@
aschja Allereerst ben ik wel benieuwd naar temperaturen en luchtvochtigheid in de zomer in jullie huis.
Het begint bij zorgen dat de warmte niet binnen komt. Wat niet binnen komt hoeft niet naar buiten. Dan zul je ook zien dat je de airco bijna niet nodig hebt. Mijn advies zou zijn: regel begin dit jaar zonnewering. Kijk hoe dat bevalt van de zomer. Belangrijk: in de hete periodes de ramen open zodra het 's avonds/'s nachts afkoelt. Inzethorren zijn dan ideaal. Op de juiste plek bestel je die voor 50-75 euro per raam. Als je het dan nog heel veel dagen niet trekt kun je altijd nog een airco nemen.
Bij mij speelt dan de overweging dat voor die paar dagen in het jaar dat het wellicht te warm voor je is, ik daar geen geld aan ga spenderen. Dat vind ik het niet waard voor die 2, 3, 4 laat het 7 dagen in het jaar zijn. Ook al slaap ik dan een paar nachten wat minder. Ook vind ik het vreemd om een middel in te zetten dat stroom verbruikt en daarmee zorgt voor uitstoot en opwarming om het binnen koeler te maken. Met andere woorden: je duwt de warmte naar buiten maar zorgt daarnaast nog voor extra opwarming. Dus om het probleem binnen te bestrijden maak je het probleem groter. Dat je zonnepanelen hebt doet daar niks aan af. Als zonnepanelen meer terugleveren aan het net dan hoeven de vervuilende centrales minder hard te draaien.
Ook kun je je afvragen hoe comfortabel het binnen is met de airco aan in als je dan alsnog misschien wel achter een raam in de zon zit.
Ligt er eigenlijk iets op het dak van je uitbouw? Als daar alleen je dakleer op ligt dan kun je daar ook iets op doen, er een "groen" dak van maken is het beste daarvoor denk ik, maar grind zal ook al helpen. Als je dak het constructietechnisch aan kan. Dat zal haast wel, moet je alleen zelf even checken

tgv2 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 10:48:
Wij lopen met hetzelfde probleem rond. De eerste dagen met een hoge buitentemperatuur blijft het binnen nog koel. Is de warmte eenmaal in huis getrokken dan duurt het dagen om de boel weer koel te krijgen.
Diverse buren hebben screens voor de ramen maar ik sloeg van de kosten stijl achterover. Daarbij blijken deze screens de warme toch niet zo goed buiten te houden en zijn er airco's bovenop aangeschaft.

Hoe dan 1400e?? Bij de duurste in de buurt gechecked ofzo? Wij zouden voor screens ongeveer evenveel kwijt zijn als kwaliteitsrolluiken met de duurste Somfy motoren. 600-650 per raam inclusief montage. Beneden nemen we voor 1 raam raffstores van grofweg 240 hoog bij iets meer dan een meter, zit ex montage op 650 euro.
Daarnaast werken rolluiken beter tegen warmte dan screens.
Admiral Freebee schreef op maandag 1 februari 2021 @ 09:41:
Ik stem ook voor eerst zonnewering en dan airco. Enkel airco installeren is wellicht het eenvoudigste en biedt het hoogste comfort maar ik vind het ongelofelijk zonde om heel de dag de zon te laten binnen schijnen en dat dan enkel actief te gaan counteren met airco.
Onze nieuwbouw van 2018 heeft op alle ramen die zon ontvangen rolluiken en daarmee kan je het comfortabel houden. Het grootste nadeel is dat je discipline moet tonen en de rolluiken ook toe doen als de zon op het raam schijnt. En je moet dat al doen voor de temperatuur te hoog is want eenmaal de massa opgewarmd is dan is het al te laat en zit de warmte binnen.
Bij ons is het dus:
* Rolluiken op tijd naar beneden
* Ramen toe totdat de temperatuur buiten lager is dan binnen
* Zo veel mogelijk ramen open eenmaal de temperatuur buiten lager is dan binnen (tip: horren!)
Daarmee is het binnen nooit warmer dan 25°C geweest en dat was enkel boven na een extreem lange hittegolf.
Dit. Daarmee hielden we het afgelopen jaren zelfs in ons matig geisoleerde jaren 70 huis op het zuiden uit. Alleen vorig jaar toen het niet meer afkoelde werd het wel warmer. Maar dan ga je je afvragen of je voor die 7 dagen in het jaar een airco moet nemen. In ons nieuwbouwhuis van vorig jaar gaan we alleen voor zonnewering ook.
Atlas schreef op maandag 1 februari 2021 @ 12:07:
Dat is de pest van nieuwbouwhuizen => Als het eenmaal warm is krijg je het niet zonder actieve koeling koud. Wat mij betreft een enorme design-flaw. (ow wat ben ik blij met onze water/water warmtepomp in de zomer voor vloer koeling

).
Enige goeie optie die je hebt: warmte zo goed mogelijk buiten houden en binnen mogelijkheid tot koelen.
Dus vanuit dat gedachtegoed: Screens + Airco.
Alleen Screens hebben geen zin! Je huis warmt toch wel op (zei het langzamer). Dus actief koelen is een must.
Wij hebben wtw-ventilatie. In de winter wordt de binnenkomende lucht opgewarmd met de uitgaande lucht maar andersom geldt dus ook; binnenkomende warme lucht wordt in de zomer gekoeld met de uitgaande koelere lucht. Daarnaast hebben we ondanks het gebrek aan airco wel degelijk actieve koeling; bij xx graden (instelbaar, standaard 24) gaat de bypass valve aan van de wtw-unit; als de lucht buiten koeler is dan de temperatuur in huis dan wordt deze direct zonder overdracht van warmte het huis ingetrokken. Daarnaast kun je natuurlijk je ramen open zetten, maar zo nu en dan is er echt geen briesje te bekennen natuurlijk. Dan kun je dus de wtw aan zetten.
Ik kan mij voorstellen dat @
aschja met een huis uit 2016 ook wtw heeft en hij zou wellicht kunnen kijken of hij, al dan niet een automatische, bypass heeft.
(onze warmtepomp heeft ook een koelfunctie maar we zullen zien in hoeverre we die willen gebruiken

ook daarvoor geldt dat ik dat zo weinig mogelijk/niet wil doen; meer groene stroom van mijn panelen op het net = minder verbranding in vervuilende centrales).
En ja, je huis warmt altijd op, maar 2 jaar terug was het in de nacht ruim onder de 20 graden en kon je echt goed je huis koelen. Dus zolang je die cyclus hebt, niks aan de hand. En zolang de extreme hitte kortstonding is, niks aan de hand. En als die wat langer duurt, tja, dan moet je bekijken hoe goed het te houden is in je huis.
Tsurany schreef op maandag 1 februari 2021 @ 14:56:
[...]
Airco, simpel.
Wij hebben beneden zonwering en dat haalt de zon van het glas af maar
houd de warmte niet tegen, het glas wordt alsnog warm. En elke keer dat je de deur open doet komt er een bak warmte naar binnen en daar zit je dan mee. De muren warmen enorm op aan de buitenkant wat uiteindelijk gewoon naar binnen komt, de kozijnen worden warm, door elke kier komt warme lucht en uiteindelijk koelt het 's avonds niet meer af omdat het buiten ook 25+ graden is.
I call bullshit

We hebben in een jaren 30 woning gewoond met praktisch geen isolatie, jaren 70 huis met matige isolatie en nu nieuwbouw. In alle huizen hebben we met werende maatregelen ervoor weten te zorgen dat de temperatuur nooit de buitentemperatuur heeft bereikt, ook niet in de extreme hitte. En echt wel met meer dan 1 graden verschil

Ook in het jaren 30 huis waar de zon gedurende de middag eerst de voorgevel kwam roosteren en daarna de zijgevel. Nee het was niet comfortabel koel maar het was uit te houden en een paar graden koeler dan buiten. Dus toch iets buiten gehouden. Daarvan durf ik echt te zeggen dat het niet waar is. Logisch ook; natuurkundig gezien hou je stralingswarmte buiten als de straling niet door je glas naar binnen kan.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning