Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik zou graag na 8 jaar met een GTX 970 te draaien, opnieuw een hedendaags gamesysteem bouwen, wat langere tijd mee kan gaan zonder verdere upgrades. Deze keer zou ik ook een RGB-build willen, al besef ik dat dit een paar honderd euro meer zal kosten dan strikt noodzakelijk.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Al mijn huidige componenten blijven bij de 'oude' pc. Muis, toetsenbord en headset kom ik zelf wel uit, maar ik zou ook graag advies krijgen over een monitor voor 1440p. Ik ben aan het kijken naar 32" of 34" aangezien m'n gekozen grafische kaart dit wel aan kan. Ik ben ook van plan een PS4/5 aan te sluiten op deze pc, welke schermmaat is dan het meest geschikt? Levert een bepaalde maat zwarte banden op? Qua spellen speel ik geen competitieve shooters, maar vooral (roguelike) RPG's, strategy en adventure games, vaak singleplayer. 144hz is waarschijnlijk mooi meegenomen? Qua prijsrange zoek ik hier ook tussen de 200-500 EUR als dat mogelijk is, m.a.w. geen schermen van 800+ EUR. Helaas :-).
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb een build hieronder gemaakt op basis van de laatste BBG-guides. Wel heb ik nog enkele vragen hierbij:
De Inno3D 3080 en de Ryzen 5600x liggen vast. De andere componenten mogen wijzigen en ik ben niet merkvast.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een laag geluidsniveau verkies ik zeker. Ik zou ook een volledige sync-RGB build hebben die makkelijk aan te sturen is voor alle componenten ineens. Ik ken hier nog wel te weinig van, dus ik moet zeker nog wat inlezen over deze materie. De build zou zeker op 1440p een aantal jaren alles op ultra aan moeten kunnen.
Ga je overklokken?
Ik ben tevreden met de standaard instellingen, maar tijdens de eerste configuratie bij een nieuwe build, wil ik gerust wel wat aanpassingen doen met lichte tweaks. De bedoeling is wel dat ik daarna er niet meer moet aankomen. (Dit is ook de reden dat ik geen waterkoeling verkies.)
Wat verwacht je van ons?
Een review van dit systeem met mogelijke optimalisaties.
Eventuele antwoorden op m'n vragen hierboven.
Aanraders voor 32" en 34" schermen en waarom.
Alvast erg bedankt!
Ik zou graag na 8 jaar met een GTX 970 te draaien, opnieuw een hedendaags gamesysteem bouwen, wat langere tijd mee kan gaan zonder verdere upgrades. Deze keer zou ik ook een RGB-build willen, al besef ik dat dit een paar honderd euro meer zal kosten dan strikt noodzakelijk.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Al mijn huidige componenten blijven bij de 'oude' pc. Muis, toetsenbord en headset kom ik zelf wel uit, maar ik zou ook graag advies krijgen over een monitor voor 1440p. Ik ben aan het kijken naar 32" of 34" aangezien m'n gekozen grafische kaart dit wel aan kan. Ik ben ook van plan een PS4/5 aan te sluiten op deze pc, welke schermmaat is dan het meest geschikt? Levert een bepaalde maat zwarte banden op? Qua spellen speel ik geen competitieve shooters, maar vooral (roguelike) RPG's, strategy en adventure games, vaak singleplayer. 144hz is waarschijnlijk mooi meegenomen? Qua prijsrange zoek ik hier ook tussen de 200-500 EUR als dat mogelijk is, m.a.w. geen schermen van 800+ EUR. Helaas :-).
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb een build hieronder gemaakt op basis van de laatste BBG-guides. Wel heb ik nog enkele vragen hierbij:
- Ik lees vaak dat 3200 RAM minderwaardig is aan 3600 RAM. Door de RGB-modules zit hier een 3200 in, is dat een keuze die beter kan?
- Is de voeding een goede keuze?
- Is de CPU-koeler stil genoeg?
- Past alles in de case (fysiek gezien), geen conflicten qua hardware/software en is de volledige RGB via het moederbord aan te sturen van alle componenten samen?
- Als ik een gelijkaardig moederbord wil, maar met bluetooth/wifi en toch deze RGB-aansturing wil, wat is dan een optie?
- Heb ik nog bijkomende kabels nodig of is dat moeilijk in te schatten?
De Inno3D 3080 en de Ryzen 5600x liggen vast. De andere componenten mogen wijzigen en ik ben niet merkvast.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een laag geluidsniveau verkies ik zeker. Ik zou ook een volledige sync-RGB build hebben die makkelijk aan te sturen is voor alle componenten ineens. Ik ken hier nog wel te weinig van, dus ik moet zeker nog wat inlezen over deze materie. De build zou zeker op 1440p een aantal jaren alles op ultra aan moeten kunnen.
Ga je overklokken?
Ik ben tevreden met de standaard instellingen, maar tijdens de eerste configuratie bij een nieuwe build, wil ik gerust wel wat aanpassingen doen met lichte tweaks. De bedoeling is wel dat ik daarna er niet meer moet aankomen. (Dit is ook de reden dat ik geen waterkoeling verkies.)
Wat verwacht je van ons?
Een review van dit systeem met mogelijke optimalisaties.
Eventuele antwoorden op m'n vragen hierboven.
Aanraders voor 32" en 34" schermen en waarom.
Alvast erg bedankt!

# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 5 5600X Boxed | € 369,- | € 369,- |
1 | Moederborden | MSI MAG B550 Tomahawk | € 164,90 | € 164,90 |
1 | Videokaarten | Inno3D GeForce RTX 3080 iChill X4 | € 919,- | € 919,- |
1 | Behuizingen | be quiet! Pure Base 500DX Zwart | € 105,- | € 105,- |
1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 5 ARGB Plus | € 69,10 | € 69,10 |
2 | Ventilatoren | Cooler Master MasterFan MF120 Halo 3in1, 120mm | € 39,40 | € 78,80 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Trident Z RGB F4-3200C16D-32GTZRX | € 178,90 | € 178,90 |
1 | Voedingen | Fractal Design ION+ 660W Platinum | € 142,13 | € 142,13 |
1 | Solid state drives | Kingston A2000 1TB | € 105,90 | € 105,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 2.132,73 |