Vraag

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:33
Ik kocht een WD My Passport 2.5 inch drive van 5 TB om backups te maken. Er doet zich iets vreemd voor wat ik niet kan plaatsen (nochthans heb ik best wat hardware ervaring). De schijf lijkt aan het geluid te horen constant aan het lezen of schrijven te zijn (geen defect in eerste opzicht, maar "normaal" HDD geluid).

De schijf werd NTFS geformateerd en Bitlocker werd ingeschakeld (Windows 10). Daarna 3 TB data erop gezet. Na dit te doen, bleef de led knipperen, alsof er activiteit zou zijn, en als ik fysiek bij de disk hoor lijkt deze aan het lezen of schrijven. Dit doet de disk altijd, zonder onderbreking, uren na elkaar, ik heb het op 3 verschillende systemen getest en bij elke systeem hetzelfde gedrag. Windows taakbeheer en resource monitor zeggen dat er geen activiteit is.

Wat heeft geen oplossing geboden tot nu toe:

WD drive utilities zegt dat de disk in orde is.
SMART status is op alle vlakken perfect in orde.
Sysinternals Process Monitor, de schijf is inderdaad niet benaderd door een process.
Windows Search/Indexering volledig uitgeschakeld.
Andere USB poort getest.
WD SES drivers geinstalleerd.
Checkdisk uitgevoerd, geen probleem gevonden.
Defragmentatie gechecked, was in orde.

Echter kopieren van de data is dus goed verlopen, met normale snelheid, alle gegevens zijn ook leesbaar zonder problemen. Wat dan ook vreemd is, dan de disk na 10 minuten toch in standby lijkt te gaan, en dat als ik de disk koppel aan mijn NUC, het draadloos toetsenbord met muis soms zeer traag reageerd.

Iemand nog een idee hoe dit op te lossen of is het gevalletje garantie/RMA :'(

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee