn propedeuse mechatronica afgesloten met een 8.5 gemiddeld en sterk getwijfeld om direct over te stappen naar de uni. Uiteindelijk gekozen om mijn hbo eerst af te maken zodat ik in ieder geval dat papiertje had.

Tijdens mijn HBO wel een universitaire minor (Systems & Control) gedaan. Hierbij liep ik direct tegen het niveauverschil aan en heb het eerste kwartaal maar 1 van de 4 vakken gehaald. Op het HBO was ik gewend nooit een boek open te doen terwijl dat nu wel echt noodzakelijk was. In het tweede kwartaal was ik hier meer aan gewend en heb ik uiteindelijk alles kunnen inhalen.

Na mijn HBO heb ik een universitaire master Electrical Engineering (Signals and Systems) gedaan. Mede dankzij de ervaring die ik had vanuit de minor heb ik deze goed heb kunnen afronden. Wel had ik vaak het idee dat ik bij veel vakken meer achtergrondinformatie miste dan mijn studiegenoten.

Achteraf heb ik nog vaak nagedacht of het niet beter zou zijn geweest als ik direct na mijn propedeuse naar de universiteit zou zijn gegaan. Van een kant denk ik dat het beter zou zijn geweest zodat ik minder achtergrond informatie miste, aan de andere kant vraag ik me af of ik op mijn 18e al de discipline kon opbrengen die nodig zou zijn geweest op de uni.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrit
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:54
Ben je meer iemand van de praktijk of van het onderzoek? Wat @Xanaroth al benoemde zijn het twee verschillende studies en is het belangrijk om zelf na te gaan welke jou het beste ligt en wat je ambities zijn.

Daarnaast wil ik je niet tekort doen, maar het feit dat je nu een 8,3 gemiddeld staat betekent niet automatisch dat je de rest van de studie met twee vingers in de neus gaat afronden.

Als je door wilt gaan naar de universiteit dan zou ik dat wel direct na de propedeuse doen, het niveau van de universiteit is zeker hoger en als je het hele traject op dat niveau volgt is het denk ik beter te doen dan wanneer je alleen het laatste jaar aan de universiteit studeert. En dan weet je ook zeker dat je alle voorkennis hebt die ze van je verwachten in het vierde jaar van de studie.

Ik heb hbo informatica (software engineering) gestudeerd en heb daarna de pre-master technische bedrijfskunde aan de universiteit gedaan. Daarbij merkte ik dat het niveau op de uni een stuk hoger lag, de meeste vakken heb ik gehaald maar ik ben nat gegaan op de wiskundige vakken. Bij die studie gingen ze voor sommige vakken van een niveau uit dat ik niet haalde, dat was me niet overkomen als ik die hele studie op de 'normale' manier had gevolgd. Dit is uiteraard niet helemaal vergelijkbaar met jouw situatie, maar misschien heb je er wat aan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
wkleunen schreef op maandag 1 februari 2021 @ 13:41:
[...]

Dat er procentueel gezien meer mensen zijn die hoger opgeleid zijn, is natuurlijk niet te verklaren door dat er meer mensen studeren. Er zijn twee verklaringen: of we zijn met ze alleen gewoon veel slimmer geworden, of het niveau van die opleidingen gaat naar beneden, of een combinatie van beide. Precies om die reden die jij noemt, iedereen wil graag een HBO papiertje op zak hebben. Terwijl ik niet zie wat er mis zou zijn met een MBO papiertje.
Dat zou alleen kloppen als eerst niemand was die het HBO aan kon, maar het niet probeerde. Dat er meer mensen slagen omdat er meer mensen het proberen kan prima. Niet iedereen rond(e) het maximale opleidingsniveau af wat diegene aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Zenix

BOE!

RagingPenguin schreef op maandag 1 februari 2021 @ 10:48:
[...]

Ik heb zelf eerst het HBO afgemaakt en ben nu bezig met mijn pre-master software engineering (exact wat de TS van plan is), en ik zou dit nog wel wat sterker willen neerzetten. Tijdens mijn hele HBO waren er drie verplichte boeken, een voor projectmanagement, een voor interactie design en maar eentje voor programmeren. Nu op de uni is meerdere verplichte boeken per vak heel normaal, laat staan meerdere boeken per kwartaal.
Dat zal wel per opleiding verschillen Ik had tijdens mijn opleiding meerdere vakken per kwartaal met flinke boeken van 900 pagina's. Daar krijg je dan een tentamen over en moest je wel echt weten waar het over ging. Dat was vaak harde vakliteratuur, denk aan bijvoorbeeld CISSP.
TyKH schreef op maandag 1 februari 2021 @ 14:29:

Ik zou voor de HBO volledig en dan schakeljaar + master gaan. Maar als je ontwikkelaar/netwerk engineer wilt worden zou ik het houden op HBO. WO papier gaat je niks extra geven in die richting.
Ik ben een netwerk engineer en dat klopt. Voor mij zijn vendor certificaten belangrijker dan het WO papiertje.

[ Voor 28% gewijzigd door Zenix op 01-02-2021 16:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wkleunen
Dat zou alleen kloppen als eerst niemand was die het HBO aan kon, maar het niet probeerde. Dat er meer mensen slagen omdat er meer mensen het proberen kan prima. Niet iedereen rond(e) het maximale opleidingsniveau af wat diegene aan kan.
Ja, ik zou willen dat het waar was, maar dat is niet hoe het onderwijs werkt. Eerste jaar van HBO is eigenlijk vrij simpel: bestuur wil een zo hoog mogelijk aantal inschrijvingen en aan het eind van het jaar moet je 60% doorsturen. De insteek is niet: we willen mensen zo goed mogelijk opleiding. Nee, gewoon 60% van de studenten moet door. Wat denk je dat er gebeurt als een opleiding jaar na jaar niet die 60% haalt. Dat het bestuur zegt: goh, het niveau van de studenten is wel laag bij jullie de laatste jaren. Of denk je dat dan de struikel vakken er uit gaan ? Wiskunde bijvoorbeeld -> is al weg uit de opleiding, te moeilijk.

Is leuk, krijg je meer afgestudeerden. Maar de goede studenten gaan wel klagen, want op bepaald moment stelt die opleiding gewoon niks meer voor. Pas als de studenten aantallen terugvallen of je niet meer door de accreditatie komt, dan wordt er pas echt ingegrepen. Het gebeurt hoor, dat opleidingen zo in het niveau zakken dat de accreditatie op een bepaalt moment zegt: nee, dit is echt niet meer HBO waardig. Maar daar gaat wel een tijd over heen en daarna heb je nog een kans dat te corrigeren. Maar een goede afstudeerders staat wel met een HBO papiertje waar een vieze vlek op komt.

Er is gewoon een druk om zoveel mogelijk mensen zo hoog mogelijk te laten afstuderen. Maar dat kan gewoon niet, je kunt hoog hebben als er geen laag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
Zenix schreef op maandag 1 februari 2021 @ 16:40:
[...]

Dat zal wel per opleiding verschillen Ik had tijdens mijn opleiding meerdere vakken per kwartaal met flinke boeken van 900 pagina's. Daar krijg je dan een tentamen over en moest je wel echt weten waar het over ging. Dat was vaak harde vakliteratuur, denk aan bijvoorbeeld CISSP.
Er zullen ongetwijfeld verschillen zijn. Mijn ervaringen zijn met de Hogeschool Rotterdam, dus ook al weer niet zo'n hele exotische school :P

CISSP vak bestaat trouwens nog wel (als keuze voor informatica en volgens mij verplicht voor TI?) en dat is inderdaad een vak met een dik boek. Maar wel een van de weinige, de 'gewone' programmeervakken gaan vooral vanaf slides en handouts. Sommige vakken hebben wel geadviseerde litratuur, maar daar heb ik nog nooit iemand iets mee zien doen en het is ook geen onderdeel van de les- en tentamenstof.
wkleunen schreef op maandag 1 februari 2021 @ 16:58:
[...]

Ja, ik zou willen dat het waar was, maar dat is niet hoe het onderwijs werkt. Eerste jaar van HBO is eigenlijk vrij simpel: bestuur wil een zo hoog mogelijk aantal inschrijvingen en aan het eind van het jaar moet je 60% doorsturen. De insteek is niet: we willen mensen zo goed mogelijk opleiding. Nee, gewoon 60% van de studenten moet door. Wat denk je dat er gebeurt als een opleiding jaar na jaar niet die 60% haalt. Dat het bestuur zegt: goh, het niveau van de studenten is wel laag bij jullie de laatste jaren. Of denk je dat dan de struikel vakken er uit gaan ? Wiskunde bijvoorbeeld -> is al weg uit de opleiding, te moeilijk.

Is leuk, krijg je meer afgestudeerden. Maar de goede studenten gaan wel klagen, want op bepaald moment stelt die opleiding gewoon niks meer voor. Pas als de studenten aantallen terugvallen of je niet meer door de accreditatie komt, dan wordt er pas echt ingegrepen. Het gebeurt hoor, dat opleidingen zo in het niveau zakken dat de accreditatie op een bepaalt moment zegt: nee, dit is echt niet meer HBO waardig. Maar daar gaat wel een tijd over heen en daarna heb je nog een kans dat te corrigeren. Maar een goede afstudeerders staat wel met een HBO papiertje waar een vieze vlek op komt.

Er is gewoon een druk om zoveel mogelijk mensen zo hoog mogelijk te laten afstuderen. Maar dat kan gewoon niet, je kunt hoog hebben als er geen laag is.
Nu scheer je het hele HBO wel over een kam met het InHolland decable. Ik zeg niet dat HBO nu beter is dan het was, maar jouw posts hebben wel een erg zwart-witte vroeger-was-alles-beter insteek. En er zijn bijna geen HBO studies met 60% doorstroom vanaf het eerste jaar, zo'n 40% is een stuk realistischer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wkleunen
Nu scheer je het hele HBO wel over een kam met het InHolland decable. Ik zeg niet dat HBO nu beter is dan het was, maar jouw posts hebben wel een erg zwart-witte vroeger-was-alles-beter insteek. En er zijn bijna geen HBO studies met 60% doorstroom vanaf het eerste jaar, zo'n 40% is een stuk realistischer.
Echt niet dus hoor:
Doorstroom

60 a 70% een stuk realistischer dus.
Ik maak geen grapje, dit is echt beleid van Saxion.

Als ik een toets uitschrijf, en het slagingspercentage ligt <60%, moet ik gaan uitleggen hoe dat kan als module verantwoordelijke.

[ Voor 11% gewijzigd door wkleunen op 01-02-2021 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:10

dragonhaertt

@_'.'

Je kan tijdens je HBO, als Minor kiezen voor een pre-master programma. Zo kan je meekijken bij hoe het er bij de Universiteit aan toe gaat, en (vooral wiskundig) bijspijkeren tot hetzelfde niveau als wat je op de Uni ook zou hebben gehad tijdens de Bachelor.
Als je dat goed bevalt, en je wil nog verder leren na je studie, dan kan je na je HBO bachelor meteen een Uni master volgen. Zo heb je wat mij betreft het beste van beide werelden.

Zonder risico eerst een papiertje.
In principe hetzelfde niveau als een Uni bachelor (mede dankzij de pre-master)
Als Uni niet bevalt niks verloren.
Wat extra project/praktische ervaring die je tijdens je stage opdoet.

En uiteindelijk wel de mogelijkheid om gewoon een Uni master te volgen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Frituurmandje schreef op zondag 31 januari 2021 @ 18:24:
Op dit moment zit ik in het propedeusejaar van de opleiding HBO-ICT. Ik sta gemiddeld een 8,3 en vind de opleiding erg leuk. Echter twijfel ik of het hbo uitdagend genoeg is aangezien het zo goed gaat.
Hou er rekening mee dat de propedeuse een voorbereidende fase is. Mensen die het goed deden op de middelbare school doen het vaak ook goed in de propedeuse, maar dat zegt niets over de meer specialistische jaren.

Toen ik (heeeel lang geleden) mijn propedeuse Medische Biologie deed, ging het zo gemakkelijk tot aan de laatste twee vakken, welke de eerste waren waar mijn middelbare school-ervaring me niet hielp, en ik hard aan het werk moest. Die motivatie kreeg ik te laat en zakte als een baksteen voor beide vakken. De rest van mijn studie was hard aanpoten.

Moraal van het verhaal: de propedeuse zegt niet noodzakelijkerwijs veel over de rest van de studie. Praat er over met je studiebegeleider/tutor en praat met wat ouderejaars over wat je kunt verwachten, en vertel ze ook dat het tot nu toe heel goed gaat, en vraag ze hoeveel dat zegt.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
wkleunen schreef op maandag 1 februari 2021 @ 17:12:
[...]

Echt niet dus hoor:
Doorstroom

60 a 70% een stuk realistischer dus.
Ik maak geen grapje, dit is echt beleid van Saxion.

Als ik een toets uitschrijf, en het slagingspercentage ligt <60%, moet ik gaan uitleggen hoe dat kan als module verantwoordelijke.
Op de website van het HRO publiceren ze de cijfers van het Studie in Cijfers project en kan je zien dat het landelijk gemiddelde 51% is (vanzelf sprekend publiceren ze die landelijke gemiddelden weer niet op hun eigen website...). Dus je hebt daar wel een uitzondering te pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:46
gambieter schreef op maandag 1 februari 2021 @ 17:24:
[...]

Toen ik (heeeel lang geleden) mijn propedeuse Medische Biologie deed, ging het zo gemakkelijk tot aan de laatste twee vakken, welke de eerste waren waar mijn middelbare school-ervaring me niet hielp, en ik hard aan het werk moest. Die motivatie kreeg ik te laat en zakte als een baksteen voor beide vakken. De rest van mijn studie was hard aanpoten.
Herkenbaar :) Ik heb dat moment ook wel een paar keer gehad (theoretische fysica is uiteindelijk niet zo mijn ding zeg maar :P ). Sowieso is het verband tussen je vakken en de benodigde skills na een master meestal niet al te groot. Daarvoor is het aantal mogelijkheden te groot.

De kernvraag voor een WO-BSc lijkt me is: lijkt een academische carrière je wat? Die kun je overigens best breed opvatten, je hoeft geen prof te worden om toch een wetenschappelijke carrière te hebben (highly skilled technici zijn goud waard en dat weten die profs dondersgoed). Maar als die hele sector je niet aanspreekt, kun je je de tijd besparen en HBO afmaken en lekker on-the-job leren. Werkervaring telt veel zwaarder in business.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wkleunen
Op de website van het HRO publiceren ze de cijfers van het Studie in Cijfers project en kan je zien dat het landelijk gemiddelde 51% is (vanzelf sprekend publiceren ze die landelijke gemiddelden weer niet op hun eigen website...). Dus je hebt daar wel een uitzondering te pakken.
Zit ik er nog dichter bij dan jouw 40%

Maar bekijk het ook zo eens. Tussen 30 en 35 is nu circa 50% hoger opgeleid
https://www.onderwijsinci...-behaald-opleidingsniveau

Dat aantal blijft doorstijgen. Daarmee zijn we wel koploper in europa. Ok. Prima. Het niveau zakt niet. Maar het onderscheidend niveau neemt daarmee af.

Er komt een tijd, dan is hoger opgeleid niet bijzonder meer. Dan is hbo gewoon middelbaar opgeleid. Want heel veel mensen zijn dan straks zo hoog opgeleid.

Hou daar rekening mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wkleunen
RagingPenguin schreef op maandag 1 februari 2021 @ 17:33:
[...]

En mijn punt is ook: in die 60%, daar wordt niks gezegd over niveau. Het is gewoon: 60% moet door, klaar. Ik moet zeggen dat het voor mij ook vrij schokkend is dat dit soort targets gehaald worden. Ik weet dat aantal jaar terug dat idd lag op 54% ofzo. Maar blijkbaar dat daar nu op gestuurd wordt, worden die targets ook echt gehaald. Wederom, vul zelf maar in wat dit doet met het niveau van het onderwijs.

Hier trouwens windesheim, 64%:
https://www.studiekeuze12...catie-zwolle-hbo-bachelor

Amsterdam, 53%
https://www.studiekeuze12...an-amsterdam-hbo-bachelor

Fontys, 71%
https://www.studiekeuze12...-hogescholen-hbo-bachelor

Kijk maar even rond daar, maar onder 50% is wel echt uitzonderlijk

[ Voor 17% gewijzigd door wkleunen op 01-02-2021 18:41 ]

Pagina: 1