Toon posts:

Aankoopadvies nieuwe game pc €1000

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Snoes
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 01:40
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ga de pc gebruiken voor gamen en voor het thuis werken (offices applicaties). Het gamen zal vooral gebeuren op 1080p en 144Hz. De games die ik speel zijn onder andere BF, COD (CW en Warzone), Far Cry 5, maar ook World of Tanks, World of Warships en Rainbow Six Siege. Daarnaast fotografeer ik graag en zal ik de pc gebruiken voor fotobewerking. Mijn huidige pc stamt uit 2009, met de nodige upgrades (GPU, SSD, extra geheugen) maak ik er meestal de nodige jaren met plezier gebruik van.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximum € 1000 euro (exclusief GPU), minder is altijd mooi.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn huidige randapparatuur (2 beeldschermen; ASUS VG249Q, toetsenbord, headset en muis) en GPU neem ik mee. Mijn huidige kast (CM 690) zou mee kunnen, echter wil ik graag een stille pc bouwen, daar is deze denk ik niet geschikt voor.
Mijn huidige videokaart neem ik mee, een Asus8GB D5 RX 580 OC. Ik wil even aankijken hoe deze het trekt en later wanneer de prijzen gunstiger zijn gaan voor een RTX 3060.
Daarnaast zal ik een aantal SSD schijven overplaatsen t.b.v. games en mijn fotocollecties.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie het volgende lijstje. Ik heb diverse topics en reviews bekeken en dit lijkt mij een redelijke start.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 369,-€ 369,-
1MoederbordenMSI MAG B550 Tomahawk€ 165,-€ 165,-
1BehuizingenFractal Design Define R6 USB-C Matzwart€ 124,90€ 124,90
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 50,95€ 50,95
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 79,86€ 79,86
1VoedingenCorsair TX550M€ 70,90€ 70,90
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 105,90€ 105,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 966,51

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet perse, al neig ik er wel sterk naar om te gaan voor een AMD processor. Deze presteren erg goed.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil graag een stil systeem. Mijn huidige systeem staat continu te blazen en maakt veel geluid. De pc staat veel aan, het zou mooi zijn wanneer hij tijdens het thuis werken stil is. Mede daarom heb ik gekozen voor dit moederbord (meer PWM fan aansluitingen) en deze behuizing. Tevens heeft een dichte behuizing mijn voorkeur.

Ga je overklokken?
Dat zit niet in de planning.

Wat verwacht je van ons?
Graag hoor ik of ik;
- de goede componenten bij elkaar heb gekozen (stabiliteit en prestatie).
- goede keuzes heb gemaakt m.b.t. geluid.
- of er mogelijke alternatieve producten zijn in relatie tot prijs of prestatie.
- Toekomstbestendigheid (lastig te beantwoorden denk ik).

Alvast bedankt voor het meedenken.

Beste antwoord (via Snoes op 03-02-2021 13:54)

• Djarune
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 11:41
Pak de pricewatch: Corsair RM550x (2018) (EU-model) Zwart. Die is naast beter ook stiller door de ventilator met vloeistoflager.

Wellicht kun je het moederbord nog veranderen voor de pricewatch: Gigabyte B550 Aorus ELITE AX V2. Dan krijg je er wifi 6 en (belangrijker nog) bluetooth bij, wat handig is voor al je draadloze apparatuur.

De rest zijn allemaal prima keuzes

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Djarune
Pak de pricewatch: Corsair RM550x (2018) (EU-model) Zwart. Die is naast beter ook stiller door de ventilator met vloeistoflager.

Wellicht kun je het moederbord nog veranderen voor de pricewatch: Gigabyte B550 Aorus ELITE AX V2. Dan krijg je er wifi 6 en (belangrijker nog) bluetooth bij, wat handig is voor al je draadloze apparatuur.

De rest zijn allemaal prima keuzes

• Snoes
Ik zit inderdaad wel te kijken naar alternatieven voor het moederbord, dit kwam in eerste instantie door het aantal beschikbare USB aansluitingen direct op het bord. Ik heb nu 5 in gebruik. Het voorgestelde Gigabyte moederbord heeft er 7, maar met diverse snelheden. Zijn deze allemaal geschikt voor de "oude langzame apparaten". Verder altijd erg goede ervaringen gehad met gigabyte moederborden, hebben me nog niet in de steek gelaten.

Hert bord wat je voorsteld heeft echter maar plek voor 3 PWM fan aansluitingen, ik zou graag de mogelijkheid hebben om er meer aan te sluiten. Bluetooth is erg welkom, wifi zal ik (voor zover ik nu kan bepalen) niets mee gaan doen.

Is de pricewatch: Gigabyte Aorus B550 Pro AC dan een betere optie? Ik neem aan dat een 2.5 Gbps ook werkt als een 1 Gbps.

[Voor 13% gewijzigd door Snoes op 31-01-2021 12:18]

• Djarune
Ik zou niet een duurder moederbord nemen vanwege het aantal PWM aansluitingen. Een splitterkabel is zeer goedkoop. Als je graag veel stille fans erin kwijt wil kan ik je deze aanraden.

pricewatch: Arctic P14 PWM PST Value Pack (5 stuks), 140mm
(Natuurlijk ook per stuk te koop)

PST zorgt ervoor dat ieder fan een splitter heeft, waardoor je nooit aansluitingen te kort komt.

Deze Arctic’s doen weinig onder voor de duurdere Noctua’s.

[Voor 23% gewijzigd door Djarune op 31-01-2021 13:02]

• Snoes
Die optie had ik niet in beeld, thx. Dan denk ik dat ik die aanpassing doe, het door jou voorgestelde moederbord, en dat ik de rest zo laat.

• Snoes
Ik heb toch nog een vraag, ik heb alles inmiddels besteld, maar ik zie in andere topics veelal zwaardere voedingen staan. Ga ik het met deze voeding redden (ook later met een zwaardere grafische kaart) en een aantal ssd's, of kan ik m beter nu al ruilen voor een zwaardere? En zo ja, moet ik dan gaan voor de 650 W of zelfs 750 W.

Wellicht ook ivm geluid?

[Voor 12% gewijzigd door Snoes op 03-02-2021 01:09]

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Nu online
Ligt helema aan welke gpu je gaat gebruiken. Daar heb je totaal geen beeld over gegeven.
Ga je een 3080 pakken? Dan heb je toch zeker wel een grotere nodig. Voor een 306p is deze ruim voldoende.

• Snoes
Bij de introductie heb ik onder "Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?" aangegeven dat ik voorlopig mijn huidige gpu ga gebruiken, maar dat er op den duur een rtx3060 in zou komen. Was een behoorlijke lap tekst, daar kan goed overheen gelezen worden.

Ik weet natuurlijk nu nog niet zeker welke het gaat worden. Hoe goed doet mijn oude het een hoe lang hoe hij het vol.

In het kader van mijn vraag over toekomst bestendigheid is het wellicht wel verstandig een zwaardere te nemen?

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Nu online
Je vraag was of als je je gpu upgraden de psu sterk genoeg is. Dat weet je enkel als je vertelt waar je heen wilt upgraden.

Voor een 3060 of soortgelijk is een 550w helemaal prima.

• Snoes
Hoi 99Ruud99,

allereerst bedankt voor je snelle reacties. Sorry dat mijn vraagstelling niet duidelijk was.

Ik merk dat ik erg twijfel aan de capaciteit van de gekochte voeding. Dan kan ik natuurlijk zeggen, koop dan een zwaardere, dan is het gevoel gerust gesteld. Alleen weet ik dus niet goed of ik daar goed aan doe. Het zou mooi zijn wanneer ik over een paar jaar ga upgraden, dat ik er een goede GPU in kan plaatsen zonder problemen te krijgen met de voeding. Natuurlijk zal ik er wel op letten. Met een 650 W heb je dan natuurlijk al wat meer speling. Daarnaast las ik dat wanneer je een zwaardere voeding neemt, deze dus minder snel max belast zal worden en dus rustiger is met betrekking tot geluid.

ps, in mijn huidige pc heb ik 4 SSD's en 2 HDD, de SSD's gaan zeker mee, de HDD waarschijnlijk tijdelijk. Dit zal niet veel verbruiken denk ik, maar wel iets.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee