Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

m.2 reserveren voor os

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Wesselge
  • Registratie: februari 2019
  • Laatst online: 30-03 18:57
Mijn vraag
...
Goedenmorgen/mddag/avond,

Heb laatst een nieuwe pc in elkaar gezet. Mijn plan was om een m.2 voor windows 10 te gebruiken en de rest op een ssd.
Heb de pc al gebruikt met alleen de ssd omdat de m.2 wat later binnen kwam, alles werkt goed.
Maar het probleem is dat nu de m.2 er in zit dat hij alles daar automatisch op download. Heb geprobeert de bestanden te verplaatsen en de m.2 te ''blokkeren'' voor downloads. Dit is niet echt gelukt en alles werkt nu ook wat minder snel en heb af en toe crashes.

Weet iemand hoe ik de m.2 kan blokkeren voor overige downloads. Zodat alleen windows daar op staat? Het liefst in leek taal uitgelegd, want ik ben niet heel handig met software instellingen

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
i5 9600k (met cooler master liquid lite 120)
asrock b365m pro 4
gtx 970 gaming 4gb
16gb ddr5 2666
barracuda ssd 500gb
sata m.2 128gb

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 20:06
Gewoon instellen dat downloads naar de andere schijf gaan? Wat gebruik je om te downloaden? Je browser, of heb je het ergens anders over?

The devil is in the details.

• DukeBox
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 18:39

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Het is niet heel duidelijk.. opslag via m.2 is vrijwel altijd ook een SSD (kan dan zowel SATA zijn als NVMe) en met SSD bedoel je dan je SATA SSD ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Spasm
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 01:01
Rechtermuisknop op de downloads folder en daar kun je de default download location aanpassen.

Wie het laatst lacht, denkt het langzaamst

• Wesselge
Qua downloads gaat het vooral over de browser, want daar kan ik vaak niet van kiezen waar de downloads naartoe gaan, en kan ze om wat voor reden dan ook niet naar de m.2 verplaatsen

Met m.2 bedoel ik zo'n ding:https://www.google.com/search?q=m.2&client=opera-gx&hs=pXx&sxsrf=ALeKk02EoEBkDuaVelXWL-uSwTdydp7HCw:1612106860666&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwio-5OGvsbuAhUEyKQKHQGtCrUQ_AUoAXoECA0QAw&biw=1359&bih=657#imgrc=FbKUKVHVXnqPNM

en met ssd zo een:https://www.bol.com/nl/p/samsung-860-qvo-1tb-2-5-inch-ssd/9200000102214766/

dat was inderdaad een beetje onduidelijk

• Wesselge
Spasm schreef op zondag 31 januari 2021 @ 16:28:
Rechtermuisknop op de downloads folder en daar kun je de default download location aanpassen.
Is het echt zo makkelijk? Heb gister bijna 2 uur zitten klooien maar kon dat niet vinden. Tx ga het zo proberen

• Wesselge
En bedankt trouwens voor de snelle reacties

• The Executer
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 00:40
Je hebt 2 M2 sloten op je moederbord, beide PCIe 3. Ik zou zeggen, gebruik je M2 als primaire. Die is namelijk (afhankelijk van welke je erin hebt zitten) vele malen sneller als de SATA SSD.

Clone eventueel je reguliere SATA SSD naar de M2, vervolgens je SATA SSD leeg gooien en die als secundaire schijf gebruiken.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 20:06
Wesselge schreef op zondag 31 januari 2021 @ 16:28:
Qua downloads gaat het vooral over de browser, want daar kan ik vaak niet van kiezen waar de downloads naartoe gaan, en kan ze om wat voor reden dan ook niet naar de m.2 verplaatsen

Met m.2 bedoel ik zo'n ding:https://www.google.com/search?q=m.2&client=opera-gx&hs=pXx&sxsrf=ALeKk02EoEBkDuaVelXWL-uSwTdydp7HCw:1612106860666&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwio-5OGvsbuAhUEyKQKHQGtCrUQ_AUoAXoECA0QAw&biw=1359&bih=657#imgrc=FbKUKVHVXnqPNM

en met ssd zo een:https://www.bol.com/nl/p/samsung-860-qvo-1tb-2-5-inch-ssd/9200000102214766/

dat was inderdaad een beetje onduidelijk
Welke browser gebruik je? Bij Chrome kan je bij Instellingen/Settings gewoon instellen waar downloads heen moeten, of instellen dat 'ie het altijd moet vragen waar je het wilt opslaan.

En wat jij 'M.2' en 'SSD' noemt zijn allebei SSD's. De eerste is een M.2 SSD, en de tweede een 2,5 inch SATA SSD. Maakt verder weinig uit, maar dan weet je dat :)
The Executer schreef op zondag 31 januari 2021 @ 16:38:
Je hebt 2 M2 sloten op je moederbord, beide PCIe 3. Ik zou zeggen, gebruik je M2 als primaire. Die is namelijk (afhankelijk van welke je erin hebt zitten) vele malen sneller als de SATA SSD.

Clone eventueel je reguliere SATA SSD naar de M2, vervolgens je SATA SSD leeg gooien en die als secundaire schijf gebruiken.
Als ik 'm goed begrijp heeft 'ie al Windows op de M.2 SSD staan, en wil 'ie alleen niet dat downloads ook op die SSD opgeslagen worden.

[Voor 21% gewijzigd door Hahn op 31-01-2021 16:40]

The devil is in the details.

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 23:14
The Executer schreef op zondag 31 januari 2021 @ 16:38:

Zoals ik het lees is de M2 een sata ssd
Een kleintje die doorgaans een stuk trager zijn dan 250GB of hoger.

@Wesselge Welke ssd's heb je exact? Seagate Barracuda kan zowel 2,5" sata als NVME zijn en van 128GB sata M2 zijn 28 verschillende exemplaren.

[Voor 36% gewijzigd door Uszka op 31-01-2021 16:46]

• Wesselge
De m.2 is een goedkope, weet het merk niet precies meer. Kingspec dacht ik.

https://www.megekko.nl/pr...te-BarraCuda-Q1-480GB-SSD dit is de sata ssd

Ik denk dat ik er qua downloads nu wel achter kom. Maar nu heb ik weer een ander probleem.

Omdat ik de download locaties door elkaar heen had gegooid (en de instelling een beetje verpest waardoor ik geen rechten meer had mn eigen folders aan te passen) werkte de pc niet goed meer. Daarom wilde ik hem resetten en windows opnieuw installeren, had er toch niet veel op staan. Maar om de een of andere reden wilde hij dat niet. Kon wel op de knop wel indrukken, maar dan laadde hij maar voor 1 sec en deed voor de rest niks.
Had toen geprobeert hem op te starten via de usb met windows erop maar wildde dat ook niet om wat voor reden dan ook.
En nu wit hij helemaal niet meer opstarten. De sata ssd waar nu windows op staat werkt niet, en de auto diagnose kan hem ook niet repareren.
De m.2 keurt hij niet meer goed voor de download.
En windows opnieuw installeren op de ssd kan ook niet

• Wesselge
De windows download is bezig.
Nadat ik de m.2 selecteerde en op ''format'' drukte wilde hij windows wel installeren

• Wesselge
de installatie ging toch weer over naar de troubleshoot, die niet kon repareren wat er niet klopte.

Kon nu weer de sata ssd selecteren dus probeer die dan maar

• Wesselge
De download op de sata ssd werkt nu wel. Alleen de m.2 niet meer. Blijkbaar is het niet de juiste soort opslag? Terwijl het eerst dus wel lukte, snap er geen flikker meer van. Probeer het na het resetten nog een keertje, anders laat ik hem gewoon zo en gebruik ik de m.2 niet voor de os
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True