Toon posts:

Vraagje over een moederbord weerstand

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Boszna
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-03 13:37
Hallo medetweakers,

ik weet niet of ik in het goede forum zit, maar ik heb een vraagje over weerstandjes op een bord.
Specifiek gaat het om een monitor die niet meer aan wilt.

Google hits omschrijven het controleren van capacitoren, deze zien er allemaal op het oog goed uit en staan niet bol. Wat ik wel verdacht vind zijn 2 weerstandjes. Deze waren groen uitgeslagen. ze zijn niet doorgeroest of kapot.

Als ik ze doormeet met een multimeter van de action dan komen er verkeerde waarden uit. te lage waarden in vergelijken als ik het controleer met andere weerstanden op het bord.

Ik wil deze nu dus vervangen om te zien of het wat uitmaakt, echter kan ik nergens online precies hetzelfde vinden.

Op de weerstandjes staat:
0.27ohm
2WJ
fu43t

Weten jullie waar ik de juiste kan vinden?

Alle reacties

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:32
0.27 Ohm kun je met een aldi meter helemaal niet meten, je meetsnoeren hebben al meer weerstand.
Dus die lage waarde klopt best.
Niet alle weerstanden hoeven de zelfde waarde te hebben, meestal niet zelfs.

capacitoren bestaan niet overigens, condensatoren wel. En daar zie je van buiten helaas niet altijd aan of deze nog goed zijn of niet. Die dingen bevatten elektrolyt en dat kan uitdrogen. Vooral als ze op warme plekken zitten gaat dit sneller.

Een fototje doet overigens wonderen bij dit soort vragen.

Repareren doe je zo.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:24

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

En als je de weerstand in de schakeling op de print meet meet je meer dan alleen de weerstandswaarde dus kan de weerstand lager uitvallen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Boszna
Dank voor de reacties tot dus ver.
Nu weten jullie meteen op welk niveau ik zit.

@Sine Ik meet met de action meter op stand 200ohm
Als ik de 2 draden tegen elkaar aan houd dan heb ik een weerstand van 0.6
Ik neem deze mee in mijn berekening. Als ik de 2 draden tegen een andere weerstand aan houd van bijvoorbeeld 0.62ohm of 0.42ohm dan vallen de waarden met 0.6 hoger uit. dus ik dacht daarmee wel goed te meten. de enige waarde die erg afwijkt is dus die van 0.27ohm.

Tot dus ver weet ik nog niets helaas.
Als er iemand in Zuid-Holland woont die tegen een vergoeding er naar wilt kijken dan hoor ik dat graag.

Foto's:
De borden die in de monitor zitten.

Als ik deze gekleurde kabel verwijderd dan geeft het scherm beeld.
Om de seconde verscijnt dan een andere klaur, rood, groen, blauw, wit

Condensatoren zien er perfect uit

Dit zijn de weerstandjes die ik niet goed kan meten en wilde proberen te vervangen

• Repel Steel
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:38
Ik vind ze er eerlijk gezegd prima uitzien, als het tenminste om de laatste foto gaat.

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-03 22:49
Dat zijn twee weerstanden op je voedingsprint. Als je monitor kleuren geeft zonder signaal aangesloten, kun je er redelijk vanuit gaan dat je voeding goed is. Als je dat zeker wilt weten: Zoek een schema van je voeding en meet de rails die eruit komen. Zijn je voltages goed, dan hoef je verder naar deze print niet om te kijken.

• Boszna
@__fred__ zo ver had ik niet eens gedacht. Dus het probleem zou in het groene bord moeten zitten. Hmm

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-03 22:49
Boszna schreef op zondag 31 januari 2021 @ 15:15:
@__fred__ zo ver had ik niet eens gedacht. Dus het probleem zou in het groene bord moeten zitten. Hmm
Dat zeg ik niet perse, zoek het schema + maintenance manual van het ding. Daar staat meestal wel een stroomdiagram in, waar je snel de eerste diagnose mee kunt doen. Iets in de trant van meet dit punt: spanning ja, volgende punt, spanning ja, volgende, etc.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Boszna schreef op zondag 31 januari 2021 @ 14:57:
Dank voor de reacties tot dus ver.
Nu weten jullie meteen op welk niveau ik zit.
............
@Sine Ik meet met de action meter op stand 200ohm
Als ik de 2 draden tegen elkaar aan houd dan heb ik een weerstand van 0.6
Ik neem deze mee in mijn berekening. Als ik de 2 draden tegen een andere weerstand aan houd van bijvoorbeeld 0.62ohm of 0.42ohm dan vallen de waarden met 0.6 hoger uit. dus ik dacht daarmee wel goed te meten. de enige waarde die erg afwijkt is dus die van 0.27ohm.
...........
Wat wordt bedoeld is met dat "meet je meer" is niet alleen maar de twee meetdraden. Op zich wel goed nagedacht, maar je meet ook allerlei circuits die parallel staan aan die twee kanten van de weerstand. Wil je echt nauwkeurig een weerstand op een printplaat doormeten, dan moet je hem, met name als je niet precies weet wat er allemaal achter zit, aan een kant los solderen. Dat is wat vaak door een leek niet wordt gerealiseerd.

Dit nog afgezien van enig risico, er bestaan namelijk gevoelige elektronische circuits die je heel stilletjes kan opblazen als je er aankomt. Niet voor niets bestaan er antistatische werkmatjes en -polsbandjes. En heel soms kun je zelfs door dat stroompje van een ohmmeter een IC beschadigen.

• jeroen79
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 28-03 19:05
De probleemomschrijving kan wat gedetaileerder dan alleen 'gaat niet aan'.
Wat merk je precies?
Gaan er lampjes aan of niet?
Zie je iets op het scherm? Misschien heel zwakjes terwijl de backlight uit is?
Kun je het OSD oproepen?
Boszna schreef op zondag 31 januari 2021 @ 14:57:
Als ik deze gekleurde kabel verwijderd dan geeft het scherm beeld.
Om de seconde verscijnt dan een andere klaur, rood, groen, blauw, wit
[Afbeelding]
Dat lijkt alsof het LCD een zelftest doet als het geen input krijgt van het groene bord.

Je kunt eens meten wat voor spanningen er zijn op de kabel tussen het bruine en groene bord.

En kijk ook eens naar het printje waar de knopjes op zitten.
Loopt dat via het bruine bord?

• Boszna
@jeroen79
De probleemomschrijving kan wat gedetailleerder dan alleen 'gaat niet aan'.
Wat merk je precies? Gaan er lampjes aan of niet?
*Alleen het powerknopje knippert om de paar seconde.
*Geen backlite of iets anders
Zie je iets op het scherm? Misschien heel zwakjes terwijl de backlight uit is?
*nee niets, pas wanneer ik de gekleurde kabel verwijder, dan gaat het scherm inderdaad op een soort zelftest. backlite en kleuren doen het allemaal perfect.
Kun je het OSD oproepen?
*wat is het OSD? als ik op de overige menu knopjes druk dan gebeurd er ook niets. misschien bedoel je dat.
Je kunt eens meten wat voor spanningen er zijn op de kabel tussen het bruine en groene bord.
*ga ik doen, nog niet geprobeerd
En kijk ook eens naar het printje waar de knopjes op zitten.
Loopt dat via het bruine bord?
*de menuknopjes/kabel loopt via het groene bord.

[Voor 4% gewijzigd door Boszna op 01-02-2021 09:54]

• NimRod1337
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:13
Het probleem is meestal het powerboard. Deze zijn staan nog wel eens op aliexpress. Zoekend op e58528 vind ik dit: https://www.ebay.com/c/1048377961

Weerstanden zijn niet de oorzaak, capacitors vaak wel.

[Voor 5% gewijzigd door NimRod1337 op 01-02-2021 09:58]

• NimRod1337
__fred__ schreef op zondag 31 januari 2021 @ 15:07:
Dat zijn twee weerstanden op je voedingsprint. Als je monitor kleuren geeft zonder signaal aangesloten, kun je er redelijk vanuit gaan dat je voeding goed is. Als je dat zeker wilt weten: Zoek een schema van je voeding en meet de rails die eruit komen. Zijn je voltages goed, dan hoef je verder naar deze print niet om te kijken.
Dat kan je zo makkelijk niet vaststellen. Als de spanning ripplet/fluctueert werkt het ook niet.

[Voor 5% gewijzigd door NimRod1337 op 01-02-2021 10:00]

• Bene
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:08

Bene

list incomprehension

Om Vinzz zijn opmerking te ondersteunen, ik heb ook al meerdere monitoren met soortgelijk gedrag gerepareerd door het board te vervangen met een spare vanaf Ali of eBay. Ik twijfel of zijn linkje de juiste is, maar als je zoekt naar jouw type monitor moet je daar wel uit komen.

• NimRod1337
Bene schreef op maandag 1 februari 2021 @ 10:25:
Om Vinzz zijn opmerking te ondersteunen, ik heb ook al meerdere monitoren met soortgelijk gedrag gerepareerd door het board te vervangen met een spare vanaf Ali of eBay. Ik twijfel of zijn linkje de juiste is, maar als je zoekt naar jouw type monitor moet je daar wel uit komen.
Lezen, gaat alleen om de elco's. De types staan erbij, dat moet ts wel zelf even nalopen. Soms zijn ook de power/backlight inverters de oorzaak, dan hele board vervangen als deze beschikbaar is. Elk nummer wat je ziet op het board in Google mee zoeken.

Links op het board staat "power board" met een nummer, kan het niet goed lezen welke is dat? Ga daar eens mee zoeken.

[Voor 21% gewijzigd door NimRod1337 op 01-02-2021 10:49]

• NimRod1337
Sine schreef op zondag 31 januari 2021 @ 14:36:
0.27 Ohm kun je met een aldi meter helemaal niet meten, je meetsnoeren hebben al meer weerstand.
Hoe kan je dan 0 ohm meten met dezelfde Aldi multimeter?

• Sine
NimRod1337 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 12:21:
[...]

Hoe kan je dan 0 ohm meten met dezelfde Aldi multimeter?
Op het 200R bereik van een 3,5 digit multimeter?

Dan is dat geneuzel in de marge. Als je een geldige waarde wilt hebben voor dat soort kleine weerstanden moet je al met een vierdraads meting beginnen.

Repareren doe je zo.

• NimRod1337
Sine schreef op maandag 1 februari 2021 @ 14:08:
[...]

Op het 200R bereik van een 3,5 digit multimeter?

Dan is dat geneuzel in de marge. Als je een geldige waarde wilt hebben voor dat soort kleine weerstanden moet je al met een vierdraads meting beginnen.
Maar jij hebt het over 0,27 Ohm (niet punt zoals jij weergeeft) dat is niet heel weinig en prima meetbaar met huis tuin en keuken multimeter.

• Sine
@NimRod1337
Loop je nou te trollen of ben je serieus?

Als ik 0.27 schrijf weet je prima wat ik bedoel.

En nee, met een huttie fruttie meter kun je geen sub-ohm weerstanden meten, niet met enige vorm van nauwkeurigheid in ieder geval, je kunt meten of hij open is, daar houdt het wel een beetje op.

Uit de handleiding van zo'n meter:

+- 1% meetbereik en 5(!) digits, afwijking op het 200R bereik.

Dus de meting op zich wijkt worst-kaas 2,5 Ohm af. Dat is een orde van grootte meer dan de weerstand die je wilt bemeten.

Ook een "dure" twee draads meter kan het niet overigens, een fluke 79 heeft in het laagste bereik (400) een afwijking van +- 0,4% + 2 digits.

En dan heb je het nog niet eens over overgangsweerstanden en meetsnoeren.

Als je met een simpele meter dan toch zo'n lage weerstand wilt meten kun je er een bekende stroom doorheen sturen (1A bijvoorbeeld) en de spanning meten over de weerstand, 270mV DC kan zelfs die lidl/aldi/whatever meter redelijk precies meten.

Repareren doe je zo.

• _Jeffrey_
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
NimRod1337 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 14:14:
[...]

Maar jij hebt het over 0,27 Ohm (niet punt zoals jij weergeeft) dat is niet heel weinig en prima meetbaar met huis tuin en keuken multimeter.
Ik denk dat het duidelijk is dat in deze situatie 0.27 en 0,27 dezelfde waarde is. De ene is de opdruk op de weerstand (in Amerikaans format), en de andere is op de Nederlandse wijze geschreven.

En om die 0,27 ohm met de vereiste marge (5% ?) betrouwbaar te meten zal deze zoals andere al aangeven uit het circuit worden gehaald, en bij voorkeur met een 4-draadsmeting moeten worden gemeten. Overigens denk ik dat deze 2 weerstanden parallel staan, waardoor de gemeten weerstand lager is, wat overeen lijkt te komen wat TS meet. Even aan de onderkant van de printplaat kijken kan dit uitsluiten.

Wat is zelf zou doen is, wat @__fred__ eigenlijk al zegt, is beginnen met het meten van de verschillende spanningen welke vanaf de voeding naar de video-input (?) kaart. Zelfs zonder schema kan je wel het e.e.a. meten. Ik zou daar spanningen als 3,3V, 5V en 12V verwachten, en misschien ook die waardes maar dan negatief. Begin met het opzoeken van de common/0V, en meet vanaf daar. Zakt de spanning bv in als de 'groene printplaat' aangesloten wordt, dan kan het zijn dat er een kortsluiting daar op aanwezig is, of condensatoren slecht zijn op de voedingsprint.

TS geeft tevens aan dat het ledje van de power-knop op de paar seconden knippert. Is dat in een bepaald patroon? Dit kan een storingscode zijn. Heb je wel weer een service manual nodig om er achter te komen wat dit inhoudt.

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:25

Santford

FP PowerMod
Als ik de foto’s van de printplaten zo zie dan vermoed ik dat het om een Dell U2713H monitor gaat. Het lijkt alsof deze in een soort deep sleep staat is terechtgekomen. Je kunt deze een reset geven door alle kabels van de monitor te verwijderen, inclusief de stroomkabel, en vervolgens de power button ingedrukt te houden voor minimaal 30 seconden. Daarna alle kabels weer terug aansluiten. Op andere fora lees ik dat sommigen pas resultaat hebben bij het een minuut lang ingedrukt houden van de power button, het scherm heeft er schijnbaar even voor nodig om te ontladen.

• NimRod1337
Sine schreef op maandag 1 februari 2021 @ 22:40:
@NimRod1337
Loop je nou te trollen of ben je serieus?

Als ik 0.27 schrijf weet je prima wat ik bedoel.

En nee, met een huttie fruttie meter kun je geen sub-ohm weerstanden meten, niet met enige vorm van nauwkeurigheid in ieder geval, je kunt meten of hij open is, daar houdt het wel een beetje op.

Uit de handleiding van zo'n meter:
[Afbeelding]

+- 1% meetbereik en 5(!) digits, afwijking op het 200R bereik.

Dus de meting op zich wijkt worst-kaas 2,5 Ohm af. Dat is een orde van grootte meer dan de weerstand die je wilt bemeten.

Ook een "dure" twee draads meter kan het niet overigens, een fluke 79 heeft in het laagste bereik (400) een afwijking van +- 0,4% + 2 digits.

En dan heb je het nog niet eens over overgangsweerstanden en meetsnoeren.

Als je met een simpele meter dan toch zo'n lage weerstand wilt meten kun je er een bekende stroom doorheen sturen (1A bijvoorbeeld) en de spanning meten over de weerstand, 270mV DC kan zelfs die lidl/aldi/whatever meter redelijk precies meten.
I stand corrected :> Thanks nooit geweten. Ik ga er eens wat meer over lezen.

• Techneut
  • Niet online
NimRod1337 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 14:14:
[...]

1. Zie https://taaladvies.net/ta...nt_bij_decimale_getallen/
Daar zie je dat waar wij een komma gebruiken men in een niet gering aantal landen een punt zet. Technici weten dat gewoon en ik kan je dan ook vertellen dat we dit heel veel in technische literatuur en handleidingen tegenkomen. En op de meeste zakrekenmachines is dit ook geen komma, maar een punt.

2. Praktijkervaring, waarden zoals 0,27 ohm vallen wel terdege onder de categorie zeer lage weerstanden. Die je eigenlijk (los genomen!) alleen met een professionele meter kan meten met 4 draden.
Voor niet ingewijden: Het meetprincipe is dat je via het ene paar draden de meetstroom stuurt en via het andere paar de spanning over de weerstand meet.
Vroeger werd hier vaak de brug van Wheatstone gebruikt

• RoyD
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-03 15:25
Sine schreef op zondag 31 januari 2021 @ 14:36:
Weerstanden van 0,27 Ohm kun je ook prima meten met een Aldi multimeter. Wel eerst even meten wat de weerstand is als je de meetpennen tegen elkaar aanhoudt en de dan gemeten waarde aftrekken van de gemeten weerstandswaarde. Overigens kunnen omliggende componenten (parallelle spoelen en condensatoren) zorgen dat een meting niet goed gaat. Koppel altijd zoveel mogelijk af.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:46

DataGhost

iPL dev

RoyD schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 15:52:
[...]

Weerstanden van 0,27 Ohm kun je ook prima meten met een Aldi multimeter. Wel eerst even meten wat de weerstand is als je de meetpennen tegen elkaar aanhoudt en de dan gemeten waarde aftrekken van de gemeten weerstandswaarde. Overigens kunnen omliggende componenten (parallelle spoelen en condensatoren) zorgen dat een meting niet goed gaat. Koppel altijd zoveel mogelijk af.
Lees de rest van de posts ook even door. Als de meter op dat bereik een onnauwkeurigheid heeft van 2.5 Ohm snap je hopelijk wel dat je 0.27 Ohm niet kan meten.

• RoyD
DataGhost schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 16:43:
[...]
Lees de rest van de posts ook even door. Als de meter op dat bereik een onnauwkeurigheid heeft van 2.5 Ohm snap je hopelijk wel dat je 0.27 Ohm niet kan meten.
Je hebt gelijk voor de absolute (on)nauwkeurigheid van de meter. Echter werkt de fout 2x dezelfde kant uit bij zowel de nulmeting (door de meetpennen tegen elkaar te houden) en alswel de eigenlijke meting. Dus als je de nulmeting aftrekt van de eigenlijke meting, valt de foutmarge er vrijwel geheel uit.

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Er zijn verschillende soorten meetfouten en evenzoveel imperfecties. Als het op deze manier in alle gevallen werkte zou niemand meer dure meetapparatuur kopen. In theorie ziet het er logisch uit, de praktijk is anders. Je foutmarge wordt met een nulmeting eigenlijk dubbel zo groot, omdat beide metingen een fout hebben, dus juist niet kleiner.

De meting is niet per se lineair en perfect, wat wel jouw aannames lijken te zijn. Neem bijvoorbeeld een niet-lineair meetlint en een grove voorstelling van zaken.

Echt: 0---------1---------2---------3---------4---------5---------6---
Fout: 0---------12 - - - - - - - - -3- - - - - - - - - 45---------6---

Onnauwkeurigheid: ±1cm

Als je nu de lengte van een voorwerp wilt meten wat op 1.1cm begint en 3.8cm lang is (tot 4.9cm), is je nulmeting 2cm ±1cm, eindmeting 4cm ±1cm en je conclusie (volgens jou, door het wegvallen van de foutmarge) 2cm in plaats van de eigenlijke 2cm ±2cm. De werkelijke 3.8cm vallen buiten de 1cm onnauwkeurigheid maar nog wel in de 2cm onnauwkeurigheid van twee metingen (0cm .. 4cm). Hierin kan je prima "cm" vervangen door "Ohm" om het verhaal compleet te maken in deze context.

Dus zelfs al geeft de meter 0.60Ω aan voor de draden en 0.87Ω met die weerstand, is je uitkomst 0.27Ω ±5Ω dus in principe alles tussen 0Ω en 6Ω als je naar de significantie kijkt en de aanname doet dat het geen negatieve weerstand betreft. Maar met een stevig potje confirmation bias denk je al gauw uit te kunnen sluiten dat de weerstand kapot is.

[Voor 86% gewijzigd door DataGhost op 02-02-2021 17:41]

• RoyD
DataGhost schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 16:59:
De meting is niet per se lineair en perfect, wat wel jouw aannames lijken te zijn.
Het klopt wat je schrijft. Maar de opgegeven nauwkeurigheid is, zoals eerder gezegd, een absolute nauwkeurigheid. De relatieve nauwkeurigheid (die niet opgegeven is) is in de praktijk vele malen groter en zal vaak goed genoeg zijn (van een ongeijkt apparaat). Ook verwacht ik niet dat (non)lineariteit een grote rol zal spelen. Omdat de AD converter van de multimeter zal werken met een constante stroom en een kristal gebaseerde tijdbasis. Mocht deze echt zo slecht zijn, dan zal de gemeten waarde telkens ernstig verspringen.

• Sine
Zelfs met een lineaire meting slaat het op kaas.

Stel je meet 0,5R met kortgesloten draden, dat is 0,5R met de afwijking van 2,5%.
Ofwel de meting die je daarna doet heeft nog steeds een afwijking van worst-kaas 2,5% van het meetbereik

0,27R op 2,5% van 200R .... is een waardeloze nietszeggende meting.

Ofwel: het 'nullen' van je meter/meting maakt hem niet nauwkeuriger.

[Voor 30% gewijzigd door Sine op 03-02-2021 13:10]

Repareren doe je zo.

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:24
Sine schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 13:07:
Zelfs met een lineaire meting slaat het op kaas.

Stel je meet 0,5R met kortgesloten draden, dat is 0,5R met de afwijking van 2,5%.
Ofwel de meting die je daarna doet heeft nog steeds een afwijking van worst-kaas 2,5% van het meetbereik

0,27R op 2,5% van 200R .... is een waardeloze nietszeggende meting.

Ofwel: het 'nullen' van je meter/meting maakt hem niet nauwkeuriger.
Alleen vergelijken met een known value werkt met zulke goedkope meters vrij goed. Als je geen known value hebt maar wel een hoop andere weerstanden zou je er van uit kunnen gaan dat als deze gemiddeld gezien correct meten je afwijking niet zo groot is. Je moet dan wel weerstanden gebruiken in hetzelfde bereik. Daarom is het voor het vergelijken wel nuttig, maar absoluut zegt het vrij weinig.

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Tadango schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 13:13:
[...]

Alleen vergelijken met een known value werkt met zulke goedkope meters vrij goed. Als je geen known value hebt maar wel een hoop andere weerstanden zou je er van uit kunnen gaan dat als deze gemiddeld gezien correct meten je afwijking niet zo groot is. Je moet dan wel weerstanden gebruiken in hetzelfde bereik. Daarom is het voor het vergelijken wel nuttig, maar absoluut zegt het vrij weinig.
Welk bereik heb je het nu over? De 200R van de multimeter, of de orde van grootte van de weerstand die je wilt meten? Als je bijvoorbeeld een 100Ω weerstand meet als 100Ω ±5Ω is je afwijking maximaal 5% en dat valt vaak prima binnen de tolerantie van de weerstand. Je bent op dit moment namelijk niet aan het meten of die weerstand 100.27Ω is, zo is die ook helemaal niet gespecificeerd, eerder als 10*101Ω (twee significante cijfers). Maar als je op 0.27Ω aan 0.27Ω ±5Ω komt is je afwijking maximaal 1952%.

De manier die je de grootste kans van slagen geeft is een andere weerstand waarvan je zeker weet dat die niet kapot is en ook precies 0.27Ω is (dus niet alleen maar dezelfde orde van grootte, maar echt precies) te meten, en slechts wanneer de multimeter voor beide weerstanden exact dezelfde waarde teruggeeft heb je alleen nog maar een vermoeden. Alleen zijn alle weerstanden specced met een fout, vaak ook ±5% dus heel precies is het alsnog niet.

• Techneut
  • Niet online
Volgens mij genoeg hierover, even deze discussie naar een ander spoor, het oorspronkelijke.
Al eerder opgemerkt, maar misschien nuttig om je er nogmaals op te wijzen.
Die monitor doet het niet en je verdenkt die weerstand. Welnu, die weerstand verandert niet zomaar van waarde, maar hij is goed of hij is kapot, andere smaken zijn er niet. En om dan op honderd procent zekerheid te spelen moet je gewoon die weerstand loshalen, al is het maar aan één kant. Doe je dat niet, dan loop je te veel kans op een verkeerde conclusie.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee