Elektrisch verwarmen wel of niet optie in klein appartement?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gghootch
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-06-2021
Na een boel topics doorgespit te hebben, begrijp ik dat elektrisch verwarmen eigenlijk nooit een goed idee is tenzij het een klein appartement betreft met weinig verbruik. Toch lijken veel bronnen van mening te zijn dat zelfs voor kleine appartementen het eigenlijk zelden rendabel is om te kiezen voor een elektrische CV of een warmwaterdoorstroomtoestel i.c.m. elektrische kachels. De argumentatie waarom laat doorgaans alleen wel te wensen over, en inzicht krijgen in realistisch verbruik van elektrische kachels is ook niet bijzonder eenvoudig.

Het duizelt me hierdoor nogal of dit nou wél of níét een levensvatbare optie is in mijn situatie, en ik ben benieuwd hoe de experts er over denken..!

Het gaat om:
64m2 appartement uit 1985
CW3 Intergas CV van 14 jaar oud
Verbruik in covid-thuiswerkjaar: 500m2 & 2000kwh
Energielabel C, dubbel glas, overal kale betonmuren, maar er zit een appartement boven mij & voor de helft onder - de andere helft is gemeenschappelijke gang
Geen zonnepanelen, geen mogelijkheid tot warmtepomp

Er vanuitgaande dat je evenveel KJ zou willen verwarmen zou kwh omhoog gaan met ~4500, maar dat is misschien te kort door de bocht gedacht? In dat geval gaan de totale maandelijkse lasten met zo’n €10 omhoog, maar de opstartkosten van warmwaterdoorstroomtoestel + elektrische kachels zijn zo laag dat het 10+ jaar duurt voordat het verchil is ingelopen.

Al met al lijkt het dan niet eens zo’n beroerde optie? Of is dit wishful thinking doordat ik iets over het hoofd zie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:43
gghootch schreef op zondag 31 januari 2021 @ 00:09:
De argumentatie waarom laat doorgaans alleen wel te wensen over,
Nou volgens mij staat dat er meestal wel bij.
Maar ik nen niet te beroerd om het nog even te herhalen :)

Een airco verbruikt grofweg één vijfde van de stroom ten opzichte van een elektrische kachel.

Dus 1000kW in plaats van 5000kW per jaar.

Maar ik begrijp dat je in een appartement woont, en dan is airco aanleggen denk ik nogal een uitdaging.

Waarom wil je van het gas af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Ik kom bij Eneco uit op een verschil van 24 euro per maand.

Minus nog ketelonderhoud.

Maargoed, resistief elektrisch is redelijk absurd in NL.

[ Voor 44% gewijzigd door kabeltjekabel op 31-01-2021 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:42
er is nog een optie. neem een ventilatie warmtepomp en een cv ketel.
deze wint dus warmte terug uit je afgezogen lucht. van je mv box.
(maar dan moet er geen keuken op zijn aangesloten. ze houden niet van vet.)
https://www.nefit-bosch.n...mpen/ventilatiewarmtepomp

ook inventum heeft warmtepompen met jawel open them themostaat. de spaarpomp.
alleen ik heb geen idee hoe dat exact samen werkt. (ik moet weer eens op curses geloof ik)
ik zit meer in regelingen verhaal dan in warmtepompen.

trouwens hang een ventilaite warmtepomp en een elektrische cv ketel achter elkaar. hop klaar.
van je gas af. en een lager verbruik. ik zou alleen wel nog wel een elektrische boiler nemen.
ik denk niet dat die ingebouwde boilers van 30 liter gelukkig van wordt. bijv 50 liter boiler erbij plaatsen.
en ja het kost een klap geldt. maar het is na afloop wel goedkoper uit. je wilt graag van het gas af.
ik vermoedt dat deze combinatie de enige verantwoorde manier is.
je moet alleen wel even een krachtstroom aansluiting aanvragen.je elektrische cv ketel vraagt namelijk 6 kw. en een ruimte verzinnen waar alle aparaten inpassen. warmtepomp, cv ketel en boiler.

de ecolution en de nefit ventialtie warmte pomp zijn ongeveer hetzelfde product.
en kunnen ook samenwerken met een elektrische cv ketel. hetgene wat je zoekt bestaat gewoon.

[ Voor 75% gewijzigd door miciel op 31-01-2021 03:57 . Reden: de reactie was tekort. er kon veel meer informatie in.... ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:47

Theo

moederbord

Stel je wil nu je CV ketel vervangen. Je hebt dan dus de keuze tussen electrisch en op gas. Voor beide heb je een nieuw toestel nodig, voor beide betaal je vastrecht en verbruikskosten, en voor beide mag je onderhoud betalen.

Je gasverbruik van 500 kuub kun je afvangen met zo'n 4.500 kWh aan stroom waarmee je je nieuwe stroomverbruik dus 6.500 kWh zal worden.

Bij verwarmen op stroom: ipv gas
- betaal je zo'n 30 euro per maand meer aan energiekosten inc vastrecht en welkomskortingen
- Bespaar je zo'n 10 euro per maand aan CV onderhoud
- Bespaar je zo'n 10 euro per maand aan afschrijving CV ketel.
- Moet je per maand zo'n 5 euro afschrijven aan anschaf van electrische kachels
- Je hebt een boiler nodig. Deze schijf je af met 5 euro per maand.

Financieel gezien kost verwarmen op stroom dus 20 euro per maand meer dan op gas. Tevens moet je ergens in je woning een boiler plaatsen voor warm water; wil je een beetje normaal douchen dan zul je zeker een 100 liter boiler moeten plaatsen, en dit neemt (kostbare) ruimte in beslag; meer dan dat een CV ketel doet.

Dan nog je stroomaansluiting zelf. Je verwarmingsbehoefte zit in de buurt van de 50 watt per graad. Als het binnen dus 20 graden kouder is dan buiten dan heb je 1.000 watt nodig om de temperatuur binnen gelijk te houden. Met een beetje overcapaciteit wil je zeker wel 2 kW aan electrische radiatoren hebben hangen. Je boiler zal ook zo'n 3 kW verbruiken waarmee ze samen al 5 kW nodig hebben. Je zal ook electrisch moeten gaan koken (mits je dan al niet doet) waarmee een 1x35A aansluiting erg krap begint te worden gezien je deze best makkelijk langdurig kan overbelasten. Je zal je aansluiting dus ook willen verzwaren naar 3x25A. Qua vastrecht kost dit niks extra, maar éénmalig mag je wel 200 euro aftikken ervoor; mits er uiteraard 3x25A geplaatst kan worden...

Persoonlijk kan ik het niet adviseren om op deze manier van het gas af te raken. Het gaat je meer per maand kosten en die boiler neemt ook ruimte in.

Is het een optie om een multisplit airco te plaatsen? Kan/mag je op je balkon een buitenunit van een airco kwijt? Dit biedt namelijk mogelijkheden. Dan heb je nog steeds boilervat nodig voor warm water, maar je zal maar zo'n 1.700 kWh nodig hebben voor warm water en verwarming gezien een airco ook heel effectief/goedkoop kan verwarmen.

Vergelijk je een airco met CV qua kosten dan:
- betaal je zo'n 15 euro per maand minder aan energiekosten inc vastrecht en welkomskortingen
- Bespaar je zo'n 10 euro per maand aan CV onderhoud
- Bespaar je zo'n 10 euro per maand aan afschrijving CV ketel.
- Je hebt een boiler nodig. Deze schijf je af met 5 euro per maand.
- De afschrijving van de airco kost je 15 euro per maand.

Dit is dus 20 euro goedkoper per maand dan met gas. Plus je hebt dan zowel verwarming als koeling. Bovendien is dit op een 1x35A stroomaansluiting goed te doen.

Mijn advies:
- Indien je geen 100 liter boiler kwijt kan/wil; blijf dan op gas.
- Als de boiler geen probleem is qua ruimte én je kan/mag een airco plaatsen doe dit.
- Indien de airco niet geplaatst mag worden zoek uit of je een 3X25A stroomaansluiting kunt krijgen. Als dit kan, en je vindt het boilervat geen probleem, en je wil maandelijks iets meer betalen aan energie ga dan over op electrische kachels.

Persoonlijk zou ik de laatste optie niet overwegen gezien dit alleen maar nadelen biedt; het is duurder en neemt meer ruimte in dan een CV ketel. Maar dit kun je zelf beter inschatten en bepalen.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gghootch
FRANQ schreef op zondag 31 januari 2021 @ 00:25:
[...]
Maar ik begrijp dat je in een appartement woont, en dan is airco aanleggen denk ik nogal een uitdaging.

Waarom wil je van het gas af?
Ik vrees inderdaad dat een airco aanleggen flinke uitdagingen heeft, maar ik ga er nog iets dieper induiken.

Het is meer een opportunistische overweging dan dat het per se nu moet: de CV is oud, de radiatoren & het blootliggende buizenwerk niet bijzonder aantrekkelijk, en de subsidie is in regio Amsterdam nu flink te noemen.
miciel schreef op zondag 31 januari 2021 @ 02:16:
Heb helaas geen mechanische ventilatie, dus dan is een ventilatie warmtepomp zo ver ik weet geen optie.
Theo schreef op zondag 31 januari 2021 @ 08:59:
Mijn advies:
- Indien je geen 100 liter boiler kwijt kan/wil; blijf dan op gas.
- Als de boiler geen probleem is qua ruimte én je kan/mag een airco plaatsen doe dit.
- Indien de airco niet geplaatst mag worden zoek uit of je een 3X25A stroomaansluiting kunt krijgen. Als dit kan, en je vindt het boilervat geen probleem, en je wil maandelijks iets meer betalen aan energie ga dan over op electrische kachels.
Ik denk dat een boiler wel te plaatsen is, maar de airco is lastig. Ik heb al een 3X25A stroomaansluiting voor m'n inductiekookplaat, dus dat scheelt?
Waarom trouwens een boiler in plaats van een warmwaterdoorstroomtoestel? Lijkt hetzelfde doel te hebben, maar is een stuk kleiner? Deze bijvoorbeeld? https://www.warmteservice...300200?origin=-tl009-167-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:43
@gghootch

Omdat je in een appartement woont is denk ik stap 1 om actief mee te gaan doen aan de vve vegaderingen en proberen zoveel mogelijk buren ook actief mee te laten doen.

En dan vanuit de vve een plan te ontwikkelen om de buitenschil van het pand zeer goed te isoleren.
En geïsoleerde kozijnen met tripple glas.

Daarna heeft het pas zin elektrisch te gaan stoken.

En mogelijk is het dan ook nog interessanter om als vve een grote grondwarmtepomp neer te zetten en alle appartementen van warm water te voorzien dan zelf allemaal losse units te plaatsen, want dan gaan de gevels er niet mooier op worden.

Wees er ook van bewust dat de hemwegcentrale op aardgas gestookt is, en dat je dus hooguit alleen je co2 uitstoot verplaatst. (Afgezien van de verliezen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:00

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wat maakt dat je geen mogelijkheid hebt tot warmtepomp?
Heb je geen buitenmuren, balkon, gevel?

Een lucht/lucht warmtepomp met een losse boiler (of doorstroomverwarmer, maar die willen echt dik vermogen zien voor een beetje een fatsoenlijke hoeveelheid warm water) ben je er toch ook?

Voordeel: je kan ook koelen als het te warm is.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
gghootch schreef op zondag 31 januari 2021 @ 11:25:

Ik heb al een 3X25A stroomaansluiting voor m'n inductiekookplaat, dus dat scheelt?
Weet je dat zeker? Een inductieplaat kan prima op een kookgroep zitten op een 1x35A aansluiting. Zeker als je verder niet veel grote apparatuur hebt

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gghootch
FRANQ schreef op zondag 31 januari 2021 @ 11:37:
@gghootch

Omdat je in een appartement woont is denk ik stap 1 om actief mee te gaan doen aan de vve vegaderingen en proberen zoveel mogelijk buren ook actief mee te laten doen.

En dan vanuit de vve een plan te ontwikkelen om de buitenschil van het pand zeer goed te isoleren.
En geïsoleerde kozijnen met tripple glas.
Yes - heb ook zeker contact opgenomen met de vve! Helaas nog voor 90% in handen van een woningcorporatie en betreft 't een nogal groot complex, dus ik verwacht dat het nog wel een aantal jaar duurt voordat er stappen gemaakt worden. Maar dat is dan misschien maar zo.
teacher schreef op zondag 31 januari 2021 @ 11:52:
Wat maakt dat je geen mogelijkheid hebt tot warmtepomp?
Heb je geen buitenmuren, balkon, gevel?

Een lucht/lucht warmtepomp met een losse boiler (of doorstroomverwarmer, maar die willen echt dik vermogen zien voor een beetje een fatsoenlijke hoeveelheid warm water) ben je er toch ook?
Ik had begrepen dat het niet voldoende geisoleerd is om de ruimte überhaupt te kunnen verwarmen met een warmtepomp. Misschien zie ik dat verkeerd?
Aiolos schreef op zondag 31 januari 2021 @ 13:22:
Weet je dat zeker? Een inductieplaat kan prima op een kookgroep zitten op een 1x35A aansluiting. Zeker als je verder niet veel grote apparatuur hebt
Vrij zeker, zelf aangevraagd ;)

In ieder geval al hartelijk dank voor de reacties allemaal - ik vrees dat het bij gas blijven wordt, tenzij de vve hier zeer positief tegenover staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:42
miciel schreef op zondag 31 januari 2021 @ 02:16[/message]:[/b]

Heb helaas geen mechanische ventilatie, dus dan is een ventilatie warmtepomp zo ver ik weet geen optie.
mijn bijdrage komt te vervallen.
Ik denk dat een boiler wel te plaatsen is, maar de airco is lastig. Ik heb al een 3X25A stroomaansluiting voor m'n inductiekookplaat, dus dat scheelt?
Waarom trouwens een boiler in plaats van een warmwaterdoorstroomtoestel? Lijkt hetzelfde doel te hebben, maar is een stuk kleiner? Deze bijvoorbeeld? https://www.warmteservice...300200?origin=-tl009-167-
omdat je bij een boiler geen 3 x 35 ampere aansluting nodig hebt. als je een doorstomer wilt heb je een 3 x 35 ampere aansluiting nodig. en eigelijk heb je zelfs 40 ampere nodig. als je echt lekker wilt douchen.
zie tabel onder aan de bladzijde, https://www.warmteservice...AxOWYzOTk3ODFhMTU3NGM1MjA

als we dan toch lekker bezig zijn naar omschakelen naar elektrisch zie:
https://www.warmteservice...mYjk0MzAwOGRhZjAwZTVkY2My

een 35 ampere aansluting is veel duurde dan een gas en een stroomaansluting.
dus als je een doorstromer wilt kan je net zo goed een nieuwe hr ketel nemen.
wat je ook kan doen is een elektrische cv ketel en een moderne hr geiser.
dan bespaar je wel gas en kom je mischien net in de goedkopere klasse te zitten.
maar tijdens het koken moet je wel je cv ketel uitzetten. ik denk dat je anders je hoofdzekering smelt.
mischien een priorieteist schakelaar oid laten instaleren.
echter de kosten zijn even hoog als voor een goede hr ketel te gaan en deze goed laten inregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:47

Theo

moederbord

Als je eraan gaat rekenen dan is een doorstroomketel niet ideaal. Stel je neemt het zwaarste model dat je aan kan sluiten , ofwel een model dat 10 kW verbruikt (=10 kJ per seconde). Je koude kraanwater (10C) moet worden opgewarmd naar 45C zodat het als 40C uit de douchekraan kan komen. Ofwel, er is een opwarming nodig van 35 graden om fatsoenlijk te douchen.

Water heeft per liter 4.3 kJ nodig om één graad op te warmen. Ofwel 150 kJ is er nodig om één liter water op te warmen naar douchetemperatuur. Daar heeft de ketel 15 seconde voor nodig waarmee je 4 liter per minuut aan douchewater hebt. Dat is een zeikstraaltje waar je echt niet vrolijk van wordt; zelfs de meest zuinige eco waterbesparende douchekop heeft 5.7 liter per minuut nodig. Met een CW3 ketel kun je met zo'n 10 liter per minuut douchen (met een CW5 zelfs ruim 15 liter'/minuut)

Met een doorstroomboiler kun je dus niet normaal douchen en warm water gebruiken. Je kan het testen. Pak een 10 liter emmer, zet deze onder de douche neer en draai de kraan zover open/dicht dat het 2.5 minuten duurt om de emmer te vullen. Ga dan onder de douche staan en ervaar wat het max is dat een elektrische doorstromer kan bieden.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:12
@Theo
Voor de boiler kun je, uitgaande van een douche met 7 liter/min uitgaan van de een 30-liter boiler voor een eenpersoons huishouden. 50 liter voor 2 a 3 personen en 80 liter voor 3 a 4 personen.

Meer dan 80 liter is alleen nuttig bij grotere huishoudens, of bij gebruik van een ligbad of regendouche. Dit is uitgaande van een elektrische boiler die tot 70 a 80 graden opgewarmd wordt.

Bij gebruik van een warmtepompboiler die maar tot 50-55 graden opgewarmd wordt, moet je rekening houden met een boiler inhoud van zo'n 50-60 liter per bewoner.

@gghootch
De reden dat je geen doorstroom apparaat wil voor warm water, is simpelweg de beperking van je elektra aansluiting. Achter een 3*25A hoofdaansluiting, mag je een eindgroep van maximaal 3*16A aansluiten. Je kunt dan een doorstroomapparaat van maximaal ~3,7kW per fase aansluiten, ofwel maximaal 11kW. Terwijl je voor een lekkere douche in de winter 15 tot 20 kW nodig hebt om het water op temperatuur te brengen.
Op een 3*35A hoofdaansluiting mag je een eindgroep van 3*20A aansluiten. Dan kun je douchen met ~14kW. Net aan voldoende. Maar dat kost je jaarlijks bijna 700 euro aan vastrecht extra. Dus dat is een dure hobby.

Voor wat betreft de investeringskosten voor elektrische verwarming wordt vaak een belangrijke aspect vergeten: de aanleg van extra groepen. Voor incidenteel gebruik kun je best een apparaat van 2kW aansluiten op een gedeelde groep. Maar voor een apparaat in vaste opstelling in dat erg ongewenst. Je wilt toch niet dat je eerst je verwarming uit moet zetten voordat je gaat stofzuigen? Of dat je de boiler uit moet zetteb voordat je koffie gaat zetten of de oven aan zet?

Ook zijn zoals genoemd de kosten in gebruik fors hoger dan de gebruikskosten van een warmtepomp. Wanneer je nu een mechanische ventilatie hebt, dan is een warmtepompboiler voor de warmwatervoorziening waarschijnlijk een goed haalbare oplossing.

Een warmtepomp kan elk gebouw warm houden.
Je moet alleen zorgen dat de installatie in balans is: de warmtebron en het warmte afgiftesysteem moeten meer capaciteit hebben dan het warmteverlies op een winterse dag (verschil in temperatuur binnen en temperatuur buiten ca 30 graden). Er zijn warmtepompen verkrijgbaar die net zo veel vermogen leveren als een doorsnee cv-ketel (25kW). En dat is voor jouw appartement zwaar overkill. Waarschijnlijk heb je voor jouw appartement, ook zonder extra isolatie, aan een warmtepomp die bij 10 graden vorst een afgifte van 4kW heeft al ruim voldoende. Dan kom je bij de lichtste modellen uit.

Waar het knelpunt zit voor wat betreft de horror verhalen over slecht werkende warmtepompen, is doorgaans het afgifte systeem. De cv-ketel levert op koude winterdagen met gemak water van 60 tot als het moet wel 90 graden aan de radiatoren. Een warmtepomp werkt efficiënt wanneer de uitgaande temperatuur zo laag mogelijk is. Je moet streven naar een uitgaande temperatuur van maximaal 40 graden. Met uitschieters naar 50 a 55 graden op dagen met flinke vorst.
Het gevolg van die lagere watertemperaturen in het verwarmingsysteem, is dat gewone radiatoren een factor 2,5 tot 3 minder warmte afgeven.

Stel dat in jouw woonkamer twee radiatoren hangen met een vermogen van elk 1500W (bij 90-70-20), en dat je op winterse dagen zo'n 2000W warmteverlies hebt. Dan kunnen deze radiatoren ook bij winters weer met gemak je woonkamer warm houden. Zolang het de cv-ketel het water maar warm genoeg stookt.
Met een warmtepomp zou je op extreem koude dagen 50-45-20 kunnen stoken. Dan blijft er door de lage watertemperatuur van van de 1500W die de radiatoren maximaal kunnen leveren, nog ongeveer een 600W over. Dus samen 1200W. Terwijl je in dit rekenvoorbeeld 2000W aan warmte nodig hebt op zo'n koude dag. Je komt dan dus 800W aan afgiftevermogen tekort en het zal dus ijskoud in huis worden.
Er zijn in basis twee manieren om dat tekort op te lossen:
- warmteverlies verkleinen
- capaciteit van het afgifte systeem vergroten.
Een combinatie kan natuurlijk ook.

Het warmteverlies verkleinen doe je door te isoleren.

Het afgiftevermogen vergroten kan op verschillende manieren. Indien mogelijk gaat de voorkeur uit naar vloerverwarming wanneer een warmtepomp wordt toegepast. Je creëert daarmee namelijk een enorm groot 'warmte oppervlak', waardoor de watertemperatuur die de warmtepomp moet produceren fors omlaag kan, wat goed is voor de efficiëntie. Maar vloerverwarming aanleggen is nogal ingrijpend en kan eigenlijk alleen in combinatie met een flinke verbouwing.
Alternatieven voor vloerverwarming zijn boosters op bestaande radiatoren, die daarmee de capaciteit van die radiatoren met tientallen procenten boosten. Dit is de makkelijkst toe te passen maatregel. De booster plaats je in een paar minuten, stekker in het stopcontact en klaar.
Als dat echter niet genoeg is, kun je uiteraard grotere of extra radiatoren plaatsen (met daarop ook boosters). Maar dat vinden veel mensen niet mooi.
Een goed alternatief voor grotere of extra radiatoren, is om de radiatoren te vervangen voor LTV convectoren. Die hebben bij dezelfde afmetingen een veel hogere warmte afgifte als normale radiatoren en kunnen ook uitgerust worden met boosters.

Vrijwel elk huis kan zonder grote ingrepen warm worden gehouden met een warmtepomp, wanneer de radiatoren vervangen zijn door LTV convectoren voorzien van boosters.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

gghootch schreef op zondag 31 januari 2021 @ 13:23:
[...]

Ik had begrepen dat het niet voldoende geisoleerd is om de ruimte überhaupt te kunnen verwarmen met een warmtepomp. Misschien zie ik dat verkeerd?

[...]
Dat zie je verkeerd. Je zal misschien iets meer warmte je huis in pompen wat je ook weer verliest, maar dat gebeurt nu immers ook.

Even heel grof rekenen:
Je geeft aan dat je 500m3 gas verbruikt per jaar. Dat kan je omslaan naar 5000kwh elektra aan "warmte"
Nu het warmtepomp truukje: die maakt van elke kwh die je erin stopt 3 a 4 kwh aan warmte.
Dus, 5000kwh delen door 3 is 1600 kwh (ik reken expres ongunstig). Beetje naar boven afronden, zeg 2000kwh op jaarbasis x 22cent is 440 euro aan kosten voor verwarming.

Het hebben van je gasaansluiting kost je plm 250 euro per jaar. 500 kuub gas kost je plm 350 euro.
Dus 600 euro per jaar aan verwarmingkosten.

En als je toch je ketel gaat vervangen, kan je hem net zo goed vervangen voor een warmtepomp.
Het meeste vermogen van een ketel gaat overigens zitten in het warme water. Voor verwarmen kan je af met 6-10kw.

[ Voor 6% gewijzigd door teacher op 31-01-2021 17:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:23
Ik heb in 2019 mijn appartement gasloos gemaakt en doe alles all-elektric. Betreft appartement uit 2003 op een hoek, energielabel A. Gasverbruik was circa 450m3 per jaar.
Kosten heb ik weten te dekken met subsidie vanuit gemeente. Jaarafrekening 2020 viel me mee. Circa 70 €/mnd aan stroom, inclusief 2 personen bijna hele jaar thuiswerken.

Ik heb de aansluiting laten aanpassen naar 3x25A.
Stook met een elektrische CV van 8 kW en daarnaast hangt een doorstroomverwarmer van 13,5 kW. De CV verwarmt niet als er warm water gemaakt wordt. Zodoende passen ze samen achter een 3x20A krachtstroomautomaat.
In de keuken een inductie kookplaat en Quooker.

Elektrische CV en doorstromer kun je trouwens beter vanuit Duitsland bestellen, dat scheelt nogal in aanschaf prijs. Doorstroomverwarmer was iets van 250 € en CV 800 €.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

@Onno ! wat was voor jullie de reden om voor een elektrische cv te gaan ipv een warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:23
VvE die niet functioneert. En daarnaast ook de investeringskosten en ruimte die de warmtepomp minder interessant maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
[...]

Ik vrees inderdaad dat een airco aanleggen flinke uitdagingen heeft, maar ik ga er nog iets dieper induiken.

Het is meer een opportunistische overweging dan dat het per se nu moet: de CV is oud, de radiatoren & het blootliggende buizenwerk niet bijzonder aantrekkelijk, en de subsidie is in regio Amsterdam nu flink te noemen.
Subsidie op wat? Inefficiënter verwarmen :? Het gasnet ligt er al. Gas is schoon lokaal te verbranden met hoog rendement. Ga je in een energiecentrale gas verbranden om er elektriciteit van te maken dat is dat onder de streep leuk als je het door een warmtepomp jaagt. Energetisch echt een lek als je het resistief wegstookt.
[...]

Huh, zo'n bedompt muffig hok? Een of andere centrale afzuiging?
[...]

Boiler heeft geen piekvermogen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Theo schreef op zondag 31 januari 2021 @ 08:59:
Is het een optie om een multisplit airco te plaatsen? Kan/mag je op je balkon een buitenunit van een airco kwijt? Dit biedt namelijk mogelijkheden. Dan heb je nog steeds boilervat nodig voor warm water, maar je zal maar zo'n 1.700 kWh nodig hebben voor warm water en verwarming gezien een airco ook heel effectief/goedkoop kan verwarmen.
Mag ik vragen waarom een airco verwarming goedkoper werkt? Om de ruimte te verwarmen heb je toch altijd dezelfde hoeveelheid energie nodig? Dan zou je in een ander elektrisch systeem een soort verlies moeten hebben. Energie gaat niet verloren dus waar gaat die stroom, warmte dan naartoe?
CV is goedkoper vanwege lage prijs gas (al gaat daar hitte letterlijk de schoorsteen uit) maar waar komt het verschil vandaan bij apparaten die allen op stroom werken?

[ Voor 3% gewijzigd door bombadil op 01-02-2021 13:50 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:12
Een airco is een warmtepomp.

Een warmtepomp gebruikt de elektrische energie niet om warmte te produceren, maar om middels verdamping en condensatie van een koelmiddel aan de ene kant van het apparaat warmte te onttrekken aan de omgeving en aan de andere kant van het apparaat warmte af te geven aan de omgeving.
Zo kan een warmtepomp of airco met 1kWh elektrische energie ruim 4kWh thermische energie verplaatsen.

In de zomer intrekt de airco thermische energie uit de binnenruimte en geeft deze via de buitenunit af aan de buitenlucht.

In de winter onttrekt de airco met de buitenunit thermische energie aan de buitenlucht en geeft deze af in de binnenunit.

Verwarmen met eeb airco of warmtepomp is hiermee dus grofweg een factor 4 a 4,5 efficiënter dan wanneer je de elektrische energie in een weerstand met 99,9%rendement stopt.

[ Voor 11% gewijzigd door Ivow85 op 01-02-2021 15:01 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Pagina: 1