Toon posts:

Hulp bij uitzoeken te bouwen Game/ Werk PC

Pagina: 1
Acties:

• K1D
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19-02-2021
Beste Tweakers,

Na goed gespaard te hebben lijkt het me eens tijd om zelf een PC te gaan bouwen waarmee ik eindelijk mijn alledaagse taken en gamebehoeftes op kan uitoefenen. Ik maak momenteel gebruik van een wat oudere game laptop die ik voornamelijk aangeschaft heb voor school. momenteel zie ik dat hij achteruit begint te lopen en heb besloten om voor een Desktop te gaan. (en hiernaast dan een wat lichtere notebook voor werk en School). Ik heb zelf al wat onderzoek gedaan en heb al aardig wat verstand van hardware en pc building gezien mijn ICT achtergrond. Echter zijn me enkelen vragen overgebleven of zelfs een paar punten waar een ander z'n kijk of advies nooit verkeerd is. Ik zag dit forum en dacht dat het wel een goede manier zou zijn om mijn "Plan" te ondersteunen.

Alvast bedankt voor de moeite, En ik zie graag jullie tip/tricks, opmerkingen en adviezen tegemoet.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik kan zeggen dat ik hem aanschaf voor mijn school en werk maar dat zou een leugen zijn. Voornamelijk wil ik de wat nieuwere en zelfs wat oudere games op kunnen spelen. Wel moet ik hem voor school en werk kunnen gebruiken. Daar zal ik even wat meer informatie over geven. Ik ben momenteel een Developer en zit daarnaast ook nog op school. Hierdoor programmeer ik veel en ook heel verschillend (van web development en Backend tot mobile). hierdoor run ik vaak virtuele omgevingen, simulaties en algoritmes op mijn apparaten. hierbij zijn de CPU en RAM heel belangrijk. Verder heb ik recent met domme hoop Cyberpunk 2077 aangeschaft maar daar is mijn laptop niet zo blij mee en daardoor heb ik deze nog niet kunnen spelen. Als er nog verder vragen zijn beantwoord ik ze graag.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb de afgelopen tijd wat opzij gezet hiervoor en heb het liefst een PC voor tussen de €1800,- en €2000,- (Enkel de PC want de beeldschermen enz heb ik al). Het mag iets eroverheen lopen maar ik blijf liever in de buurt hiervan aangezien ik ook nog een laptop ernaast moet gaan aanschaffen en niet platzak wil zijn als we dadelijk weer de straat op mogen haha.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Naast beeldschermen, toetsenbord/ muis en headset moet ik alles aanschaffen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb zo'n Table gemaakt als het goed is staat hij onderin.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voor CPU vond ik de Ryzen 9 3900X wel mooi omdat hij 12 cores heeft (Dat is heel fijn voor het programmeren lijkt me). En wat de GPU betreft wil ik wel echt een NVIDIA TRX hebben (bij voorkeur een 3070) ook vond ik de NZXT Kraken wel mooi uitzien maar ik heb naar mijn mening toch wel wat hulp nodig bij het uitzoeken van de juiste koeling.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Hij komt op m'n bureau en die is best groot dus grootte maakt niet veel uit. Een pc die wat stiller is is wel fijn. En dat ik wel een aantal jaren van kan genieten.

Ga je overklokken?
Ik denk niet dat me dat nodig lijkt, dus nee.

Wat verwacht je van ons?
Ik verwacht een second opinion te krijgen over de door mij uitgekozen producten (Zijn deze goed? Is er een betere optie? Werken ze met elkaar?). Is mijn idee juist voor wat ik wil bereiken? Kooptips zijn ook altijd van harte welkom. En als laatste hulp bij het uitzoeken van een geschikt Moederbord (Ik kwam hier helaas niet volledig uit), De beste versie RTX3070 voor mij en koeling (voornamelijk CPU koeling). Mochten er nog vragen of onduidelijkheden zijn dan hoor ik ze uiteraard graag.

PS. Tips over een mooie case zijn ook welkom. heb al een paar gezien maar nog niet 100% besloten. Ben opzoek in de richting van iets strak en modern uitziend.

De product lijst:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900X (BOX) Boxed€ 449,90€ 449,90
1Moederborden Hier ben ik nog niet over uit. € 150,00€ 150,00
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3060 Ti Gaming X Trio€ 667,92€ 667,92
1Behuizingen Hier ben ik nog niet over uit. € 165,00€ 165,00
1Processorkoeling Hier ben ik niet veel verstand van. Ik was aan het denken om misschien voor een NZXT Kraken te gaan. € 165,00€ 165,00
1Geheugen internHyperX Fury black HX432C16FB3K2/16€ 130,00€ 130,00
1VoedingenCorsair RM750 (2019)€ 111,53€ 111,53
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 129,-€ 129,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.431,25

Alvast bedankt voor alle moeite, En ik zie graag jullie tip/tricks, opmerkingen en adviezen tegemoet.

Mvg,
K1.

• beunhaasbaas
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-03 22:50
Die 3900x is echt een heethoofd dus hou rekening met goede koeling. Zelf een Kraken X53 om hem te koelen en daarmee houd ik 70 graden aan.

Kwa moederbord raad ik je een B550 chipset aan, het is overkill om een X570 chipset te nemen. Enige winst daarmee is uiteraard ‘iets’ meer toekomst proof. Maar tegen de tijd dat jouw 3900x aan vervanging toe is zijn er alweer andere en betere chipsets.

Pci4.0 en betere VRM op de X570 is voor die 3900x niet noodzakelijk. Ik zelf heb een 3900x op een B450 chipset, draait ook prima en wordt niet loeiheet. Jouw RTX 3000 serie draait ook lekker op een PCI3.0. De winst van PCI4.0 is amper 4-5%, zoek maar eens wat benchmarks op.

Bovendien, moet je sowieso nog wachten tot medio februari ivm levertijden videokaart. Met pech tot zelfs maart/april. Voor de rest puik systeem. Die 12 cores ga je zeker merken. Virtueel 24 threads.

Ben helemaal vergeten de Bequiet Dark Rock Pro te vermelden, deze luchtkoeler is prima voor jou.

[Voor 5% gewijzigd door beunhaasbaas op 31-01-2021 17:57]

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:15
beunhaasbaas schreef op zondag 31 januari 2021 @ 17:56:
Kwa moederbord raad ik je een B550 chipset aan, het is overkill om een X570 chipset te nemen. Enige winst daarmee is uiteraard ‘iets’ meer toekomst proof.
Pci4.0 en betere VRM op de X570 is voor die 3900x niet noodzakelijk.
Ik ben het eens wat betreft de keuze voor B550, maar niet door de argumenten.

X570 is niet futureproof. Eerder historyproof. Zowel B550 als X570 ondersteunen de huidige en vorige generatie processors. X570 ook nog de 2 generaties daarvoor.

Het voordeeltje voor X570 t.o.v. B550 zijn de extra PCIe 4.0 lanes. Dit zijn lanes die je pas gebruikt bij een 2e nvme op PCIe 4.0 x4 snelheid. Ik zie het als een klein voordeeltje.

Bovendien heeft X570 over het algemeen geen betere VRM t.o.v. B550. Vaak is het tegendeel waard. Zo heeft de B550 Aorus Elite (veel) betere VRM dan de X570 Aorus Elite. Hetzelfde geldt voor de B550 Gaming Edge t.o.v. X570 Gaming Edge. Soms is het tegendeel ook waard zoals bij de X570 Tomahawk die nipt beter is dan de B550 Tomahawk. De hele dure X570 borden hebben zeer sterke VRM, maar dat komt omdat er geen B550 equivalent bestaat.

@K1D
Voordelen B550
  • Goedkoper dan X570 equivalent borden
  • Over het algemeen betere stroomvoorziening dan X570 equivalent borden.
  • Over het algemeen vaker uitgerust met features van 2,5 Gbps ethernet of USB-C header.
  • Geen chipset fan
  • Lager stroomverbruik
  • Nieuwer en daarom over het algemeen compitabel met nieuwste hardware
Oja, de B uit B550 staat niet voor budget of B keus zoals veel mensen denken!

• K1D
@beunhaasbaas Ah bedankt dat is interessant om naar te kijken. Ik had inderdaad moeite om te bepalen wat nou echt nodig was maar denk wel hiermee iets te weten vinden. Ik heb inderdaad gehoord dat de 93900x warm kan worden en ik een fatsoenlijke CPU cooler moet gebruiken maar de cores (en threads) zijn het meer dan waard.

@Djarune Oke, Ja een B550 klinkt inderdaad wel goed. Ik zal hier eens naar gaan kijken. bedankt voor de uitleg hierover.

Hebben jullie enige aanraders/ afraders betreffende de B550 borden? Het is me mogelijk om een GIGABYTE GeForce RTX 3070 te halen voor rond de €800,- of een MSI RTX 3070 Gaming X Trio voor rond de €900,- . is dit aan te raden of kan ik beter wachten? (Of helemaal voor een andere gaan?).

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:41
Probleem is leverbaarheid. Welke gigabyte is het exact?

welke maat case wil je? Moet hij in je la passen? Wil je rgb? Most hij stil zijn? Goede airflow? Raampje? Cd/dvd drive?

Qua bord; heb je wifi nodig? Wil je enkel wifi 5 of heb je ook wifi6 nodig(ga je binnenkort je router vervangen, anders nutteloos)

Ps ga je zelf pc in elkaar prikken of laat je het doen?

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

K1D schreef op maandag 1 februari 2021 @ 00:29:
Hebben jullie enige aanraders/ afraders betreffende de B550 borden? Het is me mogelijk om een GIGABYTE GeForce RTX 3070 te halen voor rond de €800,- of een MSI RTX 3070 Gaming X Trio voor rond de €900,- . is dit aan te raden of kan ik beter wachten? (Of helemaal voor een andere gaan?).
Qua GPU zou ik wachten tot bijvoorbeeld ook de 3080ti uit is. Dat zorgt dat de prijzen van de 3070 ook gaat zakken, als ze weer beschikbaar zijn.

• K1D
Hey @beunhaasbaas , @Djarune , @99ruud99 , @CH4OS ,

Ik heb inmiddels gelukkig een RTX3070 MSI gaming x Trio weten te bemachtigen.

Ik heb nog geen case gekocht omdat ik nog een beetje aant kijken ben tussen een aantal waaronder:
- Lian li
- be quiet! Pure Base 500DX
- nxzt H510 of H710 (i)

RGB is niet een must voor mij en zal het ook niet super vaak gebruiken heb veel liever dat het strak en modern uitziet. Raampje is wel iets wat ik graag zou willen. En de airflow is ook zeker fijn om goed te hebben.

Voor het moederbord zou wifi een mooie toevoeging zijn maar is het niet van levensbelang. Ik wil hierbij eigenlijk het beste bord voor mijn gpu en cpu (Ryzen 93900X) voor rond de 150 euro.

Als iemand tips of suggesties heeft hoor ik ze graag.

Mvg,
K1.

• 99ruud99
Van deze is de 500dx de beste :)
De H510 de moeilijkste airflow.
Ben je van plan je modem / router / AP eerder te vervangen dan je nieuwe PC? Dan kan het nuttig zijn om wifi6 te pakken. https://tweakers.net/pric.../1641864;1629530;1571624/ zijn 3 borden rond 150 euro, eigenlijk kan bijna elk 150 euro+ bord wel een r9 aan.

• K1D
@99ruud99 bedankt voor de info en de snelle reactie. Ik ga hier eens goed naar kijken.

Een paar vraagjes over het uitkiezen van een moederbord:
- als ik onderdelen zoals mijn gpu van een ander merk heb dan mijn moederbord kan dit dan effect op de prestatie hebben?
- heeft de ATX grootte een impact op de prestatie?

Mvg,
K1

• 99ruud99
Nee
Ja

Als je ATX pakt is dit een groter bord als uATX, je krijgt vooral meer fan-aansluitingen.

Je case is ATX, dus een uATX ziet er wel beetje "raar" uit, maar je wilt graag wifi, en rond de 150 euro blijven. Dat is een combinatie die "net niet" is, je moet altijd ergens op bezuinigen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee