Toon posts:

Welke router/switch combinatie voor een groot thuisnetwerk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• hwopereis
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 25-03 02:31
Hallo,

Normaliter zou ik avonden dit forum doorspitten om zelf uit te zoeken wat de mooiste combinatie van wifi-router/switch etc is om aan te schaffen voor ons nieuwe thuisnetwerk, maar helaas ben ik daar nu gewoon te druk voor. Daarom hoopte ik dat wat fanatieke experts hier me misschien wat advies kunnen geven.

Ik heb namelijk in onze nieuwe woning een thuisnetwerk aangelegd met 48 netwerkkabels (utp cat6) die verspreid in het huis in paartjes van 2 uitkomen. Alles uiteraard netjes in de wanden gefreesd en onder de vloeren door etc.
Al die netwerkpoorten komen uit op een patch-paneel (ook cat6) van 48 poorten.
We hebben glasvezel van Caiway, met een Genexis Titanium-52. Deze heeft 1 dedicated netwerk poort, met daarnaast 2 tv poorten en een tel poort.

Nu zoek ik naar een high-end oplossing, (laten we zeggen max 1000 euro) om de glasvezel modem te kunnen verbinden met tenminste 16 ethernet poorten, waarvan, als het even mogelijk is, ook een paar poorten PoE, voor camera's.
Er is zat ruimte in de meterkast voor een aantal apparaten. Het budget is rond de 1000 euro, maar dat hoeft er natuurlijk niet aan uitgegeven te worden. Duurdere oplossingen hoor ik ook graag.

Verder wil ik graag een normaal goede wifi in huis te hebben. Het huis is relatief groot en dusdanig geconstrueerd dat de vorige bewoner in totaal 4 wifi versterkers nodig had om overal bereik te hebben. Dat wil ik graag voorkomen. Maar gezien de ethernet poorten die letterlijk overal zitten, hoeft deze wifi alleen de telefoons te bedienen.

Wie o wie kan me wat advies geven over de beste apparaten voor deze situatie?

Bij voorbaat dank! :)

Beste antwoord (via hwopereis op 04-02-2021 10:51)

• magier76
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-04-2022
Ik heb 3 jaar geleden het advies gekregen om voor een Draytek Vigor 2952 te gaan.
Deze zou een hoge doorvoersnelheid hebben en voldoende capaciteit hebben voor een grote workload... ongeveer een zelfde situatie als bij jou geschetst.
Nou deze kan ik je in ieder geval afraden want ik heb hier een belasting van een dikke 70% - 80% op de Draytek.
Ik ga deze eens even volgens om te zien wat voor mooie oplossingen hier voorbij gaan komen.

Gadget Freak

Alle reacties

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:21
Ik mis nog wat informatie:
  • Heb je de kabels alleen op wandcontactdozen aangesloten of heb je ook kabels in het plafond zitten? (De meeste AP's geven betere ontvangst aan het plafond)
  • Hoeveel verdiepingen?
  • Hoeveel vloeroppervlak per verdieping?
  • Wil je een 19 inch oplossing? (moet het in een rack of los?)

• hwopereis
1. Ah natuurlijk, alle kabels zitten op wandcontact dozen, maar op de bovenverdieping is de afwerking nog niet af en is er alle ruimte om kabels nog uit het plafond te laten komen. Beneden verdieping lukt dat niet zonder hak en breekwerk, maar deze is vrij open, daar hoop ik eigenlijk dat de oplossing van een goed apparaat in de (centrale) meterkast kan komen.

2/3. Begane grond en eerste verdieping, zie bijgevoegd het vloerplan en de meterkast.

4. De oplossing hoeft geen 19 inch te worden, maar het mag wel. Het wordt zonder rack gemonteerd. Als ik montage ruimte tekort kom, dan pas ik de constructie aan zodat het wel past. Er is extra ruimte beschikbaar op de wand direct achter de meterkast. Een (brandwerende) doorvoer heb ik ook zo gemaakt.

[Voor 5% gewijzigd door hwopereis op 31-01-2021 16:12. Reden: Verkeerde foto toegevoegd.]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• magier76
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-04-2022
Ik heb 3 jaar geleden het advies gekregen om voor een Draytek Vigor 2952 te gaan.
Deze zou een hoge doorvoersnelheid hebben en voldoende capaciteit hebben voor een grote workload... ongeveer een zelfde situatie als bij jou geschetst.
Nou deze kan ik je in ieder geval afraden want ik heb hier een belasting van een dikke 70% - 80% op de Draytek.
Ik ga deze eens even volgens om te zien wat voor mooie oplossingen hier voorbij gaan komen.

Gadget Freak

• hwopereis
Gezien de weinige reacties ben ik toch maar zelf gaan onderzoeken.

Gamen is voor mij de voornaamste reden om een goede router te kopen, en dan in het bijzonder lag-vrij gamen, terwijl er op andere PCs veel api-communicatie is of remote gewerkt wordt.

Met de nieuwe platinum modem/router van Caiway had ik namelijk een packet-loss/packet-delay van hier tot Tokio. Toen heb ik de klantenservice gebeld, vriendelijke behulpzame gast aan de telefoon gekregen, en die heeft me binnen een dag een Titanium modem gestuurd, die enkel als modem kan fungeren. Echt top!
Die platinum modem kan voor zover ik kan zien niet zomaar in bridge mode gezet worden. Erg weinig opties op dat ding.

Al vrij snel ben ik tot de conclusie gekomen dat ik geen professionele oplossing nodig heb voor het WIFI, daar ik geen collegezaal/bibliotheek ben en ik overal kabels heb liggen die ik toch ook wel graag wil gaan benutten (bekabeld ftw!). De hoeveelheid draadloze (internet slurpende) clients blijft enorm beperkt. Ik wil natuurlijk wel goede/snelle WIFI-6, maar dat kan zeker ook met een consumer router.

Wel verwacht ik vanwege de spouwmuren binnenshuis problemen met bereik. Dat is iets om op te anticiperen. Ik heb echter het huis complete verbouwd, met alle vloeren, plafonds en muren. Daarbij heb ik boven een extra "technische wand" gemaakt, met een doorvoer naar de meterkast. Daarnaast zijn er doorvoeren naar de zolders. Daardoor heb ik alle ruimte om een backhaul mesh aan te leggen.

Vanuit deze beredenering heb ik nu een Asus RT-AX88U aangeschaft. Al met al trekt de ASUS me wat betreft routers meer dan bijvoorbeeld een TP-link. Maar dat was hier niet de voornaamste reden. De keuze is gebaseerd op: voldoende ethernet poorten (8 stuks hier), WIFI 6 capability, mesh-capability en tenslotte Merlin support.

Ten eerste zocht ik WIFI 6 mogelijkheden. Dat beperkt de keuze al enorm. Daarnaast wil ik niet gebonden zijn aan 4 RJ45 poorten, maar tenminste 6 stuks, gezien ik een aantal apparaten direct wil aansluiten en overweeg met twee parallelle switches te werken, ipv 1 grotere. Voornamelijk vanwege esthetische redenen. Dan blijven er nog een paar keuzes op de consumer markt over.
Daarna gaf de mogelijkheid AIMesh van Asus de doorslag voor de keuze van het merk. Als het internet boven onvoldoende is, kan ik later altijd nog een secundaire router met backhaul boven neerzetten (eventueel haal ik later een nieuwere generatie voor beneden), zodat het internet daar ook retesnel is. TP link heeft ook zoiets, maar daarbij ben ik gebonden aan het gebruik van minder snelle repeaters. Wellicht is het voor mijn thuisnetwerk wat overdreven, maar tjah, het voelt wel goed.

Dan last but not least, ik heb zitten overwegen om de RT-AX89X aan te schaffen, maar reviews hebben me daar af gehaald. Ik verwacht hier op korte termijn hoogstens een 1 Gbps aansluiting, dus 10 Gbps heeft geen toegevoegde waarde voor me. Verder heeft de AX89X geen Merlin support. Ik ben nog niet zeker van de toegevoegde waarde, maar dit lijkt een redelijk big-deal te zijn. Verder heeft deze router een fan waarvan schijnt dat ie wat aanwezig is en is ten slot is het prijsverschil toch wel wat groot.

Naast deze router, ga daar een degelijke managed PoE{evt +} switch 8x kopen voor eventuele ip-camera's en voor devices zoals een Lora node. Voor plekken waar ik een laptop regelmatig aan wil sluiten (e.g. in de schuur) haal ik een normale managed switch 16x. Niet al te bijzonder, 1Gbps.

Ik heb wel overal Cat6. liggen, maar dat was voornamelijk omdat ik een deal had gevonden voor Cat6 kabel die praktisch zo duur was als Cat 5e kabel.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee