Vraag

• Dest_
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21:21
Ik ben op vraag van de schoonmama een office pc aan het samenstellen die aan enkele specifieke eisen moet voorzien (hij moet eigenlijk perfect passen in haar bestaande meubel, vga aansluiting hebben, cd-rom speler hebben, stil zijn)

Deze pc zal ook voorzien moeten zijn van wifi. Nu beschikt het moederbord die ik wil gebruiken (ASRock B460M Pro4) over een M.2 Socket (Key E) waar je volgens de Quick Installation Guide (https://download.asrock.c...B460M%20Pro4_multiQIG.pdf pagina 24) een type 2230 WiFi/BT module kan in voorzien. Het I/O paneel is ook voorzien van een Antenna Bracket. Nu was ik van plan een Intel Wi-Fi 6 AX201 hierin te voorzien. Voor zover ik kan terugvinden zou deze combinatie compatibel zijn.

Nu worden er bij het moederbord geen antennes meegeleverd en op de Intel AX201 ook niet. Ik veronderstel dat ik dan nog ergens losse antennes moet aankopen? Voor zover ik online kan terugvinden moet ik intern in de pc gebruik maken van RP-SMA to IPEX-MHF4 kabel en deze dan aansluiten op de Antenna Bracket. Extern moet ik daar dan 2 antennes op aansluiten.

Met de Intel AX200 bestaat een desktop kit met alle onderdelen. Dit is ideaal voor mij, maar deze is nergens meer te verkrijgen. Dus wordt het dan maar spelen met losse onderdelen.

Zijn er zaken waar ik zeker moet op letten bij de aankoop van RP-SMA to IPEX-MHF4 kabel en externe antennes? Of iemand die hier ervaring mee heeft en mij kan wijzen op een goede kit?
Ik heb momenteel even op amazon zitten zoeken en heb deze 2 kits gevonden:
https://www.amazon.nl/Bew...&pd_rd_i=B07SW9M795&psc=1
https://www.amazon.nl/Bin...&pd_rd_i=B08FX3QXRQ&psc=1
Maar eerlijk gezecht weet ik niet waar ik op moet letten, behalve dat ze overweg moeten kunnen met 2,4 GHz en 5 Ghz.

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:07
Waarom neem je geen bord die inclusief WiFi komt. pricewatch: ASRock B460M-ITX/ac bijvoorbeeld.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:25
Dat is goedkoper dan een losse kit erbij inderdaad, die zit op 25-30 euro.

pricewatch: ASRock DeskMini WiFi Kit

PC#1: Pentium MMX 200 @ 233 MHz
PC#2: Athlon Classic 700 MHz Orion / Thunderbird 1000 MHz
PC#3: AthlonXP 1700+ @ 2200 MHz (3200+)
SET BLASTER=A220 I5 D1 T3

• Dest_
Uszka schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 22:58:
Waarom neem je geen bord die inclusief WiFi komt. pricewatch: ASRock B460M-ITX/ac bijvoorbeeld.
Probleem is dat dit bord geen vga aansluiting heeft. Enige 1200 socket mobo met vga en wifi is de pricewatch: MSI B460M PRO-VDH WIFI. Deze MSI is ook op niet zo makkelijk te verkrijgen (wordt maar door 1 winkel verkocht in de de pricewatch).

Ik vrees dat ik door de eis van vga support aangewezen zal zijn op mobo zonder geïntegreerde wifi.

• Uszka
Is de monitor zo oud dat die alleen maar VGA heeft dan?

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:08

Umbrah

The Incredible MapMan

Sorry dat ik het zeg, maar de reden van VGA ontgaat mij eigenlijk een beetje. Naast dat je natuurlijk van een andere connector wel weer VGA kan maken (vb: pricewatch: Lenovo DisplayPort - VGA) -- is VGA iets wat nu toch echt wel... oud is. 1987-oud.

Ik weet niet wát je aan wilt sluiten, maar de meeste TV's van ná 2005 hebben wel HDMI eigenlijk... beeldschermen hebben meestal wel DVI (wat weer makkelijk van HDMI te maken is), en de voordelen van die connecties zijn eigenlijk legio.

• Dest_
Uszka schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 23:30:
Is de monitor zo oud dat die alleen maar VGA heeft dan?
Je wilt het niet weten, ik zou graag de monitor vervangen voor een basic 23" of 24" full hd exemplaar. Daar gaat ze volgens mij meer genieten van hebben. Maar de huidige monitor past nu eenmaal perfect in haar huidige meubel.

• Dest_
Umbrah schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 23:36:
Sorry dat ik het zeg, maar de reden van VGA ontgaat mij eigenlijk een beetje. Naast dat je natuurlijk van een andere connector wel weer VGA kan maken (vb: pricewatch: Lenovo DisplayPort - VGA) -- is VGA iets wat nu toch echt wel... oud is. 1987-oud.

Ik weet niet wát je aan wilt sluiten, maar de meeste TV's van ná 2005 hebben wel HDMI eigenlijk... beeldschermen hebben meestal wel DVI (wat weer makkelijk van HDMI te maken is), en de voordelen van die connecties zijn eigenlijk legio.
Geef ik jouw volledig gelijk in, maar heeft geen zin om mijn schoonmoeder te proberen overtuigen om haar oude scherm om te ruilen. "Hij past perfect in het meubel en hij wekt nog goed". Het wordt nog een ramp als deze ooit stuk gaat, want het nieuwe scherm zal uiteraard ook perfect moeten passen in de bestaande kast |:(

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:14
Dest_ schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 22:54:
Nu was ik van plan een Intel Wi-Fi 6 AX201 hierin te voorzien. Voor zover ik kan terugvinden zou deze combinatie compatibel zijn.
Let erop dat je voor de AX201 een M.2 slot met CNVi interface nodig bent, volgens mij heeft de dat B460 niet. Kun je beter de bijna gelijke AX200 pakken, die werkt gewoon nog via PCIe (wifi) en USB (bluetooth).

• Uszka
Dest_ schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 23:36:
[...]

Je wilt het niet weten, ik zou graag de monitor vervangen voor een basic 23" of 24" full hd exemplaar. Daar gaat ze volgens mij meer genieten van hebben. Maar de huidige monitor past nu eenmaal perfect in haar huidige meubel.
Welke monitor is dat? Er is vast wel iets met vergelijkbare afmetingen te vinden.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:28
Een monitor met enkel VGA aansluiting neigt naar een 720p resolutie of nog erger, 4:3 formaatje.. 1024 x 768 ofzo. Bovendien hebben die monitoren nog dikke randen. Dit kan echt niet meer! (volgens de Tweakers modepolitie). Ik heb dezelfde vraag. Welke is het?

• Dest_
Nielson schreef op zondag 31 januari 2021 @ 00:57:
[...]
Let erop dat je voor de AX201 een M.2 slot met CNVi interface nodig bent, volgens mij heeft de dat B460 niet. Kun je beter de bijna gelijke AX200 pakken, die werkt gewoon nog via PCIe (wifi) en USB (bluetooth).
Bedankt, is inderdaad ook te zien aan het aantal inkepingen in de conector AX201 heeft er 1, AX200 heeft er 2. In de handleiding van het mobo wordt er ook een kaart met 2 inkepingen aangesloten. Was mij voorheen nog niet opgevallen.

Monitor is een 4:3 HP of Philips met grote grijze randen. Ik vermoed een 17", maar kan mogelijks zelfs nog een 15" zijn. Het is wel een LCD en geen CRT :)

Ik ga nog even rondkijken of ik nergens de Intel Wi-Fi 6 Gig+ Desktop Kit kan terugvinden, vind ik deze niet dan koop is een losse AX200 en koop ik een losse kabel en antenne. Lijkt mij uiteindelijk de technisch beste oplossing en ook redelijk goedkoop.

Bedankt iedereen voor de hulp en de reacties.

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:09
Dest_ schreef op zondag 31 januari 2021 @ 21:36:
[...]

Bedankt, is inderdaad ook te zien aan het aantal inkepingen in de conector AX201 heeft er 1, AX200 heeft er 2. In de handleiding van het mobo wordt er ook een kaart met 2 inkepingen aangesloten. Was mij voorheen nog niet opgevallen.

Monitor is een 4:3 HP of Philips met grote grijze randen. Ik vermoed een 17", maar kan mogelijks zelfs nog een 15" zijn. Het is wel een LCD en geen CRT :)

Ik ga nog even rondkijken of ik nergens de Intel Wi-Fi 6 Gig+ Desktop Kit kan terugvinden, vind ik deze niet dan koop is een losse AX200 en koop ik een losse kabel en antenne. Lijkt mij uiteindelijk de technisch beste oplossing en ook redelijk goedkoop.

Bedankt iedereen voor de hulp en de reacties.
Waarom niet gewoon een USB WiFi dongeltje van een paar euro? Voor emailen en webpagina's bekijken voldoen die dingen prima...

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

• Uszka

Die randen vreten ruimte waar je niets aan hebt. Op diezelfde plaats zou zomaar een bezelloze 19 - 22" kunnen passen. pricewatch: Philips 223V7QDSB Zwart bijvoorbeeld.

• Anoniem: 472287
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Dest_ schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 23:36:
[...]

HDMI naar vga convertertje er tussen en gaan met de banaan, ipv zo'n obscuur moederbord opzoeken.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:46

Croga

The Unreasonable Man

Persoonlijk zou ik zowieso voor een desktop kit gaan. Qua snelheid heeft Wifi6 zowieso geen echte voordelen dus ook een iets “oudere” desktop set zal veel beter presteren dan een interne.

In mijn ervaring is het bereik van een interne set veel slechter dan gewoon een setje op de desktop.

Zo iets als dit: pricewatch: Gigabyte GC-WBAX200
is natuurlijk ook nog altijd een optie en gegarandeert veel betere prestaties dan iets waar je qua antennes afhankelijk bent van de achterkant van een PC die “precies in het kastje past”

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:17

MsG

Forumzwerver

Djarune schreef op zondag 31 januari 2021 @ 10:13:
Een monitor met enkel VGA aansluiting neigt naar een 720p resolutie of nog erger, 4:3 formaatje.. 1024 x 768 ofzo. Bovendien hebben die monitoren nog dikke randen. Dit kan echt niet meer! (volgens de Tweakers modepolitie). Ik heb dezelfde vraag. Welke is het?
Er zijn nog legio fullhd schermen geweest met enkel vga hoor. Sterker nog, ik ken zelfs iemand die een 1440p scherm heeft die alleen vga heeft.

Echter zijn er genoeg actieve converters dat ik me niet per se zou beperken tot de directe moederbordaansluiting.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-05 13:25
Dest_ schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 23:27:
[...]

Probleem is dat dit bord geen vga aansluiting heeft. Enige 1200 socket mobo met vga en wifi is de pricewatch: MSI B460M PRO-VDH WIFI. Deze MSI is ook op niet zo makkelijk te verkrijgen (wordt maar door 1 winkel verkocht in de de pricewatch).

Ik vrees dat ik door de eis van vga support aangewezen zal zijn op mobo zonder geïntegreerde wifi.
Die pricewatch: ASRock DeskMini WiFi Kit bevat een "Intel® Dual Band Wireless-AC 3160 (M.2) netwerkkaart, samen met antennekabels en antennes". Ja dat is een upgrade kit voor een Deskmini maar je kunt die gebruiken op elk M.2 Key E moederbord en antenne bracket. Zou dus gewoon met die pricewatch: ASRock B460M Pro4 moeten werken.

En ja een AC 3160 is wat ouder dan een AX200 maar gaat je schoonmoeder dat merken?

Die antennes die je op Amazon gevonden hebt, zullen ook wel werken maar in combinatie met een AX200 kost dit meer dan de Deskmini kit, terwijl je daarbij een kit hebt die zeker bij elkaar past.

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:04
Eventueel kan je ook opzoek naar de Intel AX210! Dan ben je Wifi 6E ready! Voor de AX201 en AX211 moet je inderdaad oppassen, want dan heb je CNVI nodig.

Een simpel setje antennes en eventueel pci bracket zijn te krijgen.

[Voor 20% gewijzigd door Groentjuh op 01-02-2021 10:52]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee