Toon posts:

Airco vs zonwering vs ?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• aschja
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 08:21
Wij zijn ons aan het voorbereiden om het voorjaar en zomer. Vooral ik heb ontzettend snel last van de warmte, met als gevolg weinig slaap en veel chagrijn. Wij wonen in een "nieuwbouwhuis" uit 2016, dus met de isolatie zit het wel snor. Maar het wordt nog steeds erg warm. Achterzijde van de woning op het zuiden

Wat zijn oplossingen voor dit probleem? En welke afgeving maken jullie? Er liggen zonnepanelen op het dak, dus een airco behoort tot de mogelijkheden. Hier hebben wij ruimte voor gereserveerd op onze aanbouw. Of kunnen we beter gaan voor zonwering. Dus een zonnescherm voor de benedenverdieping en rolluiken boven en op zolder? Esthetisch niet het mooist, maar wel effectief.

Zijn er wellicht nog andere oplossingen die ik over het hoofd zie. Folie's etc zijn geen optie.

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 23:18
In het voorjaar als je de warmte overdag wat buiten kan houden, dan koelt het makkelijk genoeg af in de nacht normaal gesproken om je huis op een normale temperatuur te houden, met wat ramen op 's nachts.

Maar als we weer weken in de zomer hebben met 35 graden overdag, en 's nachts misschien net de 20 graden aantikken, dan gaat zonwering alleen het echt niet redden om het lekker binnen te houden, een airco wel.

Een alternatief kan nog zijn een ventilator boven je bed bijvoorbeeld, een klein beetje luchtstroom koelt echt behoorlijk af.

• SilencerNL
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 09:32

SilencerNL

No remorse

Wij hebben ook een huis uit 2016. Eerst geprobeerd koel te houden met zonwering, maar tevergeefs. Als het uiteindelijk warm was, kreeg je het niet meer koel.

Uiteindelijk split airco geïnstalleerd op de slaapkamers. Echt de beste keuze tot nu toe! Gewoon de kleinste die ze hadden, binnen 5 minuten koel.

Don't dream your life, live your dreams!

• tgv2
  • Registratie: november 2020
  • Laatst online: 12-07 08:53
Wij lopen met hetzelfde probleem rond. De eerste dagen met een hoge buitentemperatuur blijft het binnen nog koel. Is de warmte eenmaal in huis getrokken dan duurt het dagen om de boel weer koel te krijgen.

Diverse buren hebben screens voor de ramen maar ik sloeg van de kosten stijl achterover. Daarbij blijken deze screens de warme toch niet zo goed buiten te houden en zijn er airco's bovenop aangeschaft.

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 13-02 01:33
Altijd eerst externe zonwering. (Daarna alsnog split airco.)

• ZieMaar!
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 08:16

ZieMaar!

Moderator General Chat
Zelfde vraag hier. Screens zijn momenteel nogal duur, wij zijn € 1400,- ofzo kwijt voor de slaapkamer. Airco is comfortabeler en niet veel duurder...

• tgv2
  • Registratie: november 2020
  • Laatst online: 12-07 08:53
Bij mijn buren kwam de offerte voor screens, 10 ramen, uit op rond de € 7500. Aanleggen airco € 4700.

• remco_k
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 22:58

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Zonnewering én airco doen. Als budget niet toereikend is, beginnen met airco.
Airco kan je in de koude maanden daarnaast gebruiken om de ruimtes te verwarmen als nodig.

[Voor 3% gewijzigd door remco_k op 31-01-2021 12:25]

Alles kan stuk.
Goedkoop SHOUTcast stream hosting? Snel online, geen setup kosten. www.digiplay.nl

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 09:50
Trias energetica:

Eerst de behoefte voor een energieverbruiker zo veel mogelijk beperken. Dus zonwering aanbrengen.

Daarna kijken hoe je energie-efficiënt aan de resterende behoefte kunt voldoen. Dus een zuinige airco kopen. Die bovendien veel kleiner kan zijn dan zonder zonwering.

Als derde kijken of je de benodigde energie uit een duurzame bron kunt halen. Bij een airco is dat bij uitstek mogelijk. De airco gebruik je voornamelijk wanneer het lekker zonnig en lang licht is, dus een zonnepaneel is hier een uitstekende oplossing.

Een airco plaatsen terwijl je geen gebruik maakt van zonwering is net zoiets als in de winter de verwarming twee graden hoger zetten, terwijl je voor een open raam zit

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• KRGT
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

Inderdaad zoveel mogelijk zonnewering aan de achtergevel en een airco om de warmte te verdrijven of heb je tuin-op-zuid gekozen om als een kluizenaar te gaan leven in de zomer :+

• Admiral Freebee
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
Ik stem ook voor eerst zonnewering en dan airco. Enkel airco installeren is wellicht het eenvoudigste en biedt het hoogste comfort maar ik vind het ongelofelijk zonde om heel de dag de zon te laten binnen schijnen en dat dan enkel actief te gaan counteren met airco.

Onze nieuwbouw van 2018 heeft op alle ramen die zon ontvangen rolluiken en daarmee kan je het comfortabel houden. Het grootste nadeel is dat je discipline moet tonen en de rolluiken ook toe doen als de zon op het raam schijnt. En je moet dat al doen voor de temperatuur te hoog is want eenmaal de massa opgewarmd is dan is het al te laat en zit de warmte binnen.

Bij ons is het dus:
* Rolluiken op tijd naar beneden
* Ramen toe totdat de temperatuur buiten lager is dan binnen
* Zo veel mogelijk ramen open eenmaal de temperatuur buiten lager is dan binnen (tip: horren!)

Daarmee is het binnen nooit warmer dan 25°C geweest en dat was enkel boven na een extreem lange hittegolf.

• Superflip
  • Registratie: april 2004
  • Nu online

Superflip

*pwiet*

Wij hebben 9 meter raam op ZWZ en sinds vorig jaar ook een zonnetent van 10x4m, we zijn van 34 graden in de zomer naar 27 graden gegaan zonder enige andere aanpassing.

De warmte buiten houden is het belangrijkste, daarna kan je nog kiezen voor actieve koeling.
Ook: als je airco hebt maar de zon schijnt nog steeds op oppervlakken of personen dan heb je nog steeds discomfort.

• Ascension
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 08:25
Zoals zovelen aangeven zou ik eerst passieve koeling toepassen (zonnescherm, screens, luiken etc.) en als dat niet voldoende blijkt pas airco in gaan zetten. Zoals @Superflip schrijft, als je van 34 graden naar 27 graden gaat dan is dat best acceptabel op de warmste momenten van het jaar.

• michie1
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 10:05
Voor een raam op het zuiden moet je rekenen met ongeveer 600W extra warmte per m² raamoppervlak in de warmste maanden, zie hier. Ramen op west en oost zijn in sommige opzichten slechter in de zomer dan een raam pal op het zuiden; omdat de zon 's ochtends en 's avonds lager staat, vangen ze meer zon.

Dus als je een enkele glazen pui hebt waar je (relatief) goedkoop een luifel voor kunt hangen, dan kun je daardoor een kleinere maat airco nemen. Als je veel kleine ramen hebt wordt de financiële afweging weer anders.

• aschja
Dank voor alle tips.

Dit is de achtergevel.

Het ding is een beetje. We willen in 1x de beste oplossing. Niet na de zomer erachter komen, hadden we maar rolluiken gekocht en/of toch maar een airco. Ik neig persoonlijk naar een airco. Want dan weet ik zeker dat ik de boel op een aangename temperatuur kan krijgen. Met de anderen middelen niet. Als het eenmaal warm is in huis, krijg ik het er niet meer uit. Alles staat bij volgen van patroon.

De airco zal alleen boven in de slaapkamers komen hangen. Niet beneden. Hier zitten we denken aan een zonnescherm of een lamellen pergola aan huis. En de binnenzijde van de woning hebben we houten lamellen. Met een pergola kan deze in de zomer dicht en open in de winter. Het gaat ons puur om 's nachts. Temperatuur naar 21 graden, deur dicht en afzetten.

Voor zolder overweeg ik dan wel weer een rolluik. Ik werk hier namelijk.

• huppelepups
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 24-09 13:40
Kan je niet een grote boom plaatsen? :)

• com2,1ghz
  • Laatst online: 23-09 17:34
Mijn tuin kijkt naar het Oost Zuidoost en heb Rd4.0 steenwol als zolderisolatie, en zonnepanelen(wat ook hitte zou weren).
Zolder gaat zonwering niet veel doen op zolder. Tenzij je het prima vind om met 30 graden te werken. Daar heb je echt een airco voor nodig als je daar wilt blijven. En dan heb je het volgende probleem. Je hebt redelijk wat koelvermogen nodig om je zolder koud te krijgen. Dat gaat sowieso niet lukken met een mobiele airco.
Ik heb zelf de temperatuur naar 27 graden gekregen met een mobiele airco(AEG ding van 600 euro en ook overgedimensioneerd). Vrij verwaarloosbaar met de herrie en verbruik die je daarvoor terugkrijgt. Dan zou je moeten kijken naar de richting van een split unit.
Wat ik zelf deed was lekker in de schuur zitten met mijn laptop met een open deur en een beetje genieten van het weer

In de slaapkamer hebben wij zelf een degelijke ventilator gekocht en die deed prima zijn werk. In combinatie met een dun laken hadden wij het niet warm. En wij zijn ook van die types die slapen met het raam open met 16 graden in de winter die het te snel warm krijgen.

In de woonkamer hadden wij het minste last van de hitte. Ook daar voldeed een ventilator.

• aschja
huppelepups schreef op maandag 1 februari 2021 @ 11:17:
Fair point. Ook over nagedacht, maar dat is eigenlijk alleen effectief als ie of HEEEEL hoog is of de zon nog vrij laag staat.

• Atlas
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Dat is de pest van nieuwbouwhuizen => Als het eenmaal warm is krijg je het niet zonder actieve koeling koud. Wat mij betreft een enorme design-flaw. (ow wat ben ik blij met onze water/water warmtepomp in de zomer voor vloer koeling O+ ).

Enige goeie optie die je hebt: warmte zo goed mogelijk buiten houden en binnen mogelijkheid tot koelen.
Dus vanuit dat gedachtegoed: Screens + Airco.

Alleen Screens hebben geen zin! Je huis warmt toch wel op (zei het langzamer). Dus actief koelen is een must.

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• naftebakje
  • Registratie: februari 2002
  • Nu online
huppelepups schreef op maandag 1 februari 2021 @ 11:17:
Je zegt het mss om te lachen, maar een volwassen boom is een zeer efficiënte klimaatbeheerser: in de zomer geeft ie schaduw, in de winter zijn de blaadjes weg en krijg je al het zonlicht wel binnen. Ook zorgt een boom voor een lokaal koeler klimaat in de zomer en helpt ie wateroverlast vermijden in de winter. Nadeel is dat een volwassen boom nogal duur is, of je 20 jaar moet wachten tot ie groot is.

Maar met de rest: eerst zon buitenhouden, op tijd alles dicht en 's nachts goed doorluchten. Zo beperk je de capaciteit (dus kosten) aan airco die je zou nodig hebben. En als je eerst investeert in zonwering, heb je tegen dat je budget weer gespaard hebt een "slimme" airco die zijn vermogen regelt volgens de opbrengst van de zonnepanelen?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Ascension
@aschja ik zou sowieso een knikarmscherm nemen, dan heb je geen direct zonlicht in je huiskamer en je kan op je terras ook lekker in de schaduw zitten.

• aschja
Ascension schreef op maandag 1 februari 2021 @ 12:46:
@aschja ik zou sowieso een knikarmscherm nemen, dan heb je geen direct zonlicht in je huiskamer en je kan op je terras ook lekker in de schaduw zitten.
Dat is inderdaad optie 1. Maar wij vinden onderstaande ook wel fraai.

[Voor 20% gewijzigd door aschja op 01-02-2021 13:29]

• Ascension
@aschja dat kan natuurlijk ook ;)

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Sissors schreef op zondag 31 januari 2021 @ 10:29:
Maar als we weer weken in de zomer hebben met 35 graden overdag, en 's nachts misschien net de 20 graden aantikken, dan gaat zonwering alleen het echt niet redden om het lekker binnen te houden, een airco wel.
Je kan ook beide doen, dan zal de airco ook minder verbruiken.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• aschja
Marzman schreef op maandag 1 februari 2021 @ 13:45:
[...]

Je kan ook beide doen, dan zal de airco ook minder verbruiken.
Dat verschil vangen de zonnepanelen wel op. Beide gaan we niet doen.

• desmond
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 10:01
Het wordt wel een first world problem zo. Tuin geheel betegeld, op het zuiden, goed geïsoleerd met veel glas; de isolatie houdt de warmte uiteindelijk weer langer vast. "Wat had de bouwer dan verwacht?", denk ik dan. Dat je over zonnepanelen beschikt, vind ik geen geweldig argument voor nodeloos energieverbruik.

In plaats van direct een airco inzetten, zou ik het eerst zoeken in passieve, milieubevorderende maatregelen: bomen/struiken maar ook gras, zonwering aan buitenkant (bij ons werd het boven aanmerkelijk koeler na plaatsing van zonnescherm beneden).

• aschja
desmond schreef op maandag 1 februari 2021 @ 14:06:
Het wordt wel een first world problem zo. Tuin geheel betegeld, op het zuiden, goed geïsoleerd met veel glas; de isolatie houdt de warmte uiteindelijk weer langer vast. "Wat had de bouwer dan verwacht?", denk ik dan. Dat je over zonnepanelen beschikt, vind ik geen geweldig argument voor nodeloos energieverbruik.

In plaats van direct een airco inzetten, zou ik het eerst zoeken in passieve, milieubevorderende maatregelen: bomen/struiken maar ook gras, zonwering aan buitenkant (bij ons werd het boven aanmerkelijk koeler na plaatsing van zonnescherm beneden).
Foto is van Funda. De hele tuin gaat op de schop deze zomer met VEEEL meer groen. Ik haat tegel"tuinen". We hebben nu vrij veel energie over. Wij hebben een verbruik van zo'n 1500kWh per jaar. Op het huis ligt zo'n 4000kWh aan panelen. Met de saldeerregeling die op de tocht staan kunnen aircos prima. Maar goed. Er komt nog een keer een electrische auto, dus we kunnen de kWhs dan ook wel weer gebruiken.

Het probleem is een beetje dat ook hier op het forum de een pleit voor zonwering en de ander meteen aan de airco gaat. Ik had gehoopt op een meer eenduidig antwoord. Laatste reacties neigen wat meer naar zonwering. We gaan er eens goed over nadenken. Ligt aan de aandelen van deze week. :+

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

aschja schreef op maandag 1 februari 2021 @ 13:28:
[...]

Dat is inderdaad optie 1. Maar wij vinden onderstaande ook wel fraai.
Ik moet toegeven dat zo'n ding mooi is, maar is het ook waterdicht? Dat je bijvoorbeeld door kan met bbqen als er wat druppeltjes vallen? Het ziet er uit alsof het juist nog nadruppelt als de bui al weer over is.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• aschja
Marzman schreef op maandag 1 februari 2021 @ 14:22:
[...]

Ik moet toegeven dat zo'n ding mooi is, maar is het ook waterdicht? Dat je bijvoorbeeld door kan met bbqen als er wat druppeltjes vallen? Het ziet er uit alsof het juist nog nadruppelt als de bui al weer over is.
Zo ver hebben we ons er nog niet verdiept. Het zijn opties voor nu.

• Milo85
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 08:38
Wij hebben ook een nieuwbouwwoning en met een zonnescherm en plafondventilator is het goed uit te houden. Op zolder zal het altijd wel warm blijven tijdens de hete dagen.

• Arjan90
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 09:19
@aschja Wij hebben met hetzelfde gezeten en hebben alleen de dakkapel op zolder niet. Daar hebben we wel dakramen, daar hebben we zelf zonwering op gezet. Er liggen ook zonnepanelen op, dat schijnt ook wat te schelen qua directe warmte. Op de slaapkamer hebben we elektrische zonwering laten installeren (kosten plm. 1000 euro). Wij hebben ook gekeken naar een knikarmscherm maar zijn zelf overdag vaak niet thuis, dan is een knikarmscherm niet ideaal omdat hij wel dicht moet met wind/regen/etc. (het werd ons dus niet aangeraden). Omdat wij ook openslaande deuren hebben, zijn screens ook geen ideale oplossing. Achteraf gezien zouden screens mogelijk wel een oplossing zijn voor het "overdag niet thuis zijn" probleem, dan heb je alleen in het weekend geen zonwering (want dan wil je gewoon rustig naar buiten kunnen lopen). Omdat wij al een uitbouw hebben, willen we geen constructie aan de achterkant van het huis (dan blijft er niets over van de tuin).

We moeten deze zomer gaan ervaren hoe het is, maar hebben dus gekozen om eerst de slaapkamer minder warmte te laten vangen. Daar verwachten wij veel winst mee te behalen. Het is in de zomer wel warm geweest in huis, maar boven de 27 graden is het niet gekomen. Onze keuken zit in de uitbouw van 3,6 meter, dus de zon staat daar wel vol op. Die temperatuur was voor ons nog prima te doen (ons vorige huis ging gemakkelijk over de 30 graden heen, dat was een ouder huis). Onze woning staat met de achterkant ZZO. Mogelijk heb je wat aan onze overwegingen (of weet je vooral wat je niet moet doen ;-) ).

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Prutzertje
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 26-09 20:17
Hebben een airco op onze slecht geïsoleerde slaapkamer met rolluiken en afgelopen zomer bijna 24/7 uur laten pruttelen. Heeft zo'n 250 kWh verbruikt. Dat is zo'n 60 euro aan energie als je geen zonnepanelen hebt. Airco haalt ook vocht uit de lucht en dat alleen al is al goud in de zomers.

• remco_k

remco_k

Het valt me op dat er vooral naar temperaturen wordt gekeken. Maar er is in de zomermaanden nóg een hele belangrijke factor (misschien wel de belangrijkste in Nederland) die je nachtrust beïnvloed. De plakfactor. Of beter bekend als de luchtvochtigheid.

Zonnewering, screens, bomen en als het koeler wordt deuren/ramen open: het helpt allemaal tegen temperatuurstijging in je huis. Maar niet of nauwelijks tegen luchtvochtigheid in je huis. Die trekt erin (want: mechanische ventilatie) en kan potentieel lang blijven zitten (vooral bij nieuwbouw) en daardoor kan het lang onaangenaam blijven in huis. Ondanks dat de temperatuur misschien al is gezakt, ook in huis.

Een airco is bij uitstek geschikt om juist dat probleem te fixen.

[Voor 3% gewijzigd door remco_k op 01-02-2021 14:50]

Alles kan stuk.
Goedkoop SHOUTcast stream hosting? Snel online, geen setup kosten. www.digiplay.nl

• remco_k

remco_k

Prutzertje schreef op maandag 1 februari 2021 @ 14:46:
Airco haalt ook vocht uit de lucht en dat alleen al is al goud in de zomers.
offtopic:
Spelbreker. :P Ik dacht ik zal het luchtvochtigheid probleem eens als eerste aanstippen. :+

Alles kan stuk.

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

aschja schreef op maandag 1 februari 2021 @ 14:14:
Het probleem is een beetje dat ook hier op het forum de een pleit voor zonwering en de ander meteen aan de airco gaat. Ik had gehoopt op een meer eenduidig antwoord. Laatste reacties neigen wat meer naar zonwering. We gaan er eens goed over nadenken. Ligt aan de aandelen van deze week. :+
Airco, simpel.

Wij hebben beneden zonwering en dat haalt de zon van het glas af maar houd de warmte niet tegen, het glas wordt alsnog warm. En elke keer dat je de deur open doet komt er een bak warmte naar binnen en daar zit je dan mee. De muren warmen enorm op aan de buitenkant wat uiteindelijk gewoon naar binnen komt, de kozijnen worden warm, door elke kier komt warme lucht en uiteindelijk koelt het 's avonds niet meer af omdat het buiten ook 25+ graden is.

Mijn airco houd het hele huis koel tegen minimaal stroomverbruik, het is in de zomer nu continue 22 graden en dat is heerlijk. Hij staat aan als de zon schijnt dus ik wek de energie die ik voor het koelen gebruik volledig zelf op. En natuurlijk heb ik de zonwering dicht om energie te besparen maar zelfs al zou ik die open laten kan mijn airco het makkelijk bij benen.
Afgelopen zomer klaagde iedereen dat het zo heet was met 40 graden, ik merkte het pas toen ik 's avonds buiten kwam om de kliko aan de straat te zetten.

En wat hier boven ook staat, je krijgt koele droge lucht en dat is zo veel fijner dan vochtige droge lucht. Er gaat makkelijk een liter vocht per uur uit een kamer.

En vergeet ook niet dat al die nieuwbouwwijken pure ovens zijn. Allemaal steen wat enorm opwarmt waardoor het 's avonds lekker warmte uitstraalt, erg weinig groen en bomen waardoor er weinig schaduw is en de bomen ook door middel van verdamping geen koelende werking hebben.

Zie ik trouwens een kleine uitbouw beneden? Perfect punt om je airco op de plaatsen. Met wat mooie zwarte gootjes ben je zo de kamers in en wellicht kan je zelfs door het dak naar beneden de woonkamer in.

[Voor 18% gewijzigd door Tsurany op 01-02-2021 15:00]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Tehh
  • Registratie: maart 2013
  • Niet online
aschja schreef op maandag 1 februari 2021 @ 11:26:
[...]

Fair point. Ook over nagedacht, maar dat is eigenlijk alleen effectief als ie of HEEEEL hoog is of de zon nog vrij laag staat.
Al zou die boom alleen schaduw geven op de tegels voor je dubbele openslaande deuren scheelt dat je alsnog een paar graden. Door verdamping via bladeren koelt de omgeving ook nog eens sneller af / warmt minder op.

Gratis tip; neem een juglans regia (notenboom). De muggen zullen uit de buurt blijven, je hebt walnoten in de herfst én hij groeit relatief snel.

Als het budget het toelaat zou ik overigens alles doen:
Boom + zonwering + airco

Zonwering op de eerste verdieping zou je kunnen vervangen door een laken op te hangen in de dakgoot. Daar kan je prima bij vanuit die dakkapel. Beetje McGyveren met wat palen & touw (om de palen weer in te halen) en je fixt dat zo. De écht warme perioden zijn meestal goed in te schatten en duren dan ook enkele dagen.

• Notna
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 10:04

Notna

Where are you?®

Zoals we ook al aangeven in het topic voor airco's ( Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen ) aangeven: en/en doen. Want warmte welke niet binnenkomt, hoeft een airco ook niet te compenseren en is onder aan de streep dus efficiënter en goedkoper. Ik zou zelfs zeggen dat je voor rolluiken moet gaan ipv screens; goedkoper én houden de warmte nog beter buiten. Enige nadeel is dat het dan ook echt helemaal donker meteen is (als je het niet 'op de ventilatie stand' zet tenminste). Of goede knikarmen/uitvalschermen.

Als je moet kiezen is een airco direct comfort, waarbij je met screens/rolluiken de boel alleen maar vertraagd mbt opwarmen en de warmte beter buiten houdt. Dus als het een kwestie is van of/of dan eerst voor de airco gaan en screens/rolluiken een jaar later doen bijv. (indien financieel mogelijk). Als ik het namelijk zo lees gaat het zelfs met afdoende zonwering gewoon te warm voor je zijn :) (been there, done that)

[Voor 9% gewijzigd door Notna op 01-02-2021 15:09]

DIY Klus Topic + DIY gereedschapstopic || Xbox Live ID:Notna8310

• kabeltjekabel
com2,1ghz schreef op maandag 1 februari 2021 @ 11:26:
Mijn tuin kijkt naar het Oost Zuidoost en heb Rd4.0 steenwol als zolderisolatie, en zonnepanelen(wat ook hitte zou weren).
Zolder gaat zonwering niet veel doen op zolder.
Ook op de zolder doet zonwering voor ramen netzoveel als elders in huis.

Je moet bij daken echter ook het dak zonwering geven; dus zonnepanelen er op.

En anders de boel vochtig houden met een vernevelaar zodat je dak de ganse dag bezig is vocht te verdampen ipv op te warmen :)
com2,1ghz schreef op maandag 1 februari 2021 @ 11:26:
Tenzij je het prima vind om met 30 graden te werken. Daar heb je echt een airco voor nodig als je daar wilt blijven. En dan heb je het volgende probleem. Je hebt redelijk wat koelvermogen nodig om je zolder koud te krijgen. Dat gaat sowieso niet lukken met een mobiele airco.
Ik heb zelf de temperatuur naar 27 graden gekregen met een mobiele airco(AEG ding van 600 euro en ook overgedimensioneerd). Vrij verwaarloosbaar met de herrie en verbruik die je daarvoor terugkrijgt. Dan zou je moeten kijken naar de richting van een split unit.
Wat ik zelf deed was lekker in de schuur zitten met mijn laptop met een open deur en een beetje genieten van het weer

In de slaapkamer hebben wij zelf een degelijke ventilator gekocht en die deed prima zijn werk. In combinatie met een dun laken hadden wij het niet warm. En wij zijn ook van die types die slapen met het raam open met 16 graden in de winter die het te snel warm krijgen.

In de woonkamer hadden wij het minste last van de hitte. Ook daar voldeed een ventilator.
Tolerantie voor hitte verschilt enorm per persoon. Ik kan er absoluut niet tegen. Dan ga ik minder eten, val ik af, slaap ik maar de helft, etc.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Notna schreef op maandag 1 februari 2021 @ 15:08:
Zoals we ook al aangeven in het topic voor airco's ( Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen ) aangeven: en/en doen. Want warmte welke niet binnenkomt, hoeft een airco ook niet te compenseren en is onder aan de streep dus efficiënter en goedkoper.
Is dat zo? Als ik naar mijn verbruik kijk zie ik dat het koelen in de zomer heel weinig energie kost. En als salderen er af gaat dan kost het steeds minder gezien terugleververgoeding niet veel meer is dan een paar cent per kWh. Dus stel je gebruikt 10kWh om het huis te koelen (en dat is heel veel!) dan kost je dat een euro per dag. Zou je dat met zonnewering kunnen halveren dan scheelt het 50 cent per dag. Stel het gaat om 100 dagen per jaar dan hebben we het over 50 euro per jaar. Een enkel rolluik is, in zijn basis uitvoering, al snel 100 euro excl montage. Dus stel je wilt overal rolluiken en screens zit je al snel op 500 euro, tvt van 10 jaar.

Doe het vooral als je direct inschijnen wilt voorkomen uit comfort overwegingen maar qua kosten besparing is het, op basis van mijn bierviltje berekening, niet rendabel.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Prutzertje
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 26-09 20:17
remco_k schreef op maandag 1 februari 2021 @ 14:49:
[...]

offtopic:
Spelbreker. :P Ik dacht ik zal het luchtvochtigheid probleem eens als eerste aanstippen. :+
Sorry :p :(:)

• michie1
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 10:05
aschja schreef op maandag 1 februari 2021 @ 14:14:
Energietechnisch is zonwering fantastisch. Een paar stukken staal en een lap doek, en je bespaart echt vele kilowatts op je koeling. Simpeler kan het niet.

De "maar" is dat ze in de aanschaf en installatie bijna even duur zijn als een airco. Ook al is een airco een veel complexer apparaat, en zijn de eisen aan installateurs ook wat hoger.

Het voelt oneerlijk dat de low-tech oplossing even duur (of duurder is) dan de high-tech oplossing, maar dat is hoe de markt nu werkt.

Dan heb je nog de esthetische component. De één vindt zonwering lelijk, de ander vindt een airco minstens zo ontsierend.

• JT
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 24-09 20:53

JT

VETAK y0

@aschja Allereerst ben ik wel benieuwd naar temperaturen en luchtvochtigheid in de zomer in jullie huis.

Het begint bij zorgen dat de warmte niet binnen komt. Wat niet binnen komt hoeft niet naar buiten. Dan zul je ook zien dat je de airco bijna niet nodig hebt. Mijn advies zou zijn: regel begin dit jaar zonnewering. Kijk hoe dat bevalt van de zomer. Belangrijk: in de hete periodes de ramen open zodra het 's avonds/'s nachts afkoelt. Inzethorren zijn dan ideaal. Op de juiste plek bestel je die voor 50-75 euro per raam. Als je het dan nog heel veel dagen niet trekt kun je altijd nog een airco nemen.

Bij mij speelt dan de overweging dat voor die paar dagen in het jaar dat het wellicht te warm voor je is, ik daar geen geld aan ga spenderen. Dat vind ik het niet waard voor die 2, 3, 4 laat het 7 dagen in het jaar zijn. Ook al slaap ik dan een paar nachten wat minder. Ook vind ik het vreemd om een middel in te zetten dat stroom verbruikt en daarmee zorgt voor uitstoot en opwarming om het binnen koeler te maken. Met andere woorden: je duwt de warmte naar buiten maar zorgt daarnaast nog voor extra opwarming. Dus om het probleem binnen te bestrijden maak je het probleem groter. Dat je zonnepanelen hebt doet daar niks aan af. Als zonnepanelen meer terugleveren aan het net dan hoeven de vervuilende centrales minder hard te draaien.

Ook kun je je afvragen hoe comfortabel het binnen is met de airco aan in als je dan alsnog misschien wel achter een raam in de zon zit.

Ligt er eigenlijk iets op het dak van je uitbouw? Als daar alleen je dakleer op ligt dan kun je daar ook iets op doen, er een "groen" dak van maken is het beste daarvoor denk ik, maar grind zal ook al helpen. Als je dak het constructietechnisch aan kan. Dat zal haast wel, moet je alleen zelf even checken :P
ZieMaar! schreef op zondag 31 januari 2021 @ 10:54:
Zelfde vraag hier. Screens zijn momenteel nogal duur, wij zijn € 1400,- ofzo kwijt voor de slaapkamer. Airco is comfortabeler en niet veel duurder...
tgv2 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 10:48:
Wij lopen met hetzelfde probleem rond. De eerste dagen met een hoge buitentemperatuur blijft het binnen nog koel. Is de warmte eenmaal in huis getrokken dan duurt het dagen om de boel weer koel te krijgen.

Diverse buren hebben screens voor de ramen maar ik sloeg van de kosten stijl achterover. Daarbij blijken deze screens de warme toch niet zo goed buiten te houden en zijn er airco's bovenop aangeschaft.
8)7 Hoe dan 1400e?? Bij de duurste in de buurt gechecked ofzo? Wij zouden voor screens ongeveer evenveel kwijt zijn als kwaliteitsrolluiken met de duurste Somfy motoren. 600-650 per raam inclusief montage. Beneden nemen we voor 1 raam raffstores van grofweg 240 hoog bij iets meer dan een meter, zit ex montage op 650 euro.

Daarnaast werken rolluiken beter tegen warmte dan screens.
Admiral Freebee schreef op maandag 1 februari 2021 @ 09:41:
Ik stem ook voor eerst zonnewering en dan airco. Enkel airco installeren is wellicht het eenvoudigste en biedt het hoogste comfort maar ik vind het ongelofelijk zonde om heel de dag de zon te laten binnen schijnen en dat dan enkel actief te gaan counteren met airco.

Onze nieuwbouw van 2018 heeft op alle ramen die zon ontvangen rolluiken en daarmee kan je het comfortabel houden. Het grootste nadeel is dat je discipline moet tonen en de rolluiken ook toe doen als de zon op het raam schijnt. En je moet dat al doen voor de temperatuur te hoog is want eenmaal de massa opgewarmd is dan is het al te laat en zit de warmte binnen.

Bij ons is het dus:
* Rolluiken op tijd naar beneden
* Ramen toe totdat de temperatuur buiten lager is dan binnen
* Zo veel mogelijk ramen open eenmaal de temperatuur buiten lager is dan binnen (tip: horren!)

Daarmee is het binnen nooit warmer dan 25°C geweest en dat was enkel boven na een extreem lange hittegolf.
Dit. Daarmee hielden we het afgelopen jaren zelfs in ons matig geisoleerde jaren 70 huis op het zuiden uit. Alleen vorig jaar toen het niet meer afkoelde werd het wel warmer. Maar dan ga je je afvragen of je voor die 7 dagen in het jaar een airco moet nemen. In ons nieuwbouwhuis van vorig jaar gaan we alleen voor zonnewering ook.
Atlas schreef op maandag 1 februari 2021 @ 12:07:
Dat is de pest van nieuwbouwhuizen => Als het eenmaal warm is krijg je het niet zonder actieve koeling koud. Wat mij betreft een enorme design-flaw. (ow wat ben ik blij met onze water/water warmtepomp in de zomer voor vloer koeling O+ ).

Enige goeie optie die je hebt: warmte zo goed mogelijk buiten houden en binnen mogelijkheid tot koelen.
Dus vanuit dat gedachtegoed: Screens + Airco.

Alleen Screens hebben geen zin! Je huis warmt toch wel op (zei het langzamer). Dus actief koelen is een must.
Wij hebben wtw-ventilatie. In de winter wordt de binnenkomende lucht opgewarmd met de uitgaande lucht maar andersom geldt dus ook; binnenkomende warme lucht wordt in de zomer gekoeld met de uitgaande koelere lucht. Daarnaast hebben we ondanks het gebrek aan airco wel degelijk actieve koeling; bij xx graden (instelbaar, standaard 24) gaat de bypass valve aan van de wtw-unit; als de lucht buiten koeler is dan de temperatuur in huis dan wordt deze direct zonder overdracht van warmte het huis ingetrokken. Daarnaast kun je natuurlijk je ramen open zetten, maar zo nu en dan is er echt geen briesje te bekennen natuurlijk. Dan kun je dus de wtw aan zetten.

Ik kan mij voorstellen dat @aschja met een huis uit 2016 ook wtw heeft en hij zou wellicht kunnen kijken of hij, al dan niet een automatische, bypass heeft.

(onze warmtepomp heeft ook een koelfunctie maar we zullen zien in hoeverre we die willen gebruiken :) ook daarvoor geldt dat ik dat zo weinig mogelijk/niet wil doen; meer groene stroom van mijn panelen op het net = minder verbranding in vervuilende centrales).

En ja, je huis warmt altijd op, maar 2 jaar terug was het in de nacht ruim onder de 20 graden en kon je echt goed je huis koelen. Dus zolang je die cyclus hebt, niks aan de hand. En zolang de extreme hitte kortstonding is, niks aan de hand. En als die wat langer duurt, tja, dan moet je bekijken hoe goed het te houden is in je huis.
Tsurany schreef op maandag 1 februari 2021 @ 14:56:
[...]

Airco, simpel.

Wij hebben beneden zonwering en dat haalt de zon van het glas af maar houd de warmte niet tegen, het glas wordt alsnog warm. En elke keer dat je de deur open doet komt er een bak warmte naar binnen en daar zit je dan mee. De muren warmen enorm op aan de buitenkant wat uiteindelijk gewoon naar binnen komt, de kozijnen worden warm, door elke kier komt warme lucht en uiteindelijk koelt het 's avonds niet meer af omdat het buiten ook 25+ graden is.
I call bullshit :P We hebben in een jaren 30 woning gewoond met praktisch geen isolatie, jaren 70 huis met matige isolatie en nu nieuwbouw. In alle huizen hebben we met werende maatregelen ervoor weten te zorgen dat de temperatuur nooit de buitentemperatuur heeft bereikt, ook niet in de extreme hitte. En echt wel met meer dan 1 graden verschil :P Ook in het jaren 30 huis waar de zon gedurende de middag eerst de voorgevel kwam roosteren en daarna de zijgevel. Nee het was niet comfortabel koel maar het was uit te houden en een paar graden koeler dan buiten. Dus toch iets buiten gehouden. Daarvan durf ik echt te zeggen dat het niet waar is. Logisch ook; natuurkundig gezien hou je stralingswarmte buiten als de straling niet door je glas naar binnen kan.

• MadMarky
  • Registratie: augustus 2001
  • Niet online
aschja schreef op maandag 1 februari 2021 @ 11:13:
Dank voor alle tips.

Dit is de achtergevel.

[Afbeelding]

Het ding is een beetje. We willen in 1x de beste oplossing. Niet na de zomer erachter komen, hadden we maar rolluiken gekocht en/of toch maar een airco. Ik neig persoonlijk naar een airco. Want dan weet ik zeker dat ik de boel op een aangename temperatuur kan krijgen. Met de anderen middelen niet. Als het eenmaal warm is in huis, krijg ik het er niet meer uit. Alles staat bij volgen van patroon.

De airco zal alleen boven in de slaapkamers komen hangen. Niet beneden. Hier zitten we denken aan een zonnescherm of een lamellen pergola aan huis. En de binnenzijde van de woning hebben we houten lamellen. Met een pergola kan deze in de zomer dicht en open in de winter. Het gaat ons puur om 's nachts. Temperatuur naar 21 graden, deur dicht en afzetten.

Zoals Ivow85 ook al heeft gezegd: eerst zien dat je de warmte buiten houdt. Dus niet een rolluikje hier een een aircootje daar, maar op iedere verdieping minstens simpele zonwering om de zonnestraling buiten te houden. Anders gaat het op je zolderkamer écht wel warm worden wanneer de zon de 1e verdieping alsnog staat warm te stoken. Externe zonwering is natuurlijk het beste maar die goedkope witte rolgordijnen van bijv een Leenbakker schelen ook al een slok op een borrel en kosten geen drol.

Daarna kun je inderdaad kijken naar een airco. Zeker met de aanhoudende hitte van afgelopen zomer warmt een huis erg op en krijg je dat er 's nachts niet meer uit geventileerd met nachten van >20°C. Een simpele split unit op de overloop kan dan al veel doen, in ieder geval voor het slaapcomfort.

🖥️ | 🚗

• ZieMaar!
  • Laatst online: 08:16

ZieMaar!

Moderator General Chat
@JT gechecked bij verschillende leveranciers. Is de prijs voor de ramen die wij nodig hebben inclusief alles. Kan wel goedkoper, maar dan kom je bij van die online stunters waarbij je alles zelf moet doen. Is duur, was jaren geleden veel goedkoper, maar volgens mij moeten ze allemaal werk afzeggen vanwege hun eigen agenda's en dat duwt de prijs wat omhoog...

• kabeltjekabel
JT schreef op maandag 1 februari 2021 @ 16:42:
Daarnaast hebben we ondanks het gebrek aan airco wel degelijk actieve koeling; bij xx graden (instelbaar, standaard 24) gaat de bypass valve aan van de wtw-unit; als de lucht buiten koeler is dan de temperatuur in huis dan wordt deze direct zonder overdracht van warmte het huis ingetrokken.
Dat is dus geen actieve koeling

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

JT schreef op maandag 1 februari 2021 @ 16:42:

I call bullshit :P We hebben in een jaren 30 woning gewoond met praktisch geen isolatie, jaren 70 huis met matige isolatie en nu nieuwbouw. In alle huizen hebben we met werende maatregelen ervoor weten te zorgen dat de temperatuur nooit de buitentemperatuur heeft bereikt, ook niet in de extreme hitte. En echt wel met meer dan 1 graden verschil :P Ook in het jaren 30 huis waar de zon gedurende de middag eerst de voorgevel kwam roosteren en daarna de zijgevel. Nee het was niet comfortabel koel maar het was uit te houden en een paar graden koeler dan buiten. Dus toch iets buiten gehouden. Daarvan durf ik echt te zeggen dat het niet waar is. Logisch ook; natuurkundig gezien hou je stralingswarmte buiten als de straling niet door je glas naar binnen kan.
Je houd wel wat warmte buiten maar lang niet alle warmte, uiteindelijk komt er steeds meer binnen waardoor het op een gegeven moment niet comfortabel meer is, dan is het te warm om te slapen of te werken. Dus screens zijn een deel van de oplossing maar gaat je geen stabiele 22 graden geven in de zomer.

• JT

JT

VETAK y0

ZieMaar! schreef op maandag 1 februari 2021 @ 16:56:
@JT gechecked bij verschillende leveranciers. Is de prijs voor de ramen die wij nodig hebben inclusief alles. Kan wel goedkoper, maar dan kom je bij van die online stunters waarbij je alles zelf moet doen. Is duur, was jaren geleden veel goedkoper, maar volgens mij moeten ze allemaal werk afzeggen vanwege hun eigen agenda's en dat duwt de prijs wat omhoog...
Zijn het nog bijzondere ramen?
kabeltjekabel schreef op maandag 1 februari 2021 @ 16:57:
[...]

Dat is dus geen actieve koeling
Want? Ik koel mijn woning met koelere lucht en daarvoor wordt arbeid verricht (door de wtw unit)?

• FreezeXJ
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 08:08

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Actieve koeling => krijgt het koeler dan buiten. Dat lukt je met jouw setup niet. Dat het wel flink helpt in de zomernachten om je huis weer een eind af te koelen is uiteraard ook waar, maar als het overdag eenmaal warm is, blijft het dat ook die dag.

Few weapons in the arsenal of freedom are more useful than the power to compel a government to disclose the evidence on which it seeks to forfeit the liberty of its citizens - Learned Hand

• JT

JT

VETAK y0

Tsurany schreef op maandag 1 februari 2021 @ 17:13:
[...]

Je houd wel wat warmte buiten maar lang niet alle warmte, uiteindelijk komt er steeds meer binnen waardoor het op een gegeven moment niet comfortabel meer is, dan is het te warm om te slapen of te werken. Dus screens zijn een deel van de oplossing maar gaat je geen stabiele 22 graden geven in de zomer.
Klopt, maar houdt niet alle warmte tegen vind ik iets heel anders dan houdt geen warmte tegen ;) Daarnaast is 22 graden niet de maximaal comfortabele temperatuur, of zit je met 23 graden ook niet meer op en terras :P

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

JT schreef op maandag 1 februari 2021 @ 17:17:
[...]

Klopt, maar houdt niet alle warmte tegen vind ik iets heel anders dan houdt geen warmte tegen ;) Daarnaast is 22 graden niet de maximaal comfortabele temperatuur, of zit je met 23 graden ook niet meer op en terras :P
Ik bedoelde te zeggen dat het de warmte in het algemeen niet gaat tegen houden. Het vertraagd het opwarmen van je huis maar zelfs met de beste screens zal je huis gewoon langzaam opwarmen en daarmee op de hete avonden ook niet meer afkoelen. Ik heb hier een zonnescherm bij de achterkant en een screen op de ramen aan de zijkant en de binnen temperatuur liep in de zomer van 2020 makkelijk op tot 27 graden binnen wanneer de airco buiten gebruik was.

• JT

JT

VETAK y0

FreezeXJ schreef op maandag 1 februari 2021 @ 17:16:
Actieve koeling => krijgt het koeler dan buiten. Dat lukt je met jouw setup niet. Dat het wel flink helpt in de zomernachten om je huis weer een eind af te koelen is uiteraard ook waar, maar als het overdag eenmaal warm is, blijft het dat ook die dag.
Definitiekwestie denk ik. Mijn actief gekoelde desktop of laptopprocessor wordt ook niet koeler dan de omgevingstemperatuur. Toch heet het "actief" gekoeld.
Tsurany schreef op maandag 1 februari 2021 @ 17:21:
[...]

Ik bedoelde te zeggen dat het de warmte in het algemeen niet gaat tegen houden. Het vertraagd het opwarmen van je huis maar zelfs met de beste screens zal je huis gewoon langzaam opwarmen en daarmee op de hete avonden ook niet meer afkoelen. Ik heb hier een zonnescherm bij de achterkant en een screen op de ramen aan de zijkant en de binnen temperatuur liep in de zomer van 2020 makkelijk op tot 27 graden binnen wanneer de airco buiten gebruik was.
Het was in ons vorige huis op een gegeven moment 27 graden, ook beneden. Buiten was het echter 35. Dus daarmee is er dan toch enige warmte tegengehouden. Dat het z'n grenzen heeft zeker. En dat het op enig moment net zo warm is als buiten zou kunnen, maar de tijd die daarvoor nodig is in een gemiddeld huis overstijgt de lengte van de zomer ;) Waarmee je dus effectief zeker niet alle warmte buiten houdt, maar wel genoeg om een significant verschil te maken in ook de hetere periodes.

• Notna
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 10:04

Notna

Where are you?®

Tsurany schreef op maandag 1 februari 2021 @ 16:10:
[...]

Is dat zo? Als ik naar mijn verbruik kijk zie ik dat het koelen in de zomer heel weinig energie kost. En als salderen er af gaat dan kost het steeds minder gezien terugleververgoeding niet veel meer is dan een paar cent per kWh. Dus stel je gebruikt 10kWh om het huis te koelen (en dat is heel veel!) dan kost je dat een euro per dag. Zou je dat met zonnewering kunnen halveren dan scheelt het 50 cent per dag. Stel het gaat om 100 dagen per jaar dan hebben we het over 50 euro per jaar. Een enkel rolluik is, in zijn basis uitvoering, al snel 100 euro excl montage. Dus stel je wilt overal rolluiken en screens zit je al snel op 500 euro, tvt van 10 jaar.

Doe het vooral als je direct inschijnen wilt voorkomen uit comfort overwegingen maar qua kosten besparing is het, op basis van mijn bierviltje berekening, niet rendabel.
Als je alleen kijkt naar tvt; nee dan klopt het niet. Maar niet alles draait om tvt ;)

DIY Klus Topic + DIY gereedschapstopic || Xbox Live ID:Notna8310

• Fladder80
  • Registratie: juni 2012
  • Nu online
Wij hebben op alle ramen op het zuiden verosol binnenzonwering, werkt als een trein. 2 jaar terug ueen knikarm scherm tegen de gevel aan geschroefd omdat buiten in de schaduw zitten ook lekker is. Op de hele warme zonnige dagen merk je dat de knikarm nog wel iets extra's doet, maar dat verosol spul werkt echt briljant.

• kabeltjekabel
JT schreef op maandag 1 februari 2021 @ 17:14:
[...]

Want? Ik koel mijn woning met koelere lucht en daarvoor wordt arbeid verricht (door de wtw unit)?
In de context van HVAC is passief koelen de definitie van alleen iets als een pomp laten draaien. Actief = compressor met koelcyclus laten draaien.

• DjoeC
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 25-09 19:35
naftebakje schreef op maandag 1 februari 2021 @ 12:26:
[...]
Nadeel is dat een volwassen boom nogal duur is, of je 20 jaar moet wachten tot ie groot is.
Hier zeggen ze dan: boompje groot, plantertje dood.

@aschja Begin met screens op te hangen. Wij hebben dit jaar 3 kleinere screens met afstandsbediening opgehangen, was prima zelf te doen. 3% lichtdoorlatend, er zit verschil in doek. Gezien de hoogte van je ramen moet je ivm wind misschien naar zipscreens kijken. Rolluiken zou ikzelf nooit doen, maar da's persoonlijk.

Vul dat aan met een goeie split airco, kijk in het grote airco topic voor meer info. Voor zolder en slaapkamers kun je naar een multi-split kijken. En denk toch na over begane grond. De zomers worden warmer, hitte die binnen komt krijg je er in de avond/nacht niet meer uit.

• roltor
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 10:08
aschja schreef op maandag 1 februari 2021 @ 11:13:
Dank voor alle tips.

Dit is de achtergevel.

[Afbeelding]

Let bij een zonnescherm (knikarmscherm of uitvalscherm) die je aan de gevel monteert wel op dat de gevel deze kan dragen. Mijn nieuwbouwhuis heeft ook een uitbouw en er is expliciet aangegeven dat hier niets aan bevestigd mag worden qua zonnescherm.

Ik weet niet of het echt niet mogelijk is of dat ze het gewoon afraden om safe te zitten, maar het kan geen kwaad om dit even uit te zoeken lijkt me.

Ik zie geen roosters in de ramen, dat is al gunstig om de warmte buiten te houden. Heb je een ventilatiesysteem met WTW?
Zo ja, overdag alle ramen dicht houden als het buiten 30+ is. Met mijn wtw ventilatie haalde ik lucht van 35 graden omlaag naar 25 (binnen was het op dat moment 23 graden).

[Voor 8% gewijzigd door roltor op 01-02-2021 23:45]

• kabeltjekabel
roltor schreef op maandag 1 februari 2021 @ 23:41:
[...]

Let bij een zonnescherm (knikarmscherm of uitvalscherm) die je aan de gevel monteert wel op dat de gevel deze kan dragen. Mijn nieuwbouwhuis heeft ook een uitbouw en er is expliciet aangegeven dat hier niets aan bevestigd mag worden qua zonnescherm.

Ik weet niet of het echt niet mogelijk is of dat ze het gewoon afraden om safe te zitten, maar het kan geen kwaad om dit even uit te zoeken lijkt me.
Als je zo'n scherm er aan hangt en de wind komt er onder wordt er enorm getrokken aan een muurtje wat daar niet voor bedoeld is en ja dat gaat wel degelijk wel eens daadwerkelijk fout. Zeker bij een aanbouw, want dan staat er ook niet nog een x aantal meter muur boven de bevestiging en is het makkelijk voor het scherm om zich los te wrikken en een stuk van de muur mee te nemen.

En bij 'uitbouw vanaf de bouw' bij een rijtjeswoning is de buitengevel (niet zijnde de zijmuren van de uitbouw) 99/100x niet dragend.

• ymaenhout
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 23:45
Zoals andere al aangegeven hebben.
Eerst buiten zorgen dat er zo min mogelijk zon/warmte je woning binnen kan komen. Daarna kijken naar verkoelden mogelijkheden.

Wij hebben een 2019 nieuwbouw woning. Ook daar werd het na meer als een week bloedmooi weer binnen dusdanig warm dat het ook niet meer afkoelde naar comfortabele temperaturen,

We hebben als eerste de gehele 1e verdieping rolluiken geinstalleerd.
Hierna heb ik een A+++ (zowel koeling als verwarming) Daikin airco laten installeren.

Wát een verschil! Al is het buiten een week lang 40 graden, binnen is het een behagelijke 21 graden. Verbruik valt me zeer mee (ben ook voor een extra zuinige/efficiente variant gegaan).

Rest ons nog zonnepanelen aan te schaffen. Maar die komen pas als de rest van de woning af is en ik meer zicht heb op onze volgende auto (hybride/electrisch).

• J_aimy
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 20-09 08:56
Ik heb een nieuwbouwwoning gebouwd in 2015, toenmalig gebouwd zonder zonnewering, zonnepanelen of iets dergelijks (enkels 3-laags glas).

Inmiddels in 2019 de zonnepanelen, airco, rolluiken oostzijde, in 2020 rolluiken westzijde laten installeren.
I D E A A L.
's Avonds lekker koel, overdag tijdens slapen ivm nachtdienst kan ik de slaapkamer lekker koel en donker houden.

Beneden is het overdag warm, echter met de airco op de 1e verdieping met deur open beneden en alles beneden dicht is voelbaar toch verfrissend.
In de toekomst wil ik een aanbouw en hierop komt ook gewoon een airco om te kunnen koelen in de zomer en verwarmen in de winter.

Qua energie, met zonnepanelen, 23 stuks a 6900 Wp (6500 kWh oplevering 1 jaar werkelijk) ben ik zeer tevreden.

• aschja
Inmiddels zijn we er uit.

Beneden gaat we een knikarm zonnescherm aan de gevel hangen. Dit zou in ieder geval beneden een stuk moeten oplossen.

Voor de airco's zijn inmiddels een aantal bedrijven geweest met zeer verschillende adviezen.

Bedrijf 1 (optie1):
3.5kWh op zolder. Koude lucht daalt. Slaapkamerdeuren open zetten en de temperatuur wordt wat aangenamer. Nadeel is wel dat de airco een groot gedeelte van de dag aan moet staan. Pluspunt is wel dat als ik op zolder blijf werken een paar dagen in de week, dat het in de zomer redelijk comfortabel blijft. Waarschijnlijk is deze opstelling ook goedkoper.

Bedrijf 2 (optie2):
2.5kWh op slaapkamer 1 en 2kWh op slaapkamer2. Multisplit opstelling. Leidingen weggewerkt achter de gordijnen. Pluspunt is dat de airco maar een kleine ruimte hoeven te koelen. Ze zouden eventueel de gehele bovenverdieping kunnen koelen als de deuren open staan. Minpunt is de prijs en de zolder blijft warm.

Ik twijfel vooral of optie 2 voor voldoende effect gaat zorgen. Wat raden jullie aan?

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@aschja een enkele verdieping koelen met een airco is al een uitdaging als je met deuren en muren te maken hebt, laat staan het koelen van andere verdiepingen. Koude lucht zal inderdaad dalen maar dit verloopt niet heel snel, het zal aardig koud moeten worden op zolder voordat de lucht in voldoende mate gedaald zal zijn.
Je wilt sowieso per verdieping een aparte unit en dan idealiter per kamer omdat je anders echt koude plekken gaat krijgen als de lucht niet afdoende circuleert.
Het is een aardige investering maar daarna heb je er geen omkijken meer naar, dat scheelt ook wel een hoop. Bovendien is het ook een zeer goedkope verwarming.

• aschja
Tsurany schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 16:50:
@aschja een enkele verdieping koelen met een airco is al een uitdaging als je met deuren en muren te maken hebt, laat staan het koelen van andere verdiepingen. Koude lucht zal inderdaad dalen maar dit verloopt niet heel snel, het zal aardig koud moeten worden op zolder voordat de lucht in voldoende mate gedaald zal zijn.
Je wilt sowieso per verdieping een aparte unit en dan idealiter per kamer omdat je anders echt koude plekken gaat krijgen als de lucht niet afdoende circuleert.
Het is een aardige investering maar daarna heb je er geen omkijken meer naar, dat scheelt ook wel een hoop. Bovendien is het ook een zeer goedkope verwarming.
Verwarmen boven is gelukkig niet nodig. Zelf in de winter is boven prima op temperatuur. Ik ga ook heel slecht op verwarming in een slaapkamer.

Wat betreft koeling geef je eigenlijk aan dat optie 2 dus beter is?
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee