Toon posts:

opslag foto's

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• pedra
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23-03 19:12
Ik zoek een?
een opslagmedium om mijn foto's op te slaan voor lange termijn.(kinderfoto's)

Wat is je budget?
niet extreem rond de 150 euro

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
ideaal zou zijn als ik de foto's direct via laptop maar ook via telefoon (usb c) op de opslag kan zetten.

Ik hoop een opslagmedium te vinden waarop ik makkelijk mijn foto's voor lange termijn kan opslaan (10jaar? of langer)
Ik heb zelf al even rond zitten kijken en kom tot 3 opties maar vraag me af wat het beste is

externe harde schijf (los)wd my passport ultra 4tb
genoeg opslag. kan eigenlijk niet goed vinden of ik (met usb c) de harde schijf direct aan de telefoon kan koppelen.
zag ook nog verhalen over een otg kabel die het mogelijk moet maken?
schijf zal dan eens in de zoveel tijd (maand?) ofgestart worden om fotos over te zetten. wat is het effect van de schijf voor langere tijd niet gebruiken voor de duurzaamheid van het product of kwaliteit van de opslag?

externe harde schijf (aan router koppelen)
nog geen idee hoe ik dat dan voor elkaar kan krijgen maar dat is een kwestie van uitzoeken.
laptop en telefoon kunnen dan via wifi verbinding maken met de schijf.
de schijf staat dan waarschijnlijk altijd (24/7) aan, wat is het effect daarvan op de duurzaamheid?

usb sticks Sandisk Ultra Dual Drive Go 256GB
waarschijnlijk de makkelijkste optie
voor elk jaar een nieuwe usb stick. hierbij ook weer de vraag hoe houdt zon usb stick zich over lange tijd

Nas systeem
geen ervaring mee . maar misschien ook overkill omdat het maar eens om de zoveel tijd gebruikt wordt. wel makkelijker een backup in te maken (2 schijven)

wat is jullie advies?

Beste antwoord (via pedra op 03-02-2021 10:10)

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:14

Klippy

Still Game

pedra schreef op zondag 31 januari 2021 @ 12:54:
[...]

eerlijk weet ik ook nog niet om hoeveel opslag ik denk nodig te hebben
maar het verschil zit hem meer in HDD voor hele 10 jaar
usb voor elk jaar een nieuwe stick.

@kraades
cloud oplossing ben ik niet zon fan van/ en zon subscribtie. heb het liever ergens fysiek. vandaar ook de opties die ik genoemd heb.

zon nas systeem is idd mooi. maarja dan gaan de kosten ook gelijk omhoog. en zoals @Microkid bepaalde kennis nodig. heb wel vertrouwen in dat ik technisch genoeg ben om het op te stellen maar dus niet zomaar plug & play
Je moet het ook voor jezelf niet te lastig maken, dan is investeren in een goede NAS en eventueel cloud opslag wel een goeie optie.

Er van uit gaande dat er nog steeds nieuwe foto's bij komen, wil je ook makkelijk je nieuwe data kunnen kopiëren en het ook nog eens kunnen bekijken, maar liefst ook alles veilig zetten.

Een externe schijf kan, maar dan zou ik er 2 nemen en die fysiek soms omwisselen. Bijvoorbeeld een exemplaar bij je ouders of andere familie. En die elke week/maand rouleren, dan heb je fysiek altijd ergens een kopie van maximaal een week/maand oud bij brand of diefstal. Je kan dit iets makkelijker maken door een tool te installeren op de laptop die een automatische incrementele backup kan maken.
Nadeel: redelijk omslachtig en niet direct te benaderen via telefoon.

Een NAS met 2 schijven is dan handiger, via het netwerk te benaderen op alle apparaten en je data is automatisch redundant opgeslagen, maar fysiek wel nog steeds op één locatie.

Dan kan je dat nog combineren met optie één, een (semi) automatische backup van je NAS naar USB, dat kunnen de meeste NAS systemen gewoon standaard en is eenmalig in te stellen voor bepaalde mappen.
Met die optie zou je eventueel ook kunnen volstaan met een single drive NAS.

Maar dan loop je nog steeds regelmatig met schijven te slepen, die USB backup wil je eigenlijk buiten je huis opslaan. Cloud geeft je dan naar mijn mening toch de meeste flexibiliteit.
Elke NAS kan ook wel een backup maken naar de cloud. Zo doe ik het zelf ook voor een deel van mijn single drive NAS. Beste van beide werelden vind ik.
Bijna elke NAS kan bijvoorbeeld ook naar AWS S3 synchroniseren, zowel via directe synchronisatie van bestanden of via incrementele (dagelijkse) backups. Dat is misschien iets meer werk eenmalig om in te stellen, maar je hebt wel meer controle over je encryptie en het is goedkoop.
Als je bijvoorbeeld gebruik maakt van AWS S3 Glacier Deep Archive kost je dat $0.0018 per GB per maand. Zeg €0,30 voor 200GB opslag per maand of €1,50 voor 1TB. Een externe schijf is duurder en minder handig.

Maar goed de keuze is aan jou, wanneer je echt alles offline wil houden is die optie er zogezegd ook. Al ben ik van mening dat dit in praktijk minder veilig is dan in een data center. Je USB backups wil je dan wellicht ook van encryptie voorzien als je ze fysiek moet vervoeren regelmatig.

2 NAS systemen zou dan ook nog kunnen, een thuis, een ergens anders en synchroniseren via internet... Maar of je daar aan wil beginnen...

Tenslotte: Kies als externe opslag liefst voor een USB HDD of SSD, een USB stick zou kunnen als lees backup voor oudere foto's maar is minder geschikt voor incrementele backups en trager, dat gaat je op den duur irriteren. En over het algemeen is de levensduur minder.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Alle reacties

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:23
Ga voor zekerheid. En dat kan een heleboel betekenen, waaronder: niet maar 1 backup op dezelfde locatie hebben. Als je huis in de fik vliegt, dan zal zowel je computer/laptop als je backup het hoogstwaarschijnlijk niet overleven, en ben je alsnog alles kwijt.

USB-sticks zijn, wat mij betreft, verder nooit heel erg geschikt voor serieuze backup, omdat ze een stuk makkelijker kapot gaan.

Over wat voor opslagruimte hebben we het? Wat denk je écht nodig te hebben? Want je noemt zelf een 4TB schijf als voorbeeld, maar ook 256GB USB-stick. Dat is nogal een verschil.

The devil is in the details.

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:06
@pedra
Je zou een simpele Synology NAS kunnen nemen bijvoorbeeld een DS120j (1 disk) of DS220j (2 disks) en hierna via de ingebouwde backup oplossing een backup maken naar een lokale disk of bijvoorbeeld naar Synology C2 opslag (andere backup mogelijkheden zijn ook aanwezig).

Dat is redelijk simpel in te richten en een robuuste oplossing.

Edit:
Een Dropbox of Onedrive etc. zoals hieronder wordt aangegeven kan natuurlijk ook prima. Nog makkelijker en goedkoper.

[Voor 12% gewijzigd door technorabilia op 31-01-2021 12:28]

👉🏻 Blog 👈🏻

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:52

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

Een lokaal opslagmedium kan defect gaan en moet je wellicht om de paar jaar vervangen. Een HD kan mogelijk wel 10 jaar meegaan, maar de kans is groot dat je hem al eerder vervangt. Voor een NAS heb je wat bepaalde kennis nodig. Dat in acht nemende zou je ook voor een cloud oplossing kunnen gaan. Denk aan OneDrive, of een andere techniek. Je zet gewoon je foto's in de cloud, je kan er overal bij, je hoeft je geen zorgen te maken over backup of de staat van je lokale harddisk. En het is makkelijk uitbreidbaar, vaak via een aanpassing in je abonnement. En als laatste: het is de meest makkelijke oplossing gezien uit technisch vlak.

[Voor 4% gewijzigd door Microkid op 31-01-2021 12:31]

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• pedra
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23-03 19:12
Hahn schreef op zondag 31 januari 2021 @ 12:19:

Over wat voor opslagruimte hebben we het? Wat denk je écht nodig te hebben? Want je noemt zelf een 4TB schijf als voorbeeld, maar ook 256GB USB-stick. Dat is nogal een verschil.

@kraades
cloud oplossing ben ik niet zon fan van/ en zon subscribtie. heb het liever ergens fysiek. vandaar ook de opties die ik genoemd heb.

zon nas systeem is idd mooi. maarja dan gaan de kosten ook gelijk omhoog. en zoals @Microkid bepaalde kennis nodig. heb wel vertrouwen in dat ik technisch genoeg ben om het op te stellen maar dus niet zomaar plug & play

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:23
[...]

Tja, dan wordt advies geven natuurlijk ook lastig. Je hoeft het niet perfect te voorspellen hè ;) Begin eens met te vertellen hoeveel GB je nu hebt, waarvan een backup belangrijk is.
Ik zal het nog eens herhalen: als die backup kapot gaat, ben je alsnog alles kwijt. Bij de HDD ben je dan 10 jaar kwijt, bij de USB-sticks 1 jaar (of meerdere, als ze allemaal tegelijk kapot gaan/kwijtraken).

Eén backup is geen backup.
@kraades
Prima dat je liever fysiek wilt, maar dat brengt ook de nodige risico's met zich mee, als je ze fysiek allemaal in hetzelfde huis laat zijn. Brand, overstroming, lekkage, blikseminslag, diefstal. Je kan zomaar opeens alles kwijt zijn.

The devil is in the details.

• NimRod1337
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:26
Flickr, onbeperkte opslag en altijd bij je foto's kunnen op oa. je mobiel. Automatisch upload. Daarnaast gebruik je fysieke backups, on/offsite. Mensen die geen cloud backup willen moeten in mijn ogen nog ervaren hoe het voelt om foto's kwijt te raken vanwege zuinigheid of onjuiste privacy verhalen. Ik lees dat het om je kinderfoto's gaat, die wil je niet kwijt toch. Lees hier de trieste verhalen, ze komen dagelijks voorbij: https://www.reddit.com/r/datarecovery/

[Voor 3% gewijzigd door NimRod1337 op 31-01-2021 13:05]

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:06
Synology is erg gebruiksvriendelijk en bijna plug & play. En bovenal erg robuust en solide. Met de genoemde oplossing moet het wel heel gek lopen wil je ooit data kwijtraken. Maar je gaat inderdaad wel boven je budget.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:14

Klippy

Still Game

[...]

@kraades

Je moet het ook voor jezelf niet te lastig maken, dan is investeren in een goede NAS en eventueel cloud opslag wel een goeie optie.

Er van uit gaande dat er nog steeds nieuwe foto's bij komen, wil je ook makkelijk je nieuwe data kunnen kopiëren en het ook nog eens kunnen bekijken, maar liefst ook alles veilig zetten.

Een externe schijf kan, maar dan zou ik er 2 nemen en die fysiek soms omwisselen. Bijvoorbeeld een exemplaar bij je ouders of andere familie. En die elke week/maand rouleren, dan heb je fysiek altijd ergens een kopie van maximaal een week/maand oud bij brand of diefstal. Je kan dit iets makkelijker maken door een tool te installeren op de laptop die een automatische incrementele backup kan maken.
Nadeel: redelijk omslachtig en niet direct te benaderen via telefoon.

Een NAS met 2 schijven is dan handiger, via het netwerk te benaderen op alle apparaten en je data is automatisch redundant opgeslagen, maar fysiek wel nog steeds op één locatie.

Dan kan je dat nog combineren met optie één, een (semi) automatische backup van je NAS naar USB, dat kunnen de meeste NAS systemen gewoon standaard en is eenmalig in te stellen voor bepaalde mappen.
Met die optie zou je eventueel ook kunnen volstaan met een single drive NAS.

Maar dan loop je nog steeds regelmatig met schijven te slepen, die USB backup wil je eigenlijk buiten je huis opslaan. Cloud geeft je dan naar mijn mening toch de meeste flexibiliteit.
Elke NAS kan ook wel een backup maken naar de cloud. Zo doe ik het zelf ook voor een deel van mijn single drive NAS. Beste van beide werelden vind ik.
Bijna elke NAS kan bijvoorbeeld ook naar AWS S3 synchroniseren, zowel via directe synchronisatie van bestanden of via incrementele (dagelijkse) backups. Dat is misschien iets meer werk eenmalig om in te stellen, maar je hebt wel meer controle over je encryptie en het is goedkoop.
Als je bijvoorbeeld gebruik maakt van AWS S3 Glacier Deep Archive kost je dat $0.0018 per GB per maand. Zeg €0,30 voor 200GB opslag per maand of €1,50 voor 1TB. Een externe schijf is duurder en minder handig.

Maar goed de keuze is aan jou, wanneer je echt alles offline wil houden is die optie er zogezegd ook. Al ben ik van mening dat dit in praktijk minder veilig is dan in een data center. Je USB backups wil je dan wellicht ook van encryptie voorzien als je ze fysiek moet vervoeren regelmatig.

2 NAS systemen zou dan ook nog kunnen, een thuis, een ergens anders en synchroniseren via internet... Maar of je daar aan wil beginnen...

Tenslotte: Kies als externe opslag liefst voor een USB HDD of SSD, een USB stick zou kunnen als lees backup voor oudere foto's maar is minder geschikt voor incrementele backups en trager, dat gaat je op den duur irriteren. En over het algemeen is de levensduur minder.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee