Toon posts:

Docker unbound pihole

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SKGreenLabel
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20-02 07:43
Goedendag allemaal,

Ik zit met een vraag. Ik wil met docker op mijn synology pihole en unbound installeren. Pihole is mij al gelukt maar ik loop helemaal vast op unbound en ik snap ook niks van de weinige tijdens die er overgaan. Meeste hebben het ook over yaml daar snap ik ook niks van.
Zou iemand mij hierbij kunnen helpen of in de juiste richting sturen?

Met vriendelijke groet,
SKGreenLabel

Alle reacties

• Blauwschaap
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 31-03 17:28
Tja, als je niet snapt wat yaml is heb je nog weinig te zoeken bij Docker.

Ik zou zeggen Google eerst eens op yaml tutorial en kijk dan verder.

• SKGreenLabel
Zal ik doen bedankt.

• SKGreenLabel
Intussen wat ingelezen maar snap er nog steeds weinig van. Overigens heb ik wel in docker pihole, watchtower, ouroboros, portainer en bitwarden draaien. Dat is me dan wel gelukt.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:17

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Door een tutorial en kant-en-klare config kan je dat inderdaad kinderlijk eenvoudig neerzetten. Maar wil je iets dat een beetje afwijkt, dan moet je toch echt gaan lezen hoe de boel werkt en aan elkaar hangt.

Je hebt al Pi-Hole. Wat is dan nog de reden voor unbound? Wat voegt dat toe aan wat je al hebt?

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Fly4800
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-12-2022
met Unbound kan je zelf je eigen recursive DNS opzetten damen met PiHole , dus zonder Google DNS, Cloudflare ed.
Op dit filmpje wordt het uitgelegd.

ALs je dit wil realiseren in Docker moet je de containers met elkaar laten communiceren en imho is Docker networking niet super eenvoudig voor "beginners"

Caffeine!

• GuntherDW
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-12-2022
Ik denk dat Hero of Time dat eerder als een retorische vraag bedoelde @Fly4800 maar je hebt gelijk dat het "simpeler" is voor beginners om het hele Docker verhaal te skippen en "bare metal" te werken.

Al helemaal als je amper iets snapt van Linux en maar wil copy pasten om iets "werkende" te krijgen...
Grote kans dat alles zo onveilig als de pest is evenzeer eigenlijk.

Trouwens, als je z'n post history bekijkt zie je dat hij deze post al eens eerder gepost heeft in een ander forum:
Unbound install on docker synology

EDIT: Oof, dacht eens even wat voort te zoeken: Blijkbaar ook al tig "dubbelposts" op verscheidene reddit boards ook :+
https://www.reddit.com/user/SKGreenLabel/
Ze hebben je zelfs op Reddit al meermaals vrij letterlijk het antwoord gegeven maar je wil geloof ik "met de gouden paplepel" gevoed worden.
Zo werkt tweakers niet, je gaat zelf meer moeite moeten doen in plaats van "snap ik niets van man".
Waar liep je op vast, wat snap je er niet aan. Geen blank statement terwijl je gewoon zoals ik al zei "de gouden paplepen"/het "gouden onelinertje" welke je problemen oplost wil.

[Voor 34% gewijzigd door GuntherDW op 02-02-2021 01:21]

• SKGreenLabel
Ik wil weten waar je de map maakt en hoe je die link mss een beginners tutorial zou ook helpen ;). Ik wil nu namelijk ook niet zomaar iets doen op de cli van mijn nas ben bang dat ik iets stuk maak en alles opnieuw moet installeren. Ik weet namelijk ook niet waar je die yaml moet opslaan. Dus alle beetjes hulp is mee genomen.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:17

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je niets wilt slopen, dan maak je een testlab in een VM ofzo. Waarom zou je in vredesnaam in je productieomgeving gaan klooien met technieken en software waar je nog nooit van hebt gehoord, laat staan mee gewerkt? Denk je dat de meeste van ons zonder enige voorkennis en proberen onze daily driver systeem overhoop hebben gegooid, met de ijdele hoop dat het allemaal wel goed komt?

Wat @GuntherDW dus al zei, ga je er meer in verdiepen, test zooi, lees documentatie, ga zelf op onderzoek uit. Wij zijn hier niet om je handje vast te houden en je op te vangen als je dreigt te vallen. Je leert het meeste door eerst een paar keer op je bek te gaan. Theorie is leuk en aardig, maar in de praktijk ga je altijd wat anders tegenkomen. Zelfs al zouden we je een werkende set up geven, dan nog is dat geen enkele garantie dat het bij jou gaat werken.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• GuntherDW
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-12-2022
Hero of Time schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 08:05:
...
Denk je dat de meeste van ons zonder enige voorkennis en proberen onze daily driver systeem overhoop hebben gegooid, met de ijdele hoop dat het allemaal wel goed komt?
Euhhh... *flashbacks naar toen ik nog jong en "avontuurlijk" was*
Nope, nooit iets kapot gemaakt. Geen files/... kwijtgeraakt. Waar heb je het over :+ .

Maargoed, dat was pre internet dagen voor mij. Nu is het ook extreem simpel & cheap om een VM te maken inderdaad waar je een test setup in kan steken.
Download dus even iets als virtualbox ofzo, stamp er een ubuntu server install in (hoeft zelfs nieteens een server versie te zijn eigenlijk), en experimenteer erop los.
Is heel die installatie vernaggeld? Dan kan je zo de VM helemaal wegsmijten en overnieuw beginnen zonder zorgen.
Of je maakt een snapshot net na de installatie ofzo waarnaar je kan teruggrijpen.

Maar wat ik (en ik geloof HoT) je eigenlijk eerder aanraden is dat je eerst leert stappen in Linux algeheel voordat je maar random wat projectjes online stampt zonder enige kennis van zaken, om zo eigenlijk potentieel van je netwerk gatenkaas te maken.

Hell, als je de documentatie van pihole zelf had bekeken had je eigenlijk gemerkt dat er een hele guide opstaat voor unbound.

• SKGreenLabel
Ik heb op docker. Com wel wat gevonden dus ga dat proberen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-04 22:10

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Blauwschaap schreef op zondag 31 januari 2021 @ 10:44:
Tja, als je niet snapt wat yaml is heb je nog weinig te zoeken bij Docker.
Daar ben ik het niet mee eens. Het nadeel van yaml is, dat het op dezelfde machine moet staan als je Docker. En Docker run command kun je op een heel andere machine opslaan en naar de CLI copy/pasten.
Ik zou zeggen Google eerst eens op yaml tutorial en kijk dan verder.
Op zich goed advies.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +2Henk 'm!

• marcelk
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Freee!! schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 19:06:
[...]

Daar ben ik het niet mee eens. Het nadeel van yaml is, dat het op dezelfde machine moet staan als je Docker. En Docker run command kun je op een heel andere machine opslaan en naar de CLI copy/pasten.

[...]
Dat is niet nodig hoor: je kunt ook een volgende context aanmaken op jouw lokale machine
 docker context create remote ‐‐docker “host=ssh://user@remotemachine”

en dan
 docker-compose ‐‐context remote up -d 

op jouw lokale machine uitvoeren waarbij de containers op de remote machine worden opgestart, zie https://www.docker.com/bl...osts-with-docker-compose/
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee