Toon posts:

Vloerverwarmingsverdeler wordt niet warm.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MrBas
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 04:48
Beste,

Ik heb wat geks aan mijn vloerverwarmingsinstallatie. Ik heb al meerdere topics bekeken echter nog geen oplossing kunnen vinden m.b.t. mijn probleem.

Het volgende is van toepassing in mijn huis:

* Gehele systeem op 3 radiatoren na voorzien van het ecosysteem van Tado. (zonesysteem)
* Woonkamer volledig voorzien van vloerverwarming aangezien hier de vloer vervangen is voor schuimbeton, bestaat uit 3 groepen.
Deze is ook voorzien van een zoneklep van Honeywell voor de aansturing van de thermostaat. (apparte zone dus)
* Overig is allemaal radiatoren. Alle, op 3 na dus voorzien van radiatorknoppen van Tado.
* Ketel is een Remeha Calenta Ace CW5.
* Ketel is 1 jaar oud, alle thermostaatkranen waar de knoppen op zitten zijn in maart 2020 vervangen.
* Vloerverwarmingssysteem ook niet ouder dan 1 jaar
* De 3 radiatoren in huis staan vol open om als bypass te functioneren voor de vloerverwarming.

Nu het volgende probleem:

Ik krijg mijn vloerverwarmingsverdeler niet op temperatuur. Het is 19 graden in de woonkamer en ik vraag 21 graden op de thermostaat. De zoneklep van Honeywell gaat netjes open en aanvoer wordt ook warm (60 graden ingesteld op de cv-ketel, moet nog waterzijdig ingeregeld worden.) De vloerverwarmingsverdeler schiet af en toe omhoog tot 35 graden en daarna zakt deze in zeer snel tempo weer terug naar de 25 graden. Retour wordt ook niet echt warm. De verdeler bleef hiervoor altijd netjes op 45 graden staan. Wat is het probleem denken jullie? Savonds schiet de temperatuur namelijk in de woonkamer terug naar 18 graden en dat vindt ik in deze tijd van het jaar niet echt een fijn gevoel. Vooral omdat de ketel gewoon op vol vermogen staat te pompen.

Wat heb ik al zelf geprobeerd om het op te lossen

* Pomp meer en minder vermogen gegeven
* Thermostaatknop eraf gehaald en de stift heen en weer geduwd van de thermostaatknop en kraan, allemaal nog soepel.
* Aanvoer, retour en verdeler ontlucht. Geen lucht aangetroffen.
* Ketel aan en uit gezet ( ik weet het, maar probeer alles op dit moment)
* Pomp draait gewoon
* Zoneklep nagekeken, zet de klep open.
* Als er warmte wordt gevraagd van een radiatorknop worden de radiatoren overigens wel onmiddelijk warm.

Iemand???? :)

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Alle reacties

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 13-02 01:33
MrBas schreef op zondag 31 januari 2021 @ 10:46:
* De 3 radiatoren in huis staan vol open om als bypass te functioneren voor de vloerverwarming.
Wat denk je zelf... Als je een lage weerstand (3 radiatoren vol open) parallel aan een hoge weerstand (je vvw) zet gaat bijna alles door de lage weerstand.

Ketel krijgt binnen no time heet water terug en gaat uit.

[Voor 7% gewijzigd door kabeltjekabel op 31-01-2021 10:55]

• MrBas
Nog wat fotos voor de liefhebbers:

2+2=4-1=3 QUICKMATH

• MrBas
kabeltjekabel schreef op zondag 31 januari 2021 @ 10:54:
[...]

Wat denk je zelf... Als je een lage weerstand (3 radiatoren vol open) parallel aan een hoge weerstand (je vvw) zet gaat bijna alles door de lage weerstand.

Ketel krijgt binnen no time heet water terug en gaat uit.
Ketel blijft hitte geven, aanvoer blijft warm. Ik snap je reactie eigenlijk niet. Ik ben een leek in dit opzicht echter deze radiatoren staan sinds dat de vloerverwarming aanstaat al vol open en nooit een probleem gehad deze altijd op 45 graden te krijgen.... Vloerverwarming staat trouwens parallel op de aanvoer en retour op het systeem van de overige radiatoren.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

• Mschamp
  • Registratie: april 2014
  • Nu online
MrBas schreef op zondag 31 januari 2021 @ 10:58:
[...]

Ketel blijft hitte geven, aanvoer blijft warm. Ik snap je reactie eigenlijk niet. Ik ben een leek in dit opzicht echter deze radiatoren staan sinds dat de vloerverwarming aanstaat al vol open en nooit een probleem gehad deze altijd op 45 graden te krijgen.... Vloerverwarming staat trouwens parallel op de aanvoer en retour op het systeem van de overige radiatoren.
Wat hij bedoelt is dat water (net zoals veel andere dingen) de gemakkelijkste weg zoekt. Je 3 radiatoren die volledig open staan geven veel minder weerstand dan een heel netwerk van leidingen in je vloer. Daardoor zal het grootste deel van je warm water door de radiatoren gaan, en niet door je vloer. Al dat water krijgt in de radiatoren niet de tijd om af te koelen, en komt nog steeds warm opnieuw in je ketel. Die gaat hierdoor uit/op lager vermogen omdat hij denkt dat al het water op temperatuur is.
Als test zou je eens kunnen kijken wat er met je vloerverwarming gebeurd als je de radiatoren dicht zet, dan moet he water wel door je vloerverwarming.

• TheProphet
  • Registratie: april 2001
  • Nu online

TheProphet

Updates found.. please wait...

Zolang je nog niet waterzijdig ingeregeld bent hou je dingetjes. En waarom radiatoren als avdo? Deze hoort bij de verdeler of anders op het verste punt van de leiding te zitten. Hierdoor kan je na regeling ook gewoon z'n werk doen. De flowmeters op de verdelen zijn wel ingeregeld? En zoals hierboven al gezegd is... weg van de minste weerstand. :Y)

• MrBas
TheProphet schreef op zondag 31 januari 2021 @ 11:20:
Zolang je nog niet waterzijdig ingeregeld bent hou je dingetjes. En waarom radiatoren als avdo? Deze hoort bij de verdeler of anders op het verste punt van de leiding te zitten. Hierdoor kan je na regeling ook gewoon z'n werk doen. De flowmeters op de verdelen zijn wel ingeregeld? En zoals hierboven al gezegd is... weg van de minste weerstand. :Y)
Flowmeters zijn ingesteld, en er is ook gewoon flow. Reden radiatoren als avdo komt omdat ze simpelweg geen bypass hebben geplaatst bij de verdeler. Komt binnenkort trouwens wel verandering in. Gaan verbouwen weer in het voorjaar, radiator weg uit de keuken, vloerverwarming in de keuken plaatsen. Dan kan die bypass ook gelijk geplaatst worden. Dat is ook trouwens de voornamelijkste idee dat we nog niet waterzijdig hebben ingeregeld hebben aangezien we nog aanpassingen gaan doorvoeren in het cv systeem.

Zojuist 2 radiatoren dichtgezet en 1 kwart open (om te dienen als avdo).

Probleem is waarschijnlijk opgelost. Temperatuur stijgt nu weer. De Tado extensiekit stond te knipperen. Dit betekende waarschijnlijk dat de thermostaat geen connectie kon maken met de ketel. Gek want deze verwarmde wel aangezien de aanvoer van de verdeler gewoon aanstond...

Ik ga het even de komende tijd in de gaten houdt. Dank voor de reacties vooralsnog!

Probleem omgelost, deze mag op slot!!

[Voor 15% gewijzigd door MrBas op 31-01-2021 11:45]

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee