Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livio_Livius
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 28-04 15:09
Mijn vraag
...
Na +10 jaar in volle tevredenheid Canon 7D gebruikt maar begint nu toch wat te slijten.
Twijfel of ik deze zal vervangen voor 7D MarkII. Er zijn wat aankondigingen voor nieuwe Canon's.
Gebruik 7D voornamelijk voor sport fotografie en vogels naast de normale vakantiefoto's.
Niet zo merk gebonden maar bij overstap waarschijnlijk ook alle lenzen vervangen of via adapters gaan werken.

Dus welke alternatieven zijn er?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Volgende lezen in bezit EF 40mm, EF 50mm, EF 100mm Mmacro L, EF 70-200mm L en EF 24-105mm L

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Canon 90D vorig jaar even kort geprobeerd.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Nu online
Zolang de 7D nog werkt, zou ik nog even een jaartje wachten op de R7.
Al is het maar om te kijken of het een interessante camera is, of niet.

Mocht je de camera toch willen vervangen door een 2e hands 7Dii, dan zou ik dat nu doen.
Mijn ervaring is dat 2e hands camera's in de winter goedkoper zijn dan in de zomer.

[ Voor 48% gewijzigd door wappiewappie op 31-01-2021 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livio_Livius
Thks, R7 is inderdaad iets om op te wachten. Maar dat kan wel eens meer dan 1 jaar zijn, Canon kennende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:09

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Hoe beviel de 90D? Want dat kan ook een alternatief zijn.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• humi
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:06
ik heb zowel de 90D als de 7DII. Het zijn alle twee meer dan prima camera's.
De 90D heb ik vooral gekocht omdat ik voor reizen graag twee camera's wilden en omdat Canon maar geen 7DIII uitbracht.
In principe gebruik ik verreweg het meeste mijn 90D nu, al zijn er nadelen met iets minder grote buffer en autofocus voor birds-in-flight is ook minder dan bij de 7DII.
In de regen pak ik overigens ook liever de 7DII, die is toch nog wat steviger gebouwd.
Met de 90D krijg je wel meer flexibiliteit (bijvb klapscherm), een hogere resolutie en een betere iso prestatie.

Ik ben ook zeker wel benieuwd naar wat Canon met de R7 gaat brengen maar of je daar op zou moeten wachten is een andere vraag. Het zal meer een 7DIII worden vermoed/hoop ik dan een opvolger van de 90D, maar daar zal de prijs ook naar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livio_Livius
Gonadan schreef op maandag 1 februari 2021 @ 18:02:
Hoe beviel de 90D? Want dat kan ook een alternatief zijn.
Positief: lager gewicht - draaibaar lcd scherm - wifi/BT
Negatief: iets minder in low light (maar subjectief en mij gevoel).
Overig: had na 10 jaar een grotere verbetering verwacht tov 7D. Indruk na 1 dag was dus 7d met lcd en wifi.

Natuurlijk niets mis mee maar had meer verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• humi
Livio_Livius schreef op maandag 1 februari 2021 @ 18:36:
[...]

Positief: lager gewicht - draaibaar lcd scherm - wifi/BT
Negatief: iets minder in low light (maar subjectief en mij gevoel).
Overig: had na 10 jaar een grotere verbetering verwacht tov 7D. Indruk na 1 dag was dus 7d met lcd en wifi.

Natuurlijk niets mis mee maar had meer verwacht.
Wat had je dan precies meer verwacht? Wat mis je precies?
De 90D heeft een veel hogere resolutie, is ook zeker beter dan in low-light (significant beter dan de 7DII en die is op z'n beurt weer beter dan de 7D) - ik schiet veel vaker op veel hogere iso waarden met zeer acceptabele ruis.

Het touch screen is ook een grote verbetering, ik gebruik de 90D veel vaker in live-view dan de 7DII, vooral omdat het veel beter werkt, met name als je geinteresseerd bent in macro of andere vormen van fotografie van een statief. Het kan natuurlijk zijn dat je dat niet nodig hebt, maar voor mij heeft de 90D met kantelbaar scherm en live-view er wel voor gezorgd dat ik vaker andere foto's heb gemaakt die met de 7DII moeilijker te maken waren.

Alleen als je puur geinteresseerd bent in birds-in-flight of echt de robuustheid / weathersealing nodig hebt zou ik nu voor een 7DII gaan, anders wint de 90D dat altijd wat mij betreft (en dat zie ik ook terug in mijn lightroom catalogus sindsdien..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livio_Livius
[b]Wat had je dan precies meer verwacht? Wat mis je precies?
Moeilijk te zeggen, was na 1 middag fotograferen. Misschien dat je na 10 jaar zo vergroeid bent met je camera, of mijn verwachting te groot? Als de winkels weer opgaan toch 90d nog eens (langer) proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• humi
Livio_Livius schreef op maandag 1 februari 2021 @ 19:06:
[...]

Moeilijk te zeggen, was na 1 middag fotograferen. Misschien dat je na 10 jaar zo vergroeid bent met je camera, of mijn verwachting te groot? Als de winkels weer opgaan toch 90d nog eens (langer) proberen.
Ik denk inderdaad dat je de 90D dan inderdaad wat langer moet proberen, als die al tegenvalt gaat een R7 dat tegen die tijd ook vrees ik voor je. Je kan ook proberen een 90D een tijdje te huren (meestal krijg je dan de eerste huurdag als korting als je hem uiteindelijk gaat kopen - dit moet nu ook kunnen denk ik!

De R7 krijgt vast wel weer een verbetering in beeldkwaliteit en misschien iets betere ISO performance, gekoppeld met voordelen van mirrorless (zoals de animal-eye detect etc). Toch denk ik dat er tussen de 7D en de 90D een groter verschil zal zijn dan tussen de 90D en de R7, zeker als het om beeldkwaliteit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06 07:52
Livio_Livius schreef op maandag 1 februari 2021 @ 19:06:
Budgetcam is gewoon open. Daar kun je hem een dagje huren (of langer natuurlijk).
Pagina: 1